Skrzaty Leśne

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk
  • Anna Matuszczak

Pedagog specjalny:

  • Natalia Białowąs

Pracownik obsługi:

  • Jola Ewald

Godziny dostępności nauczycieli: 

Ewa Bąk – poniedziałek -11.00-12.00 (I, II tydz. miesiąca)

               – wtorek 16.00-17.00 (III, IV tydz. miesiąca)

Anna Matuszczak – poniedziałek 16.00-17.00

Natalia Białowąs – piątek 14.00-15.00

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC MARZEC 2023

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY”.
  • „NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE”.
  • „MUZYKA WOKÓŁ NAS”.
  • „WIOSENNE PRZEBUDZENIA”.
  • „MARCOWA POGODA”

 „ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY”.

  • „Sawanna” Oglądanie ilustracji z egzotycznymi zwierzętami, opisywanie zdaniami pojedynczymi i złożonymi na temat ilustracji
  • „Dzikie zwierzęta”- wycinanie i kolorowanie sylwet różnych zwierząt, tworzenie kukiełki, naśladowanie dźwięku zwierzęcia.
  • Oglądanie filmu „Wycieczka do zoo- Blippi po polsku”, rozmowa na temat filmu, rozpoznanie zaprezentowanych zwierząt.
  • „W zoo”- zabawa matematyczna. Tworzenie zbiorów zwierzęcych, przeliczanie.
  • Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Żyrafa u fotografa” (załącznik)- rozmowa na temat wiersza.
  • „Kto jest większy a kto mniejszy” porównywanie wielkości wybranych zwierząt egzotycznych
  • Zabawa badawcza- badanie właściwości banana- badanie wyglądu, twardości, smaku, badanie lupami.
  • „Zwierzęta świata”- segregacja zwierząt zamieszkałych w wodzie, w  lesie, na sawannie i na biegunie- segregacja, przeliczanie.

„NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE”

  • Oglądanie ilustracji „W układzie słonecznym”- Poznanie nazw planet, oglądanie wizytówek z nazwami ( gwiazda, planeta, kometa).
  • Zapoznanie tekstem i taniec do piosenki „W układzie słonecznym”- Nutkosfera
  • Zabawa matematyczna „Gwiazdki duże i małe”- układanie rytmu podanego przez nauczyciela
  • Kosmiczny prezent – wykonanie gwiezdnego kwiatka dla mamy na Dzień Kobiet- wycięcie gwiazdki, dekorowanie brokatem, cekinami.
  • Eksperyment „Kosmiczne jaja”- cola i jajko- włożenie jajka do szklanki z cola, obserwacja w ciągu kilku dni co się stało z jajkiem.
  • „Geometryczna rakieta” -układanie rakiety z kształtów według instrukcji nauczyciela.
  • Oglądanie filmu „Jak polecieć w kosmos”- Fundacja Uniwersytet Dzieci- rozmowa na temat pracy astronauty, oraz jak dbać o naszą planetę.
  • „Słuchanie wiersza I. R. Salach „W Toruniu żył Kopernik”- rozmowa na temat wiersza”-poznanie postaci Mikołaja Kopernika

„MUZYKA WOKÓŁ NAS”.

  • Słuchanie wiersza   A Frączek „Przedszkolna orkiestra”- rozmowa na temat wiersza.
  • Zapoznanie z melodią  i tekstem piosenki „Mały muzyczny świat”
  • Zabawa muzyczno- matematyczna „Wlazł kotek na płotek”- granie na dzwoneczkach według podanego kodu kolorystycznego. Trzymanie się odpowiedniej kolejności.
  • Oglądanie teledysku wraz ze słuchaniem utworu F. Chopina „Wiosenny Walc”- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie gdy pojawia się wiosna.
  • Tworzenie własnego instrumentu – „Grzechoczący bębenek” – ryż, kubeczek, papier kolorowy, gumka recepturka..
  • Oglądanie ilustracji związanych z Krakowem, słuchanie hejnału mariackiego.
  • Zabawa matematyczna „Muzyczna gra”- losujemy instrument oraz kartkę z liczbą od 1-9, gramy na instrumencie tyle razy ile wskazuje liczba.
  • Słuchanie wiersza I. Salach „Nutki”- rozmowa na temat wiersza. Poznanie wyglądu różnych nut i ich zapisu.

„WIOSENNE PRZEBUDZENIA”

  • Słuchanie wiersza  „Nasze kwiaty”- B. Formy- rozmowa na temat wiersza.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Nareszcie wiosna”-nauka piosenki. Odzwierciedlanie piosenki z pomocą chustek.
  • „Kwiaty w wazonie”- przeliczanie kwiatów w wazonie- dodawanie i odejmowanie w zakresie większym niż 10.
  • Sadzenie cebulek tulipanów-dbanie i obserwacja posadzonych roślin, określenie co jest potrzebne do rozwoju roślin.
  • Słuchanie wiersza i jego inscenizacja A. Widzowskiej „Wiosenna pobudka”- rozmowa na temat inscenizacji. Zapoznanie z cyklem rozwoju motyla cytrynka.
  • Wiosna w obrazach- wypowiadanie się na temat reprodukcji Claude’a Moneta „Wiosna”- malowanie wiosennej łąki farbami przy pomocy kleksów.
  • Utrwalanie nazw drzew i krzewów występujących wiosną w parku, rozmowa na temat zwierząt zamieszkujących park.
  • Zabawa matematyczna „Wiosenna symetria”- odbijanie przedmiotów w lusterku- łączenie połówek różnych obrazków związanych z wiosną.

„MARCOWA POGODA”

  • Słuchanie wiersza S. Kraszewskiego „Witaminowe abecadło”- Rozpoznawanie liter  na kartonikach wymienionych w wierszu- rozmowa na temat wiersza.
  • Zajęcia plastyczne „Wesoła cebula”- wycinanie, kolorowanie, doklejanie krepiny.
  • Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”- scenariusz nr 2 Misja dom. Na tropie ekonawyków .
  • Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Marcowy dzień”.- rozmowa na temat opowiadania.
  • Zabawa matematyczna „Przepis na marcową pogodę”- dokładanie odpowiednich kartoników z pogodą, segregacja, przeliczanie.
  • Założenie kącika przyrodniczego z cebulą, rzeżuchą, kiełkami rzodkiewką-obserwacja co się dzieje pod ziemią i na jej powierzchni.
  • Gdzie są kwiaty? Poruszanie się zgodnie z instrukcją nauczyciela- do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo.

REALIZACJA PROJEKTU „ZABAWY SZTUKĄ”

  • Praca plastyczna „Mój kosmos”„Ekspresjonizm abstrakcyjny”- projekt „Zabawa sztuką”

REALIZACJA PROGRAMU „KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”

  • Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”- scenariusz nr 2 Misja dom. Na tropie ekonawyków

REALIZACJA PROJEKTU „TYDZIEŃ POLSKICH BAJEK”

  • 06.03 „Reksio terapeuta”
  • 07.03 „Bolek i Lolek: imieniny mamy”
  • 08.03 „Miś Uszatek: Wesołe miasteczko”
  • 09.03 „Pomysłowy Dobromir: Mechaniczne zamki”
  • 10.03 Bajka wspólnie wybrana

KALENDARZ WYDARZEŃ

  • Wielkanocne warsztaty z rodzicami

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC LUTY 2023

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „POMYSŁY NA FERIE”.
  • „W KARNAWALE SAME BALE”
  • „PROJEKT PIENIĄDZE”.

 „POMYSŁY NA FERIE”.

  • Zabawa z kolorowymi  piłkami- stosowanie określeń: na lewo od , z tyłu, za…
  • Zabawy z kolorami -mieszanie farb na palecie-nazywanie nowo powstałych kolorów. Malowanie pędzlem na kartce-nadawanie tytułu swojej pracy.
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej- „Co się zmieniło”-porównywanie dwóch ilustracji-odszukanie 5 różnic.
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej-składanie obrazka z części „Buty”.
  • Rozpoznawanie i nazywanie instrumentów-segregowanie instrumentów na ciche i głośne- tworzenie przedszkolnej orkiestry.
  • Zabawa dydaktyczna  z kolorowymi woreczkami- „Gdzie jest woreczek?” posługiwanie  się określeniami: na, pod, obok, za .
  • Ćwiczenia twórcze-malowanie farbami na śniegu .
  • Zabawa „Bingo”-rozpoznawanie liter w imionach kolegów i koleżanek.
  • Słuchanie opowiadania „Czy śnieg jest czysty” H.Zdzitowiecej. Zabawa badawcza ze śniegiem.
  • Oglądanie guzików, omówienie ich wyglądu- segregowanie guzików ze względu na kolor, kształt .

„W KARNAWALE SAME BALE”

  • Oglądania filmu dla dzieci z cyklu „Edu kredka”- pt: „Karnawał”-zapoznanie dzieci z tradycjami                 i zwyczajami obchodzenia karnawału w Polsce i w innych krajach. Rozmowa na temat filmu-udzielania odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Karnawał w przedszkolu”.
  • Zabawa „Balonowe rytmy”-wykorzystanie w zabawie wyciętych z tektury balonów.
  • Oglądanie różnych masek karnawałowych-opisywanie ich wyglądu. Wycinanie wybranego konturu maski, ozdabianie według własnego pomysłu.
  • Zabawa „Podziel na sylaby”-korona, maska, serpentyna, balony.
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej-porównywanie dwóch ilustracji-odszukanie  5 różnic  „Bal w przedszkolu”.
  • Zabawa matematyczna „ Kolorowe serpentyny”-porównywanie długości serpentyn, segregowanie ze względu na kolor.

„PROJEKT -PIENIĄDZE”.

  • Słuchanie wiersza „Pieniążki” I Fabiszewskiej , rozmowa nt treści-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Budowanie siatki pytań, określanie co interesuje dzieci i czego chciałyby się dowiedzieć o pieniądzach, pokaz  polskich pieniędzy .
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej-składanie obrazków z części „ Banknoty”.
  • Zabawa „Znajdź monetę”-odnajdywanie schowanych w ryż monet.
  • Oglądanie filmu edukacyjnego-„Jak powstają monety” . Rozmowa na temat filmu, wzbogacenie wiedzy nt polskich pieniędzy, historii i sposobu wytwarzania, porównywanie sposobu wytwarzania pieniędzy dawniej i dziś.
  • Rysowanie po śladzie „Monety, banknoty”

REALIZACJA PROGRAMU „KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”

  • Rozmowa na temat „Co to jest pogoda, a co to jest klimat?”.

REALIZACJA PROJEKTU „ZABAWY SZTUKĄ”

Oglądanie różnych skarbonek. Wykonanie „Skarbonki” wykorzystanie plastikowych pojemników . Ozdabianie według własnego pomysłu.

KALENDARZ WYDARZEŃ

  • „FILHARMONIA POMYSŁÓW”
  • „BALIK KARNAWAŁOWY”

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC STYCZEŃ 2023

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „MIJAJĄ DNI ,MIESIĄCE, LATA”.
  • „ZIMA I ZWIERZĘTA”.
  • „ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA”.
  • „WARSZAWA STOLICA POLSKI”

 „MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA”.

  • Słuchanie wiersza „Co robią dni tygodnia zimą?”.-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Zabawa „Dni tygodnia”-nazywanie dni tygodnia, używanie liczebników porządkowych : pierwszy dzień, drugi dzień itd.
  • Zabawa „Co robią dni tygodnia”-pantomima.
  • Nauka rymowanki „Mija czas”.
  • Rozwiązywanie zagadek „Pory roku”-nazywanie miesięcy, przyporządkowanie miesięcy do pór roku.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Wiwat Nowy Rok”.
  • Zabawa taneczna w parach „Która godzina”.

„ZIMA I ZWIERZĘTA”

  • Słuchanie opowiadania „Dokarmiamy ptaki”-rozmowa na temat opowiadania. Oglądanie ilustracji „Ptaki w karmniku”-rozpoznawanie i nazywanie ptaków .
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Dopasuj cień”.
  • Ćwiczenia słownikowe „Ptaki”-wyodrębnianie pierwszej głoski.
  • Rozwijanie sprawności manualnej „Ptaki w karmniku”-rysowanie po śladzie.
  • Opisywanie zimowego krajobrazu na podstawie ilustracji i własnych obserwacji.
  • Malowanie zimowego krajobrazu białą farbą na czarnej kartce. 

„ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA”.

  • Słuchanie wiersza „Pędzą wnuki ulicami”-rozmowa na temat wiersza. Opisywanie wyglądu babci i dziadka- rysowanie portretów.
  • Zabawa matematyczna „Ciasteczka dla babci i dziadka”-tworzenie zbiorów.
  • Zabawa „Szukamy kwiatka”-poruszanie się w przestrzeni według poleceń nauczyciela np.: idź do przodu, idź w prawo .
  • Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość wzrokową „Co się zmieniło?”.
  • Przygotowanie niespodzianki dla babci i dziadka- przedstawienie, prezent.

„WARSZAWA STOLICA POLSKI”

  • Słuchanie legendy  „O Warsie i Sawie”-utrwalenie znajomości nazwy stolicy Polski-Warszawa. Rozmowa na temat dawnych stolic Polski: Gniezno, Kraków.
  • Nauka piosenki „Stolice Polski”.
  • Wyklejanie kawałkami kolorowego papieru konturu „Warszawskiej Syrenki”.
  • Układanie historyjki obrazkowej „Wars i Sawa” 

KALENDARZ WYDARZEŃ

  • „FILHARMONIA POMYSŁÓW”
  • „PRZEDSTAWIENIE Z OKAZJI DNIA BABCI I DZIADKA”

j. angielski

Winter – Zima

penguin – pingwin

snowflake – płatek śniegu

mittens – rękawiczki

hat – czapka

snowman – bałwan

polar bear – niedźwiedź polarny

coat – kurtka

jumper – sweter

igloo – iglo

boots – buty

scarf – szal

winter suit – kombinezon zimowy

hat – kapelusz

buttons – guziki

Zwroty i wyrażenia:

It’s a snowman – To jest bałwan

They are mittens – To są rękawiczki

Put your right/left mitten in – Włóż swiją prawą /lewą rękawicę do środka

Put your right/left mitten out – Włóż swiją prawą /lewą rękawicę na zewnątrz

Look at me – Popatrz na mnie

This is my… – To jest mój…

These are my… – To są moje…

It’s cold – Jest zimno

I’m a little snowman

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf.

Brrr…it’s cold!

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!

I’m a little snowman, look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold

’WINTER HOKEY
You put your right mitten in,
You take your right mitten out.
You put your right mitten in,
And you shake it all about.
You do the winter pokey (shiver)
And you turn yourself around
Thats what its all about!

Thats what its all about!

You put your left mitten in,
You take your left mitten out.

That’s what its all about!

You put your right boot in,
You take your right boot out.


That’s what its all about!

You put your left boot in,
You take your left boot out.


That’s what its all about!

You put your winter hat in,
You take your winter hat out.


That’s what its all about!

You put your long scarf in,
You take your long scarf out.


That’s what its all about!

You put your snowsuit in
You take your snowsuit out
..
That’s what its all about!

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „JAK WYGLĄDAŁ ŚWIAT PRZED MILIONAMI LAT”.
  • „PROJEKT PREZENTY”.
  • „MÓJ DOM”.
  • „MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI”.

„JAK WYGLĄDAŁ ŚWIAT PRZED MILIONAMI LAT”

  • Poznanie historii lalki – opowiadanie z ilustracjami- dostrzeganie różnic w lalkach. Rozmowa na temat lalek.
  • Wyklejanie sylwety lalki dowolnymi materiałami (bibułą, wstążkami, fragmentami kolorowego papieru, rysowanie pisakami.
  • Próby do „Świątecznego kolędowania”.
  • Oglądanie filmu „Historia Świętego Mikołaja – animacja”- Bliżej przedszkola- rozmowa na temat tego kim był Święty Mikołaj.
  • Obchody imienin Świętego Mikołaja.
  • Odnajdowanie dinozaurów na ilustracjach- opisywanie ich wyglądu.
  • „Dinozaury do szeregu!”- układanie dinozaurów według ustalonego rytmu ( kolor, wielkość)- przeliczanie.
  • Słuchanie opowiadania S. Kraszewskiego „Węgiel”- oglądanie ilustracji z węglem, poznanie różnych właściwości węgla i skąd się wziął , zapoznanie z pracą górnika.
  • Słuchanie i nauka piosenki „Świat sprzed milionów lat”.
  • Zajęcia matematyczne „Wagoniki jadą w świat”- naklejanie wagoników z kolorowego papieru z cyframi na kartkę i dorysowanie grudek węgla według liczby na wagoniku.

„PROJEKT PREZENTY”

  • Słuchanie wiersza A. Frączek „Prezenty”. Rozmowa na temat wiersza.
  • Rozmowa na temat „Co można dać w prezencie?””Z jakiej okazji można podarować prezent?”- zebranie rzeczy do kącika „Stoisko prezentowe”.
  • Próby pakowania prezentów w kąciku „Stoisko prezentowe”- podziwianie swojej pracy.
  • Próby do świątecznego kolędowania.
  • Oglądanie kilku krótkometrażowych filmów o tym jak się pakuje prezenty: -Efektowne pakowanie prezentów – Jak zapakować misia?Pakowanie prezentów – Jak najprościej zapakować pudełko? Przeliczanie prezentów, segregowanie ze względu na kształt.
  • Przygotowanie prezentu dla ptaków- rolki z ręcznika papierowego, smalec, ziarenka- zawieszenie przysmaków w karmnikach.
  • Eksperyment- Zimne ognie- omówienie zasad obchodzenia się z ogniem.
  • Nauka piosenki „List do zimy”.
  • „Prezent”- łączenie obrazka z części – kolorowanie ilustracji.

„IDĄ ŚWIĘTA”

  • Oglądanie filmu EduKredka – TRADYCJE ŚWIĄTECZNE-Film edukacyjny. Rozmowa na temat filmu i porównanie jak my spędzamy święta w domu.
  • Praca w zespole- kolorowanie elementów choinki i tworzenie jednej wspólnej choinki.
  • Świąteczne kolędowanie wraz z rodzicami.
  • Oglądnięcie historyjki obrazkowej, ustalenie odpowiedniej kolejności i  przyporządkowanie do odpowiedniej liczby od 1-7 w tym utrwalanie nazw dni tygodnia.
  • „Bombki na choince”- rysowanie na choince kolorowych bombek według podanej przez nauczyciela liczby.
  • Zabawa „Nakrywamy do wigilijnego stołu”- poznajemy zasady savoir- vivre’u- poznanie znaczenia elementów na wigilijnym stole, oraz odgadywanie z czego są potrawy na stole.
  • Nauka piosenki „Idą święta”.
  • Słuchanie opowiadania M Strękowskiej- Zaremby „Sąsiad”- rozmowa na temat opowiadania: Kto zamieszkał w bloku Olka?, Kim był nowy sąsiad? Dlaczego ten wieczór wigilijny był najciekawszym w życiu Olka?

„ZIMA ZE ŚNIEGIEM”

  • Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak „Pracowita zima”- rozmowa na temat wiersza: Jaka pora roku się zaczyna?, Co robiła zima?, O czym przestrzegała dzieci zima?
  • Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką”- „Nietypowy pędzel”- malowanie różnymi przedmiotami (patyczki, pompony, piórka, folia bąbelkowa itp.) Krajobrazu Zimowego – białą farba na czarnych kartkach.
  • Oglądanie filmu EduKredka – BEZPIECZNE ZABAWY- Film edukacyjny- rozmowa na temat filmu.
  • Ustalanie rytmu z czapek szalików i rękawiczek, według instrukcji nauczyciela, przeliczanie przedmiotów.
  • Słuchanie wiersza A Widzowskiej „Szczypawka”. Zabawa badawcza- woda, para wodna, lód.
  • Nauka piosenki  „Niech się spełnią marzenia”. Śpiewanie wspólnie i solo piosenki.
  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej -Zaremby „Sekret bałwanka”- rozmowa na temat wiersza.

REALIZACJA PROJEKTU „ZABAWY SZTUKĄ”

  • „Nietypowy pędzel”

UDZIAŁ W PROJEKCIE UNICEF

  • 07.12-oglądanie bajek ukraińskich
  • 08.12- prezentacja kraju „Czechy”
  • 09.12-Oglądanie prezentacji „Niemcy”
  • 13.12- Podsumowanie projektu

KALENDARZ WYDARZEŃ

  • Obchody imienin Świętego Mikołaja
  • Świąteczne kolędowanie

j. angielski

Christmas – Boże Narodzenie

reindeer- renifer

Santa – Święty Mikołaj

snowflake – płatek śniegu

snowman – bałwan

angel – anioł

bells – dzwonki

Christmas tree – choinka

Toys – Zabawaki

train – pociąg

rocket – rakieta

robot – robot

bear – miś

clap – klaskać

stomp – tupać

whisper – szeptać

Zwroty i wyrażenia:

We wish you a Merry Christmas – Życzymy Wam Wesołych Świąt

Happy New Year – Szczęśliwego Nowego Roku

What do you want for Christmas? _ Co chcesz dostać na Gwizdkę?

I want a… – Chcę dostać…

What Do You Want For Christmas?

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a train. I want a train.
I want a great big train.
A train? A train!

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a rocket. I want a rocket.
I want a great big rocket.
A rocket? A rocket!
Prepare for lift-off…5, 4, 3, 2, 1, LIFT-OFF!

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a robot. I want a robot.
I want a great big robot.
A robot? A robot!

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
I want a teddy bear. I want a teddy bear.
I want a great big teddy bear.
A teddy bear? A teddy bear!
Right leg. Left leg. Right arm. Left arm.
Oh no!

What do you want for Christmas? Christmas? Christmas?
What do you want for Christmas?
Santa’s on his way.
Santa’s on his way!

We wish you a Merry Christmas.

We wish you a Merry Christmas.

We wish you a Merry Christmas.
We wish you a Merry Christmas
and a Happy New Year. 

Happy holidays to you, your family,
your friends.
Happy holidays, Merry Christmas,
and a Happy New Year.

Let’s clap.
We all do a little clapping. X3

Christmas is here.


We all do a little jumping. X3

Christmas is here.

Let’s stomp.
We all do a little stomping. X3

Christmas is here.

Shhh…let’s whisper.
We all do a little whispering. X3

Christmas is here. Big voices!
We wish you a Merry Christmas. X3

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC LISTOPAD 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „MOJA RODZINA”.
  • „POLSKA MOJA OJCZYZNA”.
  • „MÓJ DOM”.
  • „MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI”.
  • „MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO”

„MOJA RODZINA”

  • Wizyta pana Bałaganika- rozmowa inspirowana wierszem B. Kosmowskiej „ Dziwny lokator”
  • Wypełnianie sylwety misia- kredkami, watą, skrawkami papieru i bibuły- rozmowa na temat misiów.
  • Słuchanie baśni M. Strękowskiej- Zaremby „Napój zapomnienia”- rozmowa na temat baśni. Odpowiadanie na pytania nauczyciela.
  • Oglądanie ilustracji z różnymi zawodami oraz narzędziami jakim posługujemy się w danym zawodzienazywanie zawodów w najbliższym otoczeniu, obserwacja pracy ogrodnika (zgrabianie liści)
  • Nauka piosenki „Jak dobrze mieć rodzinę”- rozpoznanie tempa i nastroju piosenki.
  • Rozmowa na temat „Jak lubię bawić się z rodzicami?” Rozwiązywanie zagadek obrazkowych” co może być na obrazku. „Jaka to zabawa?”
  • Zabawa badawcza -poznanie właściwości magnesu- eksperyment z przyciąganiem i odpychaniem magnesu-m wyciąganie wniosków.

„POLSKA MOJA OJCZYZNA”

  • Słuchanie utworu „Czy to bajka..” Marii Konopnickiej- rozmowa na temat wiersza.
  • Słuchanie wiersza „Ojczyzna” Włodzimierza Domieradzkiego. Rozmowa na temat „Co oznacza słowo ojczyzna” oraz „Czym dla mnie  jest ojczyzna?”.
  • Wykonanie rozety- wycinanie i nacinanie kół- dużego czerwonego i mniejszego białego- łączenie i tworzenie rozety.
  • „Z czym kojarzy mi się Polska?”- wybieranie elementów skojarzonych z Polską- układanie do zbioru, przeliczanie.
  •  Zapoznanie z hymnem Polski- nauka pierwszej zwrotki i refrenu- określenie nastroju melodii.
  • Oglądanie ilustracji  znanych miejsc w Poznaniu- omówienie jakie znamy miejsca w Poznaniu, poznanie ciekawostek na temat naszego miasta.

„MÓJ DOM”

  • Słuchanie wiersza P. Bręsiewicza „W moim rodzinnym domu”- rozmowa na temat wiersza”- zabawa „Mój dom rodzinny to taki dom, gdzie..”
  • Malowanie na kartce pracy przy pomocy farb- „Mój dom”.
  • Nauka piosenki „Magiczne miejsce”- śpiewanie według możliwości dziecka- nauka refrenu na zasadzie echa.
  • Nasłuchiwanie odgłosów zwierząt domowych dopasowanie do ilustracji. Rozmowa jak odżywiają się różne zwierzęta i jak należy się nimi zajmować. Zapoznanie z napisami nazw zwierząt-pies, kot, rybka, żółw, chomik.
  • Zabawa „W którym miejscu?”- przemieszczanie domku na kartce papieru- określenie jego położenia domku na kartce. Ćwiczenia ułatwiające orientacje na kartce papieru- rysowanie kropek według polecenia nauczyciela.
  • Słuchanie wiersza I.R. Salach „W moim domu”- rozmowa na jego temat. Określenie pomieszczeń w moim domu.
  • Obserwacja ilustracji urządzeń (jeśli to możliwe to również zaprezentowanie ich w rzeczywistości np. Blender -tarka ręczna, latarka-świeca, telefon stacjonarny- telefon komórkowy) domowych stosowanych w dawnych czasach i stosowanych dziś. Poznanie bezpiecznego zastosowania urządzeń w domu. 
  • Przydzielenie ilustracji urządzeń do pomieszczeń przeliczenie gdzie jest ich najwięcej.

„MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI”

  • Rozmowa na temat: „Co oznacza dla mnie słowo „Dom”?” Rozmowa na temat prawa dzieci do ochrony przed przemocą, poznanie nr Ogólnopolskiego Telefonu dla ofiar przemocy, oraz poznanie symbolu wzywania pomocy.
  • Zajęcia plastyczne „Okno z witrażem”- oglądanie reprodukcji witrażu. Wycinanie dziur w kartce i naklejanie bibuły- tworzenie witrażu.
  • Taniec i śpiewanie piosenki w miarę swoich możliwości „Moje prawa”
  • Spacer po najbliższej okolicy-poznawanie zasad zachowywania się na spacerze, oraz odpowiedzialności za swojego kolegę.
  • Słuchanie wiersza „O prawach dziecka”- stworzenie ramki z figur geometrycznych według instrukcji nauczyciela- przeliczanie figur w ramce.
  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby „Obowiązki”- rozmowa na temat opowiadania.
  • Słuchanie opowiadania o obowiązkach rodziny- dzieci odczytują globalnie nazwy : mama, tata, Ida, Tom, losują figury w odpowiednim kolorze i odgadują ikony na nich zawarte- dopasowanie do postaci i przeliczenie kto ma najwięcej obowiązków. Zapoznanie z cyfrą 0.
  • Spacer w okolicy osiedla- obserwacja otoczenia dostrzeganie znaków i zasad jakich należy przestrzegać by być bezpiecznym.

„MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO”

  • Słuchanie wiersza I. R. Salach „Czystość to zdrowie”- gromadzenie przedmiotów do utrzymania czystości- segregacja przedmiotów do utrzymania czystości ciała i do czystości pomieszczeń.
  • Zabawa „Moja wizytówka” -wprowadzenie w świat pisma metodą I. Majchrzak rysowanie po śladzie litery „A”
  • Domowe sposoby na zdrowie: cebula, burak i czosnek- zwrócenie uwagi na wygląd, kształt, zapach- badanie z pomocą lupy.
  • Nauka piosenki „Lekcja zdrowia” śpiewanie samodzielnie i w grupie.
  • Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej „Chory kotek”- rozmowa na temat wiersza: Jak dbać o swoje zdrowie?
  • Zajęcia plastyczne „Kotki z makaronu”- wyklejanie ilustracji kota różnymi rodzajami makaronu
  • Uważaj! Niebezpieczeństwo! -rozmowa inspirowana opowiadaniem S. Karaszewskiego „Jazda bez trzymanki”
  • W aptece-odwołanie się do doświadczenia dzieci, poznanie sposobu obchodzenia się z nimi. Rozmowa na temat pracy aptekarza.
  • Zabawa matematyczna „W aptece” przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów (tabletki, syrop, maści).

REALIZACJA PROJEKTU „ZABAWY SZTUKĄ”

  • „Bajkowe obrazy”

KALENDARZ WYDARZEŃ

  • Obchody „Dnia Postaci z Bajek”
  • Obchody „Dnia Pluszowego Misia”
  • Przedstawienie pt. „Recepta na odwagę”
  • Filharmonia pomysłów „Mapa dźwiękologów”

j. angielski

BODY

head – głowa

arms – ręce

tummy – brzuch

fingers – palce

legs – nogi

feet – stopy

shoulders – ramiona

knees – kolana

toes – palce u stóp

chin – broda

Face – Twarz

ears – uszy

nose – nos

hair – włosy

face – twarz

eyes – oczy

mouth – usta

Zwroty i wyrażenia:

It’s a monster! – To potwór!

It’s me! – To ja!

Touch your ears. – Dotknij swoich uszu.

Touch your nose. – Dotknij swojego nosa.

Shake your head! – Potrząśnij głową!

Wave your arms! – Pomachaj rękami!

Pat your tummy! – Poklep się po brzuchu!

Wave your fingers! – Pomachaj paluszkami!

Pat your legs! – Poklep się po nogach!

Stamp your feet! – Zatup stopami!

Body song

Shake, shake, shake your head,

shake your head with me! x2

Wave, wave, wave your arms,

wave your arms with me! x2

Pat, pat, pat your tummy,

pat your tummy with me! x2

Wave, wave, wave your fingers,

wave your fingers with me! x2                                

Pat, pat, pat your legs,

pat your legs with me! x2

Stomp, stomp, stomp your feet,

stomp your feet with me! x2

Pinocchio Song

Everybody in! Everybody out!

Everybody turn around!

Everybody shout: Hey!

Everybody ready, here we go!

Let’s do the Pinocchio:

Right arm.

Left arm.

Right leg.

Left leg.

Chin up!

Turn around!

Sit down!

Prepositions of place – Przyimki określające położenie

in – do środka

out – na zewnątrz

up – do góry

low – nisko

high – wysoko

right – prawo

left – lewo

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „IDZIE JESIEŃ PRZEZ OGRÓD I SAD”.
  • „IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT”.
  • „CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY”.
  • „IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM”.

 „IDZIE JESIEŃ PRZEZ OGRÓD I SAD”. 

  • Słuchanie rymowanki „Ola w sadzie” I. Fabiszewskiej . Rozmowa na temat rymowanki-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Oglądanie ilustracji „Sad jesienią i sad latem”. Porównywanie ilustracji, opisywanie zmian, które zaszły w sadzie jesienią.
  • Wycinanie konturów jabłek, gruszek i śliwek-naklejanie na kartkę- „Sad jesienią”
  • Układanie rytmów z owoców- „Owocowe rytmy”-wykorzystanie sylwet owoców wyciętych z papieru kolorowego
  • Nauka piosenki „Zbiory z ogrodu i sadu”  . Zabawa rytmiczna „Różne owoce”.
  • Zabawa „Porządki w spiżarni”-porządkowanie według gatunku, przeliczanie.

„IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT”

  • Słuchanie opowiadania „Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Słuchanie wiersza „Dary jesieni”-rozmowa na temat wiersza. Zabawa „Leśne zapasy”–układanie i przeliczanie : orzechów, kasztanów, żołędzi.
  • Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej „Jak jeż szukał mieszkania”. 
  • Zabawa „Gdzie jest jeż”-poruszanie się w przestrzeni według poleceń nauczyciela.
  • Nauka piosenki „Jesienna zagadka”. Zabawy przy piosence.
  • Rysowanie po śladzie: jeż , wiewiórka.  

„CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY”.

  • Oglądanie filmu „Co robi rolnik?”-zapoznanie z pracą rolnika.
  • Słuchanie opowiadania „Cukier”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Rozmowa na temat z czego powstaje cukier?. 
  • Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość wzrokową „Co się zmieniło?”.
  • Oglądanie filmu „Jak powstaje chleb?”-zapoznanie z pracą młynarza, piekarza.
  • Lepienie z gliny dowolnej formy przestrzennej.
  • Nauka piosenki „Jak to z chlebem było”. Zabawa „Smaczne pieczywo”.

„IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM”

  • Słuchanie wiersza „Jesienna muzyka”-rozmowa na temat wiersza. Oglądanie i opisywanie ilustracji „Deszczowa jesień”. 
  • Słuchanie wiersza „Szara pogoda”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Nazywanie aktualnej pory roku.
  • Zabawa matematyczna „Jesienne zabawy”-przeliczanie parasoli, liści. Porównywanie wielkości. Układanie rytmów.
  • Granie na instrumentach perkusyjnych „Muzyka jesieni”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Kłótnia kaloszy”.
  • Kolorowanie konturów parasoli, naklejanie różnych elementów: koła, trójkąty, kwiaty, liście itp. 

REALIZACJA PROJEKTU „Z DARAMI NATURY ŚWIAT NIE JEST PONURY”

  • „Lecą na głowę liście kolorowe. Zabawy z liśćmi.”
  • „Jeżowy domek-wykonanie schronienia dla jeża na czas zimowego snu.”  

KALENDARZ WYDARZEŃ

  • „MOBILNE LABORATORIUM”
  • „DZIEŃ UŚMIECHU”
  • „FILHARMONIA POMYSŁÓW”
  • „JESIENNE WARSZTATY DLA DZIECI I RODZICÓW -ŚWIĘTO DYNI”

j. angielski

Feelings – Uczycia

smiling – uśmiechać się

happy – szczęśliwy

pouting – dąsać się

grumpy – zrzędliwy

yawning – ziewać

sleepy – śpiący

crying – płakać

sad – smutny

laughing – śmiać się

autumn – jesień

leaves – liście

rake – grabie

chestnuts – kasztany

fox – lis

hedgehog – jeż

acorns – żołędzie

scarecrow – strach na wróble

pumpkin – dynia

Zwroty i wyrażenia:

What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?

My favourie colour is…. – Moim ulubionym kolorem jest…

What colour is… – Jakiego koloru jest…

Scarecrow song

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes…

Five Little Pumpkins

One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin is happy.

Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins are grumpy.

Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins are sleepy.

Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins are sad.

Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins are playing.

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE.

  • „MOJA GRUPA”
  • „TYDZIEŃ Z KROPKĄ”
  • „MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA”
  • „IDZIE JESIEŃ PRZEZ LAS I PARK”

„MOJA GRUPA”

  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Zasady przedszkolaka”, wyjaśnienie pojęcia „zasady” ustalenie zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania. Wspólne opracowanie Grupowego kodeksu przedszkolaka
  • Oglądanie ilustracji „Zabawki”- udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Opowiadanie o swojej ulubionej zabawce w przedszkolu.
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową- „Poszukaj taką samą figurę”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Krąg dziecięcych rąk”- zwrócenie uwagi na budowę piosenki: zwrotka, refren.
  • Zabawa Ciepło – zimno-poruszanie się w przestrzeni według poleceń np.: idź do przodu,                   idź do tyłu
  • Zabawa „Głuchy telefon”

„TYDZIEŃ Z KROPKĄ”

  • Oglądanie filmu „Kropka”- historia dziewczynki o imieniu Vashti, która uwierzyła w siebie. Rozmowa nt.  pokonywania słabości i wiary we własne możliwości. 
  • Zabawa matematyczna „Gdzie jest kropka?” –liczenie kropek, układanie rytmu.
  • Zabawa matematyczna„ „Kolorowe kropki” -klasyfikowanie kropek ze względu na wielkość                 i kolor.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Biedronka i Muchomor”. 
  • Tworzenie obrazków z kolorowych kropek według własnego pomysłu.

 „MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA”

  • Spacer na pobliskie skrzyżowanie  zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego  , kształtowanie właściwych nawyków w zakresie prawidłowego, bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym,  zwracanie uwagi na różnorodność pojazdów oraz znaki drogowe na drodze.
  • Słuchanie wiersza I. Salach „Na pomoc”- rozmowa na temat wiersza-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Utrwalenie znajomości numerów telefonów alarmowych.
  • Zabawa „Wiem gdzie mieszkam”- podawanie nazwy miasta i w miarę możliwości adresu np.: mieszkam na Osiedlu Lecha
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową-„Co jest w kształcie koła?”. 
  • Składanie obrazków z części „Pojazdy”- naklejanie na kartkę i kolorowanie
  • Zabawa matematyczna „Koła” -znaki nakazu i zakazu-oglądanie znaków drogowych                        w kształcie koła. Tworzenie zbiorów według jednej cechy: kształt?”. 
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Każdy chciałby być kierowcą”.
  • Zabawa „Kto mówi?”- rozpoznawanie koleżanek, kolegów i nauczyciela po głosie.

„IDZIE JESIEŃ PRZEZ LAS I PARK”

  • Oglądanie ilustracji „Jesień w parku, lesie”. Opisywanie kolorów jesieni, nazywanie drzew              i ich owoców: kasztany, żołędzie, jarzębina.
  • Oglądanie ilustracji „Drzewa iglaste i liściaste”- rozpoznawanie i nazywanie drzew: sosna, jodła, dąb, kasztanowiec .
  • Malowanