Świetliki

Nauczyciel wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk

Pedagog specjalny:

  • Magdalena Fluder (zastępstwo za p. Natalię Białowąs)

Pracownik obsługi:

  • Jolanta Ewald

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik 2019: 

Tematy kompleksowe:

  • „Idzie jesień przez ogród i sad”
  • „Idzie jesień do zwierząt”
  • „Co z czego otrzymujemy”
  • „Idzie jesień z deszczem”

W pierwszym tygodniu października porozmawiamy o aktualnej porze roku jesieni. Opiszemy ilustracje przedstawiające jesień w ogrodzie i sadzie, nazwiemy warzywa i owoce. Podczas zabawy „Przyjęcie urodzinowe” będziemy rozmawiać o zdrowotnych walorach warzyw           i owoców. Ułożymy owocowe rytmy wykorzystując sylwety owoców wyciętych z papieru kolorowego. Wysłuchamy opowiadania S. Kraszewskiego Owocowa uczta”-rozmowa na temat opowiadania. Zwrócimy uwagi na przestrzeganie ustalonych z rodzicami  zasad podczas podróży samochodem. Zapoznamy się z zapisem małej i wielkiej , drukowanej i pisanej litery „o”. Ułożymy model i schemat wyrazów : osa, Ola. Nauczymy się piosenki „ Zbiory z ogrodu i sadu”.

W kolejnym tygodniu października będziemy rozmawiać o przygotowaniach zwierząt do zimy. Oglądając albumy o zwierzętach zwrócimy uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się. Wykonamy albumy o zwierzętach. Zapoznamy się z zapisem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „a”. Ułożymy model i schemat wyrazów: album, Ada. Będziemy pisać literę „a, A” po śladzie i samodzielnie. Nauczymy się piosenki „Jesienna zagadka”. Podczas zabawy „Zaginione pudełko” utrwalimy znajomość określeń: przed, za, obok, z prawej strony, z lewej strony. Pojedziemy na warsztaty pt: „Zwierzyniec” do Muzeum Narodowego.

W trzecim tygodniu będziemy rozmawiać o różnych zawodach. Zapoznamy się z zawodami cukiernika, piekarza, hutnika. Opowiemy historyjkę obrazkową „Jak powstaje chleb”, zapoznamy się z różnymi rodzajami mąki i pieczywa. Porozmawiamy o pracy rolnika . Zapoznamy się z zapisem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „m”. Ułożymy model i schemat wyrazów: mama, Mela. Nauczymy się piosenki „Jak to z chlebem było”.

W kolejnym tygodniu opiszemy jesienią pogodę. Nauczymy się piosenki „Kłótnia kaloszy”. Wysłuchamy wiersza I. Salach pt: „Jesienna muzyka” i będziemy grać na instrumentach perkusyjnych. W trakcie zabawy „Jak należy się ubierać” dobierzemy odpowiednią garderobę na jesienne chłody. Zapoznamy się z zapisem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „e”. Ułożymy model i schemat wyrazów: ekran, Emilia. Podczas zabawy matematycznej „Jesienne zabawy z wiatrem” utrwalimy znajomość cyfr od 1 do 3 oraz zapoznamy się z cyfrą 4. Będziemy przeliczać kolorowe parasole.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień 2019:

Tematy kompleksowe :

– „To jestem ja”

– „Moja grupa”

– „Święto kropki”

– „Idzie jesień przez las, park”

W pierwszym tygodniu września powitamy się z koleżankami i kolegami z grupy i naszego przedszkola. Zorganizujemy kącik wakacyjny, w którym zgromadzimy pamiątki przywiezione z wakacji. Nauczymy się, że każda pamiątka jest dla każdego bardzo ważna i wszyscy muszą dbać o to żeby nie została zniszczona. Porozmawiamy o wakacjach i o tym jak lubimy spędzać wolny czas. Poznamy zapis graficzny swojego imienia, ułożymy schemat imienia – przeliczymy litery. Przygotujemy wizytówki wg własnego pomysłu, zaprojektujemy i wykonamy własny portret. Będziemy bawić się na świeżym powietrzu z naszymi kolegami i koleżankami

W kolejnym tygodniu skupimy uwagę na naszej grupie. Na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Zasady przedszkolaka” wspólnie ustalimy zasady zachowania obowiązujące w przedszkolu ,w trakcie spacerów i wycieczek .Będziemy dyskutować, ustalać, argumentować swoje wypowiedzi dotyczące konieczności przestrzegania zasad. Stworzymy Kodeks Przedszkolaka, wprowadzimy dyżury – omówimy zasady i zakres działań dyżurnych . Porozmawiamy o przyjaźni, o tym jak być dobrym przyjacielem, o ulubionych zabawach.  Poznamy także  nowych przyjaciół przedszkolaków . Olka i Adę”, którzy razem z nami będą odkrywać to co jest dookoła. Nauczymy się piosenki „ Krąg dziecięcych rąk”.

W trzecim tygodniu weźmiemy udział w zabawnym święcie „The Dot” związanym z małą książeczką Petera H. Reynoldsa „Kropka”. 16 września z dziećmi całego przedszkola obkleimy siebie  i sale przedszkolne kolorowymi kropkami. Obejrzymy film „The Dot”, posłuchamy piosenki na tę okazję, nauczymy się jej słów i wspólnie zaśpiewamy. Będziemy projektować i wykonywać nasze kropki, kolorować kropki 3D, bawić się z chustą animacyjną, szukać ukrytych kropek w ogrodzie. Wspólnie  z całym przedszkolem będziemy pozować do zdjęcia na placu zabaw. W trakcie spacerów kropkami zaznaczymy naszą drogę do przedszkola. Podczas tygodnia z „ kropką”
porozmawiamy na temat swoich talentów i tego, że każdy z nas jest inny i posiada inne zdolności.

W czwartym tygodniu września ruszymy w podróż w poszukiwaniu jesieni. Zwrócimy uwagę na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią i przyporządkowanie ich do określonej pory roku, rozpoznamy drzewa po liściach i owocach, nazwiemy gatunki drzew, poznamy budowę drzewa, przyczynę opadania liści, poznamy grzyby, utrwalimy zasady zachowania obowiązujące podczas wycieczek. Nauczymy się piosenki „Niteczka do niteczki”.