Świetliki

Nauczyciel wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Walkowiak

Pedagog specjalny:

  • Anna Żyto

Pracownik obsługi:

  • Magdalena Balcerska

Angielski – kwiecień 2021

„Spring is here”

– Angielskie rozmówki z dzieckiem:  

  • What is your name?
  • Are you a boy or a girl ?
  • How old are you ?
  • What is your favourite fruit ?
  • What is your favourite colour ?

– Uzupełnianie kalendarza pogody- posługiwanie się wyrażeniami:

it`s sunny – jest słonecznie

it`s cloudy – jest pochmuro

it`s windy – jest wietrznie

it`s rainy – pada deszcz

it`s partly cloudy – częściowe zachmurzenie

it`s snowy – pada śnieg

it`s stormy – jest burzowo

it`s foggy – jest mgliście

it`s cold – jest zimno

it`s hot – jest gorąco

 – ”Spring is here” – prezentacja słownictwa i zwrotów na podstawie utworu

https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU

Słownictwo z piosenki:

– a bluebird

– a bee

– a ladybug

– a butterfly

– a frog

Zwroty z piosenki:

– I just saw

– flap your wings

– look around

– sign of spring

– frog jump

„Spring is here” – prezentacja słownictwa:

– mosquito       – grasshopper

– fly                  – snail

– frog                – bee

– ladybird         – caterpillar

– spider             – tree

– ant                  – dragonfly

– butterfly         – bird

– rain                 – flowers

Gry i zabawy językowe:

„Hot or cold” – rodzic chowa karty obrazkowe w różnych miejscach w mieszkaniu. Jeśli dziecko jest blisko karty mówimy głośno „hot”, jeśli zaś daleko mówimy „cold”. Po odnalezieniu karty obrazkowej dziecko opowiada co widzi na obrazku

– What do you see?

– I see …

„Wiosenne memo” – układamy wszystkie karty rysunkiem do dołu. Po kolei odwracamy po dwie karty i szukamy par. Zabawę wygrywa osoba, która znalazła więcej par.

Karty obrazkowe do pobrania tutaj:

Duże karty:

https://drive.google.com/file/d/0B6d0lK2V4ewPSVRlZWhYMUg5OUU/view

Małe karty:

https://drive.google.com/file/d/0B6d0lK2V4ewPSmh4VHZNNDBkSDg/view

„Easter” – marzec 2021r.

słownictwo wielkanocne:
– an egg – jajko
– a chick – kurczaczek
– a bunny – króliczek
– a lamb – owieczka
– a basket – koszyczek
– a cake – ciasto
– a tulip – tulipan
– a rainbow – tęcza

⦁ zwroty i wyrażenia:
– What do you see ? (co widzisz?)
– I see …
– What have you got in your easter basket ? (co masz w swoim koszyczku?)
– I have got …
– What is it ? (co to jest?)
– It is …
– Count the easter eggs (policz wielkanocne jajeczka)

⦁ piosenka „Boom Chicka Boom Easter”

zwroty i wyrażenia z piosenki:
– Flop your ears
– wiggle your nose
– shake your tail
– bunny pose
– crunch a carrot
– lets bunny hop

⦁ aktywne słuchanie historyjki obrazkowej pt. „Little bunny`s Easter egg hunt”

Angielski – luty – „Pets”

Revisin – powtórka:

What is your name?” – My name is …

What is your favourite colour?” – My favourite color is …

What is your favourite fruit?” – My favourite fruit is …

How old are you?” – I am 5 / 6

Polecenia:

Stand in a line –stańcie jednen za drugim

Sit at the table –osiądźcie przy stole

Cross your legs –nogi po turecku / w kokardę

Make a circle please – proszę zróbcie koło

Clean up please – proszę posprzątać

Bless you! – na zdrowie!

Be quiet please – proszę o ciszę

I am sorry – przepraszam

May I go to the toilet please? – czy mogę skorzystać z toalety?

Pair up – dobierzcie się w pary

Wash your hands – umyjcie ręce

Raise your hand – podnieś

See you later aligater – do zobaczenia

Pets” – zwierzęta domowe:

– a hamster – chomik – a dog – pies

– a turtle – żółw – a bird – ptak

– a parrot – papuga – a cat – kot

– a rabbit – królik – a snake – wąż

– a lizard – jaszczurka – a mouse – mysz

Songs – piosenki:

I have a pet” – zapoznanie z tekstem i melodią piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

Hello, how are you”

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

See you later Alligator”

https://www.youtube.com/watch?v=UQfvAlmr5g0

Gry językowe wykorzystane w trakcie zajęć:

– „Memo”

– „Bingo”

– „Shadows”

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na styczeń 2021

Blok tematyczny:

Czym jest przyjaźń”

Mijają dni, miesiące, lata”

Babcia i Dziadek”

Zima i zwierzęta”

– z nowym rokiem – składanie postanowień noworocznych, zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarza

– układanie zdań ze słowami: czas, rok, tydzień, pory roku, zegar

– nauka piosenki „Biegnie miesiąc za miesiącem”, zabawy z piosenką

– założenie kalendarza obserwacji przyrodniczych (hodowla tulipana)

– poznanie nazw ptaków zimujących w Polsce, zabawy z elementami dramy, pantonimy „Rozmowy głodnych ptaków”, dokarmianie ptaków, prowadzenie obserwacji przyrodniczych

– „Ptasi bar”, rozwijanie orientacji przestrzennej, rozwijanie umiejętności liczenia, utrwalenie zapisu cyfrowego liczby 8,9 , nazw figur geometrycznych, dodawanie w zakresie 9.

– „Dlaczego ziemia zamarza”-zabawy badawcze, poznanie zjawisk przyrody nieożywionej, zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych

– tworzenie opisu babci i dziadka- poszukiwanie jak największej liczby określeń przymiotnikowych określających wygląd i cechy charakteru babci i dziadka.

– nauka piosenki „Wesoła para”, zachęcanie do swobodnych muzycznych wypowiedzi

– wykonanie niespodzianki dla babci i dziadka.

– odkrywanie litery s, S, n, N, b, B małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów o prostej budowie fonetycznej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, układanie wyrazów, zdań, czytanie wyrazów, zdań, opowiadań.

Angielski – styczeń 2021

Temat: Clothes – ubrania

Słownictwo:

jumper – sweter

mittens – rękawiczki        gloves – rękawiczki pięciopalcówki

coat – płaszcz                  shorts – spodenki

T – shirt – bluzka z krótkim rękawkiem

swimsuit – strój kąpielowy               trousers / jeans – spodnie

socks – skarpetki            jacket – kurtka

hat – czapka                  cap – czapka z daszkiem

glasses – okulary           sunglasses – okulary przeciwsłoneczne

scarf – szalik                  dress – sukienka

skirt – spódniczka          boots/shoes – buty

pyjamas – piżama          sleepers – kapcie

Zwroty i wyrażenia:

– What are you wearing? – w co jesteś ubrana / ubrany?

– I am wearing a red t-shirt and blue trousers – jestem ubrana / ubrany w czerwoną bluzkę oraz niebieskie spodnie

– Put on your shoes – załóż buty

– Take off your shoes – ściągnij buty

Piosenka „Put on your…”

https://www.youtube.com/watch?v=-jBfb33_KHU

Piosenka „Winter mittens”

https://www.youtube.com/watch?v=2Gz9YsL_qJk

Dodatkowe piosenki:

I am a little snowman”

https://www.youtube.com/watch?v=FczqntFwb6k

Little snowflake”

https://www.youtube.com/watch?v=tbbKjDjMDok

Weather:

– it`s sunny – słonecznie

– it`s cloudy – pochmurnie

– it`s rainy- deszczowo

– it`s windy – wietrznie

– it`s snowy – pada deszcz

– it`s foggy – mglisto

– tornado – tornado

– rainbow – tęcza

Bloki tematyczne na grudzień: 

  1. Moje zdrowie i bezpieczeństwo
  2. Jak wyglądał świat przed milionami lat
  3. Idzie zima ze śniegiem
  4. Idą Święta

– Odkrywanie litery K, L, Y, R małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Układanie schematów i modeli słów, rozwijanie słuchu fonematycznego, utrwalenie poznanych liter, czytanie wyrazów, krótkich tekstów, bajek.

– Utrwalenie poznanych zapisów cyfrowych liczb 6-9, zabawy figurami, rozwijanie umiejętności działania na zbiorach, rozwijanie umiejętności klasyfikowania, rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli.

– Udział w XXIV Wielkopolskim Konkursie na najpiękniejszą kartkę Bożonarodzeniową organizowanym przez Dom Kultury w Pleszewie.

– Udział w świątecznej wymianie kartek – Projekt Edukacyjny „Zabawa Sztuką”, współpraca z przedszkolem z Tarnowskich Gór.

– Wspólne ubieranie choinki, przygotowywanie ozdób choinkowych, poznanie tradycji Andrzejek , Mikołaj, Gwiazdor w przedszkolu (18 grudnia). Obiad wigilijny(18 grudnia), wspólne układanie, składanie życzeń świątecznych.

– Udział w Programie Edukacyjnym Kubusiowi Przyjaciele Natury „Dbamy o rosliny i zwierzęta”, „Dbamy o ruch i odżywianie”.

Angielski: grudzień – „Christmas time”

Wprowadzanie i utrwalanie nowego materiału:

Nauka piosenki „Santa shark”

https://www.youtube.com/watch?v=u0aAMvvw_co

Słownictwo świąteczne:

chimney – komin           elf – elf          gingerbread man – piernik

Christmas stocking – świąteczna skarpeta         Santa Claus – św. Mikołaj

candy cane – laska cukrowa        Christmas balls – bombki       Christmas tree – choinka

star – gwiazdka      gift / present prezent      fireplace – kominek      reindeer – renifer

What do you want for Christmas?” – zabawki

spinning top – bączek       robot – robot       train – pociąg       doll – lalka

ball – piłka       teddy bear – pluszowy miś       rocking horse – konik bujany

rocket – rakieta       car – samochodzik        ship – statek        yo – yo – yoyo

Zwroty i wyrażenia:

– What is inside the box?

– It is a robot

– What do you see?

– I can see a robot

– What do you want for Christmas ?

– I want ….

– How many robots do you see ?

– I can see four robots

– Merry Christmas!!!

Karty pracy:

– „I spy with my little eye”

– „Read and colour”

Piosenki o tematyce świątecznej:

Hello, reindeer”

https://www.youtube.com/watch?v=ZUi1YJVChpg

Goodbye, snowam”

https://www.youtube.com/watch?v=Nu3R6d54KNo

Santa`s on his way”

https://www.youtube.com/watch?v=5qlbpMB-z_c

druga wersja:

https://www.youtube.com/watch?v=U_yVxX20OEk

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na listopad:

1. Moja rodzina

2. Mój dom

3. Moje i prawa i obowiązki

4. Projekt „Czyste powietrze wokół nas”

Projekt adresowany jest do dzieci 5,6, letnich. Treści programu realizowane są w trakcie pięciu zajęć warsztatowych: W trakcie zajęć zlokalizujemy i określimy różne rodzaje dymu. Określimy także przyczyny wydobywania się dymów. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki antytytoniowej „O Dinku” oraz wykonamy samodzielnie własny znaczek pt. „Nie pal przy mnie”.

Angielski – listopad 2020

Autumn”

UTRWALANIE MATERIAŁU:

Zwroty i wyrażenia:

– What is your name ? My name is …

– How old are you? I am …

– What is your favourite colour / fruit / number itp. My favourite colour is …

– What is it ? It is a / an ….

– What is the weather like ? It`s sunny / cloudy itp.

