Jagódki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Magdalena Fluder
  • Justyna Pawlisiak

Pedagog specjalny:

  • Milena Krysztofiak

Pracownik obsługi:

  • Ewa Czarnecka

Angielski – marzec 2020

Grupa: „Jagódki”

Temat: „Food” (jedzenie)

1. Utrwalanie zwrotów grzecznościowych typu:

Hello, / Goodbye / Bye, bye / Thank you / I`am sorry / Toilet please /

2. Rozumienie poleceń:

Sit down – usiądź, Stand up – wstań,

Cross your legs – nogi po turecku, Be quiet please – proszę o ciszę,

Clap your hands – klaszcz w dłonie, Stomp your feet – tup nogami,

Turn around – obróć się Jump up high – podskocz wysoko,

Touch your head, chin itp. – dotknij … Nod your head – kiwnij głową

Wave your arms – pomachaj rękami.

3. Uzupełnianie kalendarza pogody:

– What is the weather like today?

– It`s sunny / windy / cloudy / snowy itp.

Filmik nt zagadnień związanych z pogodą:

https://www.youtube.com/watch?v=CXKj7bm4Ops

4. Zabawa słuchowa „Wha is the weather like?”

Zagadki dostępne na kanale:

https://www.youtube.com/watch?v=0cHwy8hiVOI

5. Wprowadzenie nowego słownictwa z zakresu jedzenia:

Fruit: apple / kiwi / bananas / cheries / strawberry / lemon / oranges / pear / plum /

Vegetables: carrot / potato / tomato / broccoli / lettuce / cucumber /

Food: pancake / cheese / pizza /

https://www.youtube.com/watch?v=utwgf_G91Eo

6. Zabawa ruchowa „Switch places” – zamiana miejscami w zależności od danego owocu / warzywa. Na okrzyk osoby prowadzącej określone osoby zamieniają się ze sobą miejscami np. banana and orange – switch your place!

7.„Make a pancake” – zabawa z wykorzystaniem szablonów jedzenia

Obrazki dostępne min na:

https://www.printoteka.pl/pl/start

https://pl.pinterest.com/

Wystarczy wpisać odpowiednie hasło typu: owoce, warzywa, jedzenie itp.

8. Nauka piosenki „Go bananas”

https://www.youtube.com/watch?v=bfhzSNW0NmE

9. Oglądanie filmu z cyklu „Steve and Maggie

https://www.youtube.com/watch?v=YnBkemZfUx4

https://www.youtube.com/watch?v=q780dw-1QE8

https://www.youtube.com/watch?v=XIfqSGw2b14

10. Zabawy z piosenkami:

Make a circle” https://www.youtube.com/watch?v=ALcL3MuU4xQ

Hello, how are you?” https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

Mystery box” https://www.youtube.com/watch?v=EULQrI3aVik

TEMATY KOMPLEKSOWE na MARZEC:

  • ”Życie pewnej kurki” –metoda Storyline
  • „Wszyscy jesteśmy różni”- projekt „Zrozumieć siebie – zrozumieć innych”
  • „Marzec w przedszkolu”
  • „Przyszła wiosna, piękna radosna”

W pierwszym tygodniu będziemy rozmawiać na temat życia pewnej kurki wg.  metody Storyline. Wymyślimy imię dla naszej kury, ułożymy rytmy matematyczne.  Każdego dnia dzięki wspólnej „burzy mózgów” spróbujemy odpowiedzieć na pytania związane z historią kury. Wykonamy pracę plastyczną: „kura”, wysłuchamy wiersza: „Awantura o jajka”. Weźmiemy udział w odgrywaniu scenek dotyczących takich zagadnień jak: chwalenie się, dzielenie się, oceniania innych po wyglądzie.  Specjalnie dla kurki zagramy wspólnie na instrumentach perkusyjnych.

W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać na temat różnic w naszym wyglądzie i o tym, że wszyscy jesteśmy różni.  Wysłuchamy opowiadania :”Nowy kolega” i ułóżmy historyjkę obrazkową. Pobawimy się w zabawy, którym towarzyszyć nam będą „sylabki”, zagramy na instrumentach perkusyjnych, wykonamy ćwiczenia oddechowe z piórkami, nauczymy się piosenki :”Nie jesteśmy tacy sami” , będziemy uczestniczyć w zabawach relaksacyjnych
z żabą Januszem.  Wykonamy pracę plastyczną :”tacy sami, ale inni”, ułożymy rytmiczne układanki, wysłuchamy opowiadań i bajek z „biblioteki uczuć”.

