Krasnoludki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Marta Ciesielska
  • Hanna Hoppel

Pedagog specjalny:

  • Anna Zakrzewska

Pomoc nauczyciela:

  • Dominika Stachowska

Pracownik obsługi:

  • Sylwia Staśczak

Rok szkolny 2018 / 2019:

Czerwiec

Tematy kompleksowe:

  1. Mały człowiek ważna sprawa
  2. Ciepło coraz cieplej
  3. Kocham mojego tatę
  4. Podróże małe i duże

W poniedziałek  okazji Dnia Dziecka urządzimy w ogrodzie przedszkolnym  piknik i będziemy wesoło bawić się przy muzyce. We wtorek obejrzymy   przedstawienie  w wykonaniu nauczycielek. W tym tygodniu  porozmawiamy   o tym, czy warto marzyć i  jakie są nasze marzenia. Wysłuchamy  wiersza J.Tuwima  „Dyzio marzyciel”  oraz wykonamy pracę  plastyczną „Drzewo życzeń”. Podczas zabawy dydaktycznej „Jestem ważny” postaramy się nazywać swoje zalety. Wysłuchamy  opowiadania B. Szelągowskiej „Jesteśmy różni”  oraz wspólnie zastanowimy się w jaki sposób można pomóc niepełnosprawnemu koledze.

W drugim tygodniu utrwalimy sobie  nazwy poszczególnych pór roku. Opowiemy o zbliżającym się lecie,  letnich zabawach. Wysłuchamy wiersza B. Szelągowskiej ,,Tato, czy już lato?” oraz porozmawiamy  o zachowaniu bezpieczeństwa podczas wakacji. Wysłuchamy piosenki „Lato, lato”   oraz  nauczymy się jej na pamięć. Będziemy też rozwiązywać zagadki   zw. z tematem „Lato”.

W kolejnym tygodniu  będziemy rozmawiać o naszych zabawach z tatą, formach spędzania z nim czasu. Będziemy słuchać  piosenek o tacie i bawić się przy muzyce. Z okazji Dnia Ojca nauczymy się również wiersza „Kalendarz ma kartek wiele” oraz wykonamy dla taty laurkę.

W ostatnim  tygodniu  opowiemy jakimi środkami  lokomocji można pojechać na wakacje. Podczas zabawy dydaktycznej „Pociągiem po Polsce” przypomnimy sobie  najważniejsze  miasta i regiony w Polsce: morze, góry  i jeziora. Utrwalimy   zasady bezpieczeństwa podczas wakacyjnych zabaw   oraz zabawimy się przy piosenke Klanzy „Jedzie pociąg”

Maj

Tematy kompleksowe:

  1. Polska, nasza ojczyzna
  2. Ważny zawód – Strażak
  3. Na łące
  4. Moja rodzina
  5. Mali przyjaciele przyrody

 

W pierwszym tygodniu maja utrwalimy sobie nazwę naszego kraju „Polska”. Przypomnimy sobie także polskie symbole narodowe: flagę i godło. Opiszemy wygląd i kolorystykę flagi. Wykonamy własną flagę Polski, malując ją farbami. Wybierzemy się także na spacer po okolicy [przedszkola w poszukiwaniu ciekawych zjawisk przyrodniczych.

W kolejnym tygodniu maja zapoznamy się z zawodem strażaka. Dowiemy się na czym polega praca strażaka, jak wygląda jego strój i cały potrzebny ekwipunek. Będziemy śpiewać piosenkę „112 numer alarmowy”. Będziemy się również uczyć jak wezwać pomoc, na wypadek sytuacji niebezpiecznej. Będziemy także kształtować umiejętność segregowania przedmiotów ze względu na przeznaczanie określając co znajduje się w wozie strażackim, a jakie przedmioty są tam niepotrzebne. Wybierzemy się także na wycieczkę do pobliskiej Remizy Strażackiej.

Trzeci tydzień poświęcony będzie wiosennej łące. Wybierzemy się na pobliską łąkę, gdzie będziemy obserwować żyjące tam owad oraz rośliny. Będziemy także nazywać i przeliczać wiosenne kwiaty określając wynik dodawania lub odejmowania podczas manipulowania nimi. Wykonamy prace plastyczną „Kolorowe motyle”. Będziemy dzielić na sylaby nazwy owadów oraz rozpoznawać i naśladować odgłosy łąki.

Czwarty tydzień maja poświęcony będzie naszym rodzinom. Zorganizujemy wystawę zdjęć rodzinnych w naszej sali. Będziemy opisywać członków naszych rodzin oraz spróbujemy opowiedzieć czym zajmują się nasi rodzice. Wykonamy także portrety mamy i taty. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Tata jest potrzebny”. Będziemy rozmawiać o zwyczaju wręczania kwiatów mamom z okazji ich święta. A także przypomnimy sonie co potrzebne jest roślinom do wzrostu.

W ostatnim tygodniu maja zajmować się będziemy ochroną przyrody. Dowiemy się skąd się biorą śmieci na ulicach, w parkach i lasach i jak temu przeciwdziałać. Dowiemy się także co to jest segregacja śmieci oraz co oznaczają różne kolory koszy na śmieci. Będziemy także wykonywać eksperymenty z brudną i czystą wodą. Wykonamy również ćwiczenie Metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz „Idą drogą dzieci”.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Zakładamy wiosenny ogród
  2. W wiosennym nastroju
  3. Nadchodzą Święta Wielkanocne
  4. Ciekawe miejsca w okolicy – Biblioteka

 

W pierwszym tygodniu kwietnia będziemy rozmawiać o wiosennym ogrodzie. Poznamy i spróbujemy wyjaśnić termin „nowalijki”. Założymy przedszkolny ogród. Zasiejemy szczypiorek, rzodkiewkę, sałatę, a następnie będziemy obserwować jak rosną. Dowiemy się czego poturbują rośliny do wzrostu. Porównując różne typy cebulek będziemy dokonywać prostych klasyfikacji ze względu na wybraną cechę. Nauczymy się także śpiewać piosenkę „Smaczne warzywa”.

W kolejnym tygodniu kwietnia będziemy nadal rozmawiać na temat wiosny. Utrwalimy wiadomości dotyczące uprawy roślin oraz tego co jest im potrzebne do wzrostu. Spacerując po okolicy przedszkola będziemy szukać oznak wiosny, a w szczególności drzew pokrywających się liśćmi i kwiatami. Będziemy opisywać ich wygląd. Odzwierciedlimy nasze obserwacje w prac plastycznej, malując farba kolorowe kwiatki na drzewach. Będziemy ogadać i nazywać wiosenne kwiaty. A następnie ułożymy z nich kompozycję według podanego rytmu.

Trzeci tydzień kwietnia poświęcony będzie Świętom Wielkanocnym. Dowiemy się co wkładamy do Koszyczka Wielkanocnego i dlaczego nazywamy go „Święconką”. Będziemy oglądać różne przykłady pisanek i kraszanek oraz dowiemy się jaka jest między nimi różnica. Samodzielnie ozdobimy kolorowe pisanki. Będziemy także poszukiwać schowanych w sali wielkanocnych jajek poruszając się w przestrzeni według poleceń nauczyciela, np. idź do przodu, idź do tyłu.

Czwarty tydzień poświęcony będzie ciekawym miejscom w okolicy przedszkola. Wybierzemy się na wycieczkę do pobliskiej biblioteki. Będziemy rozmawiać na temat naszych ulubionych bohaterów z bajek. Dowiemy się także skąd biorą się książki. Wykonamy również ćwiczenie Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz do piosenki „Jadą misie”.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Krawcowa stroje szyje
  2. Zwierzęta domowe pies i kot
  3. Dziwna marcowa pogoda
  4. Wielka Bana z Poznania

 

W pierwszym tygodniu marca będziemy rozmawiać o zawodzie krawcowej. Dowiemy się czym zajmuje się krawcowa. Poznamy przedmioty potrzebne do wykonywania jej zawodu. Odwiedzimy zakład krawiecki i przekonamy się na własnych oczach jak powstają stroje. Będziemy również rozwijać umiejętność klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę, porównując wygląd guzików. Wykonamy również własne projekty strojów, ozdabiając szablony według własnego pomysłu.

