Elfy

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Magdalena Fluder
  • Ewa Walkowiak

Pedagog specjalny:

Pracownik obsługi:

  • Magdalena Balcerska

Rok szkolny 2018 / 2019

KWIECIEŃ

Blok tematyczny:

  • „Mały odkrywca świata”
  • „Ptasie opowieści”
  • „Święta Wielkanocne-pielęgnowanie tradycji”
  • To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura”
  • „Rodzinny kraj”

W pierwszym tygodniu kwietnia wcielimy się w rolę małego odkrywcy świata. Wyjedziemy do „Laboratorium wyobraźni”, gdzie będziemy poszukiwać odpowiedzi na temat naukowych zagadek. Dowiemy się także jak powstaje deszcz i burza. Wspólnie omówimy zasady dotyczące bezpieczeństwa podczas burzy. Będziemy obserwować przyrodę i dowiemy się „co kryje się w chmurach?” i jak silny może być wiatr. Wysłuchamy opowiadania: „Kwiecień plecień” ; dowiemy się jakie są rodzaje termometrów i wykonamy własny termometr.

W kolejnym tygodniu wysłuchamy wiersza „Ptasie opowieści”; zobaczymy jakie jaja znoszą różne ptaki, a na spacerze poszukamy ptasich gniazd na drzewach. Wykonamy prace plastyczną „jajko”, a podczas zabawy badawczej poznamy różne wielkości jaj. Podczas zabaw matematycznych będziemy porównywać wielkości , dodawać i odejmować. Wspólnie pobawimy się przy piosence: „o jajku” i dowiemy się ciekawostek na temat ptaków hodowlanych.

W następnym tygodniu będziemy rozmawiać na temat Świąt Wielkanocnych. Dowiemy się jak Wielkanoc obchodzimy w Polsce i w innych regionach Polski. Rozwiniemy swoje kompetencje czytelnicze podczas zabaw z ilustracjami dotyczących wielkanocnego koszyka. Wysłuchamy wiersza: „Pisanki”, wykonamy ćwiczenia oddechowe, a podczas zabaw matematycznych utrwalimy liczebniki porządkowe. Poznamy „świąteczną historyjkę” i ustalimy co mogło się wydarzyć dalej, poznamy piosenkę: „niezwykły zajączek”  i wykonamy „taniec wielkanocnych kurcząt”.

W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o segregacji śmieci i o tym jak możemy dbać o naszą planetę. Spiszemy nasze pomysły dotyczące pomocy Ziemi.  Skonstruujemy grę planszową :kolorowe pojemniki” i porozmawiamy na temat plakatu: „to nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura”. Poznamy piosenkę: „Moja planeta”, wykonamy pracę plastyczną: „ wiemy, jak segregować śmieci”. Poznamy „Stwory-Głodomory”  i posegregujemy wspólnie śmieci do odpowiednich pojemników.

W ostatnim tygodniu porozmawiamy na temat Polski i symboli narodowych. Wykonamy pracę plastyczną: „Orzeł w koronie” i pobawimy się przy piosence: „rodzinny kraj”. Pobawimy się z rymowanką: „orzeł, czy reszka?”, a podczas zabawy matematycznej będziemy tworzyć zbiory. Podczas układania historyjki obrazkowej: „szanuj flagę” dowiemy się po kolei wydarzyło.

STYCZEŃ

Blok tematyczny:

  • „Najzimniejsza pora roku”
  • „Babcia i Dziadek zawsze pomogą”
  • „Jedziemy w góry”
  • „W kryształowym zamku”
  • „Jak pomagać zwierzętom w czasie zimy?”

W pierwszym tygodniu stycznia wspólnie pobawimy się do piosenki: „Bałwanki rymowanki” i wysłuchamy wiersza: „Biała Pani Zima”. Porozmawiamy na temat zimowych zabaw podczas zimy i zagrożeń jakich należy unikać. Podczas zabawy matematycznej: „Guziki bałwanka” przeliczymy uzbierane kółka. Wspólnie pobawimy się podczas zabawy oddechowej z piórkami :”Zamieć śnieżna” i wykonamy pracę plastyczną z użyciem płatków kosmetycznych: ”Bałwanki”. Wysłuchamy wiersza: „Sowa Sabinka i bałwanki”, omówimy historyjkę obrazkową: „Najładniejszy bałwanek”, a podczas wyjść na świeżym powietrzu zaobserwujemy jak zmienia się przyroda podczas obecnej pory roku.

W kolejnym tygodniu będziemy tworzyć galerię zdjęć naszych Dziadków. Podczas zabawy matematycznej wybierzemy się :”Po schodach, na spacerze z babcią”. Zaobserwujemy przyrodę i przykleimy na tablicę obrazki dotyczące naszych obserwacji. Ułożymy historyjki obrazkowe :”Dziadkowie zawsze pomogą”, nauczymy się piosenki o Babci i Dziadku, a podczas zabawy matematycznej „Zaradna Babcia” połączymy w pary pasujące ilustracje. Będziemy grać na instrumentach perkusyjnych i wykonamy pracę plastyczną: „Babcia i Dziadek”. Wysłuchamy opowiadania „Babcia na hulajnodze” i będziemy gromadzić dary do naszego kącika przyrody.

W trzecim tygodniu wysłuchamy opowiadania: „Tatry bez śniegowej pierzynki” i obejrzymy ilustracje występujące w opowiadaniu. Podczas zabawy klasyfikacyjnej będziemy rozmawiać o tym, co możemy zabrać na wycieczkę do plecaka? Wykonamy też pracę plastyczną „góral i góralka” i będziemy omawiać mapę Polski. Porozmawiamy o góralach i obejrzymy jak wygląda strój góralski. Pobawimy się przy góralskiej muzyce używając przy tym instrumentów.

W kolejnym tygodniu wysłuchamy opowiadania: „W śnieżnej krainie” i ułożymy historyjkę obrazkową: „W kryształowym zamku”, a podczas zabawy matematycznej: „Śnieżynki” będziemy doskonalić liczebniki porządkowe. Podczas zabawy :”Zima tworzy krajobrazy” porozmawiamy na temat zimy. Pobawimy się przy piosence: „Taniec białych dni”, podczas zabawy matematycznej: „Wesołe pingwiny” poćwiczymy dodawanie i odejmowanie i uzupełnimy nasz kalendarz pogody. Wykonamy pracę plastyczną: „W zimowej krainie” i wykonamy wspólnie interpretację do muzyki klasycznej „Taniec śnieżynek”. Wysłuchamy wiersza: „Sople lodu” i pokonamy „Zimowy tor przeszkód”.

W ostatnim tygodniu wysłuchamy wiersza: „Goście w karmniku”, pobawimy się z sylabami i wykonamy pracę plastyczną: „Ptaszki”. Porozmawiamy na temat wysłuchanego wiersza: „Zima leśnych zwierząt” , poznamy „Tydzień leśniczego”, a podczas zabawy matematycznej pójdziemy :”Po śladach”. Wysłuchamy opowiadania :”O zziębniętym Elemelku” i porozmawiamy o tym jak pomagać ptakom w czasie zimy. Ułożymy historyjkę obrazkową:” Karmnik dla ptaków” i wsypiemy ziarna dla ptaków do przedszkolnego karmnika. Wykonamy pracę plastyczną: „Ptaki w karmniku” i dowiemy się jakie ptaki zimują w Polsce.

GRUDZIEŃ

Blok tematyczny:

  • „Kim był św. Mikołaj?”
  • „Smutna jodła”
  • „Świąteczny czas”
  • „Jak minęły moje Święta?”

W pierwszym tygodniu poznamy wiersz: „Mikołajki” D. Geller i porozmawiamy o tym co wiemy na temat św. Mikołaja. W zabawie z rymami dowiemy się co można dostać od św. Mikołaja w prezencie. Wykonamy pracę plastyczną: „Wesoły św. Mikołaj”. Będziemy dobierać rękawiczki do pary i je przeliczać. Będziemy ćwiczyć taniec
i piosenki do naszych Jasełek. W czwartek pojedziemy do teatru na przedstawianie pt. :” Piotruś i Wilk”. Podczas zabawy :”ukryty prezent” będziemy poruszać się
w przestrzeni według podanych wskazówek i dowiemy się jak by to było, gdyby św. Mikołaj roznosił prezenty płynąc statkiem.

W kolejnym tygodniu poznamy wiersz: „Magiczne bombki”  i będziemy tworzyć zbiory bombek. Udekorujemy wspólnie drzewko, które stanie się choinką i wykonamy prezenty dla najbliższych. Podczas zabawy dydaktycznej z tablicą flanelową :”Pracowite Elfy” pozmawiamy na temat tego, jakie atrybuty pasują do wybranych zawodów. Poznamy piosenkę: „Smutna jodła” i ułożymy historyjkę obrazkową związaną z tym tematem. Odbędą się także próby Jasełek, w których będziemy ćwiczyć piosenki i taniec.

W trzecim tygodniu wysłuchamy powiadania pt.:”O opłatku” ks. J. Twardowskiego
i porozmawiamy na temat potraw i tradycji związanych ze Świętami. Podczas zabawy matematycznej: „Który Aniołek..” utrwalimy liczebniki porządkowe. Pobawimy się także w „świąteczne kalambury” , a podczas zabawy „łańcuch wyrazów” wyodrębnimy wyrazy w zdaniu. Poznamy także „zapachy świąt” i wybierzemy się na świąteczną wycieczkę do Szreniawy. Dowiemy się, czy na choince mogą wyrosnąć jabłka i co św. Mikołaj ma w worku. Wykonamy także pracę plastyczną: „świąteczna bombka”.

W ostatnim tygodniu wysłuchamy opowiadania: ”Ile kolęd jest na świecie?”, porozmawiamy na temat świątecznych tradycji i wspólnie pośpiewamy kolędy. Podczas zabawy matematycznej „zabawki od Mikołaja” będziemy tworzyć zbiory. Będziemy układać „memory” i wykonamy pracę: „co dostałem od św. Mikołaja?” Wysłuchamy opowiadania :”Kto dostaje prezenty od Trzech Króli?”.

LISTOPAD 

Blok tematyczny:

  • Poznań moje miasto, Wielkopolska mój region
  • Na deszczowe dni
  • Jesień chłodne dni zapowiada, ciepły sweter prędko wkładaj
  • Zapasy na zimowe czasy
  • Mój przyjaciel miś

W pierwszym tygodniu będziemy rozmawiać o naszym mieście Poznaniu i o Wielkopolsce. Wysłuchamy legendy o koziołkach i obejrzymy albumy przedstawiające zabytki Poznania i Wielkopolski. Zobaczymy jak wygląda strój i taniec wielkopolski. Obejrzymy również pocztówki związane z Biskupinem. Opiszemy wygląd mieszkańca dawnego Biskupina i przeliczymy korale od jego stroju. Wspólnie pobawimy się przy piosence o koziołkach i odszukamy herb naszego miasta. Udamy się także na Cmentarz Zasłużonych Wielkopolan.

W kolejnym tygodniu porozmawiamy o deszczowej pogodzie. Poznamy wiersz: „Idzie Tola do przedszkola”. Powiemy, co może się wydarzyć w dalszej części historyjki obrazkowej: „Wiatr psotnik”. Wysłuchamy i odgadniemy zagadki dźwiękowe związane z pogodą. Wykonamy pracę plastyczną :”Pod parasolem”.  Ułożymy także parasol z szarf i będziemy mierzyć jego szerokość za pomocą naszych stóp. Będziemy odszukiwać takich samych sylab, a w zabawie pantomimicznej odgadniemy, co można robić w deszczowe dni. Poznamy także piosenkę:” Kiedy kropla goni krople”. Wspólnie uzupełnimy kalendarz pogody, a podczas zabawy matematycznej ułożymy „pogodowe rytmy”.

W następnym tygodniu opowiemy o tym, jak należy się ubierać w czasie chłodnych dni. Ubierzemy „Anię i Tomka”, wysłuchamy wierszyka z humorem:” Człowiek ze złotym parasolem” i wymyślimy język „parasolski”. Podczas zabawy „co na siebie włożyć” –pobawimy się przy tablicy flanelowej. Podczas zabaw muzycznych wykorzystamy instrumenty perkusyjne.  Wykonamy pracę plastyczną: „ciepły sweter” z wykorzystaniem różnych materiałów. Wspólnie pobawimy się do piosenki :”wije wiatr” i zapowiemy pogodę z wykorzystaniem symboli pogodowych. Podczas zabawy matematycznej ułożymy chmury według wielkości i policzymy krople deszczu. Dowiemy się co się stało, że Ania zachorowała i wspólnie ułożymy historyjkę obrazkową do wysłuchanego opowiadania.

W czwartym tygodniu porozmawiamy na temat zapasów, które gromadzą ludzie i zwierzęta na zimę. Poznamy wiersz: „Zapasy na zimowe czasy”. Nazwiemy przetwory i poznamy zwyczaj robienia zapasów. Nauczymy się wiersza: „Mała wiewiórka” i poznamy ciekawostki przyrodnicze związane ze zwierzętami. Ułożymy w odpowiedniej kolejności historyjkę obrazkową „Wiewiórka zbiera orzechy”. W parach odszukamy ukryte orzechy w sali i wykonamy pracę plastyczną: „stempelkowa wiewiórka”. Dowiemy się, co miała Basia w swojej spiżarni i nauczymy się piosenki: „wielki rwetes dziś u Basi”. Pobawimy się z sylabami podczas zabawy: „Powidła” wg. I. Cieszyńskiej i przy piosence: „o kiszeniu ogórków”.

Ostatni tydzień będzie poświęcony pluszowemu misiowi. Wysłuchamy opowiadania :”Dzień Pluszowego Misia w przedszkolu” i przyniesiemy swoje ulubione misie. Dowiemy się gdzie mieszkają różne niedźwiadki i wspólnie pobawimy się przy piosence o Misiu. Będziemy dodawać i odejmować misie i będziemy ćwiczyć razem z naszymi pluszakami. Wysłuchamy wiersza: „Naprawiamy misia” i pobawimy się w „Misie- sylabusie” podczas zabaw z sylabami wg. I.Cieszyńskiej. Podczas zabawy matematycznej ułożymy rytmy z wykorzystaniem ilustracji i wykonamy pracę plastyczna: „Mój miś”.

PAŹDZIERNIK

Blok tematyczny:

  • Jesienna ciuciubabka
  • Jesienny park
  • Jesień w lesie
  • Poznajemy pracę listonosza

W pierwszym tygodniu października poznamy stragan pani Jesieni. Policzymy warzywa na straganie, wykonamy warzywne sylwety i kukiełki do wiersza: ”Na straganie”.

W drugim tygodniu października poznamy drzewa liściaste i iglaste. Przekonamy się, że nie tylko drzewa owocowe, ale także inne drzewa liściaste (dąb, kasztanowiec, jarzębina, klon, leszczyna) i iglaste (sosna, świerk) mają owoce. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania „czyj to owoc?”. Dokonamy prostych klasyfikacji „listek do listka” ze względu na wybrane cechy. Poznamy nową technikę frotaż „odbijamy liście”.

W następnym tygodniu poznamy uroki jesieni w lesie. Wyjedziemy na wycieczkę do Rogalina, wykonamy pracę plastyczną w zespołach posługując się nowymi technikami „las i jego mieszkańcy”. Nauczymy się wiersza: „Ranek na leśnej polanie”.

W czwartym tygodniu poznamy pracę listonosza. Weźmiemy udział w wyciecze na pocztę. Zaprezentujemy własne zbiory znaczków pocztowych. W zabawie: „Znaczki” dokonamy klasyfikacji znaczków pod względem tematycznym. W sytuacjach zabawowych i zadaniowych będziemy działać na zbiorach oraz ustalać równoliczność zbiorów „na oko”, choć może się wydawać, że zbiory nie są równoliczne.

WRZESIEŃ 

 BLOK TEMATYCZNY:
– „WITAMY W PRZEDSZKOLU”
 – „JESTEM PIĘCIOLATKIEM”
– „OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA ;
PRZEDSZKOLACY – JUTRO DOROŚLI POLACY”
– „CO Z OGRODU A CO Z SADU”

W pierwszym tygodniu września porozmawiamy o wakacjach spędzonych z rodziną, obejrzymy zdjęcia z wakacji, zgromadzone skarby przyrodnicze, podzielimy się wrażeniami. Poznamy nowoprzybyłe dzieci do naszej grupy i zapoznamy się z różnego typu pomieszczeniami w przedszkolu; sale, szatnie, kuchnię, gabinet dyrektorki – przypomnimy obowiązujące zasady zachowania się w nich. Na podstawie wiersza
„Jaś i zabawki” Cz. Janczarskiego i własnych doświadczeń omówimy i stworzymy Kodeks „ELFÓW”.

W kolejnym tygodniu porozmawiamy na temat „Co to są zmysły i do czego służą?”. Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach prowadzących do poznania przestrzeni, wyczucia czasu, poznania własnego ciała. Eksperymentując z masą solną, kolorowymi masami terapeutycznymi, plasteliną, modeliną, masami naturalnymi stworzymy pracę wg własnego pomysłu , postać ludzką – „Plastelinowy ludzik”.
Na podstawie wiersza „Duży chłopiec” oraz książki „Nasze ciało” porozmawiamy na temat „ Co to znaczy być dużym”.

W trzecim tygodniu września weźmiemy udział w projekcie „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka w Poznaniu – Przedszkolacy – jutro dorośli Polacy”. W poniedziałek poznamy ideę Dnia Przedszkolaka, porozmawiamy nt: „Co to jest Polska?”, sporządzimy mapę wiedzy, wysłuchamy legendy o Lechu i białym orle. Podczas spaceru zbierzemy pomysły na futurystyczną budowlę w naszej dzielnicy.
W wtorek nauczymy się piosenki pt „Jestem Polakiem” i rozpoczniemy budowę makiety.
W środę poznamy symbole Polski; godło, flaga, hymn ,omówimy zasady poszanowania narodowych symboli oraz zakończymy budowę makiety. W czwartek weźmiemy udział
w barwnym korowodzie z balonami, w zabawach integracyjnych przy muzyce
w wieloboju sportowym. W ostatnim dniu weźmiemy udział Ouizie o Polsce.

W następnym tygodniu zapoznamy się z plonami zbieranymi w sadzie i w ogrodzie oraz koniecznością gromadzenia zapasów. Urządzimy kącik przyrody, będziemy różnicować, nazywać, degustować i przetwarzać owoce w soki. Wybierzemy się na wycieczkę
do sadu gdzie rozpoznamy i nazwiemy drzewa owocowe .