W następnym tygodniu będziemy szukać zwiastunów wiosny. Wspólnie nauczymy się piosenki: „Wiosna, ciepła i radosna”, skonstruujemy grę matematyczną „mrówki do mrowiska”. Pojedziemy wiosenną deskorolką do „sylabek”,będziemy grać na instrumentach perkusyjnych podczas „marcowego muzykowania”.  Podczas zabawy matematycznej podzielimy si ę fasolkami i wykonamy pracę plastyczną „coraz bliżej wiosna”. Zagramy
w „pogodowe bingo” i dobierzemy wyrazy podczas zabaw czytelniczych.

W kolejnym tygodniu porozmawiamy na temat wiosny. Wysłuchamy opowiadania:” Idzie wiosna”, będziemy organizować nasz kącik przyrody i nauczymy się piosenki: „Przyszła wiosna”.  Podczas zabaw matematycznych ustalimy wynik dodawania i odejmowania. Wspólnie wykonamy „wiosenny taniec”, rozpoznamy zwierzęta w ogrodzie. Wykonamy pracę plastyczną: „kamienne zwierzęta” i zaprojektujemy mały ogród.

Tematy kompleksowe na Luty:

  • „W kryształowym zamku”
  • „Pędzimy na zakupy”
  • „Kim zostanę, gdy dorosnę? Wybór trudny – ważne, żeby zawód nie był nudny”
  • „Jak się dzisiaj czujesz? – projekt „Zrozumieć siebie – zrozumieć innych”

W pierwszym tygodniu poznamy opowiadanie: „W śnieżnej krainie”. A podczas zabawy matematycznej policzymy „Śnieżynki”. Poznamy piosenkę: „Pingwin” i wspólnie będziemy przeliczać pingwiny z lodowej krainy. Porozmawiamy na temat zimowych krajobrazów na wybranych ilustracjach i pokonamy zimowy tor przeszkód. Wykonamy pracę plastyczną: „W zimowej krainie”, a podczas zabaw muzycznych zagramy na instrumentach perkusyjnych. Poznamy także wiersz: „Sople lodu” i uzupełnimy kalendarz pogody.

W kolejnym tygodniu będziemy rozumować na temat zakupów. Poznamy opowiadanie: „Pędzimy na zakupy”, a podczas zabawy matematycznej „porządki w hipermarkecie” będziemy klasyfikować przedmioty. Zagramy także na instrumentach perkusyjnych podczas zabawy: „Co my dziś kupimy?”. Porównamy także suwaki różnej długości i ułożymy rytmy. Poznamy piosenkę: „Na zakupy”, a podczas zabaw ćwiczeń gimnastycznych pobawimy się w zabawy: „Na sklepowych półkach”. Wykonamy pracę plastyczną: „Wymarzona zabawka”, zobaczymy na ilustracjach jak wyglądają wagi sklepowe i wspólnie pobawimy się wagą szalkową ważąc różne przedmioty.

W trzecim tygodniu będziemy rozmawiać na temat zawodów. Porozmawiamy na temat tego: „Jaki zawód wybrać” i obejrzymy film dotyczący „Poznajemy zawody i miejsca pracy”.  Wcielimy się w rolę prezentera pogody podczas wspólnego uzupełniania pogody, a podczas zabawy z mapą uzupełnimy „pogodowe zbiory”. Spotkamy się także z ekspertem –pracownikiem medycznym –laborantką, która opowie nam o swoim zawodzie. Poznamy wiersz: „Piekarnia Pana Jana” będziemy klasyfikować przedmioty podczas zabawy: „Pieczywo i wyroby cukiernicze”. Wykonamy pracę plastyczną:” W pracowni artysty”, a podczas zabaw muzycznych pobawimy się w „Festiwal piosenki”. Podczas prezentacji ilustracji i różnych zegarów dowiemy się na czym polega praca zegarmistrza. W tym tygodniu w naszym przedszkolu odbędzie się bal karnawałowy, na którym będzie obowiązywać dowolny strój.

Ostatni tydzień poświęcimy tematyce związanej z emocjami. Poznamy wiersz: „Miś Zdziś”  z użyciem tablicy Flanelgraph, a podczas zabawy matematycznej: „Miś Zdziś i jego emocje” będziemy działać na zbiorach. Podczas zabawy: „Rodzina emocji” będziemy odszukiwać i nazywać różne emocje. W czasie zabawy „Wystraszone zwierzęta” nazwiemy zachowania wybranych zwierząt. Podczas zabaw muzycznych z instrumentami perkusyjnymi poznamy: „uczuciowe instrumenty” oraz „Uczuciową piosenkę”. Wykonamy pracę plastyczną „Emocje” i ułożymy historyjkę obrazkową: „Dzień wesołego balonika”. Porozmawiamy także komu chcemy podziękować i wrzucimy nasze podziękowania do „Słoika wdzięczności”.

