Muchomorki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Magdalena Fluder
  • Ewa Walkowiak

Pedagog specjalny:

  • Katarzyna Wasilewska

Pracownik obsługi:

Rok Szkolny 2017 / 2018

Maj 2018

Tematy kompleksowe:

  • “ZWIERZĘTA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM”
  • “MOJA KOCHANA MAMUSIA”
  • “MOJE ULUBIONE KSIĄŻECZKI”
  • “KĄCIK PRZYRODY”

W pierwszym i drugim tygodniu maja będziemy podpatrywać drobne zwierzęta żyjące w ogrodzie przedszkolnym, w lesie i w parku (np. żaba), dowiemy się o ich pożyteczności, przezwyciężymy ewentualne animozje. Na podstawie opowiadania „Przebudzenie żabek” ilustrowanego pacynką i ilustracjami poznamy tryb życia żaby; zapadanie w drzemkę zimową, składanie jajeczek, ulubiony pokarm, funkcja barwy ciała (ochrona przed bocianem) .W zabawie „Żabki” zapoznamy się z liczebnikiem głównym, przeliczymy zbiory złożone z 2,3,4 i więcej elementów, porównamy liczebność zbiorów.

W kolejnym tygodniu przygotujemy się do uroczystości z okazji Dnia Matki, na
którą serdecznie zapraszamy wszystkich Rodziców w dniu 24.05.2018 roku o godzinie 14.30.

W czwartym tygodniu maja zadbamy o nasze książki w kąciku czytelniczym. Porozmawiamy o właściwym i niewłaściwym sposobie korzystania z książek np. jedzenie podczas oglądania, zaginanie rogów kartek. Będziemy towarzyszyć i pomagać nauczycielom podczas naprawiania książek, zakładania okładek. Porozmawiamy w małych zespołach nt„ Jaką książkę przyniosłem do przedszkola”, wysłuchamy bajki czytane przez n – lkę z książek przyniesionych przez dzieci do przedszkola, poznamy ulubione książki kolegów, ulubionych bohaterów.

W następnym tygodniu maja „Sadzimy i siejemy”, będziemy pomagać w prostych pracach gospodarczych – sadzenie kwiatów, wysiew nasion. Poznamy kolejne czynności podczas siania i sadzenia roślin w kąciku przyrody, przedszkolnych rabatkach, skalnikach. Pobudzeni do obserwacji opowiadaniem pacynki „Co urosło”? wyrazimy własne spostrzeżenia i doświadczenia, weźmiemy udział w pielęgnowaniu roślin kwiatowych.

Kwiecień 2018

Tematy kompleksowe:

„W wiejskiej zagrodzie”

„Bardzo głodna gąsienica”

„Ciekawe zawody”

„Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi”

W pierwszym tygodniu kwietnia będziemy rozmawiać na temat wiejskich zwierząt. Podczas zabaw dźwiękonaśladowczych będziemy rozpoznawać wyrażenia związane ze zwierzętami (wg.Cieszyńskiej). Wysłuchamy bajeczki: „Zagroda Małgosi” i rozwiążemy zagadki słuchowe. Na flanelowej tablicy ułożymy naszą zagrodę, a podczas zabawy matematycznej będziemy działać na zbiorach. Będziemy grać na wybranych instrumentach podczas zabaw z dźwiękami (wg. teorii Gordona).

W kolejnym tygodniu poznamy bardzo głodną gąsienicę – bohaterkę książki Eric’a Carle’a.  Podczas zabawy :”Co ona zjadła?” będziemy klasyfikować przedmioty na odpowiednie talerze. Poznamy cykl rozwoju motyla na podstawie historyjki obrazkowej i ilustracji związanych z przetwarzaniem się gąsienicy. Porozmawiamy na temat przyrody i szacunku względem roślin i zwierząt. Podczas zabawy matematycznej będziemy układać przedmioty w szeregi i przeliczać je. Wykonamy pracę plastyczną:
”moja gąsienica”.

W trzecim tygodniu porozmawiamy na temat różnych ciekawych zawodów. Poznamy zawód kucharki – odwiedzimy przedszkolną kuchnię i nazwiemy atrybuty związane z tą pracą. Wysłuchamy także wiersza: „Panie kucharki” i pobawimy się w kucharkę podczas zabawy ilustracyjnej. W tym tygodniu wybierzemy się do biblioteki szkolnej, gdzie poznamy bobra – bohatera serii książeczek Lars’a Klinting’a. Wspólnie z „Jagodą i Jankiem” będziemy odszukiwać literki podczas zabawy. Poznamy także zawód fryzjera – omówimy ilustracje, dowiemy się co potrzebuje fryzjer. Podczas zabawy wg. Batii Strauss pobawimy się w fryzjera i wykonamy prace plastyczną :”fryzury”. Poznamy też zawód krawcowej –nasz gość pokaże nam maszynę do szycia, poznamy jej zastosowanie i wspólnie uszyjemy poduszkę. Podczas zabawy matematycznej nazwiemy kolory guzików ; będziemy je przeliczać i segregować.

W ostatnim tygodniu będziemy realizować tematy związane z Dniem Ziemi. Wysłuchamy wiersz: „Ekologia” i „Sznurek Jurka”. Porozmawiamy o tym co zrobić z górą śmieci i wspólnie posegregujemy odpadki do odpowiednich koszy. Z okazji Dnia Ziemi odbędzie się w naszym przedszkolu przegląd przedstawień ekologicznych. Wystąpimy w naszym przedstawieniu pt.:”Leśne Duszki”.  Założymy także hodowlę roślin – dowiemy się, co potrzebuje roślina do wzrostu, i omówimy etapy wzrostu rośliny na podstawie historyjki obrazkowej. A podczas zabawy na ogrodzie stworzymy „obraz Ziemi” z materiałów naturalnych.

Marzec 2018

Tematy kompleksowe:

„W świecie baśni i bajek”
„Mój przyjaciel pies”
„Czy już nadeszła wiosna?”
„Wielkanocne świętowanie”

W pierwszym tygodniu będziemy poznawać świat baśni i bajek. Poznamy bajkę o „Kopciuszku” i o „Złotowłosej i trzech misiach”. Podczas zabawy matematycznej z rekwizytami misiów i Złotowłosej będziemy posługiwać się wyrażeniami „nad, pod, obok”. Wybierzemy się też do Biblioteki, gdzie dowiemy się trzeba zachowywać w bibliotece, jakie książki możemy wypożyczyć i jak o nie dbać. Wysłuchamy bajki o „trzech świnkach” i sami odegramy role związane z bajką. Wykonamy także wspólną książkę na temat poznanej bajki. Na koniec tygodnia Bohater Tygodnia wspólnie z Rodzicem opowie dzieciom coś o sobie.

W następnym tygodniu będziemy rozmawiać o psach. Poznamy wiersz: „Jak rozmawiać trzeba z psem?” i bajkę o jamniku Skwarku. Porozmawiamy na temat tego jak opiekować się psem, kiedy będzie szczęśliwy, kiedy smutny? Pobawimy się pacynkami: „o czym rozmawiają pieski?”. Poznamy wygląd, różne rasy psów i ciekawostki na ich temat. Wykonamy pracę plastyczną z origami:
”kolorowe pieski”. Podczas zabawy matematycznej z tablicą flenelograf przeliczymy kości dla piesków, dopasujemy miski dla wybranych psów. Będziemy także gościć Dogoterapeute z pieskiem rasy boston terier. Pod koniec tygodnia Bohater Tygodnia wspólnie z Rodzicem opowie dzieciom coś o sobie.

W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o pierwszych zwiastunach wiosny. Wysłuchamy wiersza: „Przyjście wiosny” i rozwiążemy zagadki. Będziemy rozmawiać o tym, co kojarzy nam się z wiosną, a podczas zabawy matematycznej :”kto w garncu mieszał?” będziemy klasyfikować przedmioty. Będziemy układać rytmy wykorzystując symbole pogody. Uzupełnimy kalendarz pogody, i będziemy bawić się instrumentami, gazetami itp. naśladując różne zjawiska atmosferyczne. Nauczymy się piosenki:”Marzec Czarodziej”. Będziemy obchodzić pierwszy dzień wiosny –wykonamy wspólnie Marzannę. Spotkamy się także na wiosennym przedstawieniu w wykonaniu Rodziców z okazji urodzin Koszałka Opałka i na wiosenno-świątecznych warsztatach w swoich grupach. A pod koniec tygodnia Bohater Tygodnia wspólnie z Rodzicem opowie dzieciom coś o sobie.

W ostatnim tygodniu będziemy rozmawiać o Świętach Wielkonocnych. Poznamy wiersz: „Wielkanocny stół”; będziemy rozmawiać o tym, co pojawi się na naszym stole podczas Świąt. Poznamy także wiersz: „Pisanki”; wykonamy pracę plastyczną dotyczącą Wielkanocy. Ułożymy świąteczne puzzle i historyjki obrazkowe. Podczas zabawy matematycznej „Pisanka” będziemy układać elementy w szereg, dostrzegając to co się powtarza. Będziemy wykonywać ćwiczenia grafomotoryczne i pobawimy się w „świąteczne memory”. Przy wspólnym stole podczas śniadania wielkanocnego złożymy sobie życzenia. Pod koniec tygodnia Bohater Tygodnia wspólnie z Rodzicem opowie dzieciom coś o sobie.

Luty 2018

Tematy kompleksowe:

„Poznajemy środki lokomocji”
„Rzucanie śnieżkami”
„Zabawy ze śniegiem” -ferie
„W teatrze”

W pierwszym tygodniu lutego porozmawiamy o środkach lokomocji, zwrócimy uwagę na zmiany w otoczeniu przedszkola będące wynikiem pracy człowieka, przyczyniające się ułatwienia codziennego życia; nowe chodniki, nawierzchnia jezdni, świeżo pomalowane pasy n przejściach dla pieszych. Słuchając opowiadania „Uważaj na drodze” zapoznamy się z koniecznością uważnego uczestnictwa w ruchu drogowym kierowców oraz pieszych.

W kolejnym tygodniu będziemy brać udział w zabawach badawczych, eksperymentalnych ze śniegiem, wyciągniemy wnioski.  Wysłuchamy wiersza, „Co rzec można o śniegu”. Porozmawiamy o tym, w co lubimy się bawić, gdy wiruje śnieg.  Wykonamy prace plastyczną: ” Krajobraz zmowy”.  Będziemy liczy śniegowe kule i rzucać papierowymi kulami do celu. Wysłuchamy i nauczymy się piosenki „Zabawa na śniegu”.

W kolejnych tygodniach będziemy rozmawiać na temat zimy i zabawy ze śniegiem. Wysłuchamy wiersza: ”Kto chce jeździć razem ze mną” J. Korczakowskiej. Wykonamy ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem „śniegowych płatków”. Będziemy rozmawiać na temat ilustracji związanych z zabawami na śniegu; rozwiążemy zagadki. Wysłuchamy opowiadania: „Płatki śniegu” i ułożymy płatki śniegowe w szereg, dokładając kolejne elementy zwrócimy uwagę, co się powtarza. Stworzymy kompozycję plastyczną z materiałów przyrodniczych na dowolny temat. Będziemy rysować pastelami na czarnym kartonie.

W ostatnim tygodniu lutego poznamy zawód aktora i rolę jaką pełni w teatrze. Nauczymy się piosenki „Magiczne miejsce”. Podczas opowieści ruchowej  „Jaką postacią z bajki jestem?”-będziemy ruchem odzwierciedlać treść opowiadania. Będziemy odgrywać role w kąciku teatralnym  –pantomima „Zgadnij co robię?”. Wykorzystamy materiały wtórne w zabawach konstrukcyjnych –eko –teatr –„W teatrze”.

Styczeń 2018

Tematy kompleksowe:
„Pomagamy ptakom”
„Zagościła zima”
„Dla babuni i Dziadziusia”

W pierwszym tygodniu stycznia porozmawiamy o opiece nad ptakami w okresie zimy. Będziemy obserwować ptaki na skwerze, w ogrodzie i zza okna. Nauczymy się wiersza pt. „Głodny ptaszek”, poznamy piosenkę pt. „Gawron”. Wykonamy prace porządkowe w ogrodzie przedszkolnym, będziemy systematycznie oczyszczać karmnik, usuwać stary pokarm i wysypywać nowy. Poznamy nazwy ptaków, dokonamy analizy sylabowej.

W kolejnym tygodniu poznamy „Panią Zimę”, na podstawie wiersza pt. „Śnieg” zapoznamy się możliwością przeprowadzania zabaw na śniegu, spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, zwrócimy uwagę na bezpieczne wykorzystywanie śniegu. Na podstawie wiersza M. Konopnickiej „Zła zima” wykonamy proste ćw. artykulacyjne. Podczas spacerów i wycieczki do parku będziemy obserwować zimowy krajobraz, zwrócimy uwagę na twardość ziemi jako skutek niskiej temperatury oraz na zwierzęta; będziemy dokarmiać ptaki.

W trzecim i czwartym tygodniu stycznia porozmawiamy nt. „Moi Dziadkowie” z wykorzystaniem rodzinnych fotografii. Wyrazimy własne doświadczenia i spostrzeżenia dotyczące życia w rodzinie wielopokoleniowej. Przygotujemy się do uroczystości z okazji „Dnia Babci i Dziadka” w przedszkolu, która odbędzie się 23 stycznia. Wykorzystując różne techniki plastyczne przygotujemy upominki dla najbliższych. Poznamy różne zawody dziadków; aktywnie uczestnicząc w spotkaniach z zaproszonymi ludźmi różnych zawodów.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

1.”Pingwinkowe przygody”
2.”W zimowej krainie”
3.”Magia Świąt”
4.”Zimowe zabawy na śniegu”


W pierwszym tygodniu dowiemy się różnych ciekawostek na temat pingwinów. Poznamy opowiadanie pt:”Elegancki Pingwinek”.  Obejrzymy ilustracje i nazwiemy zwierzęta zamieszkujące Antarktydę.  Podczas zabawy matematycznej „głodne pingwinki” ustalimy wynik dodawania i odejmowania licząc pingwinki i rybki. Będziemy odgadywać zagadki z ilustracjami, a podczas zabaw dźwiękonaśladowczych będziemy naśladować odgłosy zwierząt. Wspólnie pobawimy się przy piosence „pingwin” i wykonamy pracę plastyczną przedstawiającą nasze pingwinki.

W kolejnym tygodniu wysłuchamy wiesza „Zima” i wypowiemy się na temat tego „jaka jest zima?”. Obejrzymy ilustracje przedstawiające krajobrazy zimowe i porozmawiamy na temat zmian zachodzących w poszczególnych porach roku.  Będzie nam towarzyszyć muzyka klasyczna i zabawy z instrumentami. Nauczymy się też piosenki :”Bałwanki-rymowanki” . Podczas zabawy matematycznej z wierszem W. Chotomskiej „10 bałwanków” dowiemy się, co przytrafiło się bałwankom i wspólnie ich przeliczymy.

W następnym tygodniu będziemy rozmawiać na temat tradycji związanych z Wigilią i Świętami Bożego Narodzenia z użyciem ilustracji. Poznamy wiersz: „Wieczór wigilijny”.  Wspólnie ułożymy szopkę betlejemską z użyciem sylwet postaci i zwierząt. Weźmiemy udział w teatrzyku związanym ze świętami. Zasiądziemy do wspólnego kolędowania podczas uroczystego obiadu. A podczas występów Jasełkowych miło nam będzie gościć naszych bliskich.

W ostatnim tygodniu dowiemy się jak Kicia Kocia spędza czas zimą. Podczas wspólnej rozmowy dowiemy się :”jak ubierać się, gdy na dworze mróz?”. Będziemy dzielić na sylaby słowa związane z zimowym ubiorem, a poprzez zabaw naśladowczych pokarzemy jak ubrać się na zimowy spacer.  Omówimy też zasady bezpieczeństwa dotyczące zabaw na świeżym powietrzu podczas zimy.

Listopad

Tematy kompleksowe:

1.”Jesienna pogoda”

2.”Rogale Marcińskie”

3.”Nasze zapasy na zimę”

4.”Zwierzęta przygotowują się do zimy”

5.”Pięć zmysłów mam i wszystkie znam”

W pierwszym tygodniu będziemy rozmawiać na temat jesiennej pogody. Nauczymy się wiersza: „Słota” oraz jesiennej piosenki „Kolorowy deszcz”. Na podstawie  ilustracji dowiemy się jaka pogoda może nas spotkać jesienią. Będziemy uzupełniać kalendarz pogody i rozwiążemy zagadki związane z aktualną porą roku. Podczas zabawy matematycznej będziemy układać rytm z małych i dużych kropli z wykorzystaniem tablicy flanelowej. Będziemy dzielić na sylaby wyrazy związane z pogodą i wykonywać ćwiczenia rozwijające sprawność manualną :”deszcz”.

W kolejnym tygodniu poznamy legendę o Rogalach Świętomarcińskich Wykonamy ćwiczenia rozwijające sprawność manualną „rogale”. Poznamy kilka zwrotów w dialekcie wielkopolskim. Poznamy ciekawostki o Poznaniu, a na podstawie ilustracji nazwiemy zabytki Poznania. Ulepimy też rogale z masy solnej, a podczas zabawy matematycznej będziemy rozdzielać rogale „dla każdego tyle samo”. A podczas zabaw i opowieści ruchowej będziemy „podróżować” po Poznaniu.

W trzecim tygodniu będziemy rozmawiać na temat robienia przetworów i zapasów na zimę. Poznamy wiersze „W spiżarni”, „Jesienne przetwory”. Dowiemy się co można i w jaki sposób zaprawić; obejrzymy różne przetwory. Wykonamy ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem baniek mydlanych. Będziemy segregować do odpowiednich słoików warzywa i owoce oraz je przeliczać z wykorzystaniem tablicy flanelowej. Przyniesiemy dary do kącika przyrody –wybrane warzywa i owoce. Wykonamy pracę plastyczną „zapasy na zimę”.

W następnym tygodniu będziemy rozmawiać o tym jak zwierzęta przygotowują się do zimy. Poznamy wiersze: „Przygotowania do zimy” i „Odlot bocianów”. Poznamy zwierzęta, które przygotowują się do zimy i obejrzymy je na ilustracjach. Podczas zabaw dźwiękonaśladowczych będziemy naśladować wybrane zwierzęta. Obejrzymy i nazwiemy ilustracje prezentujące ptaki, które występują w naszym kraju. Podczas zabawy matematycznej nazwiemy leśne zwierzęta i będziemy je przeliczać. Z okazji Dnia Pluszowego Misia nauczymy się piosenki o misiu i przyniesiemy do przedszkola swoje ulubione misie.

W ostatnim tygodniu będziemy rozmawiać na temat zmysłów: słuch, wzrok, węch, dotyk, smak. Poznamy wiersz: „Oczy” i porozmawiamy na temat tego jak radzą sobie osoby niewidome. Podczas zabawy z wykorzystaniem mini-kurtyny :”co to jest?” –będziemy rozpoznawać przedmioty poprzez dotyk. Będziemy rozpoznawać kolegów i koleżanki po głowie, a podczas zabawy: „co słyszysz?” rozpoznamy dźwięki wydobywane przez różne przedmioty. Podczas zabawy badawczej będziemy nazywać to, co pachnie ładnie, a co brzydko.  A podczas kolejnej zabawy badawczej będziemy odgadywać poszczególne smaki wybranych produktów. Poznamy także piosenkę :”Pięć zmysłów mam” .

Październik 

Tematy kompleksowe: 

„Jak to zwykle jesienią bywa”

„Z Panią jest wesoło”

„Kto w lesie mieszka”

„Dbamy o czystość i zdrowie”

W pierwszy tygodniu października zwrócimy uwagę na wygląd natury jesienią porą. Zapoznamy się z urokami jesieni-zmiany barwy liści, opadanie kasztanów. Nauczymy się wierszyka pt:”Kasztan” i piosenki „Kasztanki”. Zainspirowani oglądaniem i zbieraniem darów jesieni będziemy lepić z plasteliny jabłuszko, przekształcać „grzyb w coś innego”-rysowanie kreatywne. Poznamy skutki jesiennych zmian podczas spacerów i wycieczek do parku –przygotowanie roślin, zwierząt i ludzi do nowej pory roku.

W drugim tygodniu poznamy zawód nauczyciela oraz rolę jaką pełni w grupie: wysłuchamy wiersza okolicznościowego pt.:”Święto”. Obejrzymy teatrzyk kukiełkowy pt.”Co zrobimy dla Pani”, nauczymy się też piosenki „Nasza pani”. Dla naszych Pań z przedszkola wykonamy laurkę, z elementów geometrycznych zrobimy „Kwiaty dla Pani”. Zainspirowani oglądaniem Sali i kąciku przyrodniczym wykonamy prace „jesienne dekoracje”.

W kolejnym tygodniu na podstawie teatrzyku „kto w lesie mieszka” zapoznamy się z wyglądem i nazwą leśnych zwierząt niedostępnych  bezpośredniej obserwacji (lis, dzik, wilk). Nauczymy się wiersza „Wiewiórki” oraz piosenki „Tańcząca wiewióreczka”. Określimy różnicę i podobieństwa między szyszką i orzechem. Farbami plakatowymi będziemy malować na temat „Las”; utrwalimy znajomość barw podstawowych. Zaprosimy naszych rodziców na jesienne warsztaty do naszej sali – dnia 17 października.

W ostatnim tygodniu października wybierzemy się do gabinetu lekarskiego lub spotkamy się z rodzicem lekarzem. Zapoznamy się z wyposażeniem gabinetu, z narzędziami pracy oraz ubiorem lekarza. Pokonamy uczucie strachu przed personelem medycznym. Eksperymentując z masą solną, masą papierową i plasteliną wykonamy narzędzia pracy lekarza i pielęgniarki. Nauczymy się też piosenki „Kto jest czysty”.

Wrzesień 

Tematy kompleskowe:

„Witaj przedszkole”

„Skarby lata”

„Bawię się z kolegami”-Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka

„Jestem starszakiem”