Zasady:

  • Eyes watching
  • Ears listening
  • Hands helping
  • Feet walking

Polecenia:

  • Stand in a line –stańcie jednen za drugim
  • Sit at the table –osiądźcie przy stole
  • Cross your legs –nogi po turecku / w kokardę
  • Make a circle please – proszę zróbcie koło
  • Clean up please – proszę posprzątać
  • Bless you! – na zdrowie!
  • Be quiet please – proszę o ciszę
  • I am sorry – przepraszam
  • May I go to the toilet please? – czy mogę skorzystać z toalety?
  • Pair up – dobierzcie się w pary
  • Wash your hands – umyjcie ręce
  • Raise your hand – podnieś
  • See you later aligater – do zobaczenia  

 WPROWADZANIE I UTRWALANIE NOWEGO MATERIAŁU:

Forest animals:

a squirrel

a beaver

a hedgehog

a raccoon

a hare

an owl

a deer

a fox

a bear

a skunk

a woodpecker

Nauka piosenki „Walking in the forest”

https://www.youtube.com/watch?v=xbSSm_p782c

Piosenki – przerywniki w ramach zabaw muzyczno – ruchowych:

I am so happy”

https://www.youtube.com/watch?v=dUXk8Nc5qQ8&list=RDdUXk8Nc5qQ8&start_radio=1

Head, shoulders, knees, toes”

https://www.youtube.com/watch?v=RuqvGiZi0qg&list=RDdUXk8Nc5qQ8&index=7

Walking, walking”

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU&list=RDdUXk8Nc5qQ8&index=23

Film na kanale youtube:

Steve and Maggie „What i sthe weather like?”

https://www.youtube.com/watch?v=cwsrnbdyIYc

Angielski – październik 2020

School supplies”

Zasady:

  • Eyes watching

  • Ears listening

  • Hands helping

  • Feet walking

Polecenia:

  • Stand in a line –stańcie jednen za drugim

  • Sit at the table –osiądźcie przy stole

  • Cross your legs –nogi po turecku / w kokardę

  • Make a circle please – proszę zróbcie koło

  • Clean up please – proszę posprzątać

  • Bless you! – na zdrowie!

  • Be quiet please – proszę o ciszę

  • I am sorry – przepraszam

  • Can I go to toilet please? – czy mogę skorzystać z toalety?

  • Pair up – dobierzcie się w pary

  • Wash your hands – umyjcie ręce

School supplies:

a pen – długopis

a pencil – ołówek

a book – książka

a backpack – plecak

a rubber – gumka do mazania

a crayon – kredka

a ruler – linijka

a notebook – zeszyt

a pair of scissors – nożyczki

a glue – klej

a sharpener – temperówka

a pencil case – piórnik

Zwroty i wyrażenia:

– How many rubbers do you see ?

– I see …

– What colour is the book ?

– The book is … brown

Oglądanie filmu z cyklu Steve and Maggie:

Back to school”

https://www.youtube.com/watch?v=F9OdB53UGmA

Crayons Magic for children”

https://www.youtube.com/watch?v=Ix4dSjKqwvc

Oglądanie filmu z Englizh Singsing:

Kids vocabulary „School supplies”

https://www.youtube.com/watch?v=AS5nhKzaOqo

Piosenki:

Hello, how are you?”

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

See you later aligator”

https://www.youtube.com/watch?v=UQfvAlmr5g0

Tematy kompleksowe na październik:

1. Idzie jesień … przez ogród i sad

2. Idzie jesień … do zwierząt

3. Co z czego otrzymujemy?

4. Idzie jesień z deszczem

5. Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” – „Jesienny bukiet” – dzieła niemalowane inspirowane sztuką Giuseppe Arcimboldo. 

Angielski – wrzesień 2020

Classroom rules”

Zasady:

  • Eyes watching

  • Ears listening

  • Hands helping

  • Feet walking

Polecenia:

  • Stand in a line – stańcie jednen za drugim

  • Cross your legs – nogi po turecku / w kokardę

  • Make a circle please proszę zróbcie koło

  • Clean up please – proszę posprzątać

  • Bless you! – na zdrowie!

  • Be quiet please – proszę o ciszę

  • I am sorry – przepraszam

  • Can I go to toilet please? – czy mogę skorzystać z toalety?

  • Pair up – ustawcie się w pary

  • Wash your hands – umyjcie ręce

Piosenki:

Hello, how are you?”

