Jagódki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Agnieszka Mamot
  • Angelika Matuszewska

Pracownik obsługi:

  • Marzena Czyż

Rok szkolny 2017 / 2018: 

GRUDZIEŃ 2017r.

Tematy kompleksowe:

  1. Zwierzęta przygotowują się do zimy
  2. Świąteczne porządki
  3. W klimacie nadchodzących świąt
  4. Za oknem zima

W pierwszym tygodniu grudnia będziemy rozmawiać o tym w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy. Poznamy ptaki, które odlatują na zimę do ciepłych krajów oraz te, które pozostają z nami w Polsce. Będziemy pamiętać, że aby przetrwały zimowy czas musimy je dokarmiać. Dowiemy się jakie zwierzęta przesypiają zimę oraz jak radzą sobie te, które nie zapadają w sen zimowy.

Kolejny tydzień upłynie nam pod hasłem „Świątecznych porządków”. Dowiemy się co możemy zrobić, by pomóc rodzicom w codziennych obowiązkach. Poznamy działanie sprzętów gospodarstwa domowego pamiętając by nie używać ich bez nadzoru osób dorosłych. Będziemy także aktywnie spędzać czas podczas licznych zabaw ruchowych i spacerów na świeżym powietrzu. Weźmiemy także czynny udział w przygotowaniach do przedstawienia jasełkowego.

W trzecim tygodniu grudnia rozpoczniemy prawdziwe przygotowania do świąt. Nauczymy się piosenki „Już blisko kolęda”. Przypomnimy sobie polskie kolędy, spotkamy się z Gwiazdorem. Wspólnie nakryjemy świąteczny stół, podzielimy się opłatkiem, złożymy życzenia i usiądziemy do uroczystego obiadu Własnoręcznie wykonamy kartki świąteczne – upominki świąteczne dla  rodziców oraz upieczemy pierniczki.

Tematem ostatniego tygodnia grudnia będzie zima.  Dowiemy się co robić, by zabawy na śniegu i lodzie były bezpieczne. Poznamy także zjawiska pogodowe charakterystyczne dla zimy, a podczas zimowych spacerów obserwować będziemy jak zmienia się przyroda o tej porze roku. Nauczymy się śpiewać piosenki „Po co jest zima”

LISTOPAD 2017r.

Tematy kompleksowe:

  • CHCEMY BEZPIECZNIEJ NIŻ RODZICE CHODZIĆ PIESZO PRZEZ ULICE
  • POZNAŃ MOJE MIASTO
  • PARASOLE CZAS WYCIĄGAĆ, JESIEŃ W PEŁNI, DESZCZ NADCIĄGA
  • W ŚWIECIE MUZYKI

Listopad rozpoczniemy od przypomnienia zasad bezpiecznego poruszania się po drodze: przechodzenia przez ulicę po zebrze bez sygnalizacji oraz ze światłami. Poznamy różne znaki drogowe i na ich podstawie rozróżnimy figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt. Utrwalimy także numery alarmowe. Na koniec całą wiedzę utrwalimy w praktyce udając się na skrzyżowanie ulic.

W drugim tygodniu listopada porozmawiamy o naszym mieście Poznaniu. Zaczniemy od najbliższego otoczenia . Utrwalimy nazwę naszego osiedla, poznamy nazwy osiedli sąsiadujących z os. Lecha oraz dowiemy się jak nazywa się dzielnica, gdzie znajdują się poznane osiedla. Utrwalimy adresy zamieszkania dzieci i poznamy adres naszego przedszkola. Następnie wybierzemy się na wycieczkę na Stary Rynek – poznamy legendę o Pyrku i Tyrku i obejrzymy koziołki trykające się na ratuszowej wieży, wysłuchamy również hejnału Poznania. W tym tygodniu zapoznamy się także z  mapą Polski – odszukamy województwo Wielkopolskie, rzekę Wartę i miasto Poznań. Utrwalimy wygląd herbu naszego miasta. Podczas zabawy „Gdzie leży herb” będziemy posługiwać się wyrażeniami, np. na, pod, obok, za. Pod koniec tygodnia poznamy naszą gwarę poznańską.

W kolejnym tygodniu porozmawiamy o jesiennej pogodzie i jesiennych nastrojach. Spróbujemy odnaleźć jesień w muzyce i przedstawić ją plastycznie. Nie zabraknie również eksperymentów, które pomogą nam zrozumieć cyrkulację wody w przyrodzie. Stworzymy grę planszową oraz porozmawiamy o odpowiednim ubieraniu się w zależności od pory roku i panującej pogody. Na podstawie wiersza A. Łada – Grodziskiej pt. „Sześć parasoli” posłużymy się liczebnikami porządkowymi i spróbujemy określić, który parasol jest np. drugi, piąty itd. W tym tygodniu będziemy również obchodzić Dzień Pluszowego Misia – poznamy Misia Rysia, który będzie wędrował po domach dzieci i słuchał wraz z nimi jak rodzice czytają bajki swoim pociechom.

W ostatnim tygodniu listopada wybierzemy się w „Świat Muzyki”. Poznamy różne rodzaje śpiewów, niskie i wysokie dźwięki, muzykę rozrywkową oraz mnóstwo instrumentów, które wykonamy sami i  będziemy na nich grać. Nie możemy również zapomnieć o Andrzejkach. Poznamy tradycje i zwyczaje związane z tym świętem, między innymi lanie wosku i przepowiadanie przyszłości.

PAŹDZIERNIK

Tematy kompleksowe:

– „Warzywne historie”

– „Kolory jesieni”

– „Jesień w lesie”

– „Dawno, dawno temu”

W pierwszym tygodniu października rozmawiać będziemy na temat potrzeby spożywania warzyw i owoców, sposobów ich przyrządzania oraz upodobań żywieniowych dzieci. Poznamy bliżej różnorodne warzywa – ich właściwości, zalety, będziemy lepić ulubione warzywa z masy solnej. Wysłuchamy wiersza B. Lewandowskiej pt. „Stragan Pani Jesieni”, a także wiersza J. Brzechwy pt. „Na straganie”, który spróbujemy przedstawić w formie teatralnej. Nauczymy się również znanej piosenki pt. „Ogórek wąsaty”.

W drugim tygodniu października wybierzemy się do parku. Dowiemy się, jak różne liście i owoce rosną na drzewach, a także dlaczego nie wszystkie drzewa tracą liście na zimę. Zbierzemy mnóstwo materiałów, z którymi będziemy pracować np. szyszki, z których wykonamy później urocze myszki. Nauczymy się piosenki pt. „Przyszła jesień”, a także wysłuchamy wiersza L. Krzemienieckiej „O dębie, co żołędzie rozdawał”.

Trzeci tydzień października to wyprawa do jesiennego lasu. Wystawimy teatrzyk kukiełkowy na podstawie inscenizacji Cz. Janczarskiego pt. „Przyjaciele zajączka”. Wysłuchamy wiersza T. Fiutowskiej pt. „Ranek na leśnej polanie” i porozmawiamy o tym, co kojarzy nam się z lasem. Wykonamy wspólne prace plastyczne pt. „Las i jego mieszkańcy”, a także „Szal dla Pani Jesieni”. Wiersz M. Buczkówny pt. „Grzybobranie” pomoże nam poznać różne rodzaje grzybów. Ponadto dowiemy się m.in. do czego można wykorzystać żołędzie oraz dlaczego kasztan ma kolce.

W czwartym tygodniu października cofniemy się w czasie, by poznać m.in. dawne zabawy i muzyczne pląsy naszych rodziców i dziadków tj. „Ojciec Wirgiliusz”, „Moja Ulijanko”, „Stoi Różyczka”. Będziemy rozpoznawać wiele starych sprzętów (np. tara, telefon na korbkę, stary aparat fotograficzny itd.) i spróbujemy określić, do czego one kiedyś służyły. Nauczymy się piosenki pt. „Kiedy babcia była mała” oraz wysłuchamy opowiadania o tym samym tytule, które pomoże nam zapoznać się z dawnymi zabawkami. Obejrzymy mnóstwo starych fotografii i spróbujemy dowiedzieć się, w jaki sposób zostały one w ogóle wykonane.

WRZESIEŃ 2017r.

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  1. Żegnajcie wakacje – witaj przedszkole!
  2. Oto ja – mam 5 lat
  3. Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka
  4. Jesienne owoce

W pierwszym tygodniu września poznamy naszą salę, rozmieszczenie zabawek i sprzętów, poznamy nowe koleżanki. Porozmawiamy na temat minionych wakacji. Wykonamy pracę plastyczną na temat wakacji. Poznamy różna typy krajobrazów: morze, góry, jeziora, las, wieś, miasto. Nauczymy się piosenki pt. „Powrót z wakacji”. Poznamy zasady obowiązujące w grupie Skrzatów Leśnych i opracujemy „Kodeks Grupowy”.

W drugim tygodniu dowiemy się jak zbudowane jest nasze ciało oraz jak działają nasze zmysły. Ulepimy ludzika z plasteliny. Porozmawiamy na temat „Co to znaczy być dużym?” Wykonamy pracę plastyczną inspirowaną kształtem naszej dłoni. Pobawimy się w „przyjęcie dla lalek” – będziemy przeliczać sztućce i naczynia w zakresie 5. Przypomnimy sobie jak należy dbać o higienę.

W trzecim tygodniu będziemy obchodzić Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Poznamy różne dyscypliny sportowe. Odwiedzimy szkołę sportową. Opracujemy taniec do dowolnego utworu. Dowiemy się, jak należy się odżywiać, aby być zdrowym.

W czwartym tygodniu września wybierzemy się do Kina Apollo na przedstawienie pt. „Zaczarowany ołówek”. Poznamy różne owoce, będziemy je przeliczać i tworzyć z nich zbiory. Nauczymy się piosenki pt. „Pac gruszka do fartuszka”. Będziemy rozpoznawać owoce po dotyku i smaku. Dowiemy się, które owoce rosną u nas, a które nie. Nauczymy się obsługiwać wyciskarkę do soków – będziemy robić sok z owoców cytrusowych. Będziemy rysować owoce po śladzie. Pobawimy się w „stragan” – będziemy ważyć owoce przy pomocy wagi szalkowej. Wykonamy pracę plastyczną inspirowaną wierszem J. Brzechwy pt. „Entliczek – pentliczek”.