Leśne Duszki

Pedagodzy specjalni:

  • Beata Dutkiewicz
  • Lucyna Pograniczna
  • Anna Zgoła

Pomoc nauczyciela:

  • Katarzyna Bieberstein

Rok szkolny 2018 / 2019: 

Tematy kompleksowe realizowane w miesiącu czerwcu:

  1. Bawimy się kolorami

  2. Przyszło do nas lato.

  3. Jedziemy na wakacje.

Przez pierwsze dwa tygodnie czerwca będziemy bawić się kolorami. Dzieci utrwalą sobie nazwy kolorów podstawowych i pochodnych. Będą eksperymentować z różnymi kolorami; mieszając je oraz tworząc nowe. Kolory będą również pretekstem do tworzenia zbiorów przedmiotów w określonym kolorze. Dzieci poznają nowe piosenki np. „ Kolorowe kredki”, „ Lato kochane”. Dzieci będą tworzyć barwne prace plastyczne z wykorzystaniem różnych materiałów i technik plastycznych.

W trzecim tygodniu czerwca powitamy lato. Dzieci spróbują letnich owoców i warzyw (truskawek, czereśni, kalafiora, fasolki, musu z owoców). Zmysł dotyku będą ćwiczyć przez dotykanie trawy, piasku, wody (chodzenie boso). Będziemy wspólnie oglądać ilustracje przedstawiające ilustracje z elementami krajobrazu letniego w górach, nad morzem, w lesie. Pobawimy się w naśladowanie szumu morza, lasu, kapiącego deszczu.

W ostatnim tygodniu pożegnamy się przed wyjazdem na wakacje. Przypomnimy sobie o bezpiecznym zachowaniu na ulicy i placu zabaw. Będziemy korzystać z letniej pogody podczas zabaw w ogrodzie i spacerów.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na kwiecień:

  1. W wiejskiej zagrodzie.

  2. Nadchodzą Święta wielkiej Nocy.

  3. Na łące.

W pierwszym i drugim tygodniu poznamy zwierzęta mieszkające na wsi: kota, kury, kaczki, konia i psa. Zapoznamy się z piosenkami pt. „Psotne koty” oraz „ Kaczki i kury”. Nauczymy się też zabaw ruchowych do tych piosenek. Będziemy naśladować odgłosy zwierząt i sposób ich poruszania. Poznamy takie pojęcia jak miękki- twardy, słodki- kwaśny.

W drugim i trzecim tygodniu kwietnia zajmiemy się tematyką związaną ze Świętami Wielkiej Nocy. Poznamy różne zwyczaje i tradycje świąteczne. Będziemy malować pisanki, kurczaki, zrobimy wielkanocna koszyki i zajączki. W atmosferę świąt wprowadzi nas przedstawienie teatralne oraz śniadanie wielkanocne: wspólne spożywanie potraw, a następnie szukanie prezentów od zajączka.

W czwartym tygodniu będziemy realizować temat Na łące. Dowiemy się, kto mieszka na łące i jak wygląda. Nauczymy się tańczyć do piosenek pt. „Motylki” oraz „Pszczółka”.

Namalujemy łąkę, a na niej przykleimy motylki, ślimaki, biedronki i pszczoły. Będziemy rozpoznawać i nazywać kolory. Wybierzemy się na spacer podczas, którego wypatrywać będziemy motyli i biedronek.

Cele ogólne na marzec:

  1. Produkty żywnościowe
  2. Marcowa pogoda
  3. Przyszła do nas wiosna
  4. Wiosna wokół nas

W pierwszym tygodniu zajmiemy się tematyką związaną z produktami żywnościowymi. Pójdziemy do sklepu na zakupy, będziemy zwracać uwagę na odpowiednie zachowanie się w miejscu publicznym. Poznamy słownictwo związane z tematem: chleb, bułki, ser, masło, jajko, mleko, herbata, sok. Będziemy zachęcać dzieci do wielozmysłowego poznania produktów żywnościowych. Będziemy również wykonywać ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę: zakręcanie i odkręcanie różnych pojemników i słoików, naśladowanie krojenia, smarowania, wałkowanie, nalewania. Będziemy również muzykować na różnych przyborach i naczyniach kuchennych ( pokrywki, drewniane pałki, łyżki, plastikowe pojemniki).

W następnych dwóch tygodniach będziemy realizować tematykę związaną z nadejściem wiosny. Podczas spacerów będziemy obserwować zmiany zachodzące w pogodzie i przyrodzie. Będziemy wykonywać ćwiczenia zmierzające do rozpoznawania różnych struktur powierzchniowych ( dotykanie i głaskanie młodej trawy, wierzbowych bazi oraz młodych pędów na drzewach). Zasiejemy rzeżuchę i będziemy obserwować, jak rośnie. W sferze ruchowej: nauczymy się wskakiwania do obręczy („gniazda”) i wyskakiwania, chodzenia jak bocian z unoszeniem kolan, stania na jednej nodze. Poznamy zabawy muzyczno- ruchowe do piosenek o tematyce wiosennej: Kle, kle boćku, Przyszła do nas wiosna, Bocian i żaby. Będziemy również wykonywać prace plastyczne : wiosenny trawnik, bocian, wiosenne kwiaty, zielona żabka z wykorzystaniem farb, papieru kolorowego, plasteliny, bibuły. Wykonywać będziemy też ćwiczenia zmierzające do poznania schematu własnego ciała i do poznania swoich możliwości podczas zajęć z elementami metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne oraz Programu Aktywności Knillów.

