Muchomorki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk
  • Anna Matuszczak

Pedagog specjalny:

  • Natalia Białowąs

Pracownik obsługi:

  • Jolanta Ewald

Pomoc nauczyciela:

  • Ewa Lubczyńska

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „WIOSNA NA WSI”.
  • „WIELKANOC”.
  • „DBAMY O PRZYRODĘ”.
  • „SZANUJEMY KSIĄŻKI”.

„WIOSNA NA WSI”.

  • Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmuller „Wiejskie ustronie”- udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Utrwalenie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka. Zapoznanie z pracą rolnika.
  • Zabawa „Co słyszysz?”-rozpoznawanie i nazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka.
  • Zabawy matematyczne „Zwierzęta na  wiejskim podwórku -liczenie zwierząt. Zabawa „Ile tu zwierząt?”
  • Ćwiczenie spostrzegawczości -składanie obrazków z części.
  • Zapoznanie z tekstem i melodia piosenki „Na wiejskim podwórku”.
  • Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej „Domy zwierząt”. Rozmowa na temat wiersza-nazywanie zwierząt i ich domów.

„WIELKANOC”.

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Wielkanocne pyszności” -rozmowa na temat potraw wielkanocnych.  Lepienie z masy solnej smakołyków wielkanocnych, porządkowanie swojego miejsca pracy.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości  „Zapamiętaj co było na obrazku?”, „Której pisanki brakuje?”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Pisanki”.
  • Zabawy matematyczne „Na wielkanocnym stole”- oglądanie ilustracji, nazywanie potraw. Zabawa kolorowe jajka. Układanie rytmów, liczenie jajek.
  • Zabawa paluszkowa „Wielkanocni goście”.
  • Zabawa „Ukryte jajka”– odszukiwanie ukrytych w sali sylwet jajek. Określanie ich położenia
  • Zabawa matematyczna- „Ile jest?”-liczenie baranków, zajączków, pisanek-symboli Wielkanocy.
  • Oglądanie ilustracji „Wielkanocny koszyczek” -opisywanie produktów znajdujących się w koszyczku. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Zabawa „Nasz Wielkanocny koszyczek”- umieszczanie w koszyku wielkanocnym właściwych elementów.
 

„DBAMY O PRZYRODĘ”.

  • Słuchanie wiersza „Wszędzie czysto” I. Salach. Rozmowa na temat wiersza-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.  Zabawa ‘Wiem, jak dbać o przyrodę”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Ekologiczne reggae”.
  • Rozmowa na temat „Co rozwesela, a co zasmuca Ziemię?” – łączenie ilustracji z wesołą lub smutną planetą .
  • Spacer do pobliskiego parku na Osiedlu Tysiąclecia-obserwacja drzew, krzewów. Opisywanie wyglądu. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas spaceru.
  • Zabawa badawcza – „Papier, plastik, szkło”, zachęcanie do dbania o środowisko.
  • Wycinanie nożyczkami-cięcie po linii. Sprzątanie, odkładanie papieru do odpowiedniego pojemnika.

„SZANUJEMY KSIĄŻKI”.

  • Rozmowa z wykorzystaniem ilustracji „Jak powstaje książka?”-układanie historyjki obrazkowej.
  • Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość wzrokową- „Książka”-porównanie dwóch obrazków, odszukanie różnic .
  • Zabawa „Wiem gdzie mieszkam”- podawanie nazwy miasta i w miarę możliwości adresu zamieszkania.
  • Zabawa „Szukamy książki” -zabawa na zasadach „Ciepło-zimno”.
  • Zabawa” Jaka jest dzisiaj pogoda”, nazywanie zjawisk pogodowych na obrazkach, ilustrowanie ruchem. Nazywanie pory roku.
  • Zabawa matematyczna „Książki”- tworzenie zbiorów, liczenie elementów.
  • Tworzenie własnych książeczek o zwierzętach-wykorzystanie szablonów, opowiadanie, nadawanie tytułu.

REALIZACJA  PROJEKTU „ POLSKA MÓJ KRAJ”

  • Oglądanie prezentacji multimedialnej „Zwyczaje i tradycje wielkanocne w Polsce”. Rozmowa na temat „Jak przygotowujemy się do świąt?”.
  • Słuchanie wierszy Tuwima –„Kotek”, Brzechwy- „Żuk” .

REALIZACJA PROJEKTU „Z DARAMI NATURY ŚWIAT NIE JEST PONURY”

  • Wykonanie zajączka wielkanocnego -wykorzystanie skarpetki. –(Projekt edukacyjny -Z darami natury świat nie jest ponury”) .
  • Wykonanie pudeł do segregacji śmieci „Pojemniki na odpady” ozdabianie pojemników odpowiednio dobranymi obrazkami oraz odpowiednim napisem.

REALIZACJA PROGRAMU „MAMO, TATO WOLĘ WODE”

  • Oglądanie globusa-wskazanie lądów, wód, to nasza Planeta Ziemia. Słuchanie wiersza „Mały ekolog” Mateusza Mojsak, nauka wiersza na pamięć. Rozmowa na temat „Jak możemy dbać o naszą planetę Ziemię i o czyste powietrze?- doświadczenie z maseczkami i perfumami.  (Rozdział 2-Eko przygody).
  • Oglądanie ilustracji „Segregujemy śmieci-opisywanie koloru koszy. Zabawa „Segregujemy śmieci”. Wyjaśnienie pojęcia recykling –(Rozdział 2-Eko przygody).

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC MARZEC 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „MUZYKA WOKÓŁ NAS”.
  • „ZWIERZĘTA DŻUNGLI I SAWANNY”.
  • „MARCOWA POGODA”.
  • „WIOSENNE PRZEBUDZENIE”.

 

„MUZYKA WOKÓŁ NAS”.

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Domowa fabryka instrumentów”. Rozmowa na temat opowiadania, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Zabawa matematyczna „Muzyczne zgadywanki-ile słyszysz dźwięków”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „ Śpiewaj tak jak on”.
  • Posługiwanie się wyrażeniami : na, pod, obok, za- zabawa „Gdzie ukrył się bębenek?”
  • Zabawa matematyczna „Instrumenty muzyczne”-tworzenie zbiorów, liczenie elementów w zbiorze.
  • Zabawa „Jaka jest dzisiaj pogoda”?.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- łączenie w pary-duży instrument-mały instrument, składanie pociętych obrazków w całość. Nazywanie instrumentów.

„ZWIERZĘTA DŻUNGLI I SAWANNY”.

  • Oglądanie prezentacji „Dżungla i sawanna. Wyjaśnienie dzieciom, znaczenia : dżungla, sawanna. Oglądanie mapy Świata wskazanie na mapie Polski i Afryki. Nazywanie

zwierząt żyjących na sawannie i w dżungli.

  • Opowiadanie historyjki „Przygoda małpki i tygrysa” Wymyślanie zakończenia historyjki  – Co by było, gdyby…?
  • Zabawa matematyczna „W ZOO– Ile zwierząt wyszło na wybieg?”-liczenie , tworzenie zbiorów zwierząt: słonie, żyrafy, papugi”.
  • Rozwiązywanie zagadek „Co to za zwierzę?”-utrwalenie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych .
  • Zabawa ortofoniczna „Trąba słonia”.
  • Ćwiczenia słuchowe „Jakie zwierzę wydaje takie odgłosy?.”
  • Zabawy przy piosence „Dżungla”. Utrwalenie pojęć: zwrotka, refren.

 

„MARCOWA POGODA”.

  • Słuchanie wiersza Bożeny Formy „Marcowe kaprysy”. Rozmowa na temat wiersza. Zapoznanie z symbolami pogody- zabawa „Jaką pogodę wrzucił marzec do garnka”. Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”.
  • Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Marcowa pogoda” Rozmowa na temat opowiadania. Wyjaśnienie „Co to znaczy: ubierać się na cebulkę? Dlaczego powinniśmy się tak ubierać w marcu?”.  Dobieranie odpowiedniej garderoby do warunków atmosferycznych-  kształtowanie nawyków prozdrowotnych.
  • Kolorowanie konturu garnka i przyklejanie odpowiednich symboli z marcową pogodą.
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej „Co się zmieniło” porównywanie dwóch obrazków- dostrzeganie różnic.
  • Zabawa matematyczna „Parasole i krople deszczu”-klasyfikowanie sylwet parasoli ze względu na wielkość, kolor.
  • Ćwiczenia oddechowe „Krople deszczu”
  • Zapoznanie z tekstem i melodią  piosenki „Marzec czarodziej”-ilustrowanie piosenki ruchem.
  • Spacer w pobliżu przedszkola- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. Poszukiwanie oznak nadchodzącej wiosny. Opisywanie krajobrazu. Nazywanie pór roku.

 

„WIOSENNE PRZEBUDZENIE”.

  • Słuchanie wiersza Krystyny Datkun-Czerniak „Czekam na wiosnę”. Rozmowa na temat wiersza. Zapoznanie z ludowym zwyczajem topienia marzanny. Oglądanie obrazków przedstawiających zwyczaj topienia marzanny, opisywanie wyglądu marzanny.
  • Wykonanie kukły Marzany -wykorzystanie różnych materiałów- bibuła, kolorowy papier itp..
  • Oglądanie ilustracji „Wiosna w parku”- rozmowa na podstawie obrazka, połączona z ćwiczeniem matematycznym -liczenie , porównywanie liczy elementów (ile jest drzew, ile jest krzewów, ile jest ptaków ).
  • Słuchanie wiersza Iwony Róży Salach „Znaki wiosny”. Rozmowa na temat wiersza: Jakie znaki wiosny były wymienione w wierszu.  Zabawa Zima czy wiosna? – segregowanie obrazków. Wykonanie plansz tematycznych- Zima, Wiosna-praca grupowa. Utrwalenie wiadomości na temat pór roku.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Spotkanie z wiosną” -nauka zwrotki i refrenu piosenki . Określenie nastroju piosenki.
  • Wiosenne prace w kąciku przyrody – wysiewanie fasoli.
  • Słuchanie wiersza Krystyny Datkun- -Czerniak ‘Wiosna”. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.  Omawianie wyglądu wczesnowiosennych kwiatów. Oglądanie ilustracji z kwiatami:  przebiśnieg, krokus, pierwiosnek, sasankę, zawilec. Rozmowa na temat „Co jest potrzebne roślinie, żeby mogła się rozwijać, rosnąć ?”. Malowanie farbami sylwet wiosennych kwiatów.
  • Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość wzrokową- składanie obrazków z części „Wiosenne kwiaty”.

REALIZACJA  PROJEKTU „ POLSKA MÓJ KRAJ”

  • Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Katar”-rozmowa na temat wiersza.
  • Słuchanie wiersza J. Tuwima „Lokomotywa”-rozmowa na temat wiersza, liczenie wagoników.
  • Oglądanie mapy Polski -wskazywanie miast :Warszawa, Poznań, Kraków- rozwijanie poczucia przynależności narodowej. Słuchanie legendy „ O Smoku Wawelskim i dzielnym Szewczyku”. Zapoznanie z ludowym  strojem krakowskim.
  • Oglądanie ilustracji „Polskie stroje ludowe”-zapoznanie ze strojem łowickim, wielkopolskim, śląskim- opisywanie kolorystyki, porównywanie wyglądu . Wykonanie makiety Polska-zaznaczenie Warszawy, Poznania, Krakowa.
  • Słuchanie legendy „O złotej Kaczce”-ilustrowanie legendy obrazkami.
  • Plener malarski na terenie ogrodu przedszkolnego „Witamy wiosnę”-malowanie pędzlem na folii.

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LUTY 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „BALE, BALE W KARNAWALE”
  2. „WYNALAZKI”
  3. „NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE”
  4. PROJEKT „ZAWODY”

„BALE, BALE W KARNAWALE”

  • „Przebieranki karnawałowe” – rozmowa na temat tradycji przebierania się w czasie karnawału na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Cudaczek-Cytryniaczek Anny Sójki. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi.
 
  • Dekorowanie maski karnawałowej według własnego pomysłu (kredki, brokat, piórka itp.)
  • Kolorowe baloniki- układanie baloników od największego do najmniejszego, tworzenie rytmu (czerwony, niebieski, żółty)
 
  • Ćwiczenie umiejętności ruchowych przy pomocy szarf gimnastycznych.
  • Słuchanie i nauka tańca do piosenki „Boogie woogie”
  • Tworzenie własnych instrumentów z butelek PET- tworzenie grzechotek z butelki i ryżu- Projekt „Z darami natury świat nie jest ponury- plastikowa butelka w coś niezwykłego zaklęta”.
  • Słuchanie wiersza „U fryzjera” D. Niemiec, oglądanie różnego typu fryzur, zabawa w fryzjera.
  • Bal Karnawałowy- zabawy i tańce w rytm muzyki dziecięcej.
  • Eksperymenty z balonami „Co zrobi balon?”- doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków.

„WYNALAZKI”

  • Czytanie wiersza K. Roguskiego „Na przystanku” oraz doświadczeń dzieci. Rozmowa jak podróżowano dawniej- poznanie dawnych środków lokomocji.
  • Praca plastyczna pociąg- tworzenie wagonów indywidualnie przez dzieci i łączenie je w długi pociąg.
  • Poznanie różnego rodzaju telefonów- poznanie kształtu cyfr 0-9.
  • Zabawa „Wizytówki”-rozpoznawanie na wizytówce swojego imienia, wprowadzenie w świat pisma metodą I. Majchrzak
  • Zabawa przy piosence Śpiewające brzdące „Oli i kosmiczna podróż”
  • „Polska widziana z kosmosu”- Wskazanie na mapie Polski różnych regionów: góry, morze, jeziora. Omawianie niektórych oznaczeń z legendy mapy.- Projekt Edukacyjny „Polska mój kraj”
  • „Do czego służy komputer?” – rozmowa na temat budowy i funkcji komputera na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów opowiadania Z. Staneckiej „Basia i Mama w pracy”. Zasady bezpiecznego korzystania z komputera.
  • Ćwiczenia ruchowe według B. Formy z użyciem grzechotek.
  • „Co można jeszcze wynaleźć?” – rozmowa na podstawie wiersza J. Papuzińskiej „Robotek”. Oglądanie filmu „ Mój przyjaciel Necio”. Tworzenie robota z różnych kształtów- przeliczanie kształtów: kółek, kwadratów, trójkątów.

 „NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE”

  • Słuchanie opowiadania „Sen Adasia”- prezentacja układu słonecznego oraz nazw planet. Poznanie zawodu Astronoma.
  • Wprowadzenie w obchody Walentynek- tworzenie kartki walentynkowej dla rodziców- wyklejanie sylwety serca czerwoną bibuła.
  • Układanie gwiazd w ciągu, od najmniejszej do największej. Gwiazdy w różnych wielkościach- przeliczanie ilości gwiazd.
  • Oglądanie filmu „Ufoludki w Katowicach- na ratunek planecie”. Rozmowa na temat filmu.
  • Zabawa ruchowa relaksacyjna „Ufoludki odpoczywają”
  • Zapoznanie oraz taniec do piosenki „Ufoludki na urlopie” – Śpiewające Brzdące- własna interpretacja ruchem utworu.
  • Słuchanie wiersza A. Karcz „Kosmos”. Rozmowa na temat wiersza.
  • Obserwacja układu słonecznego na ilustracji, poznanie nazw planet-Wspólne tworzenie modelu układu słonecznego, tworzenie wystawki kosmicznej. Łączenie obrazka z rakietą, z pięciu części, przeliczanie kropek pod układanką.

PROJEKT „ZAWODY”

  • Rozmowa kierowana na temat: Jakie znamy zawody? Obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody.
  • Zabawa plastyczno-techniczna – Nasze kukiełki. Zabawy kukiełkami „Moja kukiełka…”
  • Słuchanie opowiadania „A ja będę..”W. Widłaka. Rozmowa na temat zawodów wykonywanych przez rodziców, oraz kim chciałbym być w przyszłości.
  • Ćwiczenia ruchowe według B. Formy z użyciem klocków plastikowych.
  • Oglądanie filmu Fotograf wspólne oglądanie przykładowych zdjęć przyrody w różnych porach roku.
  • Taniec swobodny do piosenki „Zawody”- Wujek Ogórek- próba naśladowania wymienionych w piosence zawodów.
  • Zapoznanie z zawodami na budowie (architekt, murarz, dekarz, malarz). Oglądanie obrazków- rozróżnianie osób na budowie.
  • Budowanie wieży z pudełek- przeliczanie ilości pięter- manipulowanie ich ilością.- Dzień bez zabawek
  • Dopasowywanie elementów do odpowiedniego zawodu- podsumowanie projektu.

 

 

J. angielski – luty 2022 r.

Clothes – Ubrania

 

pink t-shirt – różowa koszulka

blue trousers – niebieskie spodnie

yellow socks – żółte skarpetki

red shoes – czerwone buty

green jacket – zielona kurtka

purple hat – fioletowa kurtka

 

Zwroty i wyrażenia:

 

What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?

What a mess! – Co za bałagan!

Look at… – Spójrz na…

Put on… – Załóż….

 

T-shirt over your tummy – koszulka na twoim brzuszku,

Trousers on your legs – spodnie na twoich nogach,

Socks on your feet – skarpetki na twoich stopach,

Shoes on your feet – buty na twoich stopach,

Jacket over your tummy – kurtka na twoim brzuszku,

Hat on your head – czapka na twojej głowie

Clothes Song

 

Your T-shirt over your tummy,

Your T-shirt over your tummy,

Ee-ai-adio!

Your T-shirt over your tummy!

 

Your trousers on your legs,

Your trousers on your legs,

Ee-ai-adio!

Your trousers on your legs!

 

Your socks on your feet,

Your socks on your feet,

Ee-ai-adio!

Your socks on your feet!

 

Your shoes on your feet…

 

Your jacket over your tummy…

 

Your hat on your head…

 

 

One little finger – song

 

One little finger, one little finger,

one little finger tap!, tap!, tap!

Point your finger up!

Point your finger down!

Put in on your head!

 

One little finger, one little finger,

one little finger tap!, tap!, tap! …

… Put it on your nose!

(… chin!, … arm!, … leg!, … foot!)

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC STYCZEŃ 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „BAŚNIE, BAJKI I BAJECZKI”.
  2. „ZWIERZĘTA I ZIMA”.
  3. „ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA”.
  4. „MAMO,TATO WOLĘ WODĘ”-realizacja Ogólnopolskiego Programu „Mamo, tato wolę wodę”

 

„BAŚNIE, BAJKI I BAJECZKI”.

  • Słuchanie opowiadania „Królewna Kłamczuszka”. B. Barbary Szelągowskiej . Rozmowa na temat „Czy kłamstwo się opłaca?. Rozpoznawanie i nazywanie emocji. Poznanie wybranych wartości (prawdomówność).
  • Zabawa Zgadnij, jaka to baśń – rozpoznawanie baśni po ilustracji lub rekwizycie.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Witajcie w naszej bajce”. Granie na instrumentach muzycznych.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości- składanie z części obrazka „Śpiąca królewna”.
  • Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną -rysowanie patykiem na plastelinie „Korona dla królewny”.
  • Zabawa „Cicho- głośno”- reagowanie na znaki nauczyciela.
  • Zabawa matematyczna „Czapki krasnoludków”- segregowanie wg. koloru, liczenie.

 

 „ZWIERZĘTA I ZIMA”.

  • Oglądanie filmu „Poznaj tajemnice świata przyrody – mieszkańcy lasu. Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość wzrokową -składanie w całość obrazka – „Co to za zwierzątko?”
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej „Zgadnij, co się zmieniło”.
  • Oglądanie ilustracji „Zwierzęta zimą” -opowiadanie ilustracji.
  • Zabawa matematyczna „Karmimy zwierzęta” -liczenie zwierząt, dodawanie i odejmowanie
  • Zabawa „Prawda czy fałsz?”-wykorzystanie ilustracji zwierząt.
  • Oglądanie online „Zwierzęta przy paśniku”. Rozmowa na temat „Co to jest paśnik? oraz „dlaczego powinniśmy dokarmiać zwierzęta zimą?”, nazywanie zwierząt. Zabawa naśladowcza „Jak poruszają się zwierzęta”.

„ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA”.

  • Rozmowa z dziećmi na temat „Moja babcia i mój dziadek” -opisywanie wyglądu babci i dziadka. Rysowanie portretu „Babcia i dziadek” .
  • Zabawa paluszkowa „Rodzinka”.
  • Ćwiczenia oddechowe – „Kwiatki dla babci, kwiatki dla dziadka.”
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Babcia i dziadek” Instrumentalizacja piosenki-bębenki, marakasy, tamburyna.
  • Wykonanie prezentów dla babci i dziadka
  • Zabawa „Kwiatek dla babci i dziadka” -opisywanie budowy kwiatów : łodyga, liść, kwiat . Rozmowa na temat „Co jest potrzebne roślinie do wzrostu?”-oglądanie prezentacji.
  • Zabawa „Gdzie jest kwiatek?”-posługiwanie się wyrażeniami : na, pod, obok, za ,w.
  • Zagadki pantomimiczne – W czym pomagam babci i dziadkowi?
  • Ćwiczenie usprawniające mięśnie narządów artykulacyjnych – „Całusy i całuski”.
  • Zabawa matematyczna „Liczymy z babcią i dziadkiem” -liczenie zabawek: samochodów, klocków, lalek. Tworzenie zbiorów.

„MAMO,TATO WOLĘ WODĘ”-realizacja Ogólnopolskiego Programu  „Mamo, tato wolę wodę ”.

  • Oglądanie ilustracji „Zdrojek i przyjaciele” -zaproszenie do udziału w programie „Mamo, tato wolę wodę”. Zabawa „Gdzie schowała się woda? -wyjaśnienie dzieciom, że woda znajduje się w różnych artykułach spożywczych ale najważniejszym źródłem nawodnienia organizmu jest naturalna woda, którą codziennie pijemy.
  • Słuchanie piosenki „Mamo, tato wolę wodę-rozmowa na temat piosenki.
  • Zabawa z kostką „Emocje” -nazywanie emocji przedstawionych na obrazkach.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazka z części „Zdrojek i przyjaciele”.
  • Zabawa „Co słyszysz? -rozróżniania i nazywanie dźwięków (przelewanie wody, deszcz, płynąca rzeka).
  • Eksperyment „Co lubi woda?”-zapoznanie dzieci z substancjami, surowcami, które woda „lubi” tzn. że się w niej rozpuszczają np.: cukier, sól oraz takimi, które w wodzie się nie rozpuszczają np.: piasek. Segregowanie materiałów na rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie
  • Zabawa „Dzielimy na sylaby” -wypowiadanie słów sylabami : woda, kubek, sól, piasek, cukier.
  • Zabawa „Dobra woda nie jest zła! Każdy tę regułę zna” -testowanie (próbowanie) różnych rodzajów wody: niegazowana i gazowana , ciepła, zimna.
  • Improwizacje taneczne z wykorzystaniem szyfonowych chustek-tworzenie układów tanecznych według własnego pomysłu
  • Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie „szklanka, kubek”
  • Zabawa „Wodna muzyka” -wykorzystanie szklanek z wodą.

REALIZACJA  PROJEKTU „ POLSKA MÓJ KRAJ”

 

  • Słuchanie fragmentów bajki „O krasnoludkach i sierotce  Marysi” -zapoznanie z postacią Koszałka Opałka.
  • Przedstawienie z okazji „DNIA BABCI I DZIADKA”.

 REALIZACJA OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU „Z DARAMI NATURY ŚWIAT NIE JEST PONURY”

  • Wykonanie poidełek dla ptaków

J. angielski – styczeń

WinterZima

cold – zimno

snowman – bałwan

snowflake – płatek śniegu

scarf – szal

hat- kapelusz

buttons – guziki

 

Body – Ciało

eyes – oczy

nose – nos

head – głowa

hand – dłoń

 

Colours – Kolory

red – czerwony

pink – różowy

yellow – żółty

purple – fioletowy
green – zielony

blue – niebieski

 

Action verbs – Czasowniki wyrażające ruch

Clap your hands – klaszcz w dłonie

Stomp ypr feet – tup stopami

Shake your head – potrząsaj głową

Bend your kenes – ugnij kolana

Tap your nose – dotknij swojego nosa

Touch your toes – dotknij palców u stóp

 

Zwroty i wyrażenia:

Look at me – Popatrz na mnie

This is my… – To jest mój…

These are my… – To są moje…

It’s cold – Jest zimno

If you’re wearing …– Jeśli masz na sobie…

Mitten Colors song

What color mittens are you wearing?

If you’re wearing red mittens, clap your hands
If you’re wearing red mittens, clap your hands
If you’re wearing red mittens, red, red, red mittens
clap your hands

If you’re wearing blue mittens, stomp your feet

If you’re wearing yellow mittens, shake your head

If you’re wearing green mittens, bend your knees

If you’re wearing orange mittens, tap your nose

If you’re wearing purple mittens, touch your toes

I’m a little snowman

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf.

Brrr…it’s cold!

 

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!

 

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2021

What Do You Want For Christmas? What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a train. I want a train.
I want a great big train.
A train? A train! What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a rocket. I want a rocket.
I want a great big rocket.
A rocket? A rocket!
Prepare for lift-off…5, 4, 3, 2, 1, LIFT-OFF! What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a robot. I want a robot.
I want a great big robot.
A robot? A robot! What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a teddy bear. I want a teddy bear.
I want a great big teddy bear.
A teddy bear? A teddy bear!
Right leg. Left leg. Right arm. Left arm.
Oh no!
What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
Santa’s on his way! Santa Shark Santa shark, ho ho ho, ho ho ho ho ho.
Santa shark, ho ho ho, ho ho ho ho ho.
Santa shark, ho ho ho, ho ho ho ho ho.
Santa shark. Reindeer sharks, do do do, do do do do do.
Reindeer sharks, do do do, do do do do do.
Reindeer sharks, do do do, do do do do do.
Reindeer sharks. Elf sharks, do do do, do do do do do.
Elf sharks, do do do, do do do do do.
Elf sharks, do do do, do do do do do.
Elf sharks. Making toys, do do do, do do do do do.
Making toys, do do do, do do do do do.
Making toys, do do do, do do do do do.
Making toys. Wrap them up, do do do, do do do do do.
Wrap them up, do do do, do do do do do.
Wrap them up, do do do, do do do do do.
Wrap them up. Load the sleigh, do do do, do do do do do.
Load the sleigh, do do do, do do do do do.
Load the sleigh, do do do, do do do do do.
Load the sleigh. It’s Christmas! Swim away, do do do, do do do do do.
Swim away, do do do, do do do do do.
Swim away, do do do, do do do do do.
Swim away. Swim faster, do do do, do do do do do.
Swim faster, do do do, do do do do do.
Swim faster, Swim faster Swim faster, do do do, do do do do do. …. Santa shark, ho ho ho, ho ho ho ho ho.
Merry Christmas do do do, do do do do do..        
Christmas – Boże Narodzenie reindeer- renifer Santa – Święty Mikołaj snowflake – płatek śniegu snowman – bałwan angel – anioł bells – dzwonki Christmas tree – choinka elf – elf     Toys – Zabawaki train – pociąg rocket – rakieta robot – robot bear – miś     clap – klaskać stomp – tupać whisper – szeptać       Zwroty i wyrażenia: We wish you a Merry Christmas – Życzymy Wam Wesołych Świąt Happy New Year – Szczęśliwego Nowego Roku What do you want for Christmas? _ Co chcesz dostać na Gwizdkę? I want a… – Chcę dostać…                                                              

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „MÓJ DOM”.
  2. „CZY TO JUŻ ZIMA?”.
  3. „NASZE ŚWIĄTECZNE TRADYCJE”-Realizacja Projekt edukacyjny Polska mój kraj.
  4. „MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA”.

„MÓJ DOM”.

  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Przyjedź do nas Mikołaju”. Rozmowa na temat piosenki, opisywanie  stroju Mikołaja. Śpiewanie refrenu.
  • Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Pod jednym dachem”. Oglądanie ilustracji różnych domów, dostrzeganie różnic w ich wyglądzie. Zwracanie uwagi na architekturę. Udzielnie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela
  • Zabawa rytmiczna „Zaklaszcz tak jak ja”.
  • Rozwiązywanie zagadek słuchowych „Co słychać w domu”?-rozpoznawanie odgłosów różnych domowych urządzeń
  • Składanie obrazków z części „Urządzenia elektryczne”-nazywanie
  • Słuchanie fragmentu wiersza I. Salach pt: Wesoła ulica”. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela .Liczenie domów, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

„CZY TO JUŻ ZIMA?”.

  • Oglądanie ilustracji „Zima”-opisywanie zimowego krajobrazu.
  • Zabawa z kostką „Emocje”-nazywanie emocji przedstawionych na obrazkach.
  • Malowanie białą farba na granatowej kartce  „Zimowego krajobrazu”- słuchając utworu

Vivaldiego ‘Cztery pory roku- Zima”.

  • Słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela „Pani Zima”. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Zabawa „Jak ubieramy się zimą”-dobieranie odpowiedniej odzieży, ubieranie sylwety chłopca i dziewczynki.
  • Zabawa „Gdzie jest szal i czapka”-posługiwanie się wyrażeniami: na, pod, obok, za, w.
  • Ćwiczenia manualne – „Małe śniegowe kule i duże śniegowe kule” -formowanie kul z gazet: najpierw jedną, potem drugą ręką.

„NASZE ŚWIĄTECZNE TRADYCJE”-Realizacja Projekt edukacyjny Polska mój kraj.

  • Oglądanie prezentacji multimedialnej „Zwyczaje i tradycje Bożonarodzeniowe”. Rozmowa na temat zwyczajów i tradycji w domach dzieci.
  • Zabawa „Kolorowe rytmy”-układanie rytmów z kolorowych bombek.
  • Zabawy matematyczne „Ozdabiamy choinkę „–ozdabianie choinki wyciętej wcześniej z zielonej kartki. Liczenie naklejanych bombek, gwiazdek, prezentów. Utrwalenie pojęć: wysoko, nisko.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- składanie kartek świątecznych pociętych na części.
  • Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną -rysowanie prezentu po śladzie, ozdabianie go według własnego pomysłu
  • Zabawa badawcza-Oglądanie gałązek: świerk i jodła, określanie ich koloru, wąchanie.  Układanie gałązek w kąciku przyrodniczym.
  • Śpiewanie kolęd przy choince.
  • Słuchanie opowiadania  E. Stadtmüller „Wigilijny gość”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.  Utrwalenie wiadomości „Co wiemy o tradycjach bożonarodzeniowych?

MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA”.

  • Oglądanie ilustracji „Zegary i zegarki”-rozmowa na temat do czego służą zegary oraz co robi pan zegarmistrz.
  • Zabawa „Gdzie jest zegarek” używanie określeń na, pod, obok, za.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej -składanie obrazków z części „Zegary i zegarki”.
  • Oglądanie kalendarzy  zwrócenie uwagi na ilustracje  dotyczące zimowych miesięcy: grudzień, styczeń, luty. Próby nazywania miesięcy.
  • Oglądanie i układanie we właściwej kolejności obrazków przedstawiających różne czynności wykonywane w przedszkolu.
  • Zabawa rozwijająca umiejętność grania na instrumentach perkusyjnych – ‘Orkiestra”.
  • Rozmowa na temat  tradycji związanych z powitaniem Nowego Roku. Oglądanie ilustracji „Jak witamy Nowy Rok”.

 REALIZACJA OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU „Z darami natury świat nie jest ponury”

  • Drugie życie kartonów –„Mój dom”-wykorzystanie kartonów, pudeł do tworzenia domów -opowiadanie o swoich budowlach,  porównywanie wielkości budowli.

SPOTKANIE Z MIKOŁAJEM  I  OBIAD WIGILIJNY.

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC LISTOPAD 2021

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „DESZCZOWA POGODA”
  2. „MOJA OJCZYZNA”-  Realizacja Projekt edukacyjny „Polska mój kraj”
  3. „O SOBIE SAMYM”
  4. „OPIEKUJEMY SIĘ ZWIERZĘTAMI
  5. „TUTAJ ROSNĄ PAPROCIE”

„DESZCZOWA POGODA”

 
  • Ćwiczenia logopedyczne „Deszczowa pogoda”.
  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Kropelki”. Poznawanie roli wody w życiu człowieka. Eksperyment- deszczowa chmura.
  • Zabawa dydaktyczna Parasolki i krople deszczu.- dopasowywanie dużych kropel do dużego parasola, małych do małego.- przeliczanie kropel.
  • Zabawa paluszkowa z wykorzystaniem wierszyka K. Sąsiadka „Deszczowy spacerek”

 „MOJA OJCZYZNA”- Realizacja  Projekt edukacyjny „Polska mój kraj”

  • Oglądanie książek i albumów o miastach oraz o symbolach Polski.
  • Słuchanie wierszaCzesława Janczarskiego „ Co to jest Polska?”. Rozmowa na temat wiersza, oglądanie Polski na mapie.
  • Słuchanie hymnu Polski.
  • Nauka i inscenizacja piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”- zapoznanie ze strojami ludowymi różnych regionów.
  • Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy Legenda o warszawskiej Syrence. Przybliżenie  pojęcia stolica, zapoznanie z nazwą  stolicy Polski- Warszawa. Oglądanie najważniejszych zabytków Warszawy. Malowanie flagi Polski.
  • Rozmowy swobodne na temat obchodów dnia 11 listopada- obserwacje otoczenia-wywieszone flagi na budynkach.
  • Rozwiązywanie zagadek na temat symboli Polski – utrwalanie wiadomości.

 „O SOBIE SAMYM”

  • Słuchanie wiersza M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka”. Rozmowa na temat praw i obowiązków dziecka, tworzenie planszy na gazetce w sali.
  • Praca plastyczna „Moja twarz”- naklejanie gotowych elementów, oczu, nosa, ust, uszu, włosów.
  • Taniec do piosenki „Uczymy się części ciała”
  • Zabawa matematyczna „Magiczne paluszki”-  dodawanie i odejmowanie w zakresie do 10.
  • Zabawa utrwalająca znajomość osób z grupy „Kto zniknął?”

„OPIEKUJEMY SIĘ ZWIERZĘTAMI”

  • Słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej „Domowi przyjaciele” , z jednoczesnym pokazywaniem ilustracji zwierząt i nazywaniem ich. Kolorowanie ilustracji „Kot”.
  • Zwierzęce zagadki- naśladowanie ruchu i odgłosu zwierzęcia- próba odgadnięcia co to za zwierzę.
  • Zabawa dydaktyczna „Znajdź domek dla zwierzątka”
  • Słuchanie piosenki „Kundel bury”- nauka refrenu piosenki.
  • Słuchanie bajki „Złota rybka”.
  • Słuchanie wiersza „Czego potrzeba kotu?” F. Klimka. Rozmowa na temat co potrzebuje kot.
  • Układanie rytmu kotek, włóczka.
  • „Wesołe rymowanki” – ćwiczenia słownikowe, rymowane zgadywanki na temat zwierząt.

„TUTAJ ROSŁY PAPROCIE”

  • Zabawa „Kolory” –utrwalenie nazw kolorów.
  • Oglądanie ilustracji „Górnik”  porównywanie stroju galowy górnika i stroju do pracy. Rozmowa na temat pracy górnika i obchodach Święta Barbórki.
  • Słuchanie opowiadania „O czym szeptały iskierki” H. Zdzitowieckiej.
  • Rozmowa kierowana na podstawie ilustracji „W kopalni”. Utrwalenie wiadomości na temat miejsca pracy górnika.
  • Układanie dinozaurów od największego do najmniejszego i na odwrót, przeliczanie ilości dinozaurów.
  • Ćwiczenie oddechowe „Oddech dinozaura”- dmuchanie na brązowe skrawki papieru.
  • Oglądanie ilustracji szkieletów dinozaurów, oraz skamielin. Rozmowa na temat co to są skamieliny.
  • Rozmowa z dziećmi na temat: Dlaczego wyginęły dinozaury?

 REALIZACJA OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU „Z darami natury świat nie jest ponury”.

  • Przyrodnicze obrazki- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Z darami natury świat nie jest ponury!” odbijanie liści- tworzenie obrazu „Jesienna szaruga”

OBCHODY DNIA PLUSZOWEGO MISIA tańce w rytm piosenek o misiu, wyklejanie i tworzenie sylwet misia, rozmowy o ulubionych pluszowych misiach.

DZIEŃ BEZ ZABAWEK- Tworzenie dinozaura z kartonów

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2021

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „JESIEŃ W SADZIE”
  2. „JESIEŃ W OGRODZIE”
  3. „JAK PRZEKAZUJEMY INFORMACJE”
  4. „DZIEŃ I NOC”

„JESIEŃ W SADZIE”

  • Słuchanie wiersza „Jabłka” Anny Bayer. Oglądanie owoców, poznanie ich nazw. Dzielenie nazw owoców na sylaby.
 
  • Udział w projekcie edukacyjnym „Polska mój kraj” :Wycieczka do „Skansenu miniatur Szlaku Piastowskiego” w Pobiedziskach. Poznanie najważniejszych zabytków Poznania.
  • Dzień bez zabawek- zabawy w tworzenie budowli z pudełek po herbacie, zapałkach itp. Próby nazwania swojego dzieła.
 
  • Zapoznanie z wyglądem drzew owocowych (grusza ,jabłoń, śliwa) rosnących w sadzie- wspólne tworzenie pracy przestrzennej drzewa z tektury, farb, suszonych liści.
  • Rozwiązywanie zagadek o owocach- dopasowywanie odpowiedzi do ilustracji, układanie rytmu : jabłko, gruszka, śliwka.
  • Wspólne oglądanie filmu „Przygody Oli i Stasia #2 Warzywa i owoce”- rozmowa na temat witamin w diecie.

„JESIEŃ W OGRODZIE”

  • „W naszym ogródeczku” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej. Rozmowa na temat  praccy ogrodnika. Spotkanie z ekspertem- ogrodnikiem przedszkolnym.
  • Słuchanie i nauka refrenu piosenki „Ogórek”- inscenizacja tekstu piosenki.
  • Lepienie z plasteliny wyklejanie ogórków w słoiku.
  • Zabawa „Wizytówki” – rozpoznawanie na wizytówce swojego imienia, wprowadzenie w świat pisma metodą I. Majchrzak
  • Słuchanie wiersza „Na straganie”. Oglądanie ilustracji warzyw zawartych w wierszu- nazywanie ich.
  • Bąbelkowe dzieła sztuki- udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjny „Z darami natury świat nie jest ponury!” Kolorowanie sylwety warzywa przy pomocy foli bąbelkowej i farby.
  • Segregacja warzyw ze względu na kształt: podłużne, zaokrąglone- przeliczanie, których warzyw jest więcej.
  • „Co to za warzywo?” – rozpoznawanie nazw warzyw po opisie słownym.

 „JAK PRZEKAZUJEMY INFORMACJE”

  • Miś Burasek pisze list – rozmowa w oparciu o opowiadanie nauczyciela – zapoznanie z pracą listonosza, wzbogacanie słownika o wyrażenia związane z pocztą.
  • Określenie wyglądu listu poznanie nazwy adresat, nadawca- opis adresowania koperty: znaczek w prawym górnym rogu, adresat w prawym dolnym rogu, nadawca w lewym górnym rogu.
  • „Jesienna pocztówka dla mamy i taty”. Praca plastyczna z pomocą odbijanek- pieczarka, jabłko, ziemniak, gałązka.
  • Droga listu od Pani Jesieni. Oglądanie filmu „Poczta- przygody Panny Kreseczki”. Odczytanie listu od Pani Jesieni.
  • „Listy na wietrze” ćwiczenia oddechowe z piórkiem, jak najdłuższe  utrzymanie piórka w powietrzu.
  • Zabawa matematyczna „Zgubiony list”- przeliczanie kopert, manipulowanie ilością kopert- dodawanie i odejmowanie.
  • Zabawa dydaktyczna „Znikający znaczek pocztowy”- odgadywanie który ze znaczków zniknął.
  • Słuchanie i taniec swobodny do piosenki „Listonosz”

„DZIEŃ I NOC”

  • Słuchanie opowiadania „Marcelinka” ilustrowanie opowiadania za pomocą emblematów słońca, księżyca oraz wyjaśnienie rytmu dnia i nocy.
  • Dzień czy noc” – zabawa sensoryczna rozwijająca, zmysł dotyku, wyobraźnię, motorykę małą – rysowanie po ryżu.
  •  „Gwiazdki i gwiazdeczki” – zadaniem dzieci jest dobranie w pary: duża gwiazdka niebieska i mała gwiazdka niebieska itp
  • Zapoznanie z piosenką „W układzie słonecznym”- poznanie nazw planet z układu  słonecznego.
  • „Gwiazdki” – stemplowanie żółtą farbą na niebieskim papierze – wdrażanie do starannego wykonania pracy
  • Eksperyment „Dzień i noc”- poznanie właściwości i znaczenie słońca.
  • Zabawa matematyczna „Układanie rytmu dnia i nocy”z kółek żółtych i granatowych.
  • „Słonko i chmura” – ćwiczenia oddechowe. Na kartce jest narysowane słonko, a na nim wata. Dzieci zdmuchują chmurkę (watę).
  • Zwierzęta, które nie śpią w nocy- oglądanie ilustracji przykładowych zwierząt które nie śpią w nocy- nazwanie ich.
  • Ćwiczenia z bibułą metodą R. Labana.

j. angielski – październik 2021 r.

Colours – Kolory

red – czerwony

pink – różowy

yellow – żółty

purple – fioletowy
green – zielony

blue – niebieski

Autumn – Jesień

leaves – liście

rake – grabie

fox – lis

acorns – żołędzie

scarecrow – strach na wróble

pumpkin – dynia

Zwroty i wyrażenia:

How many leaves? – Ile liści? What colour is… – Jakiego koloru jest…

Scarecrow song

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes…

How many leaves

How many leaves do you see?

How many leaves In the tree?

Let’s all Mount them 1, 2, 3,

How many leaves do you see?

 1, 2, 3,

I see one leaf In the tree

I see two leaves In the tree

I see three leaves In the tee

Let’s all count them 1, 2, 3,

What colours do you see?

What colours leaves do you see?

What colour leaves are In the tree

Let’s all count them 1, 2, 3,

What colours leaves do you see?

Red, orange, yellow

I see a red leaf In the tree

I see an orange leaf In the tree

I see a yelow leaf In the tree

Red, orange, yellow 1, 2, 3

The leaves are falling down

How many leaves are falling down?

How many leaves are In the grodnu?

Let’s all count them 1, 2, 3,

How many leaves do you see?

Red, orange, yellow

I see a red leaf falling down

I see an orange leaf falling down

I see a yelow leaf falling down

Red, orange, yellow on the ground

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC WRZESIEŃ  2021

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „MOJA GRUPA”
  2. „TO JESTEM JA”
  3. „TYDZIEŃ Z KROPKĄ”
  4. „NADCHODZI JESIEŃ”
  5. „MOJE OSIEDLE, MOJE MIASTO POZNAŃ”

„MOJA GRUPA”

  • Zapoznanie z nową salą, zabawkami, kącikami zainteresowań. Wspólne ustalenie zasad korzystania z zabawek, kącików zainteresowań-„Kodeks przedszkolaka”.
  • Zwiedzanie przedszkola-zapoznanie z gabinetem pani dyrektor, sekretariatem, kuchnią oraz innymi salami, szatnią.
  • Słuchanie wiersza „Zabawki w naszej Sali”. Zabawa „Gdzie jest zabawka?-posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, za.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazków z części „Zabawki”.

„TO JESTEM JA”.

  • Słuchanie opowiadania „Jak szybko płynie czas”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Rysowanie na kartkach na temat „Mój portret”.
  • Zabawa „Ty i ja”-wskazywanie i nazywanie części ciała: głowa, ręka, noga.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej „Znikające znaczki”.
  • Rozmowa na temat „Jak ubieramy się w poszczególnych porach roku, dobieranie odpowiedniej odzieży . Nazywanie pór roku: lato, jesień, zima, wiosna.

„TYDZIEŃ Z KROPKĄ”

  • Oglądanie filmu-„Kropka” – historia dziewczynki o imieniu Vashti.
  • Zabawa matematyczna „Gdzie jest kropka”-szukanie ukrytych kropek. Klasyfikowanie według koloru, wielkości.
  • Zabawa „Malarz”-rozpoznawanie i nazywanie kolorów.
  • Zabawa „Gdzie jest kropka?”-poruszanie się w przestrzeni według poleceń nauczyciela np.: idź do przodu, idź do tyłu.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazka z części „Kolorowe kropki”.
  • Układanie rytmów „Kolorowe kropki”.

„NADCHODZI JESIEŃ”.

  • Słuchanie opowiadania „Wyprawa do lasu” B. Szelągowskiej. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Rozmowa na temat „Co robi pan leśniczy?”. Oglądanie             i nazywanie darów jesieni.
  • Wycieczka autokarowa do Parku w  Rogalinie-obserwacja jesiennej przyrody, zbieranie żołędzi, kasztanów, kolorowych liści.
  • Wykonanie ludzików z kasztanów, szyszek, żołędzi, jarzębiny-„Kasztanowy zawrót głowy”-Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Z darami natury świat nie jest ponury”.
  • Zabawa „Jesienne rytmy”-kontynuowanie jesiennych rytmów.

„MOJE OSIEDLE, MOJE MIASTO POZNAŃ”-realizacja projektu „Polska mój kraj”.

  • Słuchanie legendy „ O POZNAŃSKICH KOZIOŁKACH” ilustrowanej obrazkami. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Wykonanie makiety „Moje osiedle”.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazków z części „Ratusz”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Poznańskie Koziołki”.
  • Oglądanie albumów, zdjęć, ilustracji-poznanie ważniejszych budowli Poznania.

j. angieslki – wrzesień 2021 r.

Colours – Kolory

red – czerwony

pink – różowy

yellow – żółty

purple – fioletowy
green – zielony

blue – niebieski

Numbers – Liczby

one – jeden

two – dwa

three – trzy

four – cztery

five – pięć

six – sześć

seven – siedem

eight – osiem

nine – dziewięć

ten – dziesięć

Hello Song

Hello, hello girls and boys!

Hello, hello girls and boys!

Hello, hello girls and boys!

Hello, hello! Hello!

It’s English time! Stand up! Stretch and skip with me!

Skip, skip, skip to the tree!

Skip, skip, skip to the tree!

Skip, skip, skip to the tree and sing with me!

Bye bye Song

Bye , bye girls and boys!

Bye , bye girls and boys!

Bye , bye girls and boys!

Bye! Bye! Girls nad boys!

Zwroty i wyrażenia:

What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?

Can you caunt to six? – Czy potrafisz policzyć do sześciu?

Listen to the story. – Posłuchaj historyjki.

What is this? – Co to jest?

Look out! – Uważaj!

Stand up! – Wstań!

Sit down! – Usiądź!

Colours song

Red, pink, yellow, purple, green and blue!

Red, pink, yellow, purple, green and blue!

What’s your favourite colour,

please tell me do!

Is it red pink yellow, purple, green or blue?

Numbers song

One, two, three, four, five, six

One, two, three, four, five, six

Do you know your number

Can you count to six?

Action verbs

Stand up! – Wstań!

Sit down! – Usiądź

Walk – iść

Gallop – galopować

Tiptoe – chodzić na palcach

Sleep – zasypiać

Wake up- budzić się Twirl – kręcić się

We all fall down

Walk around the circle.
Walk around the circle.
Walking, walking.
We all fall down.

Gallop!
Gallop around the circle.
Gallop around the circle.
Galloping, galloping.
We all fall down.

Shhh! Let’s tiptoe!
Tiptoe around the circle.
Tiptoe around the circle.
Tiptoe, tiptoe.
We all fall down.

I’m so sleepy!
Sleepy, sleepy, sleepy.
I’m so sleepy.

Wake up, everybody!
Come on, we’re going to hop!
Hop around the circle.
Hop around the circle.
Hopping, hopping.
We all fall down.

Let’s twirl!
Twirl around the circle.
Twirl around the circle.
Twirling, twirling.
We all fall down.

Let’s hop and twirl!
Hop around the circle.
Twirl around the circle.
Hopping, twirling.
We all fall down.