Jagódki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Hanna Hoppel
  • Joanna Klamecka – Grześkowiak

Pracownik obsługi:

  • Marzena Czyż

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE NA KWIECIEŃ 2022

Tematy kompleksowe:

  1. Produkty ekologiczne – warzywa i owoce – w nich energii moce
  2. Radosna Wielkanoc
  3. Sił przybywa od kromki zdrowego pieczywa
  4. Produkty ekologiczne – mięso, jaja i nabiał
  1. Produkty ekologiczne – warzywa i owoce – w nich energii moce

         – realizacja  Programu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”

  • Oglądanie filmu dydaktycznego „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”- rozmowa nt filmu – zapoznanie ze znaczkiem „produkt ekologiczny”; wyjaśnienie znaczenia symbolu EKO.
  • Budowanie „Piramidy zdrowego żywienia”- -podkreślenia znaczenia spożywania warzyw    i owoców – praca zespołowa.
  • Rozmowa nt „Co to znaczy zdrowy styl życia?” – wyjaśnienie pojęcia „Piramida zdrowego żywienia i stylu życia”- podkreślenie znaczenia ruchu dla zdrowia.
  • Zapoznanie z melodią i słowami piosenki „Marchewki urodziny”- nauka na pamięć.
  • Praca plastyczna „Marchewka”- wyklejanie konturu papierem kolorowym
  • Zachęcenie dzieci do podzielenia się zdobytą  wiedzą z rodziną oraz  prośba  o zwrócenie uwagi podczas zakupów rodzicami  na  znak -„Produkt   ekologiczny”.
  1. Radosna Wielkanoc
  • Wysłuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Wielkanocne zwyczaje”- rozmowa nt zbliżających się Świąt i zw z nimi zwyczajów.
  • Wysłuchanie piosenki „Święta jajkiem i zającem”- nauka na pamięć.
  • Prezentacja wyrobów rękodzieła artystycznego: ceramiki, rzeźby, hafty itp. z motywem ludowym. Rozmowa na temat sztuki ludowej z różnych regionów naszego kraju. Wskazanie różnic i podobieństw w charakterystycznych wzorach.
  • Praca plastyczna „Malowanie na kaszy”- realizacja Projektu „Kreatywne Prace  Plastyczne”.
  • Wysłuchanie wiersza „Pisanki” –   ozdabianie jajek wg własnego pomysłu oraz  wykonanie palemki z patyków – realizacja  Projektu „Z darami natury świat nie jest ponury!”–        „Pan Patyk”-    wykorzystanie patyków do prac plastycznych.
  • Przygotowanie koszyczka wielkanocnego.
  • Śniadanie Wielkanocne i Zajączek w przedszkolu.
  1. Sił przybywa od kromki zdrowego pieczywa

        – realizacja  Programu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”

  • Przeprowadzenie doświadczenia z kwiatkami wg instrukcji- praca zespołowa- poznanie znaczenia gleby.
  • Poznanie cyklu produkcyjnego chleba „Od ziarenka do bochenka”.
  • Prezentacja różnego rodzaju pieczywa- degustacja-ocena walorów smakowych.
  • Praca plastyczna „Pieczywo”- wykonanie z masy solnej
  • Słuchanie piosenki „Cały świat jest w naszych rękach”-   nauka na pamięć.
  • Rozmowa nt święta „Dnia Ziemi”- spacer po najbliższej okolicy-sprzątanie wyznaczonego fragmentu
  1. Produkty ekologiczne – mięso, jaja i nabiał

         -realizacja  Programu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”

  • Oglądanie fragmentu filmu „ Skąd się biorą produkty ekologiczne?”; nazywanie zwierząt mieszkających  w gospodarstwie rolnym, określanie „gospodarstwo ekologiczne” „ekologiczne zwierzęta”
  • Praca plastyczna – stemplowanie konturu zwierząt (krowa, świnia, koza…) korkiem.
  • Oglądanie filmu ”Cykl produkcyjny wędlin” – rozmowa nt „Dlaczego powinniśmy jeść wędlinę, mięso, jaja i ryby?”- poznajemy nazwę i właściwości białka.
  • Poznajemy hasło: „Ekologiczne mięso i jaja naszą krzepę podwaja”
  • Tworzenie mapy pojęciowej- „Co powstaje z mleka?
  • Wysłuchanie piosenki „Rzeka mleka”- odpowiedź na pytanie „Jakie inne zwierzęta oprócz krowy  dają mleko?”

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE MARZEC 2022

Tematy kompleksowe:

  1. Ciepło – zimno
  2. Przedwiośnie
  3. Z głową w chmurach
  4. Witamy wiosnę
  5. Czyste powietrze wokół nas
  1. Ciepło – zimno
  • Porozmawiamy co może być ciepłe, a co zimne
  • Będziemy uczestniczyć w zabawach badawczych z ciepłą i zimną wodą
  • Poznamy ciekawostki na temat pustyni i lodowców
  • Wskażemy na mapie Saharę, Grenlandię, Antarktydę
  • Wykonamy „Lodowa krainę” Metodą D. Dziamskiej
  • Wysłuchamy wiersza T. Bogdanowicz „Żaba ze środy, która lubiła lody”
  • Nauczymy się piosenki „Lody poziomkowe”
  • Dowiemy się skąd się bierze ciepło w naszych domach zimą
  • Obejrzymy film edukacyjny o powstaniu herbaty.
  • Zobaczymy jak i gdzie rośnie herbata
  1. Przedwiośnie
  • Dowiemy się jakie są pierwsze oznaki wiosny na podstawie wiersza M. Terrakowskiej „Przedwiośnie”
  • Poznamy słowa i melodię piosenki B. Lewandowskiej „Wkrótce wiosna”
  • Obejrzymy film edukacyjny o życiu pszczół
  • Zapoznamy się z pracą pszczelarza
  • Dowiemy się jak powstaje miód
  • Będziemy obserwowali zmiany zachodzące w przyrodzie podczas spacerów
  • Nazwiemy pierwsze wiosenne kwiaty (przebiśnieg, krokus, sasanka, zawilec)
    i będziemy je przeliczać
  • Wykonamy prace plastyczną „Przebiśnieg” wg Projektu Kreatywne Prace Plastyczne
  • Zmierzymy rożne odległości za pomocą kroków i stóp
  • Założymy hodowle fasoli
  1. Z głową w chmurach
  • Dowiemy się czym, czym jest kosmos na podstawie filmu i wiersza N. Łasochy „Kosmos”
  • Obejrzymy prezentację o Układzie Słonecznym i nazwiemy planety wchodzące w jego skład
  • Wykonamy eksperyment prezentujący zmiany dnia i noc(za pomocą globusa i latarki)
  • Ułożymy rytm dnia i nocy
  • Dowiemy się czym zajmuje się astronauta
  • Wykonamy pracę plastyczną „Astronauta”
  • Policzymy planety oraz będziemy posługiwać się liczebnikami porządkowymi wskazując trzecią, piątą itd.
  • Nauczymy się piosenki Nutkosfery YT „W układzie słonecznym”
  • Wykonamy „Kosmiczną gimnastykę”
  1. Witamy wiosnę
  • Ułożymy w grupach z puzzli wiosenny pejzaż
  • Wysłuchamy wiersza B. Formy „Marcowa pogoda”
  • Dowiemy się co oznacza przysłowie „W marcu jak w garncu’
  • Poznamy słowa i melodię piosenki „Wiosna nowina radosna”
  • W ramach projektu „Z darami natury świat nie jest ponury” wykonamy zadanie „Zabawy z przyrodniczym pędzelkiem” – będziemy malować przedmiotami znalezionymi w ogrodzie
  • Poznamy pracę ogrodnika
  • Będziemy obserwować naszą hodowle fasoli
  • Dowiemy się czego potrzebuje roślina do życia
  • Ułożymy historyjkę obrazkową „Topienie Marzanny”
  1. Czyste powietrze wokół nas
  • Wysłuchamy wiersza M. Strzałkowskiej „Co to jest powietrze”
  • Będziemy uczestniczyć w zabawach badawczych z powietrzem – poznamy jego właściwości
  • Poznamy źródła zanieczyszczeń powietrza
  • Będziemy rozmawiać o szkodliwości palenia papierosów
  • Zapoznamy się ze znakiem zakazu palenia
  • Porównamy różne przedmioty pod względem wielkości
  • Poznamy piosenkę „Zielony Dinek”

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE NA LUTY 2022

Tematy kompleksowe:

