Świetliki

Nauczyciel wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk

Pedagog specjalny:

Pracownik obsługi:

  • Jolanta Ewald

Rok szkolny 2018 / 2019:

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na grudzień:

  • „Urządzenia elektryczne”
  • „Pomagamy zwierzętom”
  • „Święta tuż, tuż”
  • „Mierzymy czas”

W pierwszym tygodniu grudnia będziemy rozmawiać na temat różnych urządzeń elektrycznych. Wysłuchamy wiersza „Pożyteczne urządzenia” Cz.Janczarskiego, udzielimy odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiesza. Złożymy obrazki z części: pralka, lodówka, mikrofalówka, suszarka do włosów, kuchenka elektryczna. Zapoznamy się z tekstem   i melodią piosenki „Polka komputerowa”. Podczas zabawy „Mój adres” utrwalimy nasze adresy zamieszkani. Pojedziemy na wycieczkę do Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego

Kolejny tydzień będzie poświęcony tematyce związanej z pomaganiem zwierzętom w okresie zimy. Wysłuchamy opowiadania „O zziębniętym  Elemelku , pustym brzuszku i rondelku”. H.Łochockiej. Zastanowimy się co my możemy zrobić, aby pomóc zwierzętom przetrwać zimę. Nauczymy się piosenki „Buda i budki”. Upieczemy pyszne pierniczki.

Trzeci tydzień poświęcimy  tematyce związanej  ze Świętami Bożego Narodzenia. Wysłuchamy wiersza „Pod choinką”. Na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń opowiemy o przedświątecznych porządkach  i przygotowaniach  do świąt w naszych domach. Będziemy słuchać opowiadania „Wigilijny wieczór” B.Formy-opowiemy o tradycyjnych potrawach wigilijnych .Będziemy dekorować pierniczki, które upiekliśmy wcześniej  i wykonamy świąteczne ozdoby do zawieszenia na choince. Zapoznamy się z tekstem  i melodią piosenki „Już blisko kolęda”. Podczas zabawy „Świąteczne życzenia” ułożymy własne życzenia dla naszych bliskich. Pojedziemy na Wycieczkę  do Szreniawy gdzie zapoznamy się z różnymi zwyczajami dotyczącymi Świąt Bożego Narodzenia.

W ostatnimi tygodniu grudnia będziemy rozmawiać na temat „Jak mierzymy czas”. Poznamy różne zegary i zegarki, opiszemy ich wygląd dawniej i dziś. Wysłuchamy opowiadania  „O młynarzu Sylwestrze i Nowym Roku”. Będziemy rozmawiać o pożegnaniu Starego  i powitaniu Nowego Roku.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na listopad  

  • „Moja ojczyzna Polska, moje miasto Poznań”
  • „Dbamy o zdrowie”
  • „Wszyscy mają domy”
  • „Poznajemy pracę pani krawcowej”

W pierwszym tygodniu listopada pojedziemy na wycieczkę na Cmentarz Zasłużonych Wielkopolan i zapalimy znicze na grobach zasłużonych postaci z Poznania i Wielkopolski. Wysłuchamy opowiadania „O małym Fryderyku Chopinie”. Będziemy oglądać ilustracje przedstawiające różne krajobrazy Polski i wskazywać na mapie  miejsca ,gdzie już byliśmy. Podczas zabawy „Czyj to głos” będziemy rozpoznawać  dzieci i nauczyciela po głosie.

Drugim tygodniu listopada będziemy rozmawiać na temat „Jak należy dbać o zdrowie?”. Wysłuchamy wiersza „Elementarz sportowca” i będziemy  nazywać różne dyscypliny sportowe oraz zastanowimy się „Dlaczego warto uprawiać sport?”. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Myj zęby”. Podczas spacerów i zabaw na terenie ogrodu przedszkolnego będziemy dobierać ubranie stosownie do pogody. Przygotujemy piramidę zdrowia i ją omówimy. W trakcie zabaw „Czapki i szaliki” będziemy liczyć przedmioty ułożone w szeregu.

W kolejnym tygodniu wysłuchamy wiersza „Są takie domy”. Będziemy oglądać ilustracje „W domu” i nazywać pomieszczenia : kuchnia, pokój, łazienka oraz przedmioty : wazon, obraz, dywan, lustro, lampa. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Kto tu mieszka”. Wykonamy jeża z masy solnej i pestek dyni. Wysłuchamy ilustrowanego opowiadania „Kolczatek”- rozumienie zjawiska zapadania w sen zimowy przez zwierzęta. W trakcie zabawy „Co słyszysz?” będziemy wyróżniać głoski w nagłosie i wygłosie.

W ostatnim tygodnia pójdziemy na wycieczkę do Pracowni Krawieckiej -zapoznamy się   z pracą pani krawcowej oraz narzędziami, które są jej potrzebne do pracy. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Nożyce”. Wysłuchamy wiersza „Sukienki Bożenki” i będziemy projektować ubrania .  Podczas zabawy „Prezenter pogody” wcielimy się w postać prezentera , który opisuje pogodę.  Będziemy słuchać opowiadania „Paski” i porównywać paski pod względem długości i szerokość.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na październik  

  • „Owoce i warzywa”
  • „Kolorowa jesień”
  • „Poznań moje miasto, Wielkopolska mój region”
  • „Jesienna pogoda”

W pierwszym tygodniu października będziemy rozwiązywać zagadki: w ogrodzie, w sadzie. Będziemy nazywać warzywa i owoce również egzotyczne. Wysłuchamy wiersza „Dieta Pani Mądralińskiej” . Podczas rozmowy „Dlaczego należy jeść warzywa i owoce”  -ustalimy nawyki zdrowego żywienia. Zapoznamy się z treścią i melodią piosenki „Polka-fasolka”. Podczas  zabawy „Co słyszysz?” będziemy wyróżniać głoski w nagłosie.

Drugi tydzień października poświęcimy na rozmowy na temat  obecnej pory roku: jesieni. Podczas opowiadania treści obrazka „Jesienny las” zapoznamy się z nazwami drzew liściastych: klon, dąb, kasztanowiec oraz drzew iglastych: sosna, świerk. Wprowadzimy do globalnego czytania wyraz „LAS”. Wysłuchamy wiersza „Jesienne liście”- będziemy rozmawiać na temat wiersza i opisywać kolory jesiennych liści. Utrwalimy nazwy zwierząt leśnych podczas rozwiązywania zagadek.

W kolejnym tygodniu wysłuchamy legendy „Koziołki z ratuszowej wieży”. Będziemy oglądać i opisywać wygląd stroju wielkopolskiego. Pojedziemy na wycieczkę do Muzeum Miasta Poznania. Podczas zabawy „Jak nazywa się moje miasto, jaka rzeka płynie w Poznaniu?”- utrwalimy nazwę miasta oraz rzeki. Zapoznamy się z treścią i melodią piosenki „Poznańskie koziołki”.

W ostatnim tygodnia porozmawiamy o jesiennej pogodzie. Wysłuchamy wiersza „Jesienna szaruga”- ustalimy jak należy ubierać się jesienią. Zapoznamy się z treścią i melodią piosenki „Jesienny kujawiaczek”- określimy nastrój melodii.  Podczas zabawy „Kalosze, parasole” -będziemy tworzyć zbiory i ustalać ich liczebność.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień

Grupa „Świetliki”

  • Witamy w przedszkolu.
  • Wakacje już za nami.
  • Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka w Poznaniu -„Przedszkolacy- jutro dorośli Polacy”.       
  • Poznajemy zasady ruchu drogowego.

W pierwszym tygodniu września zapoznamy się z naszą salą-kącikami zainteresowań, zabawkami .Będziemy rozmawiać na temat bezpiecznego zachowania w sali, przedszkolu, podczas zabaw na terenie ogrodu przedszkolnego i podczas spacerów i wycieczek. Zapoznamy się z piosenką „Marsz przedszkolaków” Będziemy tworzyć zbiory zabawek i określać ich liczebność”. Podczas zabawy „Powiedz co słyszysz i pokaż” należy wskazać rzeczy, których nazwy nauczyciel będzie wypowiadać sylabami.

W drugim tygodnia września przypomnimy sobie nasze wakacyjne podróże. Zapoznamy się z piosenką „Pamiątki z wakacji”. Wskażemy na mapie Polski : morze ,góry, jeziora. Opowiemy o naszych wakacjach  i  o pojazdach, którymi podróżowaliśmy. Podzielimy pojazdy na : lądowe, wodne i powietrzne.

W kolejnym tygodniu będziemy świętować Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Będziemy rozmawiać o Polsce-naszym kraju. Zapoznamy się z symbolami: godło, flaga, wysłuchamy hymnu Polski. Zwrócenie uwagi na zachowanie odpowiedniej postawy podczas  hymnu. Wysłuchamy legendy „O Lechu i orle białym”. Będziemy oglądać ilustracje –Polska dawniej i dziś”. Wykonamy makietę „Architekci przyszłości”.

W ostatnim tygodnia wysłuchamy opowiadania „Zebra na ulicy” M. Terlikowskiej- będziemy udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące utworu. Utrwalimy zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Zapoznamy się ze znakami drogowymi: nakazu, zakazu, ostrzegawczymi i informacyjnymi. Będziemy słuchać fragmentu wiersza „Światła na skrzyżowaniu” W. Fabera. Omówimy znaczenie świateł na sygnalizatorze świetlnym. Porównamy sygnalizatory dla pieszych i  samochodów- określimy podobieństwa i różnice. Wykonamy sygnalizatory świetlne z rolek po ręcznikach papierowych.