Skrzaty Leśne

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Marta Ciesielska
  • Dominika Stachowska

Pedagog specjalny:

  • Anna Zakrzewska

Pracownik obsługi:

  • Sylwia Staśczak

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – WRZESIEŃ 2020 R.

Tematy kompleksowe:

  1. Witamy w przedszkolu
  2. Wakacyjne wspomnienia
  3. Jesteśmy bezpieczni
  4. Przyszła do nas Pani Jesień

Pierwszy tydzień września rozpoczniemy od rozmowy o nowych zasadach panujących w przedszkolu oraz wzmożonym reżimie sanitarnym. Przypomnimy i przećwiczymy prawidłowy sposób mycia rąk. Ustalimy także grupowy kodeks praw i obowiązków. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Bo w przedszkolu”. Będziemy ustalać położenie oraz tworzyć zbiory zabawek w naszej sali. Wykonamy pracę plastyczną „Moja ulubiona zabawka”. Będziemy również układać i opisywać historyjkę obrazkową o przedszkolnych zabawach. Porozmawiamy także o pogodzie za oknem i uzupełnimy grupowy kalendarz pogody.

W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o minionych wakacjach. Opowiemy, gdzie i jak spędziliśmy lato. Namalujemy także ilustrację do naszych wspomnień. Dowiemy się jak powstają bursztyny. Następnie będziemy śpiewać i tańczyć do piosenki „Kropla złotych marzeń”. Porozmawiamy o tym, czym można podróżować. Będziemy klasyfikować pojazdy ze względu na przeznaczenie i przynależność. Będziemy także dodawać i odejmować muszelki rozwiązując zadania z treścią. Obejrzymy ilustracje przedstawiające różne krajobrazy Polski. Spróbujemy umieścić na mapie morze, góry, jeziora itp. Wskażemy także pogodę charakterystyczną dla lata.

Trzeci tydzień września będzie poświęcony bezpieczeństwu. Zaczniemy od omówienia zasad bezpieczeństwa podczas przechodzenia przez ulicę oraz wyglądu sygnalizatora świetlnego. Będziemy też tańczyć do piosenki Na ulicy”. Kolejny dzień będzie cały w kropki. W ramach obchodów „Dnia Kropki” obejrzymy film „The dot” i porozmawiamy o naszych talentach. Wykonamy także pracę plastyczną, w której kropki będą głównymi bohaterkami. W tym tygodniu będziemy także rozmawiać na temat pracy strażaka, a licząc szczebelki strażackiej drabiny będziemy ćwiczyć posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Porozmawiamy także o tym jak należy się ubierać w zależności od pogody, aby było nam ciepło. Zapoznamy się z zawodem policjanta. Będziemy dokonywać klasyfikacji przedmiotów przydatnych i nieprzydatnych w jego zawodzie. Będziemy również ćwiczyć wzywanie pomocy w sytuacji niebezpiecznej oraz podawanie naszych adresów.

W kolejnym tygodniu zawita do nas jesień. Będziemy wymieniać zjawiska charakterystyczne dla jesieni. Podczas zabawy w kodowanie będziemy posługiwać się pojęciami związanymi z położeniem przedmiotów np. na, pod obok itp. Nauczymy się recytować fragment wiersza B. Formy „Przyszła jesień” i wykonamy pracę plastyczną zatytułowaną „Jesienne drzewo”. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Idzie jesień”. Będziemy także tworzyć zdania opisując ilustracje Pani Jesieni. Będziemy ćwiczyć umiejętności liczenia przeliczając kolorowe liście. Na koniec wykonamy eksperyment, który pokaże nam dlaczego liście zmieniają kolor.

Angielski – wrzesień 2020

Toys – Zabawki: 

scooter – hulajnoga      dolly – lalka

teddy – miś      ball – piłka

car – samochód       train – pociąg

Colours – Kolory

red – czerwony     pink – różowy       yellow – żółty    

green – zielony       blue – niebieski      purple – fioletowy       

Bus – Autobus

wheels – koła       horn – klakson      door – drzwi

wipers – wyieraczki      people – ludzie      babies – dzieci

mommies – mamusie       daddies – tatusiowie

Zwroty i wyrażenia:

sit down – usiądź

stand up – wstań

make a circle – zróbcie koło

go round and round – kręcą się

open and shut – otwierają się, zamykają się

up and down – w górę i w dół

What is this? – Co to jest?

What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?

What is red? – Co jest czerwone?

Toys song

What is red? What is red?

Can you see? Can you see?

I can see a scooter! I can see a scooter!

Point with me! Point with me!

What is yellow? … I can see a teddy! …

What is purple? … I can see a ball! …

What is green? .. I can see a car! …

What is blue? .. I can see a train! …

Colours song

Red, pink, yellow, purple, green and blue!

Red, pink, yellow, purple, green and blue!

What’s your favourite colour,

please tell me do!

Is it red pink yellow, purple, green or blue?

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – PAŹDZIERNIK 2020 R.

Tematy kompleksowe:

  1. Muzyka wokół nas
  2. Lubimy owoce
  3. Jesień w lesie i parku
  4. Mały ekolog
  5. Warzywa

Pierwszy tydzień października poświęcony będzie muzyce. Obejrzymy film edukacyjny, dzięki któremu zapoznamy się z nazwami różnych instrumentów i dowiemy się na jakie grupy można je podzielić. Wykonamy również własne instrumenty z materiału recyclingowego. Podczas wyjść do ogrodu przedszkolnego postaramy się rozwinąć zmysł słuchu i wsłuchać w otaczające nas dźwięki i odgłosy. W ramach obchodów Dnia Muzyki, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie „Co to jest muzyka?” Zastanowimy się także co ona nam daje i dlaczego ją lubimy? Nauczymy się śpiewać oraz będziemy grać na instrumentach do piosenki „Skaczące nutki”. W trakcie zabawy w sklep muzyczny będziemy dokonywać klasyfikacji instrumentów muzycznych ze względu na wybrane cechy. Będziemy także uczestniczyć w zabawach kształtujących umiejętność kontynuowania i odtwarzania podanego rytmu.

W kolejnym tygodniu przekonamy się dlaczego owoce są zdrowe. Zapoznamy się z nazwami drzew owocowych i dowiemy się, że dzielimy je na krajowe i egzotyczne. Będziemy także układać i kontynuować rytmy ułożone z owoców. Porozmawiamy na temat owocowych przetworów i dowiemy się dlaczego warto robić zapasy na zimę. Wykonamy pracę plastyczną pt. „Jabłuszko”. Będziemy klasyfikować owce ze względu na wybrane cechy raz przeliczać elementy w zbiorach. Po obejrzeniu filmu „Od kwiatu do owocu” spróbujemy opisać kolejne etapy wzrostu owoców. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Owocowe przysmaki” i wskażemy nasze ulubione owoce.

Kolejny tydzień października poświęcony będzie jesieni. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Idzie lasem Pani Jesień”. Będziemy rozmawiać o zwierzętach, które zamieszkują lasy i parki. Poznamy nazwy różnych drzew i nauczymy się je rozpoznawać po liściach i owocach. Przeliczając i segregując dary jesieni będziemy ustalać wynik dodawania i odejmowania w zakresie do 10. Wykonamy pracę plastyczną pt. „Wiewiórka” i będziemy tworzyć wspólnie opowiadanie opisujące jej przygody. Poszukując ukrytych jesiennych skarbów będziemy posługiwać się określeniami związanymi z położeniem przedmiotów np. na, pod obok, itp. Będziemy również rozmawiać o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.

Czwarty tydzień października poświęcony będzie ekologii. Będziemy rozmawiać o tym dlaczego nie należy niszczyć zieleni. Wykonamy drzewa z materiałów recyclingowych. Nauczymy się także w jaki sposób należy segregować śmieci i co oznaczają kolory koszy na śmieci. Dowiemy się także dlaczego nie należy zaśmiecać terenów zielonych i jak to wpływa na żyjące tam rośliny i zwierzęta. Porozmawiamy o tym skąd się bierze deszcz i nauczymy się śpiewać piosenkę „O zdrowej wodzie”.

Ostatni tydzień października rozpoczniemy zagadkami o tematyce warzywnej. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Wąsaty ogórek”. Dowiemy się na czym polega praca ogrodnika i co musi zrobić w swoim ogrodzie przed nadejściem zimy. Wykonamy pracę plastyczną pt. „Talerz z warzywami”. Będziemy także segregować warzywa i przeliczać elementy w zbiorach. Porozmawiamy również o tym dlaczego warzywa są zdrowe i jak często należy je jeść.

Angielski – Październik 2020

Feelings – Uczycia

smiling – uśmiechać się

happy – szczęśliwy

pouting – dąsać się

grumpy – zrzędliwy

yawning – ziewać

sleepy – śpiący

crying – płakać

sad – smutny

laughing – śmiać się

autumn – jesień

leaves – liście

rake – grabie

chestnuts – kasztany

fox – lis

hedgehog – jeż

acorns – żołędzie

scarecrow – strach na wróble

pumpkin – dynia

Zwroty i wyrażenia:

How are you feeling? – jak sie czujesz?

I’m happy – Jestem szczęśliwy

Scarecrow song

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes…

Five Little Pumpkins

One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin is happy.

Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins are grumpy.

Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins are sleepy.

Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins are sad.

Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins are playing.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE-LISTOPAD 2020 r.

Tematy kompleksowe:

  1. Jesienią dbamy o zdrowie
  2. Nasze miasto Poznań
  3. Kształty są wszędzie
  4. Sztuka bycia razem

W pierwszym tygodniu listopada porozmawiamy o tym jak dbać o nasze zdrowie. Zaczniemy od tego jak dbać o higienę. Rozwiążemy kilka zagadek z nią związaną oraz wykonamy pacę plastyczną „Brudne ręce”. Wysłuchamy wiersza J. Brzechwy „Katar” oraz porozmawiamy o tym, co należy robić kiedy jest się chorym. Nauczymy się znanej i lubianej  piosenki „Mydło lubi zabawę”.  Dowiemy się czym zajmuje się stomatolog i dlaczego tak ważne jest mycie zębów. Ułożymy historyjkę obrazkową związaną z higieną jamy ustnej. Wspólnie poobserwujemy co się dzieje za oknami i uzupełnimy nasz grupowy kalendarz pogody. Wysłuchamy wiersza „Stroje na różne pory roku” oraz porozmawiamy o tym jak należy się ubierać jesienią. Stworzymy zbiory zdrowej i niezdrowej żywności oraz porównamy ich ilość. Oprócz tego wspólnie się pogimnastykujemy.

Drugi tydzień będzie poświęcony Polsce. Przypomnimy sobie legendę o Czechu Lechu i Rusie. Zapoznamy się z wyglądem ludowego stroju wielkopolskiego oraz bamberskiego. Dowiemy się jak wygląda herb Poznania. Posłuchamy legendy o Świętym Marcinie, tradycjami związanymi z tym świętem oraz wykonamy kotyliony w barwach narodowych. Spróbujemy poskładać pocięte obrazki zabytków Poznańskich w całość oraz odgadniemy co na nic jest. Stworzymy grę matematyczną ukazującą Poznań, a następnie spróbujemy w nią zagrać.

W następnym tygodniu porozmawiamy o otaczających nas kształtach. Zastanowimy się nad tym co jest okrągłe. Zaśpiewamy i zatańczymy do piosenki „Dwa kółeczka”. Zbadamy jakie występują różnice pomiędzy kwadratem, a prostokątem oraz ułożymy z nimi kilka rytmów. Podczas następnych zajęć poznamy cechy charakterystyczne trójkąta. Z otrzymanych trójkątów spróbujemy stworzyć kilka zbiorów. Oprócz tego zastanowimy się czy figury geometryczne występują w przyrodzie. Posłuchamy wiersza „Bajki nowej prostokątnej i kwadratowej” oraz porozmawiamy na jego temat. Dowiemy się kto to jest architekt i czym się zajmuje. Zaprojektujemy swój wymarzony dom z figur geometrycznych. Porozmawiamy o tym, że z dnia na dzień na dworze robi się zimniej. Zastanowimy się co możemy zmienić w naszym ubiorze aby był on lepiej dostosowany do panującej pogody.

Ostatni tydzień listopada poświęcimy na rozmowy o przyjaźni. Spróbujemy określić za co się lubimy, w czym jesteśmy dobrzy. Posłuchamy oraz nauczymy się piosenki „Każdy jest inny”.  Wysłuchamy bajki „Apolejka i jej osiołek” M.Kruger. Stworzymy obrazek dla bliskiej nam osoby. Będziemy świętować Dzień Misia i w związku z nim będziemy ustalać położenie obrazków misia rozmieszczonego w różnych częściach Sali. W kolejnym dniu posłuchamy opowiadania „Marchewkowy tort” G. Kasdepkę. Porozmawiamy o koleżeństwie i przyjaźni oraz spróbujemy pociąć obrazek tortu w taki sposób aby starczyło do każdego członka grupy. Po wysłuchaniu wiersza  L. Łącz pt. „Przyjaciel ze schroniska” zastanowimy się czy tylko człowiek może być naszym przyjacielem. Dowiemy się jak dbać o naszych czworonożnych przyjaciół.

Angielski – listopad 2020 r.

BODY

head – głowa

arms – ręce

tummy – brzuch

fingers – palce

legs – nogi

feet – stopy

shoulders – ramiona

knees – kolana

toes – palce u stóp

chin – broda

Face – Twarz

ears – uszy

nose – nos

hair – włosy

face – twarz

eyes – oczy

mouth – usta

Zwroty i wyrażenia:

It’s a monster! – To potwór!

It’s me! – To ja!

Touch your ears. – Dotknij swoich uszu.

Touch your nose. – Dotknij swojego nosa.

Shake your head! – Potrząśnij głową!

Wave your arms! – Pomachaj rękami!

Pat your tummy! – Poklep się po brzuchu!

Wave your fingers! – Pomachaj paluszkami!

Pat your legs! – Poklep się po nogach!

Stamp your feet! – Zatup stopami!

Body song

Shake, shake, shake your head,

shake your head with me! x2

Wave, wave, wave your arms,

wave your arms with me! x2

Pat, pat, pat your tummy,

pat your tummy with me! x2

Wave, wave, wave your fingers,

wave your fingers with me! x2                                   

Pat, pat, pat your legs,

pat your legs with me! x2

Stomp, stomp, stomp your feet,

stomp your feet with me! x2

Pinocchio Song

Everybody in! Everybody out!

Everybody turn around!

Everybody shout: Hey!

Everybody ready, here we go!

Let’s do the Pinocchio:

Right arm.

Left arm.

Right leg.

Left leg.

Chin up!

Turn around!

Sit down!

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE- GRUDZIEŃ 2020

Tematy kompleksowe:

  1. Świąteczne pocztówki
  2. Nasze emocje
  3. Zabawy w film
  4. Nadchodzą Święta Bożego Narodzenia
  5. Z Nowym Rokiem raźnym krokiem

Pierwszy tydzień grudnia rozpoczniemy rozmowami na temat zbliżających się świąt. Zastanowimy się z czym kojarzą nam się gwiazdki. Wykonamy pracę plastyczną „Niebo pełne gwizd”. Przypomnimy sobie jak wypisać kartkę świąteczną i co należy potem z nią zrobić. Porozmawiamy o pracy listonosza i policzymy różne kartki. Dowiemy się jak ludzie kiedyś się ze sobą komunikowali, a jak robią to dziś. Poukładamy rytmy z obrazków różnych telefonów. Sprawdzimy pogodę za oknem i uzupełnimy nasz kalendarz pogody. Porozmawiamy o świątecznym drzewku- dowiemy się skąd się je bierze, gdzie można je znaleźć w środowisku naturalnym i co na nim rośnie. Wspólnie ubierzemy naszą grupową choinkę. Ostatniego dnia posłuchamy Legendy o Świętym Mikołaju. Wyjaśnimy dlaczego nazywa się Go Świętym. Posłuchamy i nauczymy się piosenki „To Mikołaj, to Mikołaj”.

W drugim tygodniu skupimy się na naszych emocjach. Porozmawiamy o tym jakie emocje mogą towarzyszych nam w różnych sytuacjach. Nazwiemy różne emocje przedstawione na obrazkach. Wykonamy pracę plastyczną „dziwne miny”. Kolejnego dnia odszuakmy na zdjęciach osoby, które sie czegoś boją. Wspólnie stworzymy grupowy słoik strachów. Stworzymy Skrzatową orkiestrę i pogramy na instrumentach do utworu „Hallo, tanz mit mir”. Spróbujemy według wskazuwek ułożć serce na polu do kodowania oraz powiemy z czym nam się ten symbol kojarzy. Następnego dnia poukładamy krótkie historyjki obrazkowe i opowiemy c się na nich dzieje. Poobserwujemy krajobraz za oknem i powiemy co się od jesieni znieniło za oknem. Porozmawiamy o tym jaka pogoda panuje w grudniu oraz jaka zbliża się pora roku.

W kolejnym tygodniu porozawiamy o kinie. Wysłuchamy oraz omówimy wiersz „Magia kina” oraz pogramy na instrumentach do utworu „Wwalc kwiatów”. Obejrzymy film o tym jak powstaje film. Namalujemy scenę z naszego ulubionego filmu. Spróbujemy wcielić się w aktorów i nagrać nasz własny film. Dowiemy się kim jest i co robi reżyser. Zagramy w grę planszową „Na planie filmowym”. Zzabawimy się w „Co było dalej?” i spróbujemy stworzyć historię o porach roku. Następnego dnia będziemy przeliczać zbiory i oceniać czego jest więcej, a czego mniej.

Następny tydzień rozpoczniemy od rozmowy na temat zbliżających się świąt. Wysłuchamy oraz spróbujemy nauczyć się wiersza „Czar Świąt”. Wykonamy pracę plastyczną. Porozmawiamy o tym jakie znamy tradycje związane z Bożym Narodzeniem oraz wspólnie pokolędujemy. W następnym dniu będziemy przeliczać bombki. Porozmawiamy o ptakach zimujących w naszym kraju. Dowiemy się jak się nazywają i jak wyglądają. Spróbujemy niektóre z nich znaleźć podczas zabaw w przedszkolnym ogrodzie. W tygodniu odwiedzi nas tajemniczy gość- Gwiazdor! To będzie ekscytujące spotkanie.

W ostatnim tygodniu tego roku porozmawiamy o czasie. Tydzień zaczniemy od wysłychania opowiadania „Kto ważniejszy?” i rozmowy na jego temat. Wykonamy  pracę plastyczną „Zegar” z płyty CD. Posłuchamy i porozmawiamy o dniach tygodnia na podstawie wiersza „Najważniejszy dzień” U. Kowalskiej. Spróbujemy nauczyć się po kolei dni tygodnia. Wysłychamy i nauczymy się piosenki „Plan na tydzień” . Podczas następnych zajęć posłuchamy wiersza „Kapryśna pogoda” i porozmawiamy o porach roku. Ostatniego dnia roku poukładamy pocięte obrazki przedstawiające różne pory roku oraz spróbujemy je nazwać.

Język angielski – Grudzień 2020 r.

Christmas – Boże Narodzenie

reindeer- renifer

Santa – Święty Mikołaj

snowflake – płatek śniegu

snowman – bałwan

angel – anioł

bells – dzwonki

Christmas tree – choinka

Toys – Zabawaki

train – pociąg

rocket – rakieta

robot – robot

bear – miś

clap – klaskać

stomp – tupać

whisper – szeptać

Zwroty i wyrażenia:

We wish you a Merry Christmas – Życzymy Wam Wesołych Świąt

Happy New Year – Szczęśliwego Nowego Roku

What do you want for Christmas? _ Co chcesz dostać na Gwizdkę?

I want a… – Chcę dostać…

What Do You Want For Christmas?

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a train. I want a train.
I want a great big train.
A train? A train!

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a rocket. I want a rocket.
I want a great big rocket.
A rocket? A rocket!
Prepare for lift-off…5, 4, 3, 2, 1, LIFT-OFF!

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a robot. I want a robot.
I want a great big robot.
A robot? A robot!

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a teddy bear. I want a teddy bear.
I want a great big teddy bear.
A teddy bear? A teddy bear!
Right leg. Left leg. Right arm. Left arm.
Oh no!

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
Santa’s on his way!

We wish you a Merry Christmas.

We wish you a Merry Christmas.

We wish you a Merry Christmas.
We wish you a Merry Christmas
and a Happy New Year. 

Happy holidays to you, your family,
your friends.
Happy holidays, Merry Christmas,
and a Happy New Year.

Let’s clap.
We all do a little clapping. X3

Christmas is here.
We all do a little jumping. X2

Christmas is here.

Let’s stomp.
We all do a little stomping. X3

Christmas is here.

Shhh…let’s whisper.
We all do a little whispering. X3

Christmas is here. Big voices!
We wish you a Merry Christmas. X3

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – STYCZEŃ 2021 R.

Tematy kompleksowe:

  1. Jak spędzamy wolny czas
  2. Przyszła zima
  3. Święto Babci i Dziadka
  4. Sporty zimowe

Pierwszy tydzień stycznia poświęcimy rozmowom o tym jak można w ciekawy sposób spędzać wolny czas. Porozmawiamy o pracy aktora i o tym dlaczego warto chodzić do teatru. Nauczymy się śpiewać piosenkę „W krainie baśni”. Odbędziemy wirtualną podróż po muzeum w ramach realizacji projektu „Zabawy sztuką”. Dowiemy się jakie ciekawe eksponat można tam znaleźć. Dowiemy się jakie są kolejne etapy powstawania książki układając historyjkę obrazkową i próbując przewidzieć co się może zdarzyć w wyniku następujących po sobie czynności. Będziemy również rozmawiać o naszych ulubionych zabawkach i porównywać je pod względem wielkości i długości.

W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla zimy. Będziemy zimową pogodę podczas wyjść do ogrodu przedszkolnego. Podczas zabaw matematycznych będziemy porównywać bałwanki pod względem wielkości. Wymieniając atrybuty charakterystyczne dla zimy będziemy ją porównywać z pozostałymi porami roku. Dowiemy się także dlaczego jest ona potrzebna roślinom i zwierzętom. Wykonamy także pracę plastyczną ilustrującą zimowy krajobraz. Będziemy śpiewać i tańczyć do piosenki „Zimowy rock’n’roll”. Będziemy eksperymentować poznając właściwości śniegu i lodu. Rozwiązując zadania z treścią będziemy ustalać wynik dodawania i odejmowania w zakresie do 10.

Trzeci tydzień stycznia poświęcony będzie babciom i dziadkom.  Opowiemy o tym dlaczego kochamy nasze babcie i naszych dziadków. Wykonamy dla nich przepiękne laurki. Spróbujemy opisać jak wyglądają nasi dziadkowie i wykonamy ich portrety. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób możemy pomagać starszym osobom i dlaczego należy to robić. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Smakołyki”. Obejrzymy prezentacje multimedialną przedstawiającą przedmioty codziennego użytku z czasów dzieciństwa naszych dziadków i pradziadków i będziemy dokonywać klasyfikacji przedmiotów porównując je z tymi nam współczesnymi.

W ostatnim tygodniu stycznia rozmawiać będziemy o naszych ulubionych zimowych sportach i zabawach. Dowiemy się w jaki sposób zachować bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu i lodzie. Wykonamy pracę plastyczną ilustrującą nasze ulubione zabawy. Będziemy rozmawiać także o Zimowej Olimpiadzie Sportowej. Poznamy symbolikę flagi olimpijskiej oraz dowiemy się co to są zasady fair play. Nauczymy się  śpiewać piosenkę „pora na zimowy sport”. Będziemy tworzyć zbiory sprzętów sportowych wykorzystywanych zimą i latem. Stworzymy grę matematyczną „Zimowe ściganki”. W ramach realizacji projektu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” dowiemy się dlaczego warto dbać o aktywność fizyczną.  

Język angielski – Styczeń 2021 r.

Winter – Zima

penguin – pingwin

snowflake – płatek śniegu

mittens – rękawiczki

hat – czapka

snowman – bałwan

polar bear – niedźwiedź polarny

coat – kurtka

jumper – sweter

igloo – iglo

boots – buty

scarf – szal

winter suit – kombinezon zimowy

hat – kapelusz

buttons – guziki

Zwroty i wyrażenia:

It’s a snowman – To jest bałwan

They are mittens – To są rękawiczki

Put your right/left mitten in – Włóż swiją prawą /lewą rękawicę do środka

Put your right/left mitten out – Włóż swiją prawą /lewą rękawicę na zewnątrz

Look at me – Popatrz na mnie

This is my… – To jest mój…

These are my… – To są moje…

It’s cold – Jest zimno

‚WINTER HOKEY
You put your right mitten in,
You take your right mitten out.
You put your right mitten in,
And you shake it all about.
You do the winter pokey (shiver)
And you turn yourself around
Thats what its all about!

Thats what its all about!

You put your left mitten in,
You take your left mitten out.

That’s what its all about!

You put your right boot in,
You take your right boot out.


That’s what its all about!

You put your left boot in,
You take your left boot out.


That’s what its all about!

You put your winter hat in,
You take your winter hat out.


That’s what its all about!

You put your long scarf in,
You take your long scarf out.


That’s what its all about!

You put your snowsuit in
You take your snowsuit out
..
That’s what its all about!

I’m a little snowman

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf.

Brrr…it’s cold!

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold

Język angielski – luty 2021 r.

Weather – Pogoda

hot – gorąco

cold – zimno

windy – wietrznie

sunny – słonecznie

rainy – deszczowo

snowy – śnieżnie

umbrella – parasol

Clothes – Ubrania

t-shirt – koszulka

trousers – spodnie

socks – skarpetki

shoes – buty

jacket – kurtka

hat – czapka

swimsuit – kostium kąpielowy

shorts – szorty

Zwroty i wyrażenia:

It’s hot – Jest gorąco

It’s cold – Jest zimno

It’s sunny – Jest słonecznie

It’s rainy – Jest deszczowo

Is it rainy? – Czy jest deszczowo?

Put up your umbrella – Rozłóż swój parasol

Put on… – Załóż…

What do we do when the weather is rainy?  – Co robisz kiedy pogoda jest deszczowa?

How’s the weather? – Jaka jest pogoda?

Where is my… – Gdzie jest mój…

Where are my – Gdzie są moje….

Weather song

What do we do when the weather’s rainy?

What do we do when the weather’s rainy?

What do we do when the weather’s rainy?

Put up your umbrella

What do we do when the weather’s cold?   x3

Put on your hat.

What do we do when the weather’s windy?   x3

Put on your jacket.

What do we do when the weather’s sunny?   x3

Put on your t-shirt.

What do we do when the weather’s hot?   x3

Put on your swimsuit

How’s the weather?

How’s the weather?
How’s the weather?
How’s the weather today?
Is it sunny?
Is it rainy?
Is it cloudy?
Is it snowy?
How’s the weather today?

Let’s look outside.
How’s the weather?
Is it sunny today?
Let’s look outside.
How’s the weather?
Is it rainy today?
Let’s look outside.
How’s the weather?
Is it cloudy today?
Let’s look outside.
Is it snowy today?

How’s the weather?
How’s the weather?
How’s the weather today?
Is it sunny?
Is it rainy?
Is it cloudy?
Is it snowy?
How’s the weather today?

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – LUTY 2021 R.

Tematy kompleksowe:

  1. W karnawale same bale
  2. Dbamy o zwierzęta zimą
  3. Zwierzęta domowe
  4. Wynalazki

W pierwszym tygodniu lutego będziemy rozmawiać o karnawale. Dowiemy się co oznacza ten termin oraz gdzie odbywają się najsłynniejsze karnawały na świecie. Wykonamy kolorowe karnawałowe maski. Będziemy się świetnie bawić podczas grupowego balu, zaprezentujemy swoje stroje. Wykonamy eksperyment, który pokaże nam, że wokół nas jest powietrze. Podczas zabaw z balonami będziemy układać oraz poruszać się według ustalonego rytmu. Będziemy także liczyć przedmioty ustawione w szereg posługując się liczebnikami przodowymi.

Drugi tydzień lutego poświęcony będzie zwierzętom. Dowiemy się jak możemy pomóc ptakom i zwierzętom w lesie zimą. Dowiemy się na czym polega praca leśniczego oraz jakie ma obowiązki zimą. Wykonamy prace plastyczną pt. „Leśne zwierzęta”. Porozmawiamy o tym, że nie wszystkie ptaki wylatują na zimę do ciepłych krajów oraz jak można pomóc tym, które pozostały. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Wróbelek stempelek”. Dowiemy się także kto może dokarmiać zwierzęta w lesie oraz jakie jest dla nich charakterystyczne pożywienie. Będziemy ćwiczyć umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni oraz wykonując zadanie na karcie pracy wskazywać górę i dół kartki. Ułożymy także historyjkę obrazkową ilustracją olejne etapy powstawania karmnika. Spróbujemy ją opowiedzieć.

Trzeci tydzień lutego poświęcony będzie zwierzętom domowym. Opowiemy o naszych ukochanych domowych pupilach lub zwierzętach, które chcielibyśmy mieć. Wykonamy prace plastyczną inspirowaną przygodami słonia Elmera w ramach projektu „Zabawy sztuką/”. Dowiemy się dlaczego psy nazywane są najlepszymi przyjaciółmi człowieka oraz nauczymy się śpiewać piosenkę „Kundel bury”. W ramach realizacji projektu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” wykonamy zadanie „Dbamy o rośliny i zwierzęta – nawet te najmniejsze”. Licząc serek dla myszy będziemy ustalać wynik dodawania i odejmowania. Porozmawiamy także o tym jak należy dbać o psy i koty oraz innych domowych pupili. Dowiemy się także jaką rolę spełniają Schroniska dl Bezdomnych Psów i Kotów. Będziemy również dokonywać klasyfikacji przedmiotów potrzebnych do pielęgnacji wybranych zwierząt domowych.

W ostatnim tygodniu lutego porozmawiamy o wynalazkach. Porozmawiamy o urządzeniach codziennego użytku ułatwiających nasze życie i będziemy je porównywać z podobnymi przedmiotami z przeszłości. Będziemy dokonywać klasyfikacji tych przedmiotów ze względu na przeznaczenie i przynależność. Porozmawiamy o tym czy i dlaczego urządzenia elektroniczne są nam potrzebne? Zaprojektujemy własne wynalazki. Będziemy również wykonywać doświadczenia, które umożliwią nam poznanie właściwości magnesu. Spróbujemy wyjaśnić termin „wynalazca” i dowiemy się na czym polega praca naukowca. Nauczymy się śpiewać „Piosenkę młodych odkrywców”. Chodząc jak roboty będziemy poruszać się w przestrzeni według poleceń nauczyciela.

Język angielski – marzec 2021 r.

Spring – Wiosna

rainbow – tęcza

bird – ptak

butterfly – motyl

bee – pszczoła

spring – wiosna

caterpillar – gąsienica

Easter – Wielkanoc

Easter Bunny  – Zajączek Wielkanocny

Easter eggs – pisanki

Easter basket – koszyczek wielkanocny

Easter egg hunt – poszukiwanie pisanek

chocolates – czekoladki

Słownictwo dodatkowe:

ears – uszy

pows – łapy

nose – nos

tail – ogon

whiskers – wąsy

body –  ciało

in – do środka

out – na zewnątrz

around – dookoła

shake – potrząsać

march – marsz

buzz – brzęczeć

blink – migać

creep – pełzać

Zwroty i wyrażenia:

I can see – Widzę…

I can hear – Słyszę….

I can feel – Czuję…

Spring is here – Nadeszła wiosna

Spring is here

I can see a rainbow
I can hear the birds
I can feel the sun
Spring is here

I can see the butterflies
I can hear the bees
I can feel the wind
Spring is here

Goodbye winter, hello spring
A new start for everything!
Goodbye snow and hello sun
Let’s go outside and have some fun!
Dance! Oh Yeah!

Ladybug song

Fly, fly, fly,

Ladybug fly.

Fly over here,

Fly over there.

They fly up high,

And they fly down low.

Around and around

And around they go

They fly fast,

And they fly slow.

Oh, ladybugs fly.

Yodel lady

Yodel lady

Yodel lady

Bug, bug, bug, bug!

The Bunny Hokey Pokey

You put your bunny ears in,

You put your bunny ears out,
You put your bunny ears in,
And you shake them all about.
You do the Bunny-Pokey,
And you hop yourself around—
That’s what it’s all about!

You put your bunny paws in;
You put your bunny paws out,
You put your bunny paws in,
And you shake them all about.
You do the Bunny-Pokey,
And you hop yourself around—
That’s what it’s all about!

You put your bunny nose in;
You put your bunny nose out,
You put your bunny nose in,
And you shake it all about.
You do the Bunny-Pokey,
And you hop yourself around—
That’s what it’s all about!

You put your bunny tail in,

You put your bunny tail out,
You put your bunny tail in,
And you shake it all about.
You do the Bunny-Pokey,
And you hop yourself around—
That’s what it’s all about!

You put your bunny whiskers in;
You put your bunny whiskers out,
You put your bunny whiskers in,
And you shake them all about.
You do the Bunny-Pokey,
And you hop yourself around—
That’s what it’s all about!

You put your bunny body in;
You put your bunny body out,
You put your bunny body in,
And you shake it all about…


ZAGADNIENIA PROGRAMOWE- MARZEC 2021

Tematy kompleksowe:

  1. Ciepło-zimno
  2. Przedwiośnie
  3. Z głową w chmurach
  4. W marcu jak w garncu
  5. Radosna Wielkanoc

W pierwszym tygodniu marca zapoznamy się z krainami, w których jest ciepło lub zimno. Dowiemy się gdzie leży pustynia Sahara, Arktyka i Antarktyda. Spróbujemy odgadnąć jakie żyją tam zwierzęta i co tam rośnie. Porównamy tamte krajobrazy z naszym i wymienimy różnice. Wysłuchamy i porozmawiamy o wierszu „Żaba ze środy, która lubiła lody” T. Bogdanowicz. Wykonamy pracę plastyczną pt.: „Moje ulubione smaki lodów”. W następnym dniu porozmawiamy o tym skąd się bierze ciepło w naszych domach i poukładamy rytmy. Na koniec tygodnia obejrzymy film edukacyjny o tym, skąd się bierze herbata i jak powstaje. Wspólnie zaparzymy kilka herbat, oceniając ich kolor i zapach.

Drugi tydzień będzie dotyczył zbliżającej się nowej pory roku. Rozpoczniemy go od wysłuchania wiersza D. Terrakowskiej „Przedwiośnie”. Wskażemy pierwsze oznaki wiosny, które pojawiły się w wierszu i na dworze. Nauczymy się piosenki „Wkrótce wiosna”. Wspólnie obejrzymy film edukacyjny ożyciu pszczół. Przypomnimy sobie czym jest i jak wygląda plaster miodu, pasieka, truteń. Dowiemy się, czym zajmuje się pszczelarz. Wysłuchamy opowiadania „Listek” M. Strzałkowskiej i spróbujemy opowiedzieć jak pojawiają się liście na drzewach. W kolejnym  dniu przypomnimy sobie nazwy wiosennych kwiatów. Każdy spróbuje je policzyć- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Ostatniego dnia pobawimy się w zabawę „Jak daleko” i będziemy mierzyć krokami i stopami jak daleko mamy do wiosennego obrazu.

Trzeci tydzień będzie poświęcony tematyce kosmosu. Będziemy rozwiązywać zagadki słowne związane z niebem oraz dowiemy się, że planety krążą wokół słońca. Wspólnie wysłuchamy i nauczymy się śpiewać piosenkę „Kosmiczna wyprawa”. Przeprowadzimy eksperyment i za pomocą globusa i latarki udowodnimy, że w różnych miejscach ziemi, noc i dzień następuje o różnej porze. Dowiemy się, że inne planety również mają noc i dzień. Spróbujemy ułożyć z kółek rytm dnia i nocy na kartkach. Porozmawiamy o pracy astronauty i nauczymy się recytować wiersz K. Roguskiego „Astronauta”. Wykonamy pracę plastyczną pt.: „Rakietą do gwiazd”. W następnym dniu dowiemy się jak nazywają się planety krążące wokół słońca i ile ich jest. Zastanowimy się nad tym czy na innych planetach, krążących wokół słońca jest woda, prąd i tlen. Postaramy się dowiedzieć jak możemy dbać o naszą planetę, aby niczego na niej nie zabrakło. Ostatniego dnia wykonamy eksperyment „znikającego płomienia”-  dzięki niemu dowiemy się, że rozpalenia ognia potrzebujemy tlenu, który mamy na naszej planecie.

Pierwszy dzień następnego tygodnia rozpoczniemy od obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa. Aby uczcić ten dzień wykonamy skarpetkowe pacynki. Dowiemy się również, że nastała nowa kalendarzowa pora roku. Opowiemy o jej następstwach i poukładamy pocięte na kawałki wiosenne pejzaże. Wysłuchamy i porozmawiamy na temat wiersza „Marcowa pogoda” B. Formy. Razem nauczymy się śpiewać piosenkę „Wiosna nowina radosna”. W następnym dniu porozmawiamy o tym czego potrzebuje roślina do wzrostu. Zamienimy się w ogrodników i w doniczkach zasadzimy rzeżuchę, fasolę oraz cebulę. W ostatnim dniu opowiemy o ludowej tradycji topienia/palenia marzanny. Ułożymy krótką historyjkę obrazkową związaną z tą tradycją.

W ostatnim tygodniu będziemy przygotowywać się na nadchodzące święta. Pooglądamy wyroby sztuki ludowej- rzeźby, hafty, ceramikę. Wskażemy czym różni się sztuka ludowa w różnych regionach naszego kraju. Wysłuchamy ludowej piosenki „Lipka zielona” i spróbujemy się jej nauczyć. W kolejnym dniu będziemy rozwiązywać zagadki słowne związane z Wielkanocą. Porozmawiamy o wielkanocnych tradycjach.  Wykonamy pracę plastyczną „Baranek”. W następnym dniu zajrzymy do naszych roślin- opiszemy zaobserwowane zmiany oraz zadbamy o ich dalszy wzrost. W następnym dniu będziemy układać produkty w koszyczku wielkanocnym wg wskazówek nauczyciela. Użyjemy do tego słów: na, pod, obok, za. W ostatnim dniu obejrzymy,  ułożymy i opowiemy historyjkę obrazkową pt.: „Malowanie pisanki” .


j. angielski – kwiecień 2021 r.

Farm animals – Zwierzeta na wsi

cow – krowa

pig – świnia

horse – koń

sheep – owca

goat – koza

cat – kot

dog – pies

duck – kaczka

chicken – kurczak

donkey – osioł

Zwroty i wyrażenia:

What do you hear? – Co słyszysz?

What do you see? – Co widzisz?

What is it? – Co to jest?

It’s a dog – To jest pies

Walk Around the Farm

Let’s take a walk around the farm,
around the farm,
around the farm.

Let’s take a walk around the farm,
What do you SEE?

A cow! A cow!
A dog! A dog!
A duck! A duck!
A horse! A horse!
A pig! A pig!
A sheep! A sheep!

That’s what you SEE!

Let’s take a walk around the farm,
around the farm,
around the farm.

Let’s take a walk around the farm,
What do you HEAR?

Moo! (A cow!)
Ruff, ruff, ruff! (a dog!)
Quack, quack, quack (a duck!)
Neigh! (a horse!)
Oink, oink, oink (a pig!)
Baa! (a sheep!)
Find more lyrics at ※ Mojim.com

That’s what you HEAR!

Let’s take a walk around the farm,
around the farm,
around the farm.

Let’s take a walk around the farm,
What do you SEE?

Let’s take a walk (x 8)

Moo! (Good-bye Cow!)
Ruff, ruff, ruff! (Good-bye, Dog!)
Quack, quack, quack (Good-bye, Duck!)
Neigh! (Good-bye, Horse!)
Oink, oink, oink (Good-bye, Pig!)
Baa! (Good-bye, Sheep!)

(Elephant Sound) Good-bye, Elephant.

Elephant?

On the Farm?

No!

Best Animal Sounds Song (Farm)

See the animals here today

They love to talk and they love to play

They’re having such fun they’re sure to stay

But what do the animals say?

Woof woof woof

It’s a dog

Meow, meow, meow

It’s a cat

Moo, moo, moo

It’s a cow

Quack, quack, quack

It’s a duck

Baa, baa, baa

It’s a sheep

Oink, oink, oink

It’s a pig

Neigh, neigh, Leigh

It’s a horse

Cluck, cluck, cluck

It’s a chicken

Squeak, squeak, squeak

It’s a mouse

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE KWIECIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Zdrowie na wiosnę
  2. Wiosna na wsi
  3. Ekologiczny świat
  4. Polska- Moja Ojczyzna

Pierwszy tydzień kwietnia rozpoczniemy rozmowami o zdrowiu. Wysłuchamy opowiadania „Niedziela u Wędrowniczków” K. Wojciechowskiej. Spróbujemy ustalić z jakiego powodu Wędrowniczki źle się czuły. Dowiemy się co powinniśmy robić aby dobrze się czuć. Następnym wyzwaniem będzie dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Zadbamy o naszą aktywność fizyczną i spróbujemy pobawić się w zabawy z dzieciństwa naszych rodziców. Następnie wspólnie poukładamy rytmy z kolorowych kredek. Obejrzymy  film edukacyjny i porozmawiamy o pracy dentysty. Dowiemy się jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej. Ostatniego dnia zrealizujemy temat z projekty „Kubusiowi przyjaciele natury”. Porozmawiamy o zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej.

W następnym tygodniu będziemy rozmawiać o gospodarstwie wiejskim. Dowiemy się jakie zwierzęta mieszkają na wsi i jak się nazywają ich domy. Będziemy tworzyć zbiory ze zwierzętami mieszkającymi w danym pomieszczeniu np. kurniku. Wysłuchamy i porozmawiamy o wierszu „Konik polny i boża krówka” J. Brzechwy. Zaśpiewamy i zatańczymy piosenkę „Kaczuszki”. Dowiemy się co jedzą zwierzęta na gospodarstwie oraz jak spędzają dzień. Ustalimy jakie produkty otrzymujemy od zwierząt gospodarskich. Dowiemy się jak wygląda proces powstawania masła i ułożymy związaną z tym historyjkę obrazkową. Ostatni temat w tym tygodniu będzie dotyczył bezpieczeństwa na wsi. Wysłuchamy wiersza „Po co krowie rogi na głowie?” i porozmawiamy o ważnych sytuacjach, na które powinniśmy zwrócić uwagę przebywając na wiejskim podwórku.

Kolejny tydzień rozpoczniemy od wysłuchanie wiersza „Przedwiośnie” M. Strzałkowskiej. Ustalimy jakie śmieci można ze sobą wyrzucać i do jakich kolorów koszy. Przypomnimy sobie co to jest recykling. Spróbujemy wykonać pracę plastyczną z recyklingowych surowców. Dowiemy się co to jest ekologia i środowisko. Spróbujemy ustalić jak możemy dbać o środowisko naturalne. W następnym dniu będziemy rozmawiać o wysypiskach śmieci i sortowniach odpadów. Ustalimy co można zrobić ze śmieci z Bio pojemników, papieru, plastiku i szkła. Będziemy również świętować Dzień Ziemi. Z tej okazji będziemy próbować odkodować drogę do kosza na śmieci oraz zrealizujemy temat z projekty „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Ostatniego dnia będziemy tworzyć i przeliczać zbiory różnych śmieci. Spróbujemy wskazać, których jest najwięcej, najmniej lub tyle samo.

Ostatni tydzień kwietnia będzie poświęcony tematom związanych z naszym krajem. Wysłuchamy i porozmawiamy na temat treści wiersza „Moja ojczyzna” D. Kossakowskiej. Ustalimy jak nazywają się osoby mieszkające w Polsce, jak wygląda nasza flaga oraz co możemy zrobić dla naszej ojczyzny. Wysłuchamy oraz nauczymy się refrenu „Mazurka Dąbrowskiego” w utrzymaniu odpowiedniej postawy. W następnym dniu wysłuchamy legendy o Warsie i Sawie. Ustalimy jak nazywa się stolica Polski,  jaki wygląda jej herb oraz nad jaką leży rzeką. Następna legenda będzie dotyczyła powstania naszego Państwa. Ułożymy historyjkę obrazkową o Czechu, Lechu i Rusie oraz nazwiemy miasto „Gniezno”, w którym zaczęła się historia naszego kraju. Omówimy ukształtowanie terenów Polski. Wskażemy na mapie morzę i góry. Obejrzymy legendę o Smoku Wawelskim. Będziemy układać zamek z figur geometrycznych wg instrukcji nauczyciela. Ostatni dzień tego miesiąca będzie poświęcony projektowi „Zabawa sztuką”. Omówimy cykl rozwoju motyla. Obejrzymy obrazy z motylami w sztuce np. „Statek ze skrzydłami”, „Wiatraki i motyle”.