Leśne Duszki

Pedagodzy specjalni:

  • Beata Dutkiewicz
  • Lucyna Pograniczna
  • Anna Zgoła

Pomoc nauczyciela:

  • Katarzyna Bieberstein

Tematy kompleksowe na styczeń:

  1. Wiwat Nowy Rok!
  2. Zima biała i wesoła.
  3. Kochana babcia i dziadziuś.
  4. Figury geometryczne.

Pierwszy tydzień stycznia upłynie nam na wspominaniu czasu świąt i Nowego Roku spędzanego w domu z najbliższymi.

W kolejnym tygodniu stycznia będziemy prowadzić obserwację zjawisk atmosferycznych charakterystycznych o tej porze roku (śnieg, lód, mróz, wiatr). Poznamy piosenki o tematyce zimowej pt. „ Kiedy zimą śnieżek prószy”, „Tupu, tup”. Wykonamy różne prace plastyczne o tematyce zimowej, szczególną uwagę zwracamy na prawidłowe trzymanie pędzla i nożyczek.

W trzecim tygodniu stycznia przygotowujemy się do uroczystości Dnia Babci i Dziadka. Omówimy temat mój dom rodzinny- obejrzymy fotografie rodzinne przedstawiające członków najbliższej rodziny. Przygotujemy również laurki dla babci i dziadka, które wręczymy dziadkom w dniu ich święta.

W ostatnim tygodniu zapoznamy się z podstawowymi figurami geometrycznymi. Pobawimy się figurami podczas zabaw ruchowych, plastycznych i poznawczych. Będziemy porównywać pod względem wielkości zabawki, przedmioty z najbliższego otoczenia, figury geometryczne, określimy, które są duże, a które małe.

Tematy kompleksowe w miesiącu grudniu:

  1. Odzież zimowa

  2. Zwyczaje bożonarodzeniowe.

  3. Święta Bożego Narodzenia

  4. Czar Świąt

W pierwszym tygodniu grudnia zajmiemy się tematem związanym z odzieżą zimową. Dzieci poznają elementy odzieży zimowej, będą ćwiczyć zakładanie i zdejmowanie czapek, szalików, kurtek na sobie, a także na misiach i lalkach. W trakcie zabawach przećwiczą zapinanie guzików i rzepów, zasuwanie suwaków, przekładanie ubrań na prawą stronę. Poznają również różne rodzaje tkanin z jakich może być wykonana odzież.

W drugim tygodniu dzieci poznają tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe. Będzie wspólne słuchanie kolęd, wykonywanie ozdób choinkowych oraz dekorowanie choinki w naszej sali.

Trzeci tydzień grudnia to czas intensywnych przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia. Przedszkolaki również niecierpliwie czekają na święta. W tym tygodniu będziemy piekli świąteczne pierniki, przygotujemy prezenty dla bliskich oraz weźmiemy udział w Jasełkach.

Ostatni tydzień grudnia to czas , w którym wspominamy minione święta i czekamy na Nowy Rok.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na listopad:

  1. Jesienna szaruga.
  2. Dookoła jesień.
  3. Dzieci swoje prawa mają.
  4. Wszyscy przygotowujemy się do zimy.

W pierwszym i drugim tygodniu dowiemy się jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią. Będziemy bawić się w różne zabawy z wodą. Wszystkimi zmysłami zapoznamy się ze zjawiskami zachodzącymi jesienią ( wiatr, woda, zimno, ciepło). Nauczymy się piosenek o „ Brązowym kasztanku” i „Wodzie” Nauczymy się zabawy do piosenki pt. „Wirujące listki”.

W trzecim tygodniu listopada będziemy pracować w obszarze praw dziecka. Poznamy najistotniejsze kwestie dotyczące każdego dziecka: prawo do tożsamości, prawo do zabawy i odpoczynku, prawo do szacunku i miłości.

W kolejnym tygodniu poznamy różne zwierzęta, które przygotowują się do przyjścia zimy. Obejrzymy ilustracje przedstawiające zwierzęta, postaramy się rozpoznać te zwierzęta, wskazać je na ilustracji, określić ich kolor, a także nazwać. Dowiemy się również, co zwierzęta jedzą, aby przetrwać zimę.