Muchomorki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Dominika Gorecka
  • Justyna Pawlisiak

Pracownik obsługi:

  • Ewa Czarnecka

Rok Szkolny 2018 / 2019:

Styczeń:

W pierwszym tygodniu stycznia porozmawiamy o starym i nowym roku oraz o mijającym czasie. Uważnie wysłuchamy wiersza L. Wiszniewskiego „Zegar”, przyjrzymy się różnym zegarom i wyszukamy podobieństwa i różnice w ich wyglądzie. Ponadto przypomnimy sobie pory roku – przypiszemy im charakterystyczne elementy oraz pobawimy się w zabawę dydaktyczną pt. „I co dalej” w której zadaniem będziemy ułożyć rytm z kół czarnych i białych (dzień i noc).

W drugim tygodniu stycznia poznamy urządzenia elektryczne codziennego użytku oraz uświadomimy sobie jakie niebezpieczeństwa czyhają na nas podczas zabawy w pobliżu instalacji elektrycznych. Pobawimy się w zabawę dydaktyczną ,,Kable i sznurki” w której porównywać będziemy długość przykładowych kabli i sznurków, dzięki czemu poćwiczymy posługiwanie się określeniami: „dłuższy”, „krótszy”, oraz „taki sam. Przy użyciu pustego słoika i kolorowej bibuły wykonamy lampion. Ponadto zapoznamy się z numerem telefonu alarmowego 112 oraz wykonamy za pomocą styropianowych kubeczków telefon.

Kolejne dwa tygodnie będą czasem ferii zimowych. Spędzimy je wesoło i aktywnie na zabawach, spacerach na świeżym powietrzu, a jeśli pozwoli na to pogoda to również w ogrodzie przedszkolnym lepiąc naszego przedszkolnego bałwana. Nie zapomnimy także o zabawach integracyjnych z kolegami w sali. Do zabaw dydaktycznych wykorzystamy np. wodę, farby, piłki, chustę Klanzy. Z kolei podczas zabaw muzycznych wykorzystamy instrumenty muzyczne takie jak bębenki, janczary oraz trójkąty.

Kolejny tydzień stycznia poświęcimy naszym drogim babciom i dziadkom. Wysłuchamy wiersza pt. „Babcia i dziadek”, porozmawiamy na temat babć i dziadków: jacy są, czym się zajmują i jak wyglądają oraz wykonamy dla naszych gości drobne upominki z okazji ich święta.

Grudzień:

Tematy kompleksowe:

  1. W oczekiwaniu na Świętego Mikołaja”
  2. Przygotowania do Świąt”
  3. Polskie tradycje Świąt Bożego Narodzenia”
  4. W zimowym nastroju”
  5. Z Nowym Rokiem raźnym krokiem”

Pierwszy tydzień grudnia to czas oczekiwania na Świętego Mikołaja. Najpierw przyjrzymy się jego sylwetce w zabawie matematycznej „Jak wygląda Mikołaj?” Następnie wspólnie napiszemy list do „Siwobrodego”. W środę wysłuchamy bajki o tym, skąd Święty Mikołaj bierze prezenty. Następnego dnia przejdziemy prezentowy tor przeszkód. Zaś na koniec tygodnia dowiemy się, gdzie mieszka nasz wyczekiwany gość i kto prowadzi jego sanie.

W Drugim tygodniu miesiąca porozmawiamy o przygotowaniach do Świąt. Pierwszego dnia upieczemy pierniczki i zobaczymy się, jak działa piekarnik w przedszkolnej kuchni. Następnego dnia pojedziemy na warsztaty świąteczne do Księgarni „ Z bajki”. W środę i piątek odbędzie się próba do Jasełek przedszkolnych w Domu Kultury „Orle Gniazdo”. Zaś w czwartek przy pomocy historyjki obrazkowej dowiemy się, jak wyglądają przedświąteczne porządki.

W poniedziałek porozmawiamy na temat tradycji kolędowania i wspólnie będziemy śpiewać kolędy. Ten dzień jest dla nas niezwykle ważny, ponieważ zaprezentujemy naszym kochanym rodzicom Jasełka. Następnego dnia wysłuchamy wiersza D. Gellnerowej „Kupujemy choinkę”. Porozmawiamy na temat tradycji ubierania choinki oraz przyjrzymy się gałązką sosny, świerku i jodły. W środę zwrócimy naszą uwagę na wygląd Wigilijnego stołu i liczbę potraw, która się na nim znajduję. Przedostatniego dnia wysłuchamy opowiadania Ks. Twardowskiego „O opłatku” oraz porozmawiamy, o tym jaka jest jego rola podczas Wigilii. Natomiast na zakończenie tygodnia czekają nas zabawy ruchowe.

Przedostatni tydzień grudnia wprowadza nas w świąteczną i zimową atmosferę. W poniedziałek wsłuchamy wiersza Haliny Szaryenowej W dzień Wigilii oraz pokolorujemy ilustracje pt. „Wigilia”. Po świętach wysłuchamy piosenki „Zimowa poleczka” i zatańczymy do niej w parach. Natomiast w piątek wyjdziemy do ogrodu, aby pobawić się na śniegu.

W ostatnim tygodniu pożegnamy się ze Starym Rokiem i przywitamy Nowy Rok. Porozmawiamy o tym, co to jest Sylwester i wykonamy prace plastyczną pt. „Fajerwerki”. Następnie wysłuchamy wiersza „Co Ty dasz nam Nowy Roku” i podyskutujemy o porach roku. Kolejnego dnia wykorzystamy gazety podczas ćwiczeń gimnastycznych. Zaś w piątek będziemy układać rytm w zabawie dydaktycznej „Pory roku”.

Listopad: 

  1. Święto Niepodległości”
  2. Zapasy na chłodne czasy”
  3. Przygotowania zwierząt do zimy”
  4. Ostatnie zabawy misia przed zimowym snem”

W pierwszym tygodniu listopada porozmawiamy o zbliżającym się Święcie Niepodległości. Najpierw wysłuchamy wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Co to jest Polska?”. Następnie zaznajomimy się z piosenką pt. „Piosenka Małego Patrioty” i wykonamy do niej układ taneczny z chustkami. W środę poznany legendę o Rogalach Świętomarcińskich  i będziemy klasyfikować rogale w zabawie dydaktycznej „W piekarni”. Kolejnego dnia rozruszamy nasze ciała podczas ćwiczeń gimnastycznych. Na koniec tygodnia porozmawiamy o obchodach Święta Niepodległości. W tym dniu wykonamy kotyliony i wspólnie odśpiewamy hymn Polski.

Drugi tydzień miesiąca zaprowadzi nas do spiżarni. Na początku wysłuchamy wiersza „Zapasy na zimę” autorstwa E. Szelburg oraz przyjrzymy się przetworom i innym produktom przechowywanym w spiżarni lub piwnicy. W środę wykonamy pracę plastyczną – słoiki z przetworami. Podczas zabawy „W spiżarni” będziemy układać przetwory na półkach w różnych kombinacjach. Zaś w piątek dowiemy się, jakie warzywa znajdują się w spiżarni i jak je przechowywać.

W tym tygodniu dowiemy się, jak zwierzęta przygotowują się do zimy. W poniedziałek obejrzymy teatrzyk pt. „Leśne zwierzęta” w wykonaniu nauczyciela. Następnego dnia będziemy słuchać piosenki pt. „Kolczasty jeż” i przy jej dźwiękach przyklejać igły sosny na kontur jeża. W środę weźmiemy udział w zabawie polegającej na poruszaniu się w przestrzeni, pt. „Wiewiórki i ich orzechy”. Czwartek to czas na ćwiczenia gimnastyczne. Natomiast na koniec tygodnia wysłuchamy opowiadania przedstawionego za pomocą makiety pt. M. Galicy „Wiercipiętek szuka mieszkania na zimę” oraz przyjrzymy się zimowym domkom zwierzą.

Na zakończenie listopada wspólnie pobawimy się z misiem. W poniedziałek będziemy mówić o Dniu Pluszowego. Następnego dnia wykonamy pracę plastyczną w grupach przy pomocy wacików kosmetycznych i farby, pt. „Mój miś”. W środę czekają na nas zabawy w kodowanie na dywanie z wykorzystaniem kloców i kolorowych szarf. Podczas ostatniego dnia będziemy wspólnie bawić się z misiem podczas zabawy andrzejkowych. Podczas tego tygodnia nie zabraknie również zabaw ruchowych.

Październik:

1. Kraina grzeczności

2. Dary jesieni

3. Jesienne nastroje

4. Królestwo drzew

Na początku miesiąca wybieramy się w podróż do krainy grzeczności. Z tej okazji uważnie wysłuchamy wiersza G. Jędryki pt „Grzeczne słowa” i wspólnie stworzymy na nowo Kodeks Przedszkolaka. Nauczymy się również piosenki pt. „Czarodziejskie znam wyrazy”, która doskonale wprowadzi nas w krainę grzeczności. Ponadto czekają nas zabawy badawcze z wodą. Dzięki temu dowiemy się jakie przedmioty z naszej sali mogą pływać, a jakie zatoną w wodzie.

W kolejnym tygodniu października porozmawiamy o obecnej porze roku – jesieni. Wybierzemy się na wycieczkę do parku i poszukamy skarbów: kolorowych liści, kasztanów, żołędzi. Korzystając z darów jesieni będziemy rozwiązywać zadania matematyczne oraz bawić się w dodawanie i odejmowanie przedmiotów. Wybierzemy się także na wirtualny „Spacer po lesie”, gdzie będziemy zgadywać odgłosy zwierząt zamieszkałych w lesie. Ponadto nauczymy się na pamięć wierszyka pt. „Wpadła gruszka do fartuszka” oraz wykonamy pracę plastyczną z wykorzystaniem kłębuszków waty pt. „Jabłka, gruszki i śliweczki”.

W kolejnym tygodniu ponownie czekają nas jesienne nastroje. Uważnie wysłuchamy melorecytacji wiersza T. Fiutowskiej pt. „Wszystko jesienne” i spróbujemy wspólnie zainscenizować ruchem treść wiersza podczas melorecytacji. Wykonamy również pracę plastyczną pt. „Jesienne drzewo” z wykorzystaniem kłębuszków waty. Aktywne wysłuchamy także wiersza M. Strzałkowskiej pt. „Jesienny deszczyk”, oraz wykonamy zadanie pt „Tęczowe parasolki” wg Kinezjologii Edukacyjnej. Ponadto czekają nas zabawy matematyczne z wykorzystaniem szablonów parasolek i kropli.

W czwartym tygodniu wybierzemy się do tzw. królestwa drzew. Będziemy zbierać liście, segregować je, układać w bukiety oraz nazywać drzewa, z których pochodzą. Wykonamy pracę plastyczną „Bukiet z liści” oraz nauczymy się piosenki „Kolorowe listki”. Ponadto wysłuchamy opowiadania M. Cieśli pt. „Jak dąb został królem drzew”oraz wykonamy kartę pracy pt. „Liść” –  składanie puzzli 4 elementowych.

Wrzesień:

1. Powrót do przedszkola

2. Wakacyjne wspomnienia

3. Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka 

4. W owocowym raju

Po wakacyjnej przerwie spotykamy się ponownie w przedszkolu. Zapoznamy się z nową nazwą grupy „Muchomorki” oraz nowymi koleżankami i kolegami. Wybierzemy się także na wycieczkę po najważniejszych miejscach w budynku oraz wspólnie ustalimy zasady bezpiecznego korzystania z naszego sprzętu terenowego w ogrodzie przedszkolnym. Ponadto nauczymy się nowej piosenki pt. „Skarby przedszkolaka” i pogramy na instrumentach perkusyjnych z podziałem na role.

W drugim tygodniu września będziemy wspominać nasze minione podróże. Z tej okazji przyniesiemy do przedszkola skarby przywiezione z wakacji. Będziemy je opisywać i przeliczać z zastosowaniem liczebników głównych, po czym wszystkie trafią do naszego nowego kącika tematycznego związanego z wakacjami. Ponadto wykonamy pracę plastyczną pt. „Morskie fale” z wykorzystaniem kredek i kolorowej plasteliny.

W trzecim tygodniu weźmiemy udział w projekcie pt. „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka w Poznaniu”, który w tym roku realizowany jest pod hasłem: „Przedszkolacy – jutro dorośli Polacy”.

W ostatnim tygodniu będziemy rozmawiać o owocach. Poznamy nazwy i wygląd różnych owoców, a także drzew, na których rosną. Dowiemy się także jaka jest różnica między owocami krajowymi i egzotycznymi. Pobawimy się także w zabawę dydaktyczną pt. „Gdzie leży owoc?” z wykorzystaniem takich określeń jak: „na”, „pod”, „za”, „przed”, „obok”. Ponadto wykonamy pracę plastyczną pt. „Owocowy zawrót głowy” oraz zamienimy się w prawdziwych kucharzy, którzy przyrządzą smaczną sałatkę owocową.