Tematy kompleksowe na styczeń: 

1. Projekt „Zrozumieć siebie – zrozumieć innych” – Emocje

2. Zimowo za oknem

3. Nasi dziadkowie

4 / 5. Ferie zimowe

W pierwszym tygodniu stycznia porozmawiamy o naszych emocjach. Z tej okazji będziemy rozpoznawać i nazywać emocje w oparciu o różne ilustracje obrazkowe oraz kończyć zadanie rysunkiem (kiedy jest mi smutno, kiedy chcę, / gdy się boje, pomaga mi itp.) Ponadto uważne wysłuchamy opowieści pt. „Kolorowy potwór”, która wprowadzi nas w fascynujący język uczuć, a wraz z kolorowym potworem nauczymy się radzić sobie z naszymi emocjami. Wykonamy również pracę plastyczną pt. „Potworkowe emocje” oraz wykonamy prawdziwy „Słoik wdzięczności”.

W drugim tygodniu stycznia porozmawiamy o zimie. W oparciu o różne ilustracje obrazkowe spróbujemy opowiedzieć sobie „po czym poznajemy zimę za oknem? oraz prawidłowo wskazać zjawiska pogodowe charakterystyczne dla zimy. Wykonamy także prace plastyczną pt. „Zimowy pejzaż” (na niebieskim kartkach z wykorzystaniem mąki) Ponadto obejrzymy prezentacje multimedialną pt. ”Jakie ptaki zimują w Polsce” i pobawimy się w zabawę matematyczną: „Ziarna dla ptaków” w której będziemy działać na zbiorach. Wysłuchamy również opowiadania: „O zziębniętym Elemelku” i w oparciu o jego treść porozmawiamy na temat pomagania ptakom w czasie zimy. Nauczymy się także piosenki pt. „Idzie, idzie zima”, a w związku ze zbliżającymi się feriami porozmawiamy nt zabaw na śniegu z zachowaniem właściwych zasad bezpieczeństwa.

Kolejny tydzień stycznia poświęcimy naszym drogim babciom i dziadkom. Z tej okazji utworzymy prawdziwą galerię zdjęć pt. „Moja babcia i mój dziadek” oraz porozmawiamy na temat ich roli w rodzinie. Ponadto przygotujemy dla naszych gości piękne przedstawienie oraz wykonamy drobne upominki z okazji ich święta.

Ostatnie dwa tygodnie będą czasem ferii zimowych. Spędzimy je wesoło i aktywnie na zabawach, spacerach na świeżym powietrzu, a jeśli pozwoli na to pogoda to również w ogrodzie przedszkolnym lepiąc naszego przedszkolnego bałwana. Nie zapomnimy także o zabawach integracyjnych z kolegami w sali. Do zabaw dydaktycznych wykorzystamy np. wodę, farby, piłki, chustę Klanzy. Z kolei podczas zabaw muzycznych wykorzystamy instrumenty muzyczne takie jak bębenki, janczary oraz trójkąty.

Ponadto w toku zajęć będziemy wykonywać różne zabawy z sylabami – wg wczesnej nauki czytania Jagody Cieszyńskiej oraz zabawy matematyczne związane z „Kodowaniem na dywanie”.

Tematy kompleksowe na grudzień:

1.Postać Świętego Mikołaja

2.Projekt „Zrozumieć siebie – zrozumieć innych” – Emocje

3.Świąteczny czas

4. Magia Świąt

Miesiąc grudzień poświęcony będzie tematyce świątecznej. W pierwszym tygodniu grudnia zapoznamy się z postacią Św. Mikołaja. Z tej okazji uważnie wysłuchamy opowieści metodą Flannelgraph pt. „Czapka Mikołaja” i wspólnie wykonamy strój świętego. Pobawimy się w zabawy matematyczne dzięki którym utrwalimy umiejętność liczenia oraz prawidłowe posługiwanie się wyrażeniami, np. na, pod, obok, za w sytuacjach zadaniowych. Ponadto zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Zaczarowana choinka” oraz wykonamy pracę plastyczną pt. „Rudolf czerwononosy”.

