Krasnoludki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Justyna Pawlisiak
  • Dominika Wiatrowska

Pomoc nauczyciela:

  • Ewa Lubczyńska
  • Dominika Stachowska

Pracownik obsługi:

  • Ewa Czarnecka

Rok szkolny 2017 / 2018

Tematy kompleksowe na maj:

  1. Polska mój dom.
  2. Ja i moja rodzina.
  3. Mama i Tata.
  4. Mój przyjaciel.
  5. Dzieckiem być.

Początek maja odznacza się patriotycznym charakterem. W poniedziałek będziemy rozmawiać o symbolach narodowych Polski. Następnie wysłuchamy i spróbujemy nauczyć się fragmentu wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”. Zaś w piątek odbędziemy podróż po Polsce w trakcie zabaw ruchowych.

Drugi tydzień maja to czas na rozmowy o rodzinie. Wspólnie przyjrzymy się zdjęciom rodziny przyniesionym przez dzieci. We wtorek rozruszamy się podczas zabaw ruchowych. Zaś trzeciego dnia będziemy poruszać się zgodnie z poleceniami nauczyciela w zabawie „Prowadź mnie mamo”. Następnie wyruszymy na spacer, aby zaobserwować rozkwitające kwiaty i pąki drzew. Natomiast ostatniego dnia będziemy uczyć się piosenki dla rodziców.

W trzecim tygodniu miesiąca skupimy swoją uwagę na naszych ukochanych opiekunach – Mamie i Tacie. Czeka nas nauka wiersza „Dla mamy i taty”. Następnego dnia przyjrzymy się kwiatom w bukiecie dla rodziców. Będziemy określać ich wygląd, zapach, ilość oraz wzbogacimy nimi nasz kącik przyrodniczy W środę wykonamy prezenty dla mamy i taty z okazji ich świąt. Przedostatniego dnia poznamy czym są zmiany odwracalne i nieodwracalne. Zaś w piątek pokonamy tor przeszkód zorganizowany w ogrodzie przedszkolnym.

Początek tego tygodnia dostarczy nam wielu emocji, ponieważ będziemy obchodzić w przedszkolu Dzień Mamy i Taty. We wtorek wysłuchamy wiersza pt. „Mój przyjaciel” i narysujemy naszą bratnią duszę. Kolejnego dnia odpowiemy na pytanie: Czy ludzie i zwierzęta mogą się przyjaźnić? W czwartek czeka na nas zestaw zabaw ruchowych. A na zakończenie tygodnia będziemy tworzyć postać przyjaciela z papierowych części ciała.

Ostatni tydzień miesiąca jest nam bardzo bliski, ponieważ dotyczy dzieci.
Na początku tygodnia obejrzymy
ilustracje przedstawiające dzieci z całego świata i porozmawiamy o nich. We wtorek przejdziemy tor przeszkód wykonany specjalnie dla nas przez nauczyciela. Następnie będziemy liczyć prezenty w zabawie dydaktycznej. Przedostatniego dnia stworzymy ulubione lody za pomocą papieru i materiałów plastycznych. W piątek będziemy obchodzić nasze święto – Dzień Dziecka. Tego dnia każde dziecko opowie, o czym marzy i weźmie udział w zabawie „Wyścig po słodki upominek”.

Tematy kompleksowe na kwiecień:

  1. Nadeszła wiosna
  2. Co słychać na wiejskim podwórku?
  3. Na wiosennej łące
  4. Ziemia – nasza planeta.

W pierwszym tygodniu kwietnia porozmawiamy o wiośnie. Zwrócimy uwagę na powracające do nas ptaki i spróbujemy rozwiązać zagadki o nich. Kolejnego dnia wysłuchamy wiersza o tęczy i wykonamy maski na przedstawienie teatralne. Natomiast, jak wygląda wiosna opowie nam A. Patey-Grabowska w wierszu „Wiosna – czarodziejka”. W piątek zaś pokicamy, jak wesołe zające podczas zabaw ruchowych.

Drugi tydzień zaprowadzi nas na wiejskie podwórko, gdzie będziemy rozpoznawać i nazywać zwierzęta tam żyjące. We wtorek będziemy wykonywać ćwiczenia gimnastyczne na dywanie. Kolejnego dnia zamierzamy usprawniać aparat mowy podczas bajeczki ortofonicznej „W zagrodzie Małgosi”. Wykonamy również wiejską zagrodę z rolek po papierze toaletowym. Zaś na pod koniec tygodnia dokonamy klasyfikacji małych zwierzątek i ich mam.

W poniedziałek wysłuchamy wiersza I. Salach „Łąka” i porozmawiamy na temat jej mieszkańców. Wybierzemy się na spacer do parku podczas, którego będziemy obserwować przyrodę. W trakcie tego tygodnia nauczymy się piosenki „Bal na łące”. Następnie razem z papierowymi biedronkami poćwiczymy umiejętność kontynuacji rytmu. A na zakończenie tygodnia chętnie pokonamy tor przeszkód.

