Elfy

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Magdalena Fluder
  • Ewa Walkowiak

Pedagog specjalny:

  • Katarzyna Wasilewska

Pracownik obsługi:

  • Magdalena Balcerska

Rok szkolny 2018 / 2019

GRUDZIEŃ

Blok tematyczny:

  • „Kim był św. Mikołaj?”
  • „Smutna jodła”
  • „Świąteczny czas”
  • „Jak minęły moje Święta?”

W pierwszym tygodniu poznamy wiersz: „Mikołajki” D. Geller i porozmawiamy o tym co wiemy na temat św. Mikołaja. W zabawie z rymami dowiemy się co można dostać od św. Mikołaja w prezencie. Wykonamy pracę plastyczną: „Wesoły św. Mikołaj”. Będziemy dobierać rękawiczki do pary i je przeliczać. Będziemy ćwiczyć taniec
i piosenki do naszych Jasełek. W czwartek pojedziemy do teatru na przedstawianie pt. :” Piotruś i Wilk”. Podczas zabawy :”ukryty prezent” będziemy poruszać się
w przestrzeni według podanych wskazówek i dowiemy się jak by to było, gdyby św. Mikołaj roznosił prezenty płynąc statkiem.

W kolejnym tygodniu poznamy wiersz: „Magiczne bombki”  i będziemy tworzyć zbiory bombek. Udekorujemy wspólnie drzewko, które stanie się choinką i wykonamy prezenty dla najbliższych. Podczas zabawy dydaktycznej z tablicą flanelową :”Pracowite Elfy” pozmawiamy na temat tego, jakie atrybuty pasują do wybranych zawodów. Poznamy piosenkę: „Smutna jodła” i ułożymy historyjkę obrazkową związaną z tym tematem. Odbędą się także próby Jasełek, w których będziemy ćwiczyć piosenki i taniec.

W trzecim tygodniu wysłuchamy powiadania pt.:”O opłatku” ks. J. Twardowskiego
i porozmawiamy na temat potraw i tradycji związanych ze Świętami. Podczas zabawy matematycznej: „Który Aniołek..” utrwalimy liczebniki porządkowe. Pobawimy się także w „świąteczne kalambury” , a podczas zabawy „łańcuch wyrazów” wyodrębnimy wyrazy w zdaniu. Poznamy także „zapachy świąt” i wybierzemy się na świąteczną wycieczkę do Szreniawy. Dowiemy się, czy na choince mogą wyrosnąć jabłka i co św. Mikołaj ma w worku. Wykonamy także pracę plastyczną: „świąteczna bombka”.

W ostatnim tygodniu wysłuchamy opowiadania: ”Ile kolęd jest na świecie?”, porozmawiamy na temat świątecznych tradycji i wspólnie pośpiewamy kolędy. Podczas zabawy matematycznej „zabawki od Mikołaja” będziemy tworzyć zbiory. Będziemy układać „memory” i wykonamy pracę: „co dostałem od św. Mikołaja?” Wysłuchamy opowiadania :”Kto dostaje prezenty od Trzech Króli?”.

LISTOPAD 

Blok tematyczny:

  • Poznań moje miasto, Wielkopolska mój region
  • Na deszczowe dni
  • Jesień chłodne dni zapowiada, ciepły sweter prędko wkładaj
  • Zapasy na zimowe czasy
  • Mój przyjaciel miś

W pierwszym tygodniu będziemy rozmawiać o naszym mieście Poznaniu i o Wielkopolsce. Wysłuchamy legendy o koziołkach i obejrzymy albumy przedstawiające zabytki Poznania i Wielkopolski. Zobaczymy jak wygląda strój i taniec wielkopolski. Obejrzymy również pocztówki związane z Biskupinem. Opiszemy wygląd mieszkańca dawnego Biskupina i przeliczymy korale od jego stroju. Wspólnie pobawimy się przy piosence o koziołkach i odszukamy herb naszego miasta. Udamy się także na Cmentarz Zasłużonych Wielkopolan.

W kolejnym tygodniu porozmawiamy o deszczowej pogodzie. Poznamy wiersz: „Idzie Tola do przedszkola”. Powiemy, co może się wydarzyć w dalszej części historyjki obrazkowej: „Wiatr psotnik”. Wysłuchamy i odgadniemy zagadki dźwiękowe związane z pogodą. Wykonamy pracę plastyczną :”Pod parasolem”.  Ułożymy także parasol z szarf i będziemy mierzyć jego szerokość za pomocą naszych stóp. Będziemy odszukiwać takich samych sylab, a w zabawie pantomimicznej odgadniemy, co można robić w deszczowe dni. Poznamy także piosenkę:” Kiedy kropla goni krople”. Wspólnie uzupełnimy kalendarz pogody, a podczas zabawy matematycznej ułożymy „pogodowe rytmy”.

W następnym tygodniu opowiemy o tym, jak należy się ubierać w czasie chłodnych dni. Ubierzemy „Anię i Tomka”, wysłuchamy wierszyka z humorem:” Człowiek ze złotym parasolem” i wymyślimy język „parasolski”. Podczas zabawy „co na siebie włożyć” –pobawimy się przy tablicy flanelowej. Podczas zabaw muzycznych wykorzystamy instrumenty perkusyjne.  Wykonamy pracę plastyczną: „ciepły sweter” z wykorzystaniem różnych materiałów. Wspólnie pobawimy się do piosenki :”wije wiatr” i zapowiemy pogodę z wykorzystaniem symboli pogodowych. Podczas zabawy matematycznej ułożymy chmury według wielkości i policzymy krople deszczu. Dowiemy się co się stało, że Ania zachorowała i wspólnie ułożymy historyjkę obrazkową do wysłuchanego opowiadania.

W czwartym tygodniu porozmawiamy na temat zapasów, które gromadzą ludzie i zwierzęta na zimę. Poznamy wiersz: „Zapasy na zimowe czasy”. Nazwiemy przetwory i poznamy zwyczaj robienia zapasów. Nauczymy się wiersza: „Mała wiewiórka” i poznamy ciekawostki przyrodnicze związane ze zwierzętami. Ułożymy w odpowiedniej kolejności historyjkę obrazkową „Wiewiórka zbiera orzechy”. W parach odszukamy ukryte orzechy w sali i wykonamy pracę plastyczną: „stempelkowa wiewiórka”. Dowiemy się, co miała Basia w swojej spiżarni i nauczymy się piosenki: „wielki rwetes dziś u Basi”. Pobawimy się z sylabami podczas zabawy: „Powidła” wg. I. Cieszyńskiej i przy piosence: „o kiszeniu ogórków”.

Ostatni tydzień będzie poświęcony pluszowemu misiowi. Wysłuchamy opowiadania :”Dzień Pluszowego Misia w przedszkolu” i przyniesiemy swoje ulubione misie. Dowiemy się gdzie mieszkają różne niedźwiadki i wspólnie pobawimy się przy piosence o Misiu. Będziemy dodawać i odejmować misie i będziemy ćwiczyć razem z naszymi pluszakami. Wysłuchamy wiersza: „Naprawiamy misia” i pobawimy się w „Misie- sylabusie” podczas zabaw z sylabami wg. I.Cieszyńskiej. Podczas zabawy matematycznej ułożymy rytmy z wykorzystaniem ilustracji i wykonamy pracę plastyczna: „Mój miś”.

PAŹDZIERNIK

Blok tematyczny:

  • Jesienna ciuciubabka
  • Jesienny park
  • Jesień w lesie
  • Poznajemy pracę listonosza

W pierwszym tygodniu października poznamy stragan pani Jesieni. Policzymy warzywa na straganie, wykonamy warzywne sylwety i kukiełki do wiersza: ”Na straganie”.

W drugim tygodniu października poznamy drzewa liściaste i iglaste. Przekonamy się, że nie tylko drzewa owocowe, ale także inne drzewa liściaste (dąb, kasztanowiec, jarzębina, klon, leszczyna) i iglaste (sosna, świerk) mają owoce. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania „czyj to owoc?”. Dokonamy prostych klasyfikacji „listek do listka” ze względu na wybrane cechy. Poznamy nową technikę frotaż „odbijamy liście”.

W następnym tygodniu poznamy uroki jesieni w lesie. Wyjedziemy na wycieczkę do Rogalina, wykonamy pracę plastyczną w zespołach posługując się nowymi technikami „las i jego mieszkańcy”. Nauczymy się wiersza: „Ranek na leśnej polanie”.

W czwartym tygodniu poznamy pracę listonosza. Weźmiemy udział w wyciecze na pocztę. Zaprezentujemy własne zbiory znaczków pocztowych. W zabawie: „Znaczki” dokonamy klasyfikacji znaczków pod względem tematycznym. W sytuacjach zabawowych i zadaniowych będziemy działać na zbiorach oraz ustalać równoliczność zbiorów „na oko”, choć może się wydawać, że zbiory nie są równoliczne.

WRZESIEŃ 

 BLOK TEMATYCZNY:
– „WITAMY W PRZEDSZKOLU”
 – „JESTEM PIĘCIOLATKIEM”
– „OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA ;
PRZEDSZKOLACY – JUTRO DOROŚLI POLACY”
– „CO Z OGRODU A CO Z SADU”

W pierwszym tygodniu września porozmawiamy o wakacjach spędzonych z rodziną, obejrzymy zdjęcia z wakacji, zgromadzone skarby przyrodnicze, podzielimy się wrażeniami. Poznamy nowoprzybyłe dzieci do naszej grupy i zapoznamy się z różnego typu pomieszczeniami w przedszkolu; sale, szatnie, kuchnię, gabinet dyrektorki – przypomnimy obowiązujące zasady zachowania się w nich. Na podstawie wiersza
„Jaś i zabawki” Cz. Janczarskiego i własnych doświadczeń omówimy i stworzymy Kodeks „ELFÓW”.

W kolejnym tygodniu porozmawiamy na temat „Co to są zmysły i do czego służą?”. Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach prowadzących do poznania przestrzeni, wyczucia czasu, poznania własnego ciała. Eksperymentując z masą solną, kolorowymi masami terapeutycznymi, plasteliną, modeliną, masami naturalnymi stworzymy pracę wg własnego pomysłu , postać ludzką – „Plastelinowy ludzik”.
Na podstawie wiersza „Duży chłopiec” oraz książki „Nasze ciało” porozmawiamy na temat „ Co to znaczy być dużym”.

W trzecim tygodniu września weźmiemy udział w projekcie „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka w Poznaniu – Przedszkolacy – jutro dorośli Polacy”. W poniedziałek poznamy ideę Dnia Przedszkolaka, porozmawiamy nt: „Co to jest Polska?”, sporządzimy mapę wiedzy, wysłuchamy legendy o Lechu i białym orle. Podczas spaceru zbierzemy pomysły na futurystyczną budowlę w naszej dzielnicy.
W wtorek nauczymy się piosenki pt „Jestem Polakiem” i rozpoczniemy budowę makiety.
W środę poznamy symbole Polski; godło, flaga, hymn ,omówimy zasady poszanowania narodowych symboli oraz zakończymy budowę makiety. W czwartek weźmiemy udział
w barwnym korowodzie z balonami, w zabawach integracyjnych przy muzyce
w wieloboju sportowym. W ostatnim dniu weźmiemy udział Ouizie o Polsce.

W następnym tygodniu zapoznamy się z plonami zbieranymi w sadzie i w ogrodzie oraz koniecznością gromadzenia zapasów. Urządzimy kącik przyrody, będziemy różnicować, nazywać, degustować i przetwarzać owoce w soki. Wybierzemy się na wycieczkę
do sadu gdzie rozpoznamy i nazwiemy drzewa owocowe .