  1. W karnawale same bale
  2. Dbamy o zwierzęta zimą
  3. Zwierzęta domowe
  4. Wynalazki
  1. W karnawale same bale
  • Słuchanie ciekawostek nt. karnawału-wyjaśnienie pojęcia „karnawał”, opisywanie swojego wymarzonego stroju.
  • Praca plastyczna „Karnawałowa maska”.
  • Słuchanie wiersza B. Formy „Przed balem”- rozmowa nt. przygotowań do balu karnawałowego
  • Bal karnawałowy – wspólne tańce, udział w konkursach.
  • Rozmowa nt. powietrza wokół nas. Wykonywanie eksperymentów – „Skąd wiemy, że jest powietrze?”- zabawa z balonami.
  • Uczestniczymy w zabawach rozwijających kompetencje matematyczne – dokonujemy  prostych klasyfikacji przedmiotów ze względu na wybraną cechę, liczymy w możliwie szerokim zakresie, nazywając liczebniki.
  1. Dbamy o zwierzęta zimą
  • Słuchanie opowiadania B. Formy „Praca leśniczego”- rozmowa nt. pracy leśniczego i jego obowiązków zimą.
  • Realizacja Projektu „Z darami natury świat nie jest ponury!”- „Bąbelkowe dzieła sztuki- wykorzystanie folii bąbelkowej do wykonania pracy plastycznej „Zimowe drzewo”.
  • Realizacja Projektu „Kreatywne Prace Plastyczne”- „Drukowanie papieru folią bąbelkową”.
  • Słuchanie opowiadania H. Łochockiej „O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” rozmowa nt. „Jak można pomóc ptakom przetrwać zimę?
  • Słuchanie ciekawostek na temat ptaków. Oglądanie i rozmowa nt. filmu edukacyjnego „Polskie ptaki zimą”. Wskazywanie pożywienia charakterystycznego dla danego ptaka
  • Dokarmianie ptaków w ogrodzie przedszkolnym.
  • Z pomocą nauczyciela prowadzimy prosty obrazkowy kalendarz pogody, wyjaśniając znaczenie symboli pogody
  • Poznajemy słowa i melodię piosenki „Wróbelek stempelek”- nauka na pamięć.
  1. Zwierzęta domowe
  • Wysłuchanie wiersza D. Wawiłow „Marzenie” – rozmowa nt wiersza; wymienianie posiadanych przez dzieci zwierząt domowych lub tych, które chcieliby mieć.
  • Rozmowa nt. konieczności dbania o zwierzęta; wskazanie roli Schroniska dla bezdomnych zwierząt. Prezentacja prawidłowego zachowania się względem nieznanych psów.
  • Słuchanie wiersza  Wybieralskiej „Mój przyjaciel”- rozmowa nt. dlaczego psa nazywamy „najlepszym przyjacielem człowieka?”
  • Nauka piosenki „Kundel bury”.
  • Słuchanie opowiadania „Katar kota Baltazara”, rozmowa nt opowiadania- poznanie pracy weterynarza.
  • Zabawa „Co do kogo pasuje?’ – tworzenie zbiorów – dopasowywanie pożywienia i przedmiotów charakterystycznych dla danego zwierzęcia.
  • Bawimy się w kąciku matematycznym – układamy  rytmy, układamy przedmioty w szeregi.
  1. Wynalazki
  • Rozmowa na podstawie ilustracji nt „Co pomaga nam w codziennym życiu?”, wymienianie urządzeń ułatwiających wykonywanie codziennych czynności. Porównanie ich z przedmiotami używanymi w przeszłości.
  • Słuchanie wiersza „Pożyteczne urządzenia”- rozmowa nt. przydatności urządzeń elektrycznych.
  • Praca plastyczna „Wynalazki” – zaprojektowanie i wykonanie wymyślonego urządzenia z materiału recyklingowego.
  • Poznanie właściwości magnesu. Eksperymenty – co przyciąga a czego nie przyciąga magnes?
  • Słuchanie i rozmowa nt. wiersza K. Gruszczyńskiego „Wynalazca”. Wyjaśnienie terminu wynalazek i wynalazca. Zapoznanie z „zawodem” naukowca.
  • Słuchanie i nauka piosenki „Piosenka młodych odkrywców”.
  • Zabawa matematyczna „Chodzimy jak roboty” – poruszanie się w przestrzeni przestrzeni według poleceń nauczyciela, np. idź do tyłu.

J. angielski – luty 2022 r.

Clothes – Ubrania

 

pink t-shirt – różowa koszulka

blue trousers – niebieskie spodnie

yellow socks – żółte skarpetki

red shoes – czerwone buty

green jacket – zielona kurtka

purple hat – fioletowa kurtka

 

BODY

head – głowa

arms – ręce

tummy – brzuch

fingers – palce

legs – nogi

feet – stopy

shoulders – ramiona

knees – kolana

toes – palce u stóp

chin – broda

 

Zwroty i wyrażenia:

What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?

What a mess! – Co za bałagan!

Look at… – Spójrz na…

Put on… – Załóż….

 

T-shirt over your tummy – koszulka na twoim brzuszku,

Trousers on your legs – spodnie na twoich nogach,

Socks on your feet – skarpetki na twoich stopach,

Shoes on your feet – buty na twoich stopach,

Jacket over your tummy – kurtka na twoim brzuszku,

Hat on your head – czapka na twojej głowie.

Clothes Song

 

Your T-shirt over your tummy,

Your T-shirt over your tummy,

Ee-ai-adio!

Your T-shirt over your tummy!

 

Your trousers on your legs,

Your trousers on your legs,

Ee-ai-adio!

Your trousers on your legs!

 

Your socks on your feet,

Your socks on your feet,

Ee-ai-adio!

Your socks on your feet!

 

Your shoes on your feet…

 

Your jacket over your tummy…

 

Your hat on your head…

 

One little finger – song

 

One little finger, one little finger,

one little finger tap!, tap!, tap!

Point your finger up!

Point your finger down!

Put in on your head!

 

One little finger, one little finger,

one little finger tap!, tap!, tap! …

… Put it on your nose!

(… chin!, … arm!, … leg!, … foot!)

 

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE STYCZEŃ 2022

Tematy kompleksowe:

  1. Jak można spędza wolny czas
  2. Przyszła zima
  3. Święto Babci i Dziadka
  4. Sporty zimowe
  1. Jak można spędzać wolny czas
    • Dowiadujemy się co to jest teatr
    • Słuchamy opowiadania Karaszewskiego Bardzo ważna rola. Wymienianiamy rzeczy potrzebne do przedstawienia: scenariusz – tekst, muzyka, aktorzy – podział ról, stroje, scenografia. Poznajemy nowe pojęcia: rekwizyt, kutyna, sufler.
    • Zapoznajemy się z pracą aktora
    • Uczymy się piosenki „Magiczne miejsce”
    • Słuchamy wiersz D. Wawiłow „Na wystawie”
    • Poznajemy różne rodzaje muzeów i zasady zachowania się w muzeum
    • Uczestniczymy w wirtualnym spacerze po Muzeum Narodowym w Poznaniu
    • Poznajemy etapy powstawania książki – układamy historyjkę obrazkową
    • Próbujemy wyjaśnić dlaczego książki są ważne
    • Ćwiczymy podczas zajęć gimnastycznych
  1. Przyszła zima
    • Słuchamy wiersza A. Łady-Grodzkiej „Dziewięć bałwanków”. Układamy historyjkę obrazkową. Zwracamy uwagi na charakterystyczne cechy każdego bałwanka 
    • Bawimy się przy piosence „Buch w śnieżny puch”
    • Wymienianie i nazywanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla zimy
    • Słuchamy i pokazujemy wiersz „Idzie zima”(wierszyki masażyki).
    • Wymienianie atrybutów zimy i różnic z innymi porami roku
    • Wykonujemy pracę plastyczną „Zima” techniką wydzieranki
    • Słuchamy i rozmawiamy nt. opowiadania J. Myślińskiej „Bajka o poszukiwaczach zimy”.
    • Tworzymy mapę mentalną „Dlaczego zima jest potrzebna?
    • Uczymy się piosenki „Tak się zachmurzyło”
    • Wykonujemy eksperymenty ze śniegiem i lodem
    • Tworzymy zimową opowieść matematyczną
  1. Święto Babci i Dziadka
    • Wykonujemy upominek dla babć dziadków
    • Uczymy się piosenki „Kto to taki”
    • Słuchamy i rozmawiamy nt. wiersza B. Formy „Kocham babcię i dziadka”
    • Kończymy zdania Kocham babcię i dziadka za…
    • Opisujemy wygląd babć i dziadków oraz wykonujemy ich portrety
    • Oglądamy prezentację multimedialną „Urządzenia domowe dawniej i dziś”.
    • Tworzymy zbiory przedmiotów używanych obecnie oraz w czasach naszych dziadków i pradziadków
    • Słuchamy i rozmawiamy nt. opowiadania U. Lewczuk „Krzysiu uczy się szacunku dla starszych”.
    • Dowiadujemy się co to jest szacunek? Jak możemy pomagać starszym osobom?
    • Dbamy o sprawność fizyczną wykonując ćwiczenia gimnastyczne
  1. Sporty zimowe
    • Słuchamy wiersza B. Formy „Zabawy zimą”.
    • Rozmawiamy nt. ulubionych zimowych zabaw dzieci oraz zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie – opisywanie ilustracji.
    • Wykonujemy pracę plastyczną o tematyce zimowej
    • Poznajemy zimowe dyscypliny sportowe i potrzebnego do nich sprzętu. Tworzenie zbiorów sprzętu sportowego wykorzystywanego zimą i w innych warunkach
    • Tworzymy grę matematyczną „Zimowa ściganka” z wykorzystaniem materiałów recyklingowych
    • Słuchamy i rozmawiamy nt. opowiadania M. Tokarczyk. O. Adamowicz „Zimowa Olimpiada”.
    • Zapoznajemy z symboliką flagi olimpijskiej i dyscyplinami sportowymi.
    • Poznajemy zawód sportowca. Rozmowa nt. zasady fair play w sporcie
    • Ćwiczenia gimnastyczne uatrakcyjni nam tablica interaktywna z kołem fortuny

J. angielski

Winter – Zima

penguin – pingwin

snowflake – płatek śniegu

mittens – rękawiczki

hat – czapka

snowman – bałwan

polar bear – niedźwiedź polarny

coat – kurtka

jumper – sweter

igloo – iglo

boots – buty

scarf – szal

winter suit – kombinezon zimowy

hat – kapelusz

buttons – guziki

 

 

 

Zwroty i wyrażenia:

It’s a snowman – To jest bałwan

They are mittens – To są rękawiczki

Put your right/left mitten in – Włóż swiją prawą /lewą rękawicę do środka

Put your right/left mitten out – Włóż swiją prawą /lewą rękawicę na zewnątrz

Look at me – Popatrz na mnie

This is my… – To jest mój…

These are my… – To są moje…

It’s cold – Jest zimno

’WINTER HOKEY
You put your right mitten in,
You take your right mitten out.
You put your right mitten in,
And you shake it all about.
You do the winter pokey (shiver)
And you turn yourself around
Thats what its all about!

Thats what its all about!

You put your left mitten in,
You take your left mitten out.

That’s what its all about!

You put your right boot in,
You take your right boot out.

That’s what its all about!

You put your left boot in,
You take your left boot out.

That’s what its all about!

You put your winter hat in,
You take your winter hat out.

That’s what its all about!

You put your long scarf in,
You take your long scarf out.

That’s what its all about!

You put your snowsuit in
You take your snowsuit out
..
That’s what its all about!

I’m a little snowman

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf.

Brrr…it’s cold!

 

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!

 

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE NA GRUDZIEŃ 2021

Tematy kompleksowe:

  1. Czekamy na Mikołaja
  2. Wielkie zakupy
  3. Świąteczne tradycje
  4. Magia Świąt
  5. Żegnamy Stary Rok
  1. Czekamy na Mikołaja
  • Rozmawiamy „Mikołajkowych zwyczajów”.
  • Słuchamy wiersza „Renifery Mikołaja” oraz wykonujemy pracę  plastyczną- malowanie konturu „Rudolfa” kłębuszkami waty.
  • Słuchamy wiersza „ Mikołaj” oraz uczymy się go na pamięć.
  • Z pomocą nauczyciela prowadzimy prosty obrazkowy kalendarz pogody, wyjaśniając znaczenie symboli pogody.
  • Uczestniczymy w zabawach rozwijających kompetencje matematyczne – dokonujemy  prostych klasyfikacji przedmiotów ze względu na wybraną cechę,  liczymy przedmioty stosownie do swoich możliwości, posługujemy  się wyrażeniami, np. na, pod, obok, za  w sytuacjach zadaniowych.
  1. Wielkie zakupy
  • Oglądamy i rozmawiamy filmu edukacyjnego „Wycieczka do sklepu spożywczego” – poznanie   zawodu sprzedawcy.
  • Wtorek będzie „Dniem bez zabawek”
  • organizujemy w sali kącik „Sklep spożywczy”- bawimy się w kupowanie i sprzedawanie,
  • przygotowujemy materiał do wykonania torebki na zakupy – realizacja Projektu „Kreatywne Prace Plastyczne”-  technika „Malowanie bibułą”,
  • realizacja Projektu „Z darami natury świat nie jest ponury! – Plastikowa butelka w coś niezwykłego zaklęta- wykonanie  zabawek z  plastikowych butelek.
  • Wysłuchamy opowiadania B. Szelągowskiej ,,Zakupy”- porozmawiamy nt. bezpieczeństwa podczas robienia zakupów.
  • Poznajemy słowa i melodię piosenki „Zabawki mają dusze”- nauka na pamięć.
  • Praca plastyczna „Torebka na zakupy”- technika orgiami – wykorzystanie papieru malowanego bibułą.
  1. Świąteczne tradycje
  • Oglądamy prezentację multimedialną „Zwyczaje i tradycje Bożonarodzeniowe” w Polsce.
  • Oglądamy film edukacyjny „W fabryce bombek”- poznajemy cykl produkcyjny bombek -rozmawiamy nt ozdób choinkowych dawniej i dziś.
  • Wykonujemy ozdoby choinkowe naszych dziadków .oraz ubieramy choinkę.
  • Śpiewamy przy choince kolędy i pastorałki.
  • Zabawa dydaktyczna: ”Zapachy Świąt” – rozwijanie zmysłu węchu z wykorzystaniem świątecznych zapachów: świerk, jemioła, goździki, anyż itp.- gromadzenie darów w kąciku przyrodniczym.
  • Bawimy się w kąciku matematycznym z wykorzystaniem figur geometrycznych – układamy  rytmy, układamy przedmioty w szeregi, liczymy w możliwie szerokim zakresie, nazywając liczebniki.
  1. Magia Świąt
  • Słuchamy bajki „ Komu potrzebne jest Boże Narodzenie”?- odpowiedzi na pytania dot. treści
  • Oglądamy film edukacyjny „Zaczarowany świat szopek Bożenarodzeniowych”- rozmawiamy nt tradycji wykonywania szopek.
  • Praca plastyczna „Szopka Bożenarodzeniowa- kolorowanie pastelami.
  • Zabawa dydaktyczna „Nakrywamy do wigilii”- rozmawiamy  na temat tradycyjnych potraw wigilijnych, tradycji łamania się opłatkiem i pozostawienia wolnego miejsca przy stole. Przygotowanie świątecznego stołu. Posługiwanie się wyrażeniami nad, pod, obok, za, w.
  1. Żegnamy Stary Rok
  • Słuchamy opowiadania –  „Kto ważniejszy?” Aleksandrzaka.  – rozmawiamy nt treści opowiadania, oglądamy różne rodzaje zegarów.
  • Praca plastyczna „Zegar”- wyklejanie konturu papierem kolorowym
  • Słuchamy wiersza Kowalskiej „Najważniejszy dzień”- rozmowa nt treści- oglądanie kalendarzy- nauka dni tygodnia na pamięć.
  • Poznajemy słowa i melodię piosenki „Plan na tydzień”- nauka na pamięć.
  • Słuchamy wiersza Formy „Kapryśna Pogoda”- rozmawiamy nt, charakterystycznych zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE NA LISTOPAD 2021

Tematy kompleksowe:

  1. Dbam o zdrowie
  2. Polska moją ojczyzną
  3. Kształty dookoła nas
  4. Sztuka bycia razem
  1. Dbam o zdrowie
  • Zapoznajemy się zasadami właściwego dbania o zdrowie
  • Rozwiązujemy zagadki związane z higieną osobistą
  • Przypominamy sobie prawidłowy sposób mycia rąk
  • Wykonujemy pracę plastyczną „Kolorowy ręcznik”- malowanie kartonikiem
  • Słuchamy wiersza J. Brzechwy „Katar”- dowiadujemy się co należy robić, gdy jesteśmy chorzy.
  • Poznajemy sposoby zapobiegania chorobom
  • Uczymy się piosenki „Mydło lubi zabawę”
  • Zapoznajemy się z pracą stomatologa – układamy historyjkę obrazkową
  • Poznajemy piramidę żywienia. Klasyfikujemy produkty spożywcze na zdrowe i niezdrowe
  • Ćwiczymy podczas zajęć gimnastycznych
  1. Polska moją ojczyzną. Realizujemy projekt „Polaka mój kraj”
  • Słuchamy i uczymy się wiersz W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”
  • Tworzymy słownik pojęć związanych ze słowem Polska
  • Dowiadujemy się co to jest ojczyzna
  • Odnajdujemy na mapie Polski nasze miasto Poznań
  • Poznajemy symbole narodowe
  • Słuchamy legendy o założeniu państwa polskiego
  • Uczymy się piosenki „Jesteśmy: Polką i Polakiem” (Niezwykłe lekcje rytmiki)
  • Słuchamy wiersz J. Tuwima „Warszawa”. Dowiadujemy się co to jest stolica. Poznajemy charakterystyczne miejsca Warszawy
  1. Kształty dookoła nas
  • Podczas burzy mózgów prezentujemy swoje propozycje co może być okrągłe
  • Uczymy się piosenki i tańca „Dwa kółeczka”
  • Odnajdujemy różnice i podobieństwa w kwadracie i prostokącie. Układamy z ty figyr rytm
  • Zapoznajemy się cechami charakterystycznymi trójkąta
  • Tworzymy zbiory trójkątów zwracając uwagę na cechy (kolor, wielkość)
  • Prowadzimy obserwacje przyrodnicze online
  • Słuchamy „Bajki nowej prostokątnej i kwadratowej”
  • Dowiadujemy się czym zajmuje się architekt
  • Projektujemy domy z figur geometrycznych
  • Wskazujemy figury geometryczne występujące w środowisku przyrodniczym
  • Dbamy o sprawność fizyczną wykonując ćwiczenia gimnastyczne
  1. Sztuka bycia razem
  • Podczas zabawy słownej „Lubię Ciebie za …” techniką niedokończonych zdań uczymy się wyrażać swoje zdanie
  • Uczymy się piosenki „Każdy jest inny”
  • Wykonujemy obrazek dla bliskiej osoby-„Kwiaty”- malowanie palcami
  • Oglądamy bajkę „Apolejka i jej osiołek”(Bajanie na ścianie).
  • Słuchamy opowiadania G. Kasdepke „Marchewkowy tort”.
  • Rozmawiamy na temat koleżeństwa, przyjaźni i tolerancji wobec innych
  • 25 listopada obchodzimy Dzień Pluszowego Misia
  • Ćwiczenia gimnastyczne uatrakcyjni tablica interaktywna z kołem fortuny

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE NA PAŹDZIERNIK 2021

Tematy kompleksowe:

  1. Jesień za oknem
  2. Jesień w sadzie i ogrodzie
  3. Mieszkam w Poznaniu
  4. Jesień w lesie i parku
  1. Jesień za oknem
  • Słuchamy wiersza Z. Dąbrowskiej „Pani jesień”- rozmawiamy  „Po czym poznajemy, że przyszła do nas jesień?” – wskazujemy zjawiska pogodowe charakterystyczne dla jesieni.
  • Zabawa dydaktyczna „Kosz z garderobą” – wyjaśnienie pojęcia „garderoba”, wskazywanie właściwych ubrań oraz akcesoriów do jesiennej pory roku.
  • Praca plastyczna – „Jesienne drzewo”- udział w przedszkolnym konkursie oraz realizacja  Projektu „Kreatywne prace   plastyczne”.
  • Poznajemy słowa i melodię piosenki „Jesień”- układ taneczny wg pomysłu nauczyciela.
  • Zabawa matematyczna„Tworzymy bukiety z liści”- Stosowanie w praktycznym działaniu umiejętności
  • Aktywnie uczestniczymy w zajęciach z profilaktyki wad postawy.
  • Uczestniczymy w zabawach rozwijających kompetencje matematyczne – dokonujemy  prostych klasyfikacji przedmiotów ze względu na wybraną cechę oraz liczymy przedmioty stosownie do swoich możliwości.
  • Rozpoznajemy napisane swoje imię.
  1. Jesień w sadzie i ogrodzie
  • Oglądamy i rozmawiamy filmu edukacyjnego „Od kwiatu do owocu”.
  • Oglądamy ilustracje „Drzewa owocowe”- rozpoznawanie drzew po owocach, posługiwanie się nazwami drzew owocowych. Zapoznanie z terminem „owoce krajowe i egzotyczne”- owocowe rytmy – układanie i kontynuowanie rytmów.
  • Oglądamy film edukacyjny  „Skąd się biorą warzywa? – rozmawiamy  nt uprawy warzyw oraz zdrowego odżywiania.
  • Poznajemy słowa i melodię piosenki ”Ogórek”- nauka na pamięć.
  • Działalność plastyczna – „Lepimy z plasteliny ulubione warzywo lub owoc”.
  • Słuchamy wiersza M. Kownackiej „W spiżarni”- rozmawiamy „Z czego    i jakie zapasy przygotowujemy na zimę”.
  • Rozwiązujemy zagadki słowne o warzywach i owocach.
  • Rozmawiamy na temat pogody i prowadzimy obrazkowy kalendarz pogody.
  • Pamiętamy o używaniu na co dzień zwrotów grzecznościowych.
  1. Mieszkam w Poznaniu
  • Realizacja Projektu„Polska mój kraj”
  • Spacerujemy po okolicy przedszkola- zwracamy uwagę  na charakterystyczne punkty osiedla Lecha.
  • Słuchamy legendy „O Lechu, Czechu i Rusie”
  • Wysłuchanie piosenki „Jedzie bana do Poznania”- zabawa ruchowa przy piosence
  • Słuchamy wiersza „Lokomotywa” w gwarze poznańskiej- porównujemy go z tekstem oryginalnym oraz wyjaśniamy znaczenie wyrażeń gwarowych próba inscenizacji wiersza.
  • Dzień bez zabawek
  • Wskazujemy na  mapie nasze miasto   Poznań i rzekę  Wartę.
  • Słuchamy legendy „Koziołki z ratuszowej wieży”- zabawa „Trykające się koziołki”.
  • Jedziemy na wycieczkę autokarem na Stary Rynek.
  • Oglądamy kamieniczki Starego Rynku oraz  opisujemy  ich wygląd.
  • Praca plastyczna „ Kamieniczki Starego Rynku” –„ Karton i jego drugie życie”- kreatywne wykorzystanie kartonu -Projekt „Z darami natury świat nie jest ponury!”

     4.  Jesień w lesie i parku

  • Film przyrodniczo-edukacyjny dla dzieci: „Co to jest las?”– poznajemy pracę leśnika oraz zwierzęta  i rośliny  naszych lasów.
  • Rozwiązujemy zagadki  słowne o wybranych zwierzętach.
  • Słuchamy wiersza B. Ostrowskiej pt. „Wiewiórki” ilustrowanego sylwetami- rozmowa z dziećmi w oparciu o treść wiersza-nauka na pamięć.
  • Słuchamy wiersza B. Szelągowskiej „Przygotowania do zimy”- rozmawiamy o tym „Jak możemy pomóc zwierzętom, które nie zasypiają zimą?”
  • Rozwiązujemy zagadki słowne o wybranych zwierzętach.
  • Posługujemy się wyrażeniami, np. na, pod, obok, za w sytuacjach zadaniowych.
  • Słuchamy wiersza H. Zdzitowieckiej pt.„Jeż”- uczestniczymy w ćwiczeniach rozwijających sprawność manualną – dorysowywanie  pisakiem kolców, kolorowanie jeża.
  • Zabawa dydaktyczna „W poszukiwaniu darów jesieni”- poszukiwanie ukrytych darów – poruszanie  się w przestrzeni według poleceń nauczyciela.
  • Praca plastyczna „Dary jesieni”- stemplowanie gąbeczkami.
  • Zabawa dydaktyczna „Przedszkolna orkiestra”-  improwizujemy na instrumentach perkusyjnych.
  • Wycieczka do Deli Parku – udział w „Dyniowych warsztatach plastycznych” oraz korzystanie   z atrakcji.
  • Uczestniczymy w organizowanych przez nauczyciela zabawach integracyjnych z chustą animacyjną.
  • Staramy się przestrzegać zasad zgodnego współdziałania w grupie , ujętych  w kodeksie przedszkolaka.

j. angielski – październik 2021 r.

Feelings – Uczycia

smiling – uśmiechać się

happy – szczęśliwy

pouting – dąsać się

grumpy – zrzędliwy

yawning – ziewać

sleepy – śpiący

crying – płakać

sad – smutny

laughing – śmiać się

 

autumn – jesień

leaves – liście

rake – grabie

chestnuts – kasztany

fox – lis

hedgehog – jeż

acorns – żołędzie

scarecrow – strach na wróble

pumpkin – dynia

 

Zwroty i wyrażenia:

What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?

My favourie colour is…. – Moim ulubionym kolorem jest…

What colour is… – Jakiego koloru jest…

Scarecrow song

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes…

Five Little Pumpkins

One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin is happy.

Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins are grumpy.

Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins are sleepy.

Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins are sad.

Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins are playing.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE WRZESIEŃ 2021

Tematy kompleksowe:

  1. Żegnajcie wakacje – witaj przedszkole!
  2. Oto ja
  3. Jesteśmy bezpieczni
  4. Witamy jesień
  5. Muzyka wokół nas
  1. Żegnajcie wakacje – witaj przedszkole!
  • wspominamy wakacje
  • zapoznajemy się z nową salą: rozmieszczeniem i przeznaczeniem kącików zainteresowań, sprzętów, zabawek i indywidualnych szuflad
  • wykonujemy pracę plastyczną „Morskie fale”
  • realizując projekt „Polska mój kraj” dowiadujemy się jakie są charakterystyczne cechy krajobrazów Polski
  • uczymy się piosenki „Podajmy sobie ręce”
  • rozpoznajemy napisane swoje imię
  • przypominamy sobie zasady savoir vivre przy stole
  1. Oto ja
  • nazywamy podstawowe części ciała, dostrzegamy podobieństwa i różnice w wyglądzie
  • wykonujemy postać człowieka z plasteliny
  • poznajemy pięć zmysłów
  • dokonujemy klasyfikacji – przypisujemy obrazki do zmysłu
  • słuchamy wiersza L. Łącz pt. „Duży chłopiec” – obrysowujemy kształt dłoni. Kolorujemy dłoń, wycinamy i naklejamy na kartkę
  • bawimy się przy piosence „Pomagator”
  • podczas zabawy matematycznej wg Z. Bogdanowicz – urządzamy „Przyjęcie dla lalek” – tworzymy zbiory przedmiotów na podstawie usłyszanej liczby, zmniejszamy zbiory przez odejmowanie jednego przedmiotu, wydzielamy 5 przedmiotów z większego zbioru.
  • ustalamy zasady obowiązujące w grupie, czyli Kodeks Jagódek. Pamiętamy, że mamy prawa i obowiązki
  1. Jesteśmy bezpieczni
  • poznajemy słowa i melodię piosenki „Na ulicy”(W podskokach)
  • słuchamy wiersza B. Szelągowskiej „Znak drogowy”. Dowiadujemy się o znaczeniu znaków drogowych i bezpiecznym poruszaniu się po drodze. Rozpoznajemy kształty znaków
  • poznajemy numery alarmowe i pojazdy uprzywilejowane
  • dowiadujemy się na czym polega praca strażaka i policjanta
  • 15 września obchodzimy „Dzień Kropki”
  • dobieramy odpowiedni strój do warunków pogodowych
  • podczas zabaw matematycznych porównujemy długości drabin strażackich i układamy rytm z kolorowych kół
  1. Witamy jesień
  • jedziemy na wycieczkę do ogrodu ekologicznego
  • obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie
  • podczas spacerów zbieramy liście i kasztany
  • realizując projekt „Kreatywne prace plastyczne” wykonujemy frotaż z liści malowanych akwarelą
  • słuchamy wiersz B. Formy „Przyszła jesień” – wskazujemy zjawiska charakterystyczne dla jesieni
  • poznajemy wygląd liścia klonu i dębu – przeliczamy liście, nazywając liczebniki
  • słuchamy i. opowiadania B. Formy „Spotkanie w lesie”. Opisujemy Panią Jesień na podstawie obrazka
  • uczymy się piosenki „Idzie jesień”
  • podczas eksperymentu dowiadujemy się dlaczego liście zmieniają kolor
  1. Muzyka wokół nas
  • Oglądamy film edukacyjny o instrumentach muzycznych. Zapoznajemy się z nazwami instrumentów.
  • Wykonujemy instrumenty z materiałów recyklingowych
  • Podczas obserwacji przyrodniczych wsłuchujemy się w dźwięki natury
  • Naśladujemy i kontynuujemy rytm dźwiękowy
  • Podczas zabawy matematycznej „Porządki w orkiestrze” klasyfikujemy instrumenty muzyczne
  • Słuchamy i gramy do piosenki „Skaczące nutki”
  • 1 października obchodzimy „Światowy Dzień Muzyki”

j. angielski – wrzesień 2021 r.

Noisy Toys – Hałaśliwe Zabawki

boat – łódka

robot – robot

plane – samolot

trumpet – trąbka

drum – bębenek

phone – telefon

 

Bus – Autobus

wheels – koła

horn – klakson

door – drzwi

wipers – wyieraczki

people – ludzie

babies – dzieci

mommies – mamusie

daddies – tatusiowie

 

Zwroty i wyrażenia:

sit down – usiądź

stand up – wstań

make a circle – zróbcie koło

go round and round – kręcą się

open and shut – otwierają się, zamykają się

up and down – w górę i w dół

What is this? – Co to jest?

 

Noisy Toys! – song

Brum! Brum! goes a noisy boat. x3

Brum! Brum! Brum! Brum! Brum!

Beep! Beep! goes a noisy robot! x3

Beep! Beep! Beep! Beep! Beep!

Whir! Whir! goes a noisy plane! x3

Whir! Whir! Whir! Whir! Whir!

Toot! Toot! goes a noisy trumpet! x3

Toot! Toot! Toot! Toot! Toot!

Rat-a-tat! goes a noisy drum! x3

Rat-a-tat-tat-tat-tat.

Ring! Ring! goes a noisy phone! x3

Ring! Ring! Ring! Ring! Ring

The wheels on the bus  

The wheels on the bus go round and round. Round and round. Round and round.
The wheels on the bus go round and round. Round and round.

The door on the bus goes open and shut. Open and shut. Open and shut.
The door on the bus goes open and shut. Open and shut.

The wipers on the bus go swish swish swish. Swish swish swish. Swish swish swish.
The wipers on the bus go swish swish swish. Swish swish swish.

The horn on the bus goes beep beep beep. Beep beep beep. Beep beep beep.
The horn on the bus goes beep beep beep. Beep beep beep.

The people on the bus go up and down.
Up and down. Up and down.
The people on the bus go up and down. Up and down.

The babies on the bus go wah wah wah. Wah wah wah. Wah wah wah.
The babies on the bus go wah wah wah. Wah wah wah.

The mommies on the bus go, „Shhh shhh shhh.” „Shhh shhh shhh. Shhh shhh shhh.”
The daddies on the bus go, „Shhh shhh shhh. Shhh shhh shhh.”