W ostatnim tygodniu miesiąca uczcimy Święto Ziemi. Wysłuchamy „Opowieści Ziemi” o tym, jak ludzie ją zaniedbują, i co należy zrobić, aby jej pomóc. We wtorek odwiedzi nas ratownik medyczny, który opowie i pokaże, w jaki sposób udzielać pierwszej pomocy. Następnie zapoznamy się z treścią wiersza „Sprzątanie świata”, która pomoże nam zrozumieć istotę segregowania śmieci. Kolejnego dnia stworzymy instrumenty z materiałów ekologicznych. Zaś w czwartek wykorzystamy zakrętki po butelkach do zabawy matematycznej. Podczas tego tygodnia weźmiemy również udział w ekologicznym konkursie teatralnym organizowanym w naszym przedszkolu.

Tematy kompleksowe na marzec:

  1. Marzec czarodziej”
  2. Gdzie jesteś wiosno?”
  3. Kolorowe pisanki”
  4. Zwyczaje wielkanocne”

Na początku miesiąca porozmawiamy o marcowych czarach, które opisuje w wierszu A. Rumińska. Dowiemy się, również, co oznacza powiedzenie „W marcu, jak w garncu”. We wtorek wybierzemy się na spacer, aby zebrać marcowe skarby do naszego kącika przyrodniczego. Następnego dnia pobawimy się figurami geometrycznymi – ułożymy z nich marcowe kwiaty. Zaś w czwartek nauczymy się piosenki pt. „Marzec czarodziej”. Pod koniec tygodnia czekają nas zabawy i ćwiczenia ruchowe.

Drugi tydzień marca to czas oczekiwania na kolorową, pełną radości porę roku – wiosnę. Najpierw przyjrzymy się ilustracjom przedstawiającym marcowy krajobraz. We wtorek spędzimy wesoło czas pokonując tor przeszkód. W środę wysłuchamy wiersza M. Konopnickiej „Bazie” i przyjrzymy się gałązką, na których rosną bazie kotki. Kolejnego dnia wykonamy pracę plastyczną obrazującą powiedzenie „W marcu, jak w garncu”

Następny tydzień miesiąca rozpoczniemy od zabawy badawczej z jajkiem – pisanką. We wtorek zaś będziemy ćwiczyć z krążkami gimnastycznymi. Pierwszego dnia wiosny pożegnamy zimową Marzannę i przywitamy wiosnę – tańcem z chustkami do utworu A. Vivaldiego „Wiosna”. Następnego dnia założymy hodowlę rzeżuchy i owsa w skorupkach od jajek. A w piątek poznamy „Bajeczkę wielkanocną” A. Galicy.

W ostatnim tygodniu marca dowiemy się, jakie są zwyczaje wielkanocne poprzez wysłuchanie wiersza A. Rumińskiej. Sprawdzimy również, co powinno znajdować się w koszyku wielkanocnym. Kolejnego dnia będziemy ozdabiać styropianowe jajka. W środę zapoznamy się wielkanocnymi zwierzętami. Podczas przedostatnich zajęć wyjaśnimy, co oznacza określenie „Śmigus dyngus” i będziemy uczestniczyć w zabawie o tej nazwie. Zaś piątek to czas na ćwiczenia gimnastyczne.

Tematy kompleksowe na luty:

1. Poznań – stolica Wielkopolski

2. Pomysły na ferie

3. Pomysły na ferie część II

4. Czym podróżujemy?

W pierwszym tygodniu lutego porozmawiamy o stolicy Wielkopolski – Poznaniu. Z tej okazji wspólnie pooglądamy zdjęcia oraz pocztówki o naszym mieście (w tym kamieniczki Starego Rynku), wyjaśnimy pojęcie „zabytki” oraz nauczymy się najważniejszych zwrotów w gwarze poznańskiej. Zobaczymy również jak wygląda prawdziwy strój Wielkopolski – kobiecy oraz męski. Ponadto nauczymy się prawdziwego tańca Wielkopolskiego pt. „Moja Maryneczka”.

Kolejne dwa tygodnie będą czasem ferii zimowych. Spędzimy je wesoło i aktywnie na zabawach, spacerach na świeżym powietrzu oraz zabawach integracyjnych z kolegami. Do zabaw dydaktycznych wykorzystamy np. wodę, mąkę, guziki i buty. Podczas zabaw muzycznych wykorzystamy instrumenty muzyczne. Będziemy równie słuchać opowiadań i bajek o tematyce zimowej oraz rozmawiać na temat ich treści.

W ostatnim tygodniu lutego porozmawiamy na temat różnych środków lokomocji. Pogrupujemy pojazdy na te lądowe, wodne oraz powietrzne. Uważnie wysłuchamy wiersza A. Rumińskiej pt „Jedziemy” oraz wykonamy kartę pracy pt „Pojazdy”. Ponadto nauczymy się nowej piosenki pt. „Jam jest żabka” oraz pobawimy się w zabawę pt. „Jaki to pojazd?”.

Tematy kompleksowe na styczeń:

1. Czas goni nas

2. Mróz Czarodziej

3. Kocham Babcie i Dziadka

4. Kocham Babcie i Dziadka cz. II

5. W karnawale same bale

W pierwszym tygodniu stycznia porozmawiamy o nowym roku oraz mijającym czasie. Będziemy oglądać różne kalendarze w tym ścienny, biurowy i kieszonkowy. Wyszukamy podobieństwa i różnice między nimi. Wysłuchamy także wiersza L. Wiśniewskiego pt .„Zegar”, zapoznamy się z różnymi zegarkami i zegarami oraz wyszukamy podobieństwa i różnice między nimi. Ponadto nauczymy się piosenki pt. „Zimowa poleczka’.

W drugim tygodniu stycznia spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie „Za co lubimy zimę?” Uważnie wysłuchamy wiersza A. Rumińskiej pt. „Mróz Czarodziej” oraz wykonamy zabawę badawczą pt. „Jak powstaje lód?” Ponadto uważnie wysłuchamy wiersza pt. „Rodzina Bałwanków” oraz wykonamy pracę plastyczną pt. „Bałwanek” z wykorzystaniem płatków kosmetycznych.

Kolejne dwa tygodnie stycznia poświęcimy naszym drogim babciom i dziadkom. Wysłuchamy min. wiersza B. Szelągowskiej pt. „Moja Babcia” oraz porozmawiamy na temat roli babci i dziadka w rodzinie. Ponadto przygotujemy dla nich piękne przedstawienie oraz wykonamy dla naszych gości drobne upominki z okazji ich święta.

W ostatnim tygodniu stycznia porozmawiamy o karnawale i zwyczajach z nim związanych. Nauczymy się piosenki pt. „Boogie – Woogie” oraz zastanowimy się także za kogo chcielibyśmy się przebrać na bal. Ponadto będziemy kształtować umiejętność liczenia układając balony do policzenia w szereg lub rząd oraz kształtować umiejętności dzielenie ich ze względu na jedną wybraną cechę.

Tematy kompleksowe na październik:

1. Nasze zabawki

2. Co można zrobić z owoców i warzyw?

3. Dookoła jesień

4. Jesienna aura

W pierwszym tygodniu miesiąca porozmawiamy o zabawkach. Uważnie wysłuchamy wiersza D. Gellner „Piłka” porozmawiamy w oparciu o jego treść i wykonamy pracę plastyczną pt. „Moja piłka”. Będziemy wydobywać różne dźwięki z zabawek oraz pobawimy się w zabawę „Czyj to dźwięk?” Ponadto będziemy przeliczać klocki i dokonamy prostych klasyfikacji przedmiotów ze względu na wybraną cechę. Jeśli pogoda dopiszę czas upłynie nam również na spacerach na świeżym powietrzu.

Drugi tydzień tydzień października upłynie nam na poznawaniu różnych owoców i warzyw. Poznamy ich smaki oraz zastanowimy się dlaczego warto je jeść. Będziemy rozwijać kreatywność i wyobraźnię tworząc kolorowe owocowo – warzywne figurki. Ponadto będziemy także śpiewać i bawić się do piosenki „Małe czerwone jabłuszko”.

W trzecim tygodniu porozmawiamy o darach jesieni. Uważnie wysłuchamy wiersza D. Gellner pt.„Muchomor”wykonamy podział grzybów na jadalne i trujące (zwrócenie uwagi na nie niszczenie grzybów trujących).Wybierzemy się także na jesienny spacer podczas którego pozbieramy kolorowe liście, które wykorzystamy do naszej pracy plastycznej pt. „Jesienny liść”.

W ostatnim tygodniu października kontynuujemy tematykę jesieni. Uważne wysłuchamy wiersza I. Salach pt„Ulewa”,porozmawiamy w oparciu o jego treść i wykonam zadanie pt„Deszcz i parasolki” metodą D. Dziamskiej „Edukacja przez ruch”.Uzupełnimy nasz przedszkolny kalendarz pogody oraz wybierzemy się na spacer do pobliskiego parku.

Ponadto będziemy uczestniczyć w wielu ciekawych zabawach i pląsach w tym z chustą animacyjną.

Tematy kompleksowe na wrzesień:

  1. Witamy w przedszkolu
  2. Nasze przedszkole
  3. W łazience
  4. Projekt „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka”

W miesiącu wrześniu będziemy rozmawiać o tym, jak ciekawie można spędzać czas w przedszkolu. Zapoznamy się z nową salą oraz kącikami zainteresowań. Poznamy nasze znaczki oraz miejsca przy stolikach. Dowiemy się również jakie czynność powtarzają się w naszym przedszkolu każdego dnia. Ponadto będziemy uczestniczyć w wielu ciekawych zabawach i pląsach z chustą animacyjną.

Weźmiemy także udział w projekcie pt „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka w Poznaniu”, który w tym roku realizowany jest pod hasłem „W małym ciele zdrowy duch – przedszkolaku ćwicz za dwóch”.

Jeśli tylko pozwoli nam pogoda będziemy z niej korzystać spędzając wolny czas na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym.