Muchomorki

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk
  • Anna Matuszczak

Pedagog specjalny:

  • Natalia Białowąs

Pracownik obsługi:

  • Jolanta Ewald

Pomoc nauczyciela:

  • Ewa Lubczyńska

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2021

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „JESIEŃ W SADZIE”
  2. „JESIEŃ W OGRODZIE”
  3. „JAK PRZEKAZUJEMY INFORMACJE”
  4. „DZIEŃ I NOC”

„JESIEŃ W SADZIE”

  • Słuchanie wiersza „Jabłka” Anny Bayer. Oglądanie owoców, poznanie ich nazw. Dzielenie nazw owoców na sylaby.
 
  • Udział w projekcie edukacyjnym „Polska mój kraj” :Wycieczka do „Skansenu miniatur Szlaku Piastowskiego” w Pobiedziskach. Poznanie najważniejszych zabytków Poznania.
  • Dzień bez zabawek- zabawy w tworzenie budowli z pudełek po herbacie, zapałkach itp. Próby nazwania swojego dzieła.
 
  • Zapoznanie z wyglądem drzew owocowych (grusza ,jabłoń, śliwa) rosnących w sadzie- wspólne tworzenie pracy przestrzennej drzewa z tektury, farb, suszonych liści.
  • Rozwiązywanie zagadek o owocach- dopasowywanie odpowiedzi do ilustracji, układanie rytmu : jabłko, gruszka, śliwka.
  • Wspólne oglądanie filmu „Przygody Oli i Stasia #2 Warzywa i owoce”- rozmowa na temat witamin w diecie.

„JESIEŃ W OGRODZIE”

  • „W naszym ogródeczku” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej. Rozmowa na temat  praccy ogrodnika. Spotkanie z ekspertem- ogrodnikiem przedszkolnym.
  • Słuchanie i nauka refrenu piosenki „Ogórek”- inscenizacja tekstu piosenki.
  • Lepienie z plasteliny wyklejanie ogórków w słoiku.
  • Zabawa „Wizytówki” – rozpoznawanie na wizytówce swojego imienia, wprowadzenie w świat pisma metodą I. Majchrzak
  • Słuchanie wiersza „Na straganie”. Oglądanie ilustracji warzyw zawartych w wierszu- nazywanie ich.
  • Bąbelkowe dzieła sztuki- udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjny „Z darami natury świat nie jest ponury!” Kolorowanie sylwety warzywa przy pomocy foli bąbelkowej i farby.
  • Segregacja warzyw ze względu na kształt: podłużne, zaokrąglone- przeliczanie, których warzyw jest więcej.
  • „Co to za warzywo?” – rozpoznawanie nazw warzyw po opisie słownym.

 „JAK PRZEKAZUJEMY INFORMACJE”

  • Miś Burasek pisze list – rozmowa w oparciu o opowiadanie nauczyciela – zapoznanie z pracą listonosza, wzbogacanie słownika o wyrażenia związane z pocztą.
  • Określenie wyglądu listu poznanie nazwy adresat, nadawca- opis adresowania koperty: znaczek w prawym górnym rogu, adresat w prawym dolnym rogu, nadawca w lewym górnym rogu.
  • „Jesienna pocztówka dla mamy i taty”. Praca plastyczna z pomocą odbijanek- pieczarka, jabłko, ziemniak, gałązka.
  • Droga listu od Pani Jesieni. Oglądanie filmu „Poczta- przygody Panny Kreseczki”. Odczytanie listu od Pani Jesieni.
  • „Listy na wietrze” ćwiczenia oddechowe z piórkiem, jak najdłuższe  utrzymanie piórka w powietrzu.
  • Zabawa matematyczna „Zgubiony list”- przeliczanie kopert, manipulowanie ilością kopert- dodawanie i odejmowanie.
  • Zabawa dydaktyczna „Znikający znaczek pocztowy”- odgadywanie który ze znaczków zniknął.
  • Słuchanie i taniec swobodny do piosenki „Listonosz”

„DZIEŃ I NOC”

  • Słuchanie opowiadania „Marcelinka” ilustrowanie opowiadania za pomocą emblematów słońca, księżyca oraz wyjaśnienie rytmu dnia i nocy.
  • Dzień czy noc” – zabawa sensoryczna rozwijająca, zmysł dotyku, wyobraźnię, motorykę małą – rysowanie po ryżu.
  •  „Gwiazdki i gwiazdeczki” – zadaniem dzieci jest dobranie w pary: duża gwiazdka niebieska i mała gwiazdka niebieska itp
  • Zapoznanie z piosenką „W układzie słonecznym”- poznanie nazw planet z układu  słonecznego.
  • „Gwiazdki” – stemplowanie żółtą farbą na niebieskim papierze – wdrażanie do starannego wykonania pracy
  • Eksperyment „Dzień i noc”- poznanie właściwości i znaczenie słońca.
  • Zabawa matematyczna „Układanie rytmu dnia i nocy”z kółek żółtych i granatowych.
  • „Słonko i chmura” – ćwiczenia oddechowe. Na kartce jest narysowane słonko, a na nim wata. Dzieci zdmuchują chmurkę (watę).
  • Zwierzęta, które nie śpią w nocy- oglądanie ilustracji przykładowych zwierząt które nie śpią w nocy- nazwanie ich.
  • Ćwiczenia z bibułą metodą R. Labana.

j. angielski – październik 2021 r.

Colours – Kolory

red – czerwony

pink – różowy

yellow – żółty

purple – fioletowy
green – zielony

blue – niebieski

Autumn – Jesień

leaves – liście

rake – grabie

fox – lis

acorns – żołędzie

scarecrow – strach na wróble

pumpkin – dynia

Zwroty i wyrażenia:

How many leaves? – Ile liści? What colour is… – Jakiego koloru jest…

Scarecrow song

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes…

How many leaves

How many leaves do you see?

How many leaves In the tree?

Let’s all Mount them 1, 2, 3,

How many leaves do you see?

 1, 2, 3,

I see one leaf In the tree

I see two leaves In the tree

I see three leaves In the tee

Let’s all count them 1, 2, 3,

What colours do you see?

What colours leaves do you see?

What colour leaves are In the tree

Let’s all count them 1, 2, 3,

What colours leaves do you see?

Red, orange, yellow

I see a red leaf In the tree

I see an orange leaf In the tree

I see a yelow leaf In the tree

Red, orange, yellow 1, 2, 3

The leaves are falling down

How many leaves are falling down?

How many leaves are In the grodnu?

Let’s all count them 1, 2, 3,

How many leaves do you see?

Red, orange, yellow

I see a red leaf falling down

I see an orange leaf falling down

I see a yelow leaf falling down

Red, orange, yellow on the ground

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC WRZESIEŃ  2021

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „MOJA GRUPA”
  2. „TO JESTEM JA”
  3. „TYDZIEŃ Z KROPKĄ”
  4. „NADCHODZI JESIEŃ”
  5. „MOJE OSIEDLE, MOJE MIASTO POZNAŃ”

„MOJA GRUPA”

  • Zapoznanie z nową salą, zabawkami, kącikami zainteresowań. Wspólne ustalenie zasad korzystania z zabawek, kącików zainteresowań-„Kodeks przedszkolaka”.
  • Zwiedzanie przedszkola-zapoznanie z gabinetem pani dyrektor, sekretariatem, kuchnią oraz innymi salami, szatnią.
  • Słuchanie wiersza „Zabawki w naszej Sali”. Zabawa „Gdzie jest zabawka?-posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, za.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazków z części „Zabawki”.

„TO JESTEM JA”.

  • Słuchanie opowiadania „Jak szybko płynie czas”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Rysowanie na kartkach na temat „Mój portret”.
  • Zabawa „Ty i ja”-wskazywanie i nazywanie części ciała: głowa, ręka, noga.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej „Znikające znaczki”.
  • Rozmowa na temat „Jak ubieramy się w poszczególnych porach roku, dobieranie odpowiedniej odzieży . Nazywanie pór roku: lato, jesień, zima, wiosna.

„TYDZIEŃ Z KROPKĄ”

  • Oglądanie filmu-„Kropka” – historia dziewczynki o imieniu Vashti.
  • Zabawa matematyczna „Gdzie jest kropka”-szukanie ukrytych kropek. Klasyfikowanie według koloru, wielkości.
  • Zabawa „Malarz”-rozpoznawanie i nazywanie kolorów.
  • Zabawa „Gdzie jest kropka?”-poruszanie się w przestrzeni według poleceń nauczyciela np.: idź do przodu, idź do tyłu.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazka z części „Kolorowe kropki”.
  • Układanie rytmów „Kolorowe kropki”.

„NADCHODZI JESIEŃ”.

  • Słuchanie opowiadania „Wyprawa do lasu” B. Szelągowskiej. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Rozmowa na temat „Co robi pan leśniczy?”. Oglądanie             i nazywanie darów jesieni.
  • Wycieczka autokarowa do Parku w  Rogalinie-obserwacja jesiennej przyrody, zbieranie żołędzi, kasztanów, kolorowych liści.
  • Wykonanie ludzików z kasztanów, szyszek, żołędzi, jarzębiny-„Kasztanowy zawrót głowy”-Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Z darami natury świat nie jest ponury”.
  • Zabawa „Jesienne rytmy”-kontynuowanie jesiennych rytmów.

„MOJE OSIEDLE, MOJE MIASTO POZNAŃ”-realizacja projektu „Polska mój kraj”.

  • Słuchanie legendy „ O POZNAŃSKICH KOZIOŁKACH” ilustrowanej obrazkami. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Wykonanie makiety „Moje osiedle”.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazków z części „Ratusz”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Poznańskie Koziołki”.
  • Oglądanie albumów, zdjęć, ilustracji-poznanie ważniejszych budowli Poznania.

j. angieslki – wrzesień 2021 r.

Colours – Kolory

red – czerwony

pink – różowy

yellow – żółty

purple – fioletowy
green – zielony

blue – niebieski

Numbers – Liczby

one – jeden

two – dwa

three – trzy

four – cztery

five – pięć

six – sześć

seven – siedem

eight – osiem

nine – dziewięć

ten – dziesięć

Hello Song

Hello, hello girls and boys!

Hello, hello girls and boys!

Hello, hello girls and boys!

Hello, hello! Hello!

It’s English time! Stand up! Stretch and skip with me!

Skip, skip, skip to the tree!

Skip, skip, skip to the tree!

Skip, skip, skip to the tree and sing with me!

Bye bye Song

Bye , bye girls and boys!

Bye , bye girls and boys!

Bye , bye girls and boys!

Bye! Bye! Girls nad boys!

Zwroty i wyrażenia:

What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?

Can you caunt to six? – Czy potrafisz policzyć do sześciu?

Listen to the story. – Posłuchaj historyjki.

What is this? – Co to jest?

Look out! – Uważaj!

Stand up! – Wstań!

Sit down! – Usiądź!

Colours song

Red, pink, yellow, purple, green and blue!

Red, pink, yellow, purple, green and blue!

What’s your favourite colour,

please tell me do!

Is it red pink yellow, purple, green or blue?

Numbers song

One, two, three, four, five, six

One, two, three, four, five, six

Do you know your number

Can you count to six?

Action verbs

Stand up! – Wstań!

Sit down! – Usiądź

Walk – iść

Gallop – galopować

Tiptoe – chodzić na palcach

Sleep – zasypiać

Wake up- budzić się Twirl – kręcić się

We all fall down

Walk around the circle.
Walk around the circle.
Walking, walking.
We all fall down.

Gallop!
Gallop around the circle.
Gallop around the circle.
Galloping, galloping.
We all fall down.

Shhh! Let’s tiptoe!
Tiptoe around the circle.
Tiptoe around the circle.
Tiptoe, tiptoe.
We all fall down.

I’m so sleepy!
Sleepy, sleepy, sleepy.
I’m so sleepy.

Wake up, everybody!
Come on, we’re going to hop!
Hop around the circle.
Hop around the circle.
Hopping, hopping.
We all fall down.

Let’s twirl!
Twirl around the circle.
Twirl around the circle.
Twirling, twirling.
We all fall down.

Let’s hop and twirl!
Hop around the circle.
Twirl around the circle.
Hopping, twirling.
We all fall down.