Świetliki

Nauczyciel wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk

Pedagog specjalny:

  • Natalia Białowąs

Pracownik obsługi:

  • Jolanta Ewald

Zagadnienia z j. angielskiego

Food – Jedzenie

chocolate – czekolada

ice cream – lody

apples – jabłka

bananas – banany

orange – pomarańcze

strawberries – truskawki

jam – dżem

cake – ciasto

lasagna – lazania

avocado – awokado

lollipop – lizak

peanut butter – masło orzechowe

jelly – galaretka

asparagus – szparagi

bread – chleb

grapes – winogrona

watermelon – arbuz

Do you like lasagna milkshakes?

https://www.youtube.com/watch?v=13mftBvRmvM

Are you hungry

https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

Peanut butter and jelly song

https://www.youtube.com/watch?v=klDHM_sxYxs

Zwroty i wyrażenia:

Are you hungry? – Jesteś głodny?

Yes, I am – Tak jestem

I’m hungry – jestem głodny

Do you like…? _ Czy lubisz…?

Yes, I do – Tak, lubię

No, I don’t  – Nie , nie lubię

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE  NA MIESIĄC MARZEC   

     Tematy kompleksowe

  • „Zwierzęta z dżungli i sawanny”
  • „Zwierzęta naszych pól i lasów”
  • „Marcowa pogoda”
  • „Wiosenne przebudzenie”

W pierwszym tygodniu marca zapoznamy się ze zwierzętami żyjącymi w dżungli i na sawannie. Będziemy rozpoznawać i nazywać zwierzęta żyjące na różnych kontynentach. W trakcie zabawy matematycznej inspirowanej wierszem I. Salach „Podróże” utrwalimy znajomość cyfr od 1 do 9. Okryjemy literę „z,Z”, dokonamy analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej. Podczas zabawy w sklepie zoologicznym będziemy rozpoznawać modele monet i banknotów. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Na sawannie”.

W kolejnym tygodniu poznamy zwierzęta naszych pól i lasów. Porozmawiamy o życiu i zwyczajach pszczół, zastanowimy się „Jakie jest znaczenie pszczół dla człowieka” oraz co robi pszczelarz. Podczas zabaw badawczych porównamy konsystencję, kolor oraz smak miodu. Opiszemy różnicę w wyglądzie osy, szerszenia, trzmiela. Wysłuchamy opowiadania „Leśny dom” S. Karaszewskiego i zapoznamy się ze zwierzętami żyjącymi w lesie.

Nauczymy się piosenki „W lesie”. Odkryjemy literę „u,U”, ułożymy model i schemat słów: ule, Ula. W tym tygodniu pojedziemy na wycieczkę do Multikina.

W trzecim tygodniu marca porozmawiamy o marcowej pogodzie. Zapoznamy się z przysłowiem „W marcu jak w garncu” i spróbujemy wyjaśnić jego znaczenie. Opiszemy charakterystyczne cechy marcowej pogody, utrwalimy znajomość nazw miesięcy oraz pór roku. Wysłuchamy opowiadania S. Karaszewskiego „Marcowy dzień” i porozmawiamy                o konieczności dostosowania ubioru do warunków pogodowych. Odkryjemy literę „c,C”, dokonamy analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej. Podczas realizacji Projektu „Zrozumieć siebie-zrozumieć innych” porozmawiamy o tolerancji oraz będziemy obchodzić Światowy Dzień Zespołu Downa.

W ostatnim tygodniu marca porozmawiamy o nowej porze roku : wiośnie. Zapoznamy się z pierwszymi oznakami wiosny , będziemy nazywać pierwsze wiosenne kwiaty. Zapoznamy się z pracą ogrodnika, poznamy narzędzia ogrodnicze służące do pielęgnacji roślin. Założymy wiosenną hodowlę roślin : szczypiorek, rzodkiewka. Podczas zabawy „Prawda-fałsz” utrwalimy wiadomości dotyczące wiosny. Będziemy układać i rozwiązywać zagadki  „Wiosenne kwiaty”. W trakcie zabaw matematycznych będziemy dodawać i odejmować                    w zakresie 10. Odkryjemy literę „ł,Ł”, ułożymy model i schemat słów: łopata, Łucja. Nauczymy się piosenki „Nareszcie wiosna” .

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE  NA MIESIĄC LUTY 

     Tematy kompleksowe

  • „Pomysły na ferie „Baśnie, bajki, bajeczki”.
  • „Muzyka wokół nas”
  • „Nie jesteśmy sami w kosmosie”
  • Projekt „Pieniądze”

W pierwszym tygodniu lutego zgromadzimy w kąciku czytelniczym nasze ulubione książki, porozmawiamy na temat różnych rodzajów książek oraz ich znaczenia w życiu człowieka. Będziemy słuchali wybranych baśni i bajek, dowiemy się o tym jak dobro zwycięża zło. Dokonamy oceny postępowania bohaterów literackich. Wysłuchamy ciekawostek o smoku, będziemy rozwiązywać zagadki, rozwijać logiczne myślenie, wyobraźnię, spostrzegawczość. Wykonamy własną książkę i zaprojektujemy okładkę.

W kolejnym tygodniu poszukamy odpowiedzi na pytanie „Co to jest muzyka?”. Poznamy znaczenie nowych słów: dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent, batuta. Poznamy dawne i nowoczesne urządzenia służące do rejestrowania i odtwarzania muzyki. Odkryjemy literę „w,W”, dokonamy analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej. Wzbogacimy wiadomości na temat wielkiego polskiego kompozytora Fryderyka Chopina. Dowiemy się gdzie mieszkają nuty, samodzielnie wykonamy kolorową gitarę.

W trzecim tygodniu lutego poznamy Układ Słoneczny ,rozpoznamy planety, poznamy ich nazwy we właściwej kolejności występowania od Słońca. Na podstawie wiersza „W Toruniu żył Kopernik” w powiązaniu z zajęciami matematycznymi poznamy sylwetkę wielkiego polskiego astronoma Mikołaja Kopernika. Poszerzymy wiedzę na temat Słońca i Księżyca oraz przyrządów służących do obserwowania kosmosu. Utrwalimy poznane znaki matematyczne „+, =” oraz liczby od 1 do 9. W piątek czeka nas wspaniała zabawa na Baliku Karnawałowym.

W ostatnim tygodniu lutego poznamy polskie pieniądze. Dowiemy się jak powstają monety . Na podstawie  filmu edukacyjnego poznamy historię i sposób wytwarzania pieniędzy, porównamy sposób produkcji dawniej i dziś. Wybierzemy się do banku, zrozumiemy potrzebę oszczędzania, poznamy sposób przechowywania pieniędzy, zapoznamy się z instytucją użyteczności publicznej (bankiem) oraz pracownikami. Wspólnie z grupą Świetlików porozmawiamy z zaproszonym gościem (rodzicem). Wysłuchamy informacji na temat domowego budżetu. Zrozumiemy potrzebę oszczędzania   oraz racjonalnego wydawania pieniędzy-planowania wydatków.. Podczas zabaw matematycznych będziemy nazywać i klasyfikować produkty ze względu na miejsce ich zakupu, rozwiniemy umiejętność liczenia i posługiwania się pieniędzmi w sytuacjach wymiany kupno-sprzedaż.

   Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń 2020:

     Tematy kompleksowe:

  • „Mijają dni, miesiące, lata”
  • „Zima i zwierzęta”
  • „Babci i dziadek”
  • Pomysły na ferie „Projekt zabawki”

W pierwszym tygodniu stycznia poznamy tradycje związane z nastaniem Nowego Roku. Zwrócimy uwagę na następstwo dni tygodnia, miesięcy i lat. Poznamy sposób odmierzania czasu stosowany dawniej i obecnie. Wzbogacimy naszą wiedzę na temat kalendarza i jego znaczenia. Zainspirowani opowiadaniem M. Strękowskiej-Zaremby „Rzeka czasu” poszerzymy wiadomości dotyczące miesięcy, pór roku oraz przyporządkujemy miesiące do odpowiednich pór . Odkryjemy literę „s,S”, dokonamy analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej. Nauczymy się piosenki „Czasolot”, utrwalimy znaki matematyczne, zdobędziemy umiejętności dodawania w zakresie 7.

W kolejnym tygodniu stycznia wzbogacimy wiadomości  na temat wybranych gatunków ptaków, które można spotkać w Polsce zimą. Na podstawie doświadczeń, zabaw badawczych, wierszy i opowiadań   poznamy ulubione pokarmy zwierząt, założymy w ogrodzie ptasią stołówkę, zawiesimy sznurki z kawałkami słoniny i suszonymi owocami. Odkryjemy literę „n,N”, utrwalimy znajomość figur geometrycznych.

W trzecim tygodniu przygotujemy się do święta Dnia Babci i Dziadka”. W dniu 20.01.2020 roku zaprosimy naszych bliskich na przedstawienie „Hej kolęda, kolęda” w Domu Kultury „Orle Gniazdo” o godzinie 14.00.Odkryjemy literę „b,B”, przygotujemy prezenty dla babci i dziadka.

Czwarty tydzień stycznia to wspaniałe pomysły na ferie. Będziemy gromadzić zabawki przyniesione z domu, bawić się nimi, przeprowadzać wywiad na temat zabawek, budować siatkę pytań, określać co nas interesuje i czego chcielibyśmy  dowiedzieć się o zabawkach. Zorganizujemy przedszkolną fabrykę zabawek, samodzielnie wykonamy zabawki z dostępnych materiałów ( kartony, papiery itp.). Obejrzymy film edukacyjny „Zabawki dawniej i dziś”, porównamy zabawki z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami. Pod koniec tygodnia odpowiemy        na pytanie czego dowiedzieliśmy się o zabawkach i zabawach. Zorganizujemy wystawę naszych zabawek.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień 2019:

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  • „Jak wyglądał świat przed milionami lat”
  • „Idzie zima ze śniegiem”
  • „Idą święta”
  • „Projekt prezenty”

W pierwszym tygodniu grudnia porozmawiamy na temat dinozaurów. Na podstawie wiersza A. Widzowskiej „Dinozaury w przedszkolu” wzbogacimy naszą wiedzę na temat czasów prehistorycznych, poznamy historię węgla oraz pracę ludzi wykonujących zawód górnika. Wyruszymy w podróż do kopalni, określimy bogactwa naturalne występujące w danych regionach Polski. Poznamy literę „L” oraz znaki „=,>,<”  zastosujemy je w sytuacjach zadaniowych . 4 grudnia pojedziemy na wycieczkę na Lotnisko. Zwiedzimy terminal pasażerski oraz halę odlotów. Spotkamy się z pracownikiem Straży Ochrony Lotniska, który zapozna nas z zasadami obowiązującymi w trakcie kontroli bezpieczeństwa.

W kolejnym tygodniu zaobserwujemy zmiany występujące w przyrodzie, poszerzymy wiadomości na temat charakterystycznych cech zimy, odkryjemy właściwości fizyczne wody, śniegu i lodu, będziemy uważnie prowadzić obserwacje i formułować wnioski. Poznamy nową literę „y”, dokonamy analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej. 9 grudnia pójdziemy do Szkoły Podstawowej nr 51 na  Olimpiadę Sportową z okazji Mikołajek.

W trzecim tygodniu grudnia wzbogacimy naszą wiedzę na temat tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia. Przygotujemy świąteczne upominki i ozdoby świąteczne. Udekorujemy salę i nasze przedszkole, usiądziemy z naszymi koleżankami i kolegami przy wigilijnym stole. Odkryjemy literę „r,R”, poznamy nazwy dni tygodnia, zwrócimy uwagę na rytm i stałe następstwa dni tygodnia. Dnia 17 grudnia zaprosimy naszych bliskich na Jasełka w Domu Kultury „Orle Gniazdo”. 18 grudnia pojedziemy na wycieczkę do Gniezna, w fabryce bombek poznamy cykl produkcyjny „bombki”.

W kolejnym tygodniu weźmiemy udział w projekcie „Prezenty”. Będziemy samodzielnie formułować pytania, słuchać opowiadań o dawnych tradycjach, aktywnie uczestniczyć w zabawach badawczych, poznamy właściwości papieru, wyciągniemy wnioski, uzasadnimy swoje zdanie. Wyjaśnimy dlaczego wykonany  samodzielnie prezent jest wartościowszy od prezentu kupionego w sklepie.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad 2019:

Tematy kompleksowe:

  • „Moja droga do przedszkola”
  • „Mój dom”
  • „Prawa dziecka”
  • „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”

 Pierwszy tydzień listopada poświęcony będzie bezpieczeństwu na drodze. Wybierzemy się na skrzyżowanie i utrwalimy zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Wyjaśnimy znaczenie kamizelek odblaskowych. Wysłuchamy wiersza I. Koczanowskiej „Przejście przez ulicę”. Podczas zabawy „Trening” utrwalimy znajomość lewej i prawej strony. Nauczymy się piosenki „Każdy chce być kierowcą”. Wykonamy sygnalizator świetlny i utrwalimy znaczenie poszczególnych świateł sygnalizatora świetlnego.

W drugim tygodniu listopada porozmawiamy o naszym domu. Utrwalimy znajomość adresu zamieszkania. Opiszemy wygląd naszego domu- z ilu składa się pomieszczeń, jest wysoki czy niski i zbudujemy go z różnego rodzaju klocków. Podczas zabawy matematycznej „Dom i pomieszczenia” utrwalimy znajomość cyfr od 1 do 4 oraz zapoznamy się z cyfrą 5. Będziemy rozwiązywać  zagadki  „Co to za urządzenie?” . Zapoznamy się z zapisem mała i wielka, drukowana i pisana litera „t,T” . Podczas zabawy z literkami będziemy rozpoznawać literę „t,T” wśród innych liter. Nauczymy się piosenki „Magiczne miejsce”.

W kolejnym tygodniu zajmiemy się realizacją projektu „Zrozumieć siebie-zrozumieć innych”- „Prawa dziecka”. Wysłuchamy wiersza M. Bryczyńskiego „O prawach dziecka” i porozmawiamy o tym jakie mamy prawa oraz  o konieczności ich przestrzegania przez inne dzieci
i dorosłych. Uzupełnimy nasz Kodeks Przedszkolaka o nasze prawa. Zapoznamy się z Konwencją Praw Dziecka. Dnia 20 listopada będziemy obchodzić „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka”. Nauczymy się piosenki „Moje prawa”. Wysłuchamy wiersza I. Fabiszewskiej „Prawa i obowiązki”. Porozmawiamy na temat nie tylko praw ale i obowiązków dzieci np.: pomoc starszym. Zapoznamy się z zapisem mała i wielka, drukowana
i pisana litera „d,D” , ułożymy schemat i model słów: dom, Dorota.

W ostatnim tygodniu listopada porozmawiamy o naszym zdrowiu
i bezpieczeństwie. Wysłuchamy wiersza I. Salach „Co dla zdrowia”
i podczas zabaw badawczych „Domowe sposoby na zdrowie” przygotujemy syrop z cebuli i buraka oraz serek z czosnkiem. Porozmawiamy o walorach  smakowych i zdrowotnych tych warzyw. Pójdziemy na wycieczkę do apteki. Porozmawiamy z panią farmaceutką o jej pracy. Zapoznamy się z artykułami, które można kupić w aptece. Podczas oglądania ilustracji „Bezpieczeństwo” porozmawiamy o sytuacjach, które mogą zagrażać naszemu  bezpieczeństwu oraz zdrowiu.   W tym tygodniu pojedziemy na warsztaty „Świat arcydziełek”  do Muzeum Narodowego .Zapoznamy się z zapisem mała i wielka, drukowana i pisana litera „k,K” . Podczas zabawy „Białe , niebieskie i czerwone” ułożymy model i schemat słów: kot, Kamila.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik 2019: 

Tematy kompleksowe:

  • „Idzie jesień przez ogród i sad”
  • „Idzie jesień do zwierząt”
  • „Co z czego otrzymujemy”
  • „Idzie jesień z deszczem”

W pierwszym tygodniu października porozmawiamy o aktualnej porze roku jesieni. Opiszemy ilustracje przedstawiające jesień w ogrodzie i sadzie, nazwiemy warzywa i owoce. Podczas zabawy „Przyjęcie urodzinowe” będziemy rozmawiać o zdrowotnych walorach warzyw           i owoców. Ułożymy owocowe rytmy wykorzystując sylwety owoców wyciętych z papieru kolorowego. Wysłuchamy opowiadania S. Kraszewskiego Owocowa uczta”-rozmowa na temat opowiadania. Zwrócimy uwagi na przestrzeganie ustalonych z rodzicami  zasad podczas podróży samochodem. Zapoznamy się z zapisem małej i wielkiej , drukowanej i pisanej litery „o”. Ułożymy model i schemat wyrazów : osa, Ola. Nauczymy się piosenki „ Zbiory z ogrodu i sadu”.

W kolejnym tygodniu października będziemy rozmawiać o przygotowaniach zwierząt do zimy. Oglądając albumy o zwierzętach zwrócimy uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się. Wykonamy albumy o zwierzętach. Zapoznamy się z zapisem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „a”. Ułożymy model i schemat wyrazów: album, Ada. Będziemy pisać literę „a, A” po śladzie i samodzielnie. Nauczymy się piosenki „Jesienna zagadka”. Podczas zabawy „Zaginione pudełko” utrwalimy znajomość określeń: przed, za, obok, z prawej strony, z lewej strony. Pojedziemy na warsztaty pt: „Zwierzyniec” do Muzeum Narodowego.

W trzecim tygodniu będziemy rozmawiać o różnych zawodach. Zapoznamy się z zawodami cukiernika, piekarza, hutnika. Opowiemy historyjkę obrazkową „Jak powstaje chleb”, zapoznamy się z różnymi rodzajami mąki i pieczywa. Porozmawiamy o pracy rolnika . Zapoznamy się z zapisem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „m”. Ułożymy model i schemat wyrazów: mama, Mela. Nauczymy się piosenki „Jak to z chlebem było”.

W kolejnym tygodniu opiszemy jesienią pogodę. Nauczymy się piosenki „Kłótnia kaloszy”. Wysłuchamy wiersza I. Salach pt: „Jesienna muzyka” i będziemy grać na instrumentach perkusyjnych. W trakcie zabawy „Jak należy się ubierać” dobierzemy odpowiednią garderobę na jesienne chłody. Zapoznamy się z zapisem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „e”. Ułożymy model i schemat wyrazów: ekran, Emilia. Podczas zabawy matematycznej „Jesienne zabawy z wiatrem” utrwalimy znajomość cyfr od 1 do 3 oraz zapoznamy się z cyfrą 4. Będziemy przeliczać kolorowe parasole.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień 2019:

Tematy kompleksowe :

– „To jestem ja”

– „Moja grupa”

– „Święto kropki”

– „Idzie jesień przez las, park”

W pierwszym tygodniu września powitamy się z koleżankami i kolegami z grupy i naszego przedszkola. Zorganizujemy kącik wakacyjny, w którym zgromadzimy pamiątki przywiezione z wakacji. Nauczymy się, że każda pamiątka jest dla każdego bardzo ważna i wszyscy muszą dbać o to żeby nie została zniszczona. Porozmawiamy o wakacjach i o tym jak lubimy spędzać wolny czas. Poznamy zapis graficzny swojego imienia, ułożymy schemat imienia – przeliczymy litery. Przygotujemy wizytówki wg własnego pomysłu, zaprojektujemy i wykonamy własny portret. Będziemy bawić się na świeżym powietrzu z naszymi kolegami i koleżankami

W kolejnym tygodniu skupimy uwagę na naszej grupie. Na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Zasady przedszkolaka” wspólnie ustalimy zasady zachowania obowiązujące w przedszkolu ,w trakcie spacerów i wycieczek .Będziemy dyskutować, ustalać, argumentować swoje wypowiedzi dotyczące konieczności przestrzegania zasad. Stworzymy Kodeks Przedszkolaka, wprowadzimy dyżury – omówimy zasady i zakres działań dyżurnych . Porozmawiamy o przyjaźni, o tym jak być dobrym przyjacielem, o ulubionych zabawach.  Poznamy także  nowych przyjaciół przedszkolaków . Olka i Adę”, którzy razem z nami będą odkrywać to co jest dookoła. Nauczymy się piosenki „ Krąg dziecięcych rąk”.

W trzecim tygodniu weźmiemy udział w zabawnym święcie „The Dot” związanym z małą książeczką Petera H. Reynoldsa „Kropka”. 16 września z dziećmi całego przedszkola obkleimy siebie  i sale przedszkolne kolorowymi kropkami. Obejrzymy film „The Dot”, posłuchamy piosenki na tę okazję, nauczymy się jej słów i wspólnie zaśpiewamy. Będziemy projektować i wykonywać nasze kropki, kolorować kropki 3D, bawić się z chustą animacyjną, szukać ukrytych kropek w ogrodzie. Wspólnie  z całym przedszkolem będziemy pozować do zdjęcia na placu zabaw. W trakcie spacerów kropkami zaznaczymy naszą drogę do przedszkola. Podczas tygodnia z „ kropką”
porozmawiamy na temat swoich talentów i tego, że każdy z nas jest inny i posiada inne zdolności.

W czwartym tygodniu września ruszymy w podróż w poszukiwaniu jesieni. Zwrócimy uwagę na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią i przyporządkowanie ich do określonej pory roku, rozpoznamy drzewa po liściach i owocach, nazwiemy gatunki drzew, poznamy budowę drzewa, przyczynę opadania liści, poznamy grzyby, utrwalimy zasady zachowania obowiązujące podczas wycieczek. Nauczymy się piosenki „Niteczka do niteczki”.