W kolejnym tygodniu porozmawiamy o naszych emocjach. Z tej okazji uważnie wysłuchamy bajki psychoedukacyjnej pt. „Uczuciometr inspektora krokodyla” oraz wspólnie utworzymy kącik emocji, a w nim tzw. „Skrzynie złości”. Z kolei dzięki tzw. kartom uczuć nauczymy się prawidłowo rozpoznawać i nazywać emocje towarzyszące nam na co dzień. Ponadto pobawimy się również w zabawy kształtujące odporność emocjonalną typu „Kostka emocji” oraz „Start rakiety”.

W trzecim i czwartym tygodniu będziemy rozmawiać na temat przygotowań do Świąt oraz tradycji ubierania choinki. Pobawimy się w zabawę dydaktyczną „Dawniej i dziś” w której na podstawie ilustracji wspólnie omówimy podobieństwa i różnice w dekorowaniu choinek na przełomie lat. Ponadto uważnie wysłuchamy wiersza G. Kolby pt. „Bombki” oraz wykonamy pracę plastyczną pt. „Bombka” z wykorzystaniem produktów sypkich takich jak makaron, ryż itp. Pobawimy się także w zabawę matematyczną pt. „Który Aniołek…” w której będziemy utrwalać liczebniki porządkowe. Z kolei 17 grudnia zaprezentujemy Rodzicom nasze przedstawienie Jasełkowe w Domu Kultury Orle Gniazdo.

Ponadto w toku zajęć będziemy wykonywać różne zabawy z sylabami – wg wczesnej nauki czytania Jagody Cieszyńskiej oraz zabawy matematyczne związane z „Kodowaniem na dywanie”.

Planowane wycieczki:

05.12 – Warsztaty w Muzeum Narodowym

18.12 – Wycieczka do Gniezna do Fabryki Bombek.

Tematy kompleksowe na listopad: 

1.Ciepły sweter na chłodne dni

2. Rytmy

3. Projekt edukacyjny „Zrozumieć siebie – zrozumieć innych” – „Prawa dziecka”

4. Wszystkie misie świata

W pierwszym tygodniu miesiąca przyjrzymy się listopadowej pogodzie. Uważnie wysłuchamy opowiadania pt. „Choroba Ani” oraz spróbujemy wspólnie wymyśleć inne zakończenie tej historii. Dowiemy się również jak należy ubierać się w chłodne dni tak, aby nie złapało nas przeziębienie. Zamienimy się także w prezenterów pogody i z pomocą ilustracji będziemy zapowiadać pogodę. Ponadto wykonamy pracę plastyczną pt. „Ciepły sweter” do której wykorzystamy tkaniny, sznurki oraz inne materiały.

W drugim tygodniu listopada zajmiemy się tematem rytmów. Uważne wysłuchamy wiersza Wandy Chotomskiej pt.„Jak biedronka kropki zgubiła” i pobawimy się w kończenie zdania z użyciem nazwy dnia tygodnia. Przyjrzymy się również symbolom dnia – słońce i nocy – księżyc i porozmawiamy o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia i w ciągu nocy. Ponadto rozwiążemy zagadki słowne o czterech porach roku i pobawimy się w zabawę dydaktyczną „Co do czego pasuje?” w której będziemy przyporządkowywać obrazki odpowiednio do pór roku. Wykonamy także prace plastyczną pt.„Drzewo w czterech odsłonach”.

Trzeci tydzień października poświęcony będzie naszym prawom. Uważne wysłuchamy wiersza M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka” oraz obejrzymy ilustracji przedstawiające nasze prawa. Pobawimy się również w zabawy kształtującej odporność emocjonalną typu „Kostka uczuć” oraz „Start rakiety”.Ponadto kształtować będziemy myślenie przyczynowo- skutkowe oraz przewidywanie następstw bawiąc się w zabawę pt. „Co się zmieni, gdy?” oraz „Co by było, gdyby?” W tym tygodniu będziemy również uroczyście obchodzić Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka, który przypada 20 listopada.

W ostatnim tygodniu miesiąca obchodzimy święto Pluszowego Misia. Z tej okazji poznamy historię powstania pierwszego misia – Teddiego oraz zobaczymy pokaz multimedialny pt. „Wszystkie misia świata”. Ponadto pobawimy się w zabawy matematyczne pt. ”Policzmy nasze misie” w której będziemy kształtować umiejętność dodawania i odejmowania, a także „Misowe rytmy” czyli układanie rytmów z wykorzystaniem ilustracji różnokolorowych misiów.

25 listopada obowiązkowo przychodzimy do przedszkole ze swoim ulubionym misiem.

Ponadto w toku zajęć będziemy wykonywać różne zabawy z naszymi wizytówkami wg metody I. Majchrzak oraz J. Cieszyńskiej.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na październik: 

1. Bezpieczeństwo na drodze

2. Jesień za oknem

3. Królestwo jesieni

4. Jesienią w lesie

5. Projekt „Zrozumieć siebie – zrozumieć innych” – „Prawa dziecka”

Pierwszy tydzień października poświęcony będzie bezpieczeństwu na drodze. Z tej okazji wybierzemy się na wycieczkę na skrzyżowanie i przypomnimy sobie jak prawidłowo z zachowaniem zasad bezpieczeństwa przechodzić przez ulicę. Ponadto utrwalimy sobie znaczenie poszczególnych świateł sygnalizatora świetlnego wykonując nasze własne sygnalizatory.

W kolejnych tygodniach października porozmawiamy o obecnej porze roku – jesieni. Wybierzemy się na wycieczkę do parku i poszukamy skarbów: liści, kasztanów, żołędzi. Korzystając z darów jesieni będziemy rozwiązywać różne zadania matematyczne min. układanie rytmów oraz zabawy z przeliczaniem i prawidłowym posługiwaniem się liczebnikami porządkowymi. Ponadto wspólnie obejrzymy atlas grzybów i zapoznamy się z nazwami i wyglądem grzybów jadalnych i trujących. Czeka nas również rozwiązywanie owocowych zagadek oraz zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek” w której za pomocą dotyku i węchu będziemy rozpoznawać i nazywać jesienne owoce. Ponadto poznamy zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przygotowujące się do nadchodzącej zimy i wspólnie zastanowimy się jak my – ludzie możemy im pomóc ją przetrwać. Jesień to kolorowe barwy w związku z tym czekają nas również prace plastyczne pt. „Jesienne drzewo”, Pan Muchomor” oraz „Lisek”.

W ostatni tygodniu października zajmiemy się realizacją projektu „Zrozumieć siebie – zrozumieć innych” Przypomnimy sobie nasz „Kodeks grupowy” w oparciu o prawa i obowiązki dziecka. Za pomocą „Szalkowej wagi praw i obowiązków”spróbujemy wspólnie uświadomić sobie, że istnieje równowaga między prawami i obowiązkami. Pobawimy się także w zabawę pt. „Co, by było, gdyby?” dzięki której poćwiczymy nasze myślenie przyczynowo – skutkowe oraz wykonamy prace plastyczną pt. „Moja prawa” w której nauczy,y się tworzyć tzw. piktogramy symbolizujące nasze prawa.

W tym miesiącu czekają nas również następujące wycieczki:

– Straż Pożarna (01.10)

– Rogalowe Muzeum Poznania (16.10)

– Teatr Nowy

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień 2019:

1. Powrót do przedszkola

2. Nasze przedszkole

3. Tydzień z kropką

4. Przyroda wokół nas

W pierwszym i drugim tygodniu września będziemy rozmawiać o naszym przedszkolu. Zapoznamy się z nową nazwą grupy „Jagódki” i wykonamy pracę plastyczną pod tym samym tytułem. Poznamy imiona naszych nowych kolegów i koleżanek oraz stworzymy grupowy Kodeks Przedszkolaka. Ponadto w toku zajęć będziemy wykonywać różne zabawy z naszymi wizytówkami wg metody I. Majchrzak oraz J. Cieszyńskiej.

W kolejnym tygodniu przeniesiemy się do świata kropek. Z tej okazji razem z innymi przedszkolakami obejrzymy wspólnie film o małej dziewczynce o imieniu Vashti., która za sprawą kropek zmieniła cały swój świat i zaczęła wierzyć w siebie na nowo. Ponadto czekają na nas zabawy w kole, dzięki którym odkryjemy swoje ukryte talenty. Z kolei 20.09 w ramach Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka weźmiemy udział w barwnym korowodzie po okolicy.

W ostatnim tygodniu września porozmawiamy o otaczającej nas przyrodzie. Wybierzemy się na wycieczkę do parku, poszukamy drzew liściastych i iglastych. Zajmiemy się także obserwacją zmieniających się barw w parku, które owocują nową porę roku – jesień. Ponadto czekają nas zabawy matematyczne związane z tworzeniem zbiorów oraz prawidłowym posługiwaniem się liczebnikami porządkowymi.

Przez cały wrzesień będziemy spacerować i bawić się na świeżym powietrzu, oczywiście z zachowaniem zasad bezpiecznej zabawy.