Świetliki

Nauczyciel wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk

Pedagog specjalny: Beata Mitmańska-Sarbinowska

Pracownik obsługi:

  • Jolanta Ewald

Rok szkolny 2018 / 2019:

KWIECIEŃ

Tematy:

  • „Wszyscy lubimy wiosnę”
  • „Nasi ulubieńcy”
  • „Tradycje wielkanocne w Polsce”
  • „Dbamy o środowisko”

W pierwszym tygodniu kwietnia wysłuchamy opowiadania „Zmartwienie ślimaka”- będziemy nazywać i przeliczać zwierzęta, które ślimak spotkał podczas swojego wiosennego spaceru. Poznamy zwierzęta żyjące w ogrodzie te  pożyteczne i szkodliwe. Podczas oglądania ilustracji „Na wiejskim podwórku” postaramy się nazywać zwierzęta dorosłe i ich potomstwo. Określimy różnice  i podobieństwa zwierząt dorosłych i ich dzieci. Poznamy zwierzęta żyjące  w Polsce i Europie oraz na innych kontynentach. Zapoznamy się z tekstem  i melodią piosenki „Gąski”.

Kolejny tydzień poświęcimy na rozmowy o naszych ulubionych zwierzętach domowych. Wysłuchamy wiersza „Azor”- będziemy oglądać ilustracje różnych ras psów i je nazywać. Porównamy ich wielkość i wygląd. Porozmawiamy jak należy zachowywać się w obecności psów, których nie znamy. Podczas rozmowy na temat       „ Moje ulubione zwierzątko” będziemy opisywać zwierzęta , które mamy lub chcielibyśmy mieć. Odwiedzimy Klinikę Weterynaryjna  „My Pet” i zapoznamy się z pracą weterynarza.

Trzeci tydzień kwietnia poświęcimy na rozmowy o przygotowaniach do Świąt Wielkanocnych. Wysłuchamy wiersza „Pisanki”. Będziemy oglądać różne pisanki ,zwrócimy uwagę na wzory i kolorystykę. Ułożymy i przeliczymy jajka     w koszyczkach.  Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Wielkanocny koszyczek”. Wykonamy koszyczek według wzoru i ozdobimy według własnego pomysłu. Podczas wycieczki do Koszut poznamy tradycje i zwyczaje wielkanocne różnych regionów Polski.

W ostatnim tygodniu kwietnia będziemy rozmawiać o ochronie środowiska. Wysłuchamy wiersza „Ochrona środowiska”- zapoznamy się z pojęciami: recykling, segregacja. Utrwalimy kolory pojemników do segregacji śmieci. Zastanowimy się „Co możemy zrobić, żeby nie było tyle śmieci?”. Będziemy oglądać różne torby ekologiczne-nazwiemy materiały z których są wykonane.

MARZEC

Tematy:

  • „Poznajemy pracę kucharki”
  • „Poznajemy muzea Poznania”
  • „Czy to już wiosna?”
  • „Przyszła wiosna”

W pierwszym tygodniu marca zapoznamy się z pracą pani kucharki. Odwiedzimy przedszkolną kuchnie, poznamy różne przybory kuchenne, które pani kucharka wykorzystuje w swojej pracy. Będziemy porównywać wielkość różnych garnków. Przygotujemy sałatkę jarzynową i będziemy ją degustować. Utrwalimy nazwy warzyw, które wykorzystaliśmy do przygotowania sałatki. Porozmawiamy o bezpiecznym zachowaniu w kuchni, jak unikać zagrożeń związanych z ciepłą wodą i ogniem.

W kolejnym tygodniu marca poznamy różne muzea ,które są w Poznaniu min. Muzeum Archeologiczne, Muzeum Instrumentów Muzycznych, Muzeum Narodowe. Pojedziemy na wycieczkę do Muzeum Rogalowego, w którym będziemy uczestniczyć w warsztatach „Widokówka z Poznania. Odwiedzimy również Muzeum Powstania Wielkopolskiego w którym  weźmiemy udział  w lekcji muzealnej pt: „Powstanie Wielkopolskie-a co to?”.

W kolejnym tygodniu  będziemy rozmawiać o tym jaka jest pogoda w marcu. Wyjaśnimy przysłowie „W marcu jak w garncu”. Nauczymy się piosenki „Marzec czarodziej”. Podczas zabawy „Kolory”- utrwalimy nazwy kolorów oraz będziemy posługiwać się nazwami odcieni.  Zapoznamy się z tradycją pożegnania zimy i powitania wiosny. Weźmiemy udział w pochodzie z Marzanną uliczkami  Osiedla Lecha . Zastanowimy się „Do czego jest nam potrzebna woda?”- wykonamy eksperymenty z wodą. Wysłuchamy opowiadania „Bajka o brzydkiej gąsienicy”- poznamy etapy przemiany od gąsienicy do motyla. Wykonamy motyla z rolek po papierze toaletowym.

W ostatnim tygodniu marca porozmawiamy o nowej porze roku wiośnie, jak wyglądają drzewa i kwiaty wiosną . Zapoznamy się z nazwami kwiatów wiosennych-będziemy porównywać ich liczbę . Wypełnimy kontury kwiatów plasteliną. Będziemy rozwiązywać zagadki „Ptaki”, opiszemy ich wygląd oraz połączymy sylwetę ptaka z jego cieniem. Wysłuchamy opowiadania „Pierwsze śniadanie w bocianim gnieździe”.

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE   NA MIESIĄC LUTY

Tematy:

  • „Zimą ubieramy się ciepło”
  • „Czas na bal”
  • „Dużo pojazdów dookoła”
  • „Teatralny Poznań”

W pierwszym tygodniu lutego porozmawiamy o tym jak należy ubierać się zimą. Wysłuchamy opowiadania „Śniegowa pierzynka” H. Zdzitowieckiej. Omówimy zasady odpowiedniego ubierania się stosownie do pogody. Będziemy porównywać długość i szerokość szalików. Nauczymy się piosenki „Zdrowa piosenka”. Podczas zabawy „Ciepło-zimno” utrwalimy znajomość strony lewej i prawej.

Drugi tydzień lutego to czas balu karnawałowego. Ułożymy balonowe rytmy. Podczas zabawy „Gdzie jest korona” utrwalimy znajomość określeń: na, pod, obok, za. Wykonamy koronę i maskę –ozdobimy szablony według własnego pomysłu. Podczas balu w przedszkolu będziemy brać udział w konkursach, pląsach i tańcach. Porównamy dwa obrazki -wyszukamy  różnice.

W kolejnym tygodniu porozmawiamy o różnych pojazdach poruszających się na lądzie, wodzie i w powietrzu.  Będziemy nazywać pojazdy min: samochody osobowe, ciężarowe, samolot, helikopter, łódź, statek itp. Podczas zabawy „Co to za odgłosy?” postaramy się rozpoznać dźwięki pojazdów. Rozwiążemy zagadki „Jaki to pojazd?”. Utrwalimy znajomość numerów alarmowych. Zastanowimy się również „Co możemy zrobić, aby nie było tak dużo śmieci”- swobodne wypowiedzi dzieci.

Ostatnim tygodniu lutego poświęcimy na poznanie Poznańskich Teatrów. Zapoznamy się z historią teatru-jak wyglądał teatr w dawnych czasach a jak wygląda dzisiaj. Wysłuchamy bajki „Trzy świnki”- przygotujemy sylwety, które wykorzystamy do odgrywania scenek w grupach. Podczas zabawy „Mój wizytówka” będziemy rozpoznawać napisane swoje imię.

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE   NA MIESIĄC STYCZEŃ

Tematy:

  • „Zima wokół nas”
  • „Święto babci i dziadka”
  • „Pomysły na ferie”
  • „Warszawa stolica Polski”

W pierwszym tygodniu stycznia porozmawiamy o obecnej porze roku, opiszemy charakterystyczne cechy zimy. Wysłuchamy wiersza „Kto chce jeździć” J.Korczakowskiego- będziemy rozmawiać na temat wesołych i bezpiecznych zabaw na śniegu. Podczas zabawy „Co słyszysz?” wyróżnimy jakie głoski słyszymy w nagłosie i wygłosie. Zapoznamy się  z tekstem i melodią piosenki „Mróz, mróz”.

Kolejny tydzień poświęcimy naszym babciom i dzidkom. Przygotujemy prezenty i zaprosimy na przedstawienie. Podczas zabawy „Poszukaj kwiatka” będziemy poruszać się według poleceń nauczyciela np.:  idź do przodu, idź do tyłu itp. Porozmawiamy na temat wyglądu naszych babć i dziadków oraz na temat zawodów jakie wykonują i co lubią robić w wolnym, czasie.

Podczas ferii czas upłynie nam na różnych zabawach i doświadczeniach. Podczas zabawy z mąką przeprowadzimy różne badania np.: czy rozpuszcza się w wodzie, co się stanie jak dodamy do mąki wody itp. W trakcie zabaw z guzikami omówimy ich wygląd-jaki mają kształt, jaki mają kolor, ile jest dziurek. Będziemy rozpoznawać i nazywać instrumenty muzyczne oraz utworzymy przedszkolną orkiestrę-będziemy grac na różnych instrumentach. Wysłuchamy wiersza „Buty chcą iść na spacer” D.Gellner- oglądając ilustracje różnych butów ,opiszemy ich wygląd oraz nazwiemy materiał z jakiego są wykonane. Podczas zabawy „Buty” dobierzemy odpowiednie buty do właściwej pory roku. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Bałwanki”.

W ostatnim tygodniu stycznia porozmawiamy o naszej stolicy-Warszawie. Wysłuchamy legendy „O Warsie i Sawie”. Zapoznamy się z herbem Warszawy i zabytkami. Będziemy wyklejać kontur „Syrenki” papierem kolorowym. Zapoznamy się z tekstem i melodia piosnki „Warszawa”.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na grudzień:

  • „Urządzenia elektryczne”
  • „Pomagamy zwierzętom”
  • „Święta tuż, tuż”
  • „Mierzymy czas”

W pierwszym tygodniu grudnia będziemy rozmawiać na temat różnych urządzeń elektrycznych. Wysłuchamy wiersza „Pożyteczne urządzenia” Cz.Janczarskiego, udzielimy odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiesza. Złożymy obrazki z części: pralka, lodówka, mikrofalówka, suszarka do włosów, kuchenka elektryczna. Zapoznamy się z tekstem   i melodią piosenki „Polka komputerowa”. Podczas zabawy „Mój adres” utrwalimy nasze adresy zamieszkani. Pojedziemy na wycieczkę do Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego

Kolejny tydzień będzie poświęcony tematyce związanej z pomaganiem zwierzętom w okresie zimy. Wysłuchamy opowiadania „O zziębniętym  Elemelku , pustym brzuszku i rondelku”. H.Łochockiej. Zastanowimy się co my możemy zrobić, aby pomóc zwierzętom przetrwać zimę. Nauczymy się piosenki „Buda i budki”. Upieczemy pyszne pierniczki.

Trzeci tydzień poświęcimy  tematyce związanej  ze Świętami Bożego Narodzenia. Wysłuchamy wiersza „Pod choinką”. Na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń opowiemy o przedświątecznych porządkach  i przygotowaniach  do świąt w naszych domach. Będziemy słuchać opowiadania „Wigilijny wieczór” B.Formy-opowiemy o tradycyjnych potrawach wigilijnych .Będziemy dekorować pierniczki, które upiekliśmy wcześniej  i wykonamy świąteczne ozdoby do zawieszenia na choince. Zapoznamy się z tekstem  i melodią piosenki „Już blisko kolęda”. Podczas zabawy „Świąteczne życzenia” ułożymy własne życzenia dla naszych bliskich. Pojedziemy na Wycieczkę  do Szreniawy gdzie zapoznamy się z różnymi zwyczajami dotyczącymi Świąt Bożego Narodzenia.

W ostatnimi tygodniu grudnia będziemy rozmawiać na temat „Jak mierzymy czas”. Poznamy różne zegary i zegarki, opiszemy ich wygląd dawniej i dziś. Wysłuchamy opowiadania  „O młynarzu Sylwestrze i Nowym Roku”. Będziemy rozmawiać o pożegnaniu Starego  i powitaniu Nowego Roku.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na listopad  

  • „Moja ojczyzna Polska, moje miasto Poznań”
  • „Dbamy o zdrowie”
  • „Wszyscy mają domy”
  • „Poznajemy pracę pani krawcowej”

W pierwszym tygodniu listopada pojedziemy na wycieczkę na Cmentarz Zasłużonych Wielkopolan i zapalimy znicze na grobach zasłużonych postaci z Poznania i Wielkopolski. Wysłuchamy opowiadania „O małym Fryderyku Chopinie”. Będziemy oglądać ilustracje przedstawiające różne krajobrazy Polski i wskazywać na mapie  miejsca ,gdzie już byliśmy. Podczas zabawy „Czyj to głos” będziemy rozpoznawać  dzieci i nauczyciela po głosie.

Drugim tygodniu listopada będziemy rozmawiać na temat „Jak należy dbać o zdrowie?”. Wysłuchamy wiersza „Elementarz sportowca” i będziemy  nazywać różne dyscypliny sportowe oraz zastanowimy się „Dlaczego warto uprawiać sport?”. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Myj zęby”. Podczas spacerów i zabaw na terenie ogrodu przedszkolnego będziemy dobierać ubranie stosownie do pogody. Przygotujemy piramidę zdrowia i ją omówimy. W trakcie zabaw „Czapki i szaliki” będziemy liczyć przedmioty ułożone w szeregu.

W kolejnym tygodniu wysłuchamy wiersza „Są takie domy”. Będziemy oglądać ilustracje „W domu” i nazywać pomieszczenia : kuchnia, pokój, łazienka oraz przedmioty : wazon, obraz, dywan, lustro, lampa. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Kto tu mieszka”. Wykonamy jeża z masy solnej i pestek dyni. Wysłuchamy ilustrowanego opowiadania „Kolczatek”- rozumienie zjawiska zapadania w sen zimowy przez zwierzęta. W trakcie zabawy „Co słyszysz?” będziemy wyróżniać głoski w nagłosie i wygłosie.

W ostatnim tygodnia pójdziemy na wycieczkę do Pracowni Krawieckiej -zapoznamy się   z pracą pani krawcowej oraz narzędziami, które są jej potrzebne do pracy. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki „Nożyce”. Wysłuchamy wiersza „Sukienki Bożenki” i będziemy projektować ubrania .  Podczas zabawy „Prezenter pogody” wcielimy się w postać prezentera , który opisuje pogodę.  Będziemy słuchać opowiadania „Paski” i porównywać paski pod względem długości i szerokość.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na październik  

  • „Owoce i warzywa”
  • „Kolorowa jesień”
  • „Poznań moje miasto, Wielkopolska mój region”
  • „Jesienna pogoda”

W pierwszym tygodniu października będziemy rozwiązywać zagadki: w ogrodzie, w sadzie. Będziemy nazywać warzywa i owoce również egzotyczne. Wysłuchamy wiersza „Dieta Pani Mądralińskiej” . Podczas rozmowy „Dlaczego należy jeść warzywa i owoce”  -ustalimy nawyki zdrowego żywienia. Zapoznamy się z treścią i melodią piosenki „Polka-fasolka”. Podczas  zabawy „Co słyszysz?” będziemy wyróżniać głoski w nagłosie.

Drugi tydzień października poświęcimy na rozmowy na temat  obecnej pory roku: jesieni. Podczas opowiadania treści obrazka „Jesienny las” zapoznamy się z nazwami drzew liściastych: klon, dąb, kasztanowiec oraz drzew iglastych: sosna, świerk. Wprowadzimy do globalnego czytania wyraz „LAS”. Wysłuchamy wiersza „Jesienne liście”- będziemy rozmawiać na temat wiersza i opisywać kolory jesiennych liści. Utrwalimy nazwy zwierząt leśnych podczas rozwiązywania zagadek.

W kolejnym tygodniu wysłuchamy legendy „Koziołki z ratuszowej wieży”. Będziemy oglądać i opisywać wygląd stroju wielkopolskiego. Pojedziemy na wycieczkę do Muzeum Miasta Poznania. Podczas zabawy „Jak nazywa się moje miasto, jaka rzeka płynie w Poznaniu?”- utrwalimy nazwę miasta oraz rzeki. Zapoznamy się z treścią i melodią piosenki „Poznańskie koziołki”.

W ostatnim tygodnia porozmawiamy o jesiennej pogodzie. Wysłuchamy wiersza „Jesienna szaruga”- ustalimy jak należy ubierać się jesienią. Zapoznamy się z treścią i melodią piosenki „Jesienny kujawiaczek”- określimy nastrój melodii.  Podczas zabawy „Kalosze, parasole” -będziemy tworzyć zbiory i ustalać ich liczebność.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień

Grupa „Świetliki”

  • Witamy w przedszkolu.
  • Wakacje już za nami.
  • Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka w Poznaniu -„Przedszkolacy- jutro dorośli Polacy”.       
  • Poznajemy zasady ruchu drogowego.

W pierwszym tygodniu września zapoznamy się z naszą salą-kącikami zainteresowań, zabawkami .Będziemy rozmawiać na temat bezpiecznego zachowania w sali, przedszkolu, podczas zabaw na terenie ogrodu przedszkolnego i podczas spacerów i wycieczek. Zapoznamy się z piosenką „Marsz przedszkolaków” Będziemy tworzyć zbiory zabawek i określać ich liczebność”. Podczas zabawy „Powiedz co słyszysz i pokaż” należy wskazać rzeczy, których nazwy nauczyciel będzie wypowiadać sylabami.

W drugim tygodnia września przypomnimy sobie nasze wakacyjne podróże. Zapoznamy się z piosenką „Pamiątki z wakacji”. Wskażemy na mapie Polski : morze ,góry, jeziora. Opowiemy o naszych wakacjach  i  o pojazdach, którymi podróżowaliśmy. Podzielimy pojazdy na : lądowe, wodne i powietrzne.

W kolejnym tygodniu będziemy świętować Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Będziemy rozmawiać o Polsce-naszym kraju. Zapoznamy się z symbolami: godło, flaga, wysłuchamy hymnu Polski. Zwrócenie uwagi na zachowanie odpowiedniej postawy podczas  hymnu. Wysłuchamy legendy „O Lechu i orle białym”. Będziemy oglądać ilustracje –Polska dawniej i dziś”. Wykonamy makietę „Architekci przyszłości”.

W ostatnim tygodnia wysłuchamy opowiadania „Zebra na ulicy” M. Terlikowskiej- będziemy udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące utworu. Utrwalimy zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Zapoznamy się ze znakami drogowymi: nakazu, zakazu, ostrzegawczymi i informacyjnymi. Będziemy słuchać fragmentu wiersza „Światła na skrzyżowaniu” W. Fabera. Omówimy znaczenie świateł na sygnalizatorze świetlnym. Porównamy sygnalizatory dla pieszych i  samochodów- określimy podobieństwa i różnice. Wykonamy sygnalizatory świetlne z rolek po ręcznikach papierowych.