W kolejnym tygodniu marca zajmiemy się naszymi czworonożnymi przyjaciółmi: psami i kotami. Dowiemy się, że psy i koty różnią się wyglądem. Nauczymy się jak o nie dbać i czym się żywią. Dowiemy się, że są zwierzęta, które zostały oddane do Schroniska dla Bezdomnych Psów i Kotów, i że możemy im pomóc. Poznamy sposób bezpiecznego zachowania się względem nieznanych psów. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Popatrzcie na jamniczka”. Będziemy również kształtować umiejętność określania swoje położenie w przestrzeni, używając zwrotów: jestem tu, to jest z przodu, to jest z tyłu, to jest wysoko itp.,

 

Trzeci tydzień marca poświęcony będzie marcowej pogodzie i nadchodzącej wiośnie. Wyjaśnimy znaczenie przysłowia „W marcu, jak w garncu”. Zgodnie z tradycją zrobimy Marzannę, którą następnie spalimy żegnając zimę i witając wiosnę. Wybierzemy się także na uroczysty przemarsz po okolicy przedszkola świętując przybycie tej radosnej pory roku. Wykonamy także ćwiczenie graficzne „Deszczowe krople” Metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

 

Ostatni tydzień poświęcony będzie naszemu regionowi i miastu. Zapoznamy się z tekstem wiersza „Lokomotywa” w gwarze poznańskiej. Zapoznamy się z najpopularniejszymi wyrażeniami gwarowymi naszego regionu. Będziemy słuchać i tańczyć do piosenki „Wesoło gra lokomotywa”. Będziemy także przeliczać wagony z wiersza „Lokomotywa”, a także układać i kontynuować rytm z kolorowych wagonów. Będziemy rozmawiać na temat pogody i ilustrować ruchem zjawiska atmosferyczne.

Luty 

Tematy kompleksowe:

  1. Mróz czarodziej
  2. W karnawale same bale
  3. Czym podróżujemy?
  4. Mieszkam w Poznaniu

W pierwszym  tygodniu lutego  spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie „Za co lubimy zimę?”.   Uważnie wysłuchamy wiersza A. Rumiński   Rumińskiej  pt. „Mróz Czarodziej” oraz wykonamy zabawę badawczą pt. „Jak powstaje lód?” Ponadto uważnie wysłuchamy wiersza pt. „Rodzina Bałwanków” oraz wykonamy pracę plastyczną „Zimowy krajobraz”.

W drugim tygodniu lutego porozmawiamy o karnawale i zwyczajach z nim związanych.  Zastanowimy się także za kogo chcielibyśmy się przebrać na bal, a następnie  będziemy uczestniczyć w przedszkolnym  balu. Będziemy bawić się przy muzyce oraz uczestniczyć w konkursach. Ponadto będziemy kształtować umiejętność liczenia układając balony do policzenia w szereg lub rząd oraz kształtować umiejętności dzielenie ich ze względu na jedną wybraną cechę. Wykonamy również ćwiczenie „Pajacyk” Metodą Dobrego Startu  M. Bogdanowicz.  Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym  zapoznamy się z różnymi sposobami przeciwdziałania marznięciu: tupanie , bieganie, podskoki, rozcieranie rąk.

W trzecim tygodniu lutego porozmawiamy na temat różnych środków lokomocji.  Pogrupujemy pojazdy na lądowe, wodne oraz powietrzne. Uważnie wysłuchamy wiersza A. Rumińskiej pt „Jedziemy”; wykonamy pracę plastyczną „Statek” oraz  będziemy się bawić przy piosence  „Ach jak przyjemnie”.

W ostatnim  tygodniu lutego wysłuchamy opowiadania: „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę”- zapoznamy się  z pojęciami związanymi z adresem. Podczas  spacerów  po  osiedlu będziemy  nazywać nasze  osiedle oraz   zwrócimy  uwagę  na numery domów. Wysłuchamy również  „Krótkiej bajki o ziemniaku” – zapoznamy się  z określeniem  „Poznańska pyra” oraz „Pyrlandia”. Ponadto zapoznamy się z gwarą poznańską na podstawie wiesza J. Tuwima „Lokomotywa”,  przygotujemy inscenizację wiersza oraz będziemy bawić się przy piosence  „Jedzie bana do Poznania”.

Styczeń 

Tematy kompleksowe:

  1. Kocham Babcię i Dziadka
  2. Kocham Babcię i Dziadka c.d.
  3. Pomysłowe ferie
  4. Pomysłowe ferie c.d.
  5. Poznań moje miasto

Pierwsze dwa   tygodnie  stycznia  poświęcimy naszym drogim Babciom i Dziadkom. Wysłuchamy o nich  wierszy: „Moja Babcia” i  „Dziadek oraz porozmawiamy na temat roli Babci i Dziadka w rodzinie. Ponadto zaprosimy ich na przedstawienie Jasełkowe i  wykonamy dla naszych gości drobne upominki z okazji ich święta.

Kolejne dwa tygodnie będą czasem ferii zimowych. Spędzimy je wesoło i aktywnie  na zabawach, spacerach na świeżym powietrzu oraz zabawach integracyjnych z kolegami. Do zabaw dydaktycznych wykorzystamy np. wodę, mąkę, guziki i buty. Podczas zabaw muzycznych wykorzystamy instrumenty muzyczne. Będziemy równie słuchać opowiadań  i bajek o tematyce zimowej  oraz rozmawiać na temat ich treści.

W ostatnim  tygodniu lutego porozmawiamy o stolicy Wielkopolski – Poznaniu. Z tej okazji wspólnie pooglądamy zdjęcia oraz pocztówki o naszym mieście (w tym kamieniczki Starego Rynku), wyjaśnimy pojęcie „zabytki” oraz nauczymy się najważniejszych zwrotów w gwarze poznańskiej. Zobaczymy również jak wygląda prawdziwy strój Wielkopolski – kobiecy oraz męski oraz nauczymy się tańca Wielkopolskiego pt. „Moja Maryneczka”.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. Pan Mikołaj
  2. Porządkami czas się zająć zaraz goście przybywają
  3. Święta tuż, tuż
  4. To już Święta Bożego Narodzenia

W pierwszym tygodniu grudnia będziemy rozmawiać o Świętym Mikołaju. Nauczymy się śpiewać piosenkę „A Mikołaj pędzi”. Będziemy odszukiwać pary takich samych prezentów od Mikołaja oraz przeliczać je z pomocą nauczyciela pokazując palcem. Porozmawiamy o tym, gdzie mieszka Św. Mikołaj. Poznamy krajobraz Laponii i będziemy opisywać zjawiska pogodowe charakterystyczne dla zbliżającej się zimy. Upieczemy także pyszne świąteczne pierniczki.

Kolejny tydzień poświęcimy przedświątecznym porządkom. Będziemy rozmawiać
o tym, jak przygotowujemy się do Świąt w naszych domach i w przedszkolu. Porządkując naszą salę przedszkolną będziemy dokonywać prostych klasyfikacji ze względu na wybraną cechę. Będziemy także uczestniczyć w próbach „Jasełek” w D. K. „Orle Gniazdo”

Trzeci tydzień grudnia poświęcimy tematyce związanej ze Świętami Bożego Narodzenia. Będziemy ubierać choinkę posługując się pojęciami „na, pod, obok, za”. Wykonamy ilustracje do wiersza T. Kubiaka „Wesoła choinka”. Będziemy rozmawiać o tradycyjnych potrawach wigilijnych. Będziemy rozmawiać o Gwiazdorze i wykonamy jego portret. Porozmawiamy również o choince i jej naturalnym środowisku występowania.

Tematem ostatniego tygodnia grudnia będą również Święta. Poznamy tradycyjne potrawy wigilijne. Będziemy uczestniczyć we wspólnym, grupowym kolędowaniu.
A podczas spaceru będziemy szukać oznak zimy i opisywać wygląd drzew.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. Moja mała ojczyzna
  2. Czy znasz pracę listonosza?
  3. Przygotowania do zimy
  4. Lubimy się bawimy

W pierwszym tygodniu listopada będziemy rozmawiać o naszej „Małej ojczyźnie” –
o naszym najbliższym otoczeniu. Miejscu, w którym mieszkamy oraz okolicy przedszkola. Wybierzemy się na spacer po osiedlu Lecha i spróbujemy zlokalizować jego najbardziej charakterystyczne punkty. Zapoznamy się także z flagą Polski i jej kolorystyką. Wykonamy własne flagi z papieru. Będziemy kontynuować prosty rytm, np. dokładając kolejne elementy w szeregu. Spróbujemy wymienić zmiany zachodzące w przyrodzie w czterech porach roku.

W kolejnym tygodniu listopada zapoznamy się z pracą listonosza. Dowiemy się jak to się dzieje, że listy trafiają do naszych domów. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Chodzi listonosz”. Będziemy także segregować przesyłki pocztowe: listy pocztówki, paczki oraz szacować liczbę przedmiotów w zbiorach. W czasie spacerów będziemy obserwować przyrodę i wymieniać zmiany zachodzące w przyrodzie w czterech porach roku np. jesienią – liście zmieniają kolory i opadają na ziemię.

Trzeci tydzień listopada poświęcony będzie przygotowaniom do zimy. Dowiemy się dlaczego w wielu domach przygotowuje się przetwory oraz co to jest spiżarnia. Umieścimy także przetwory w grupowym kąciku przyrodniczym. Wykonamy projekt własnych owocowych i warzywnych przetworów naklejając gotowe elementy na kartkę. Będziemy rozmawiać o tym jak należy się ubierać w chłodne dni. Spróbujemy ubrać grupową lalę adekwatnie do warunków pogodowych. Dowiemy się także jak zwierzęta przygotowują się do zimy oraz które spośród nich zasypiają w długi zimowy sen.

Ostatni tydzień poświęcony będzie naszym ulubionym zabawom i zabawkom. Będziemy segregować piłki ze względu na wybraną cechę oraz przeliczać liczbę elementów w zbiorach. Będziemy rozmawiać o zasadach wspólnej i zgodnej zabawy. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Nasze zabawki”. Będziemy rozmawiać na temat naszych ulubionych zabaw na świeżym powietrzu oraz konieczności dostosowania stroju do pogody. Wykonamy także ćwiczenie „Dwa malutkie misie” Metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

Październik 

Tematy kompleksowe:

  1. Nasze zabawki
  2. Co można zrobić z owoców i warzyw?
  3. Dookoła jesień
  4. Jesienna aura
  5. Krople deszczu

W pierwszym tygodniu miesiąca porozmawiamy o zabawkach. Uważnie wysłuchamy wiersza D. Gellner „Piłka” i wykonamy pracę plastyczną pt. „Moja piłka”. Będziemy wydobywać różne dźwięki z zabawek oraz pobawimy się w zabawę „Czyj to dźwięk?”. Ponadto będziemy przeliczać klocki i dokonamy prostych klasyfikacji przedmiotów ze względu na wybraną cechę

Drugi tydzień  października upłynie nam na poznawaniu różnych owoców i warzyw. Poznamy ich smaki oraz zastanowimy się dlaczego warto je jeść. Będziemy rozwijać kreatywność i wyobraźnię tworząc kolorowe owocowo – warzywne figurki. Będziemy również  uczestniczyć w zabawach i pląsach przy muzyce.

W trzecim tygodniu porozmawiamy o darach jesieni. Uważnie wysłuchamy wiersza D. Gellner pt. „Muchomor”. Wykonamy podział grzybów na jadalne i trujące. Zwrócimy  uwagę na nie niszczenie grzybów trujących. Wybierzemy się  na jesienny spacer, pozbieramy kolorowe liście i wykorzystamy je do naszej pracy plastycznej pt. „Jesienny liść”.

W czwartym tygodniu października będziemy  kontynuować  tematykę jesieni. Uważnie wysłuchamy wiersza I. Salach pt. „Ulewa”, porozmawiamy w oparciu o jego treść  i wykonamy zadanie pt. „Deszcz i parasolki”. Uzupełnimy nasz przedszkolny kalendarz pogody  oraz wybierzemy się na spacer do pobliskiego parku. Ponadto będziemy uczestniczyć w wielu ciekawych zabawach i pląsach z chustą animacyjną.

W ostatnim tygodniu października będziemy obserwować padający  deszcz oraz rozmawiać  o  wyglądzie deszczu i przyrody podczas ulewy. Będziemy układać prosty rytm z kropel małych i dużych  oraz  liczyć duże i małe krople. Poznamy piosenkę „Kolorowy deszcz” oraz  zabawę  paluszkową „Pada deszczyk”.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. Witamy w przedszkolu
  2. Nasze przedszkole
  3. Projekt „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka”
  4. W łazience

W miesiącu wrześniu będziemy rozmawiać o tym, jak ciekawie można spędzać czas w przedszkolu. Podczas zabaw będziemy się poznawać nasze imiona. Zapoznamy się z nową salą oraz kącikami zainteresowań. Poznamy nasze znaczki oraz miejsca przy stolikach. Nauczymy się piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”. Będziemy oglądać książki i słuchać bajek.  Dowiemy się również jakie czynności powtarzają się w naszym przedszkolu każdego dnia. Ponadto będziemy uczestniczyć w wielu ciekawych zabawach i pląsach z chustą animacyjną.

Weźmiemy także udział w projekcie pt. „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka w Poznaniu”, który w tym roku realizowany jest pod hasłem: „Przedszkolacy- jutro dorośli Polacy”.

Jeśli tylko pozwoli nam pogoda będziemy z niej korzystać, spędzając wolny czas na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym.