Leśne Duszki

Pedagodzy specjalni:

  • Beata Dutkiewicz
  • Lucyna Pograniczna
  • Anna Zgoła

Pomoc nauczyciela:

  • Sabina Cichowicz

Rok szkolny 2017 / 2018

Tematy kompleksowe realizowane w miesiącu czerwcu:

  1. Bawimy się kolorami
  2. Przyszło do nas lato.
  3. Jedziemy na wakacje.

Przez pierwsze dwa tygodnie czerwca będziemy bawić się kolorami. Dzieci utrwalą sobie nazwy kolorów podstawowych i pochodnych. Będą eksperymentować z różnymi kolorami; mieszając je oraz tworząc nowe. Kolory będą również pretekstem do tworzenia zbiorów przedmiotów w określonym kolorze. Dzieci poznają nowe piosenki np.„ Kolorowe kredki”, „ Lato kochane”. Dzieci będą tworzyć barwne prace plastyczne z wykorzystaniem różnych materiałów i technik plastycznych.

W trzecim tygodniu czerwca powitamy lato. Dzieci spróbują letnich owoców i warzyw (truskawek, czereśni, kalafiora, fasolki, musu z owoców). Zmysł dotyku będą ćwiczyć przez dotykanie trawy, piasku, wody (chodzenie boso). Będziemy wspólnie oglądać ilustracje przedstawiające ilustracje z elementami krajobrazu letniego w górach, nad morzem, w lesie. Pobawimy się w naśladowanie szumu morza, lasu, kapiącego deszczu.

W ostatnim tygodniu pożegnamy się przed wyjazdem na wakacje. Przypomnimy sobie o bezpiecznym zachowaniu na ulicy i placu zabaw. Będziemy korzystać z letniej pogody podczas zabaw w ogrodzie i spacerów.

Cele ogólne na maj:

– zapoznanie się z podstawowymi środkami transportu,

– rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie odpowiadającym umiejętnościom dzieci, 

– rozwijanie słuchu fonemowego, 

– rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie; wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł zabawy, 

– poznanie wybranych zwierząt egzotycznych mieszkających w zoo, 

– kształtowanie umiejętności przestrzegania określonych zasad obowiązujących w miejscach publicznych, 

– przygotowanie upominku dla mamy. 

Cele ogólne na kwiecień:

  • Poszerzanie znajomości roślin i zwierząt spotkanych w otoczeniu przedszkola (łąka, park)
  • Kształtowanie szacunku do zwierząt i roślin
  • Zapoznanie się ze zwierzętami mieszkającymi w różnych środowiskach (nad stawem, na łące, na wsi)
  • Zwiększenie zasobu słownictwa biernego i czynnego
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Zapoznanie z mieszkańcami wiejskiej zagrody.
  • Rozwijanie umiejętności zabawy z rówieśnikami
  • Doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania nauczyciela
  • Usprawnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego
  • Ilustrowanie ruchem wybranych piosenek tematycznych

Tematy kompleksowe na marzec:

  1. Produkty żywnościowe

  2. Marcowa pogoda

  3. Przyszła do nas wiosna

  4. Święta Wielkiej Nocy

  5. Wiosna wokół nas.

W pierwszym tygodniu zajmiemy się tematyką związaną z produktami żywnościowymi. Pójdziemy do sklepu na zakupy, będziemy zwracać uwagę na odpowiednie zachowanie się w miejscu publicznym. Poznamy słownictwo związane z tematem: chleb, bułki, ser, masło, jajko, mleko, herbata, sok. Będziemy zachęcać dzieci do wielozmysłowego poznania produktów żywnościowych. Będziemy również wykonywać ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę: zakręcanie i odkręcanie różnych pojemników i słoików, naśladowanie krojenia, smarowania, wałkowanie, nalewania. Będziemy również muzykować na różnych przyborach i naczyniach kuchennych (pokrywki, drewniane pałki, łyżki, plastikowe pojemniki)

W następnych dwóch tygodniach będziemy realizować tematykę związaną z nadejściem wiosny. Podczas spacerów będziemy obserwować zmiany zachodzące w pogodzie i przyrodzie. Będziemy wykonywać ćwiczenia zmierzające do rozpoznawania różnych struktur powierzchniowych ( dotykanie i głaskanie młodej trawy, wierzbowych bazi oraz młodych pędów na drzewach). Zasiejemy rzeżuchę i będziemy obserwować, jak rośnie. W sferze ruchowej: nauczymy się wskakiwania do obręczy („gniazda”) i wyskakiwania, chodzenia jak bocian z unoszeniem kolan, stania na jednej nodze. Poznamy zabawy muzyczno- ruchowe do piosenek o tematyce wiosennej: Kle, kle boćku, Przyszła do nas wiosna, Bocian i żaby.

Będziemy również wykonywać prace plastyczne : wiosenny trawnik, bocian, wiosenne kwiaty, zielona żabka z wykorzystaniem farb, papieru kolorowego, plasteliny, bibuły.

W tygodniu poprzedzającym Święta Wielkiej Nocy poznamy najpopularniejsze zwyczaje i pokarmy wielkanocne. Odwidzi nas również zajączek wielkanocny i wspólnie z dziećmi z innych grup poszukamy niespodzianek świątecznych. Wykonywać będziemy też ćwiczenia zmierzające do poznania schematu własnego ciała i do poznania swoich możliwości podczas zajęć z elementami metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne oraz Programu Aktywności Knillów.

Tematy kompleksowe na luty:

  1. Bale w karnawale
  2. W zdrowym ciele zdrowy duch
  3. Zimowa pogoda
  4. Hu hu ha nasza zima zła.

W pierwszym tygodniu lutego porozmawiamy o karnawale i zwyczajach karnawałowych. Nauczymy się piosenki pt. „ Poleczka” i zatańczymy do niej. Przygotujemy się na balik karnawałowy w przedszkolu: wykonamy maski karnawałowe i ozdobimy naszą salę.

Drugi tydzień lutego poświęcony będzie zdrowiu. Przypomnimy sobie i utrwalimy właściwy sposób mycia rąk. Nauczymy się śpiewać piosenkę pt. „ Mydło lubi zabawę”. Poznamy ćwiczenia, które wpłyną na naszą sprawność fizyczną i zdrowie. Zapoznamy się z piosenką pt. „ Gimnastyka” i będziemy przy niej się gimnastykować.

Ostatnie dwa tygodnie lutego to czas ferii zimowych. Dzieci, które nie wyjadą na ferie spędzą ten czas aktywnie i wesoło w przedszkolu. Będziemy chodzić na spacery i bawić się na świeżym powietrzu. Czas ferii to okres, w którym możemy częściej wspólnie się bawić z dziećmi z innych grup. Poznamy zabawy, w które bawią się inne dzieci, ale także nauczymy dzieci swoich zabaw.

Tematy Kompleksowe na styczeń:

Wiwat Nowy Rok!
Zima biała i wesoła.
Kochana babcia i dziadziuś.
Figury geometryczne

Pierwszy tydzień stycznia upłynie nam na wspominaniu czasu świąt i Nowego Roku spędzanego w domu z najbliższymi.

W kolejnym tygodniu stycznia będziemy prowadzić obserwację zjawisk atmosferycznych charakterystycznych o tej porze roku (śnieg, lód, mróz, wiatr). Poznamy piosenki o tematyce zimowej pt. „ Kiedy zimą śnieżek prószy”, „Tupu, tup”. Wykonamy różne prace plastyczne o tematyce zimowej, szczególną uwagę zwracamy na prawidłowe trzymanie pędzla i nożyczek.

W trzecim tygodniu stycznia przygotowujemy się do uroczystości Dnia Babci i Dziadka. Omówimy temat mój dom rodzinny- obejrzymy fotografie rodzinne przedstawiające członków najbliższej rodziny. Przygotujemy również laurki dla babci i dziadka, które wręczymy dziadkom w dniu ich święta.

W ostatnim tygodniu zapoznamy się z podstawowymi figurami geometrycznymi. Pobawimy się figurami podczas zabaw ruchowych, plastycznych i poznawczych. Będziemy porównywać pod względem wielkości zabawki, przedmioty z najbliższego otoczenia, figury geometryczne, określimy, które są duże, a które małe.

Tematy kompleksowe na listopad:

Jesienne szaruga

Dbamy o zdrowie

Wszyscy przygotowują się do zimy

Wróżby andrzejkowe

W pierwszym tygodniu dowiemy się jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią. Będziemy bawić się w różne zabawy z wodą. Wszystkimi zmysłami zapoznamy się ze zjawiskami zachodzącymi jesienią (wiatr, woda, zimno, ciepło). Nauczymy się piosenek o „ Brązowym kasztanku” i „Woda”.

W drugim tygodniu będziemy podejmować działania zmierzające do prowadzenia zdrowego trybu życia. Odpowiednio dobierzemy odzież, będziemy zjadać wszystkie posiłki oraz będziemy dużo bawić się i ćwiczyć.

W kolejnym tygodniu poznamy różne zwierzęta, które przygotowują się do przyjścia zimy. Obejrzymy ilustracje przedstawiające zwierzęta, postaramy się rozpoznać te zwierzęta, wskazać je na ilustracji, określić ich kolor, a także nazwać. Dowiemy się również, co zwierzęta jedzą, aby przetrwać zimę.

W ostatnim tygodniu będziemy przygotowywać się do andrzejek. Weźmiemy udział w przedszkolnej zabawie andrzejkowej.

Tematy kompleksowe na wrzesień:

1. Nasze przedszkole- o zachowaniu w łazience i szatni.
2. Przedszkolaczek mały- duży, wie do czego łyżka służy.
3. W małym ciele zdrowy duch- przedszkolaku ćwicz za dwóch.
4. Jesienią sady się rumienią.

Po wakacyjnej przerwie spotykamy się ponownie w naszym przedszkolu. Zapoznamy się z nowymi kolegami i koleżankami. Poznamy nasze nowe znaczki oraz miejsca przy stolikach. Przypomnimy sobie zasady obowiązujące w grupie i na terenie przedszkola. Nauczymy się nowych piosenek: „ Skarby przedszkolaka” i „ Jabłko i gruszka”. W miesiącu wrześniu będziemy zajmować się tematyką obejmującą owoce rosnące w naszym kraju oraz owoce egzotyczne. Poznamy pojęcie duży- mały. Będziemy przeliczać owoce, dopasowywać, porównywać, układać, malować, wyklejać i wycinać. Przygotujemy również zdrową sałatkę owocową. Weźmiemy udział w projekcie „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka w Poznaniu”, który w tym roku realizowany jest pod hasłem „W małym ciele zdrowy duch- przedszkolaku ćwicz za dwóch”.