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

See you later aligator”

https://www.youtube.com/watch?v=UQfvAlmr5g0

Oglądanie filmu „Classroom rules by Minionki”

https://www.youtube.com/watch?v=ddvTFgzkS5M

Revisin – powtórka:

What is your name?” – My name is …

What is your favourite colour?” – My favourite color is …

What is your favourite fruit?” – My favourite fruit is …

How old are you?” – I am 5 / 6

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień:

Blok tematyczny:

  • Oto ja”

  • Moja grupa”

  • Moja droga do p – la

  • Idzie jesień przez las”

W pierwszy tygodniu września porozmawiamy nt wakacji. Poznamy ważniejsze regiony Polski. Na mapie Polski odszukamy góry, jeziora, Morze Bałtyckie, miasta, odczytamy ich nazwy. Nauczymy się wiersza „Na plaży” Poznamy nowych kolegów i koleżanki w naszej grupie „Świetliki”. Zapoznamy się z naszą salą, łazienką i szatnią, Zwrócimy uwagę na bezpieczeństwo w pomieszczeniach przedszkolnych. Będziemy bawić się na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym, omówimy bezpieczny sposób korzystania z urządzeń służących do zabawy. Porozmawiamy nt. opowiadania „Tata coś zaniemówił”, zwrócimy uwagę na podobieństwa między dziećmi a rodzicami. Dzieląc rytmicznie nazwy obrazków, znaczków utrwalimy pojęcie „sylaba”, w zabawach będziemy różnicować lewą i prawą stronę własnego ciała, wytyczać kierunki w przestrzeni, poznamy różne stany emocjonalne. Poznamy bohaterów kart pracy, podręczniki. Różnymi technikami wykonamy prace plastyczne nt. wakacji.

W drugim tygodniu w ćwiczeniach słuchowych na poziomie sylaby i głoski utrwalimy pojęcie „głoska”, określimy pierwsze, środkowe i ostatnie miejsce głoski w nazwach wybranych obrazków, podzielimy nazwy obrazków trzygłoskowych, czterogłoskowych na sylaby i głoski, w zabawie „Listonosz” utrwalimy zapis swojego imienia oraz imion kolegów, n – li, pracownika obsługi. Zapoznamy się z nową piosenką J. Kucharczyk „Dziękuję, proszę, przepraszam”. Zainspirowani opowiadaniem „Linie papilarne”, swobodnymi rozmowami nt. naszej grupy oraz wierszem „Zasady przedszkolaka” stworzymy własny Kodeks Grupowy.

W następnym tygodniu wysłuchamy opowiadania „Moja droga do przedszkola”, utrwalimy zasady ruchu drogowego, porozmawiamy nt. sposobu w jaki dzieci przybywają do przedszkola. Utrwalimy figurę geometryczną „koło”, udoskonalimy umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości, Zainspirowani wierszem „Na pomoc” utrwalimy numery alarmowe. Porozmawiamy nt. ruchu ulicznego pełnymi zdaniami, zapiszemy ciekawe wypowiedzi – zdania, przy pomocy klocków podamy liczbę słów w zdaniu. Wykonamy znaki drogowe, zbudujemy garaże , rozwiążemy rebusy, będziemy rysować wzory po śladach i samodzielnie. Zaśpiewamy zbiorowo i indywidualnie piosenkę „Ruch uliczny”. 15 września będziemy też obchodzić Święto Kropki.

W czwartym tygodniu września rozbudzimy nasze zainteresowanie nową porą roku – jesienią. Zainspirowani własnymi obserwacjami, albumami przyrodniczymi, zdjęciami kasztanowca, ilustracjami lasu i parku jesienią, opowiadaniem „Jesienna wyprawa”, piosenką „ Idzie jesień przez świat” wykonamy przestrzenne jesienne drzewa, ludziki i inne leśne stworki, skomponujemy jesienną muzykę, ulepimy z plasteliny figurki grzybów i je policzymy z zastosowaniem liczebników porządkowych. Nauczymy się wiersza „Gdzie jesteś , jesieni?”. Z zastosowaniem wesołych rymowanek np. „ Kasztanowy wierszyk” wykonamy ćwiczenia logorytmiczne. Poznamy jesienne przygody Olka i Ady.