Cele ogólne na luty:

Rozwijanie umiejętności porozumiewania się;

Doskonalenie umiejętności samoobsługowych

Rozwijanie sprawności fizycznej

Zachęcanie do wspólnego tańca.

Usprawnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego

Rozwijanie umiejętności zabawy z rówieśnikami

Nawiązywanie kontaktu z nauczycielem

Rozwijanie zainteresowań technikami plastycznymi

Rozwijanie umiejętności matematycznych

Doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania nauczyciela

Motywowanie do wypowiadania się w różnych technikach

Cele ogólne na styczeń:

  1. Wiwat Nowy Rok!
  2. Zima biała i wesoła.
  3. Kochana babcia i dziadziuś.
  4. Figury geometryczne.

Pierwszy tydzień stycznia upłynie nam na wspominaniu czasu świąt i Nowego Roku spędzanego w domu z najbliższymi.

W kolejnym tygodniu stycznia będziemy prowadzić obserwację zjawisk atmosferycznych charakterystycznych o tej porze roku (śnieg, lód, mróz, wiatr). Poznamy piosenki o tematyce zimowej pt„ Kiedy zimą śnieżek prószy”, „Tupu, tup”. Wykonamy różne prace plastyczne o tematyce zimowej, szczególną uwagę zwracamy na prawidłowe trzymanie pędzla i nożyczek.

W trzecim tygodniu stycznia przygotowujemy się do uroczystości Dnia Babci i Dziadka. Omówimy temat mój dom rodzinny- obejrzymy fotografie rodzinne przedstawiające członków najbliższej rodziny. Przygotujemy również laurki dla babci i dziadka, które wręczymy dziadkom w dniu ich święta.

W ostatnim tygodniu zapoznamy się z podstawowymi figurami geometrycznymi. Pobawimy się figurami podczas zabaw ruchowych, plastycznych i poznawczych. Będziemy porównywać pod względem wielkości zabawki, przedmioty z najbliższego otoczenia, figury geometryczne, określimy, które są duże, a które małe.

Cele ogólne na grudzień:       

– Doskonalenie umiejętności samoobsługowych
– Rozwijanie sprawności fizycznej
       
– Rozwijanie umiejętności zabawy z rówieśnikami
       
– Doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania nauczyciela
– Usprawnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego
– Doskonalenie pracy z różnym materiałem plastycznym
– Rozwijanie umiejętności matematycznych
– Wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego i biernego związanego ze świętami Bożego narodzenia. 

Tematy kompleksowe na listopad: 

  1. Jesienna szaruga.
  2. Dbamy o zdrowie.
  3. Wszyscy przygotowują się do zimy.
  4. Wróżby andrzejkowe.

W pierwszym tygodniu dowiemy się jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią. Będziemy bawić się w różne zabawy z wodą. Wszystkimi zmysłami zapoznamy się ze zjawiskami zachodzącymi jesienią ( wiatr, woda, zimno, ciepło). Nauczymy się piosenek o „ Brązowym kasztanku” i „ Woda”.

W drugim tygodniu będziemy podejmować działania zmierzające do prowadzenia zdrowego trybu życia. Odpowiednio dobierzemy odzież, będziemy zjadać wszystkie posiłki oraz będziemy dużo bawić się i ćwiczyć.

W kolejnym tygodniu poznamy różne zwierzęta, które przygotowują się do przyjścia zimy. Obejrzymy ilustracje przedstawiające zwierzęta, postaramy się rozpoznać te zwierzęta, wskazać je na ilustracji, określić ich kolor, a także nazwać. Dowiemy się również, co zwierzęta jedzą, aby przetrwać zimę.

W ostatnim tygodniu będziemy przygotowywać się do andrzejek. Weźmiemy udział w przedszkolnej zabawie andrzejkowej.

Tematy kompleksowe na wrzesień|:

  1. Nasze przedszkole- o zachowaniu w łazience i szatni.

  2. Przedszkolaczek mały- duży, wie do czego łyżka służy.

  3. Jesienią sady się rumienią.

  4. Owoce z bliska i daleka.

Po wakacyjnej przerwie spotykamy się ponownie w naszym przedszkolu. Zapoznamy się z nowymi kolegami i koleżankami. Poznamy nasze nowe znaczki oraz miejsca przy stolikach. Przypomnimy sobie zasady obowiązujące w grupie i na terenie przedszkola. Nauczymy się nowych piosenek: „ Skarby przedszkolaka” i „ Jabłko i gruszka”.

W miesiącu wrześniu będziemy zajmować się tematyką obejmującą owoce rosnące w naszym kraju oraz owoce egzotyczne. Poznamy pojęcie duży- mały. Będziemy przeliczać owoce, dopasowywać, porównywać, układać, malować, wyklejać i wycinać. Przygotujemy również zdrową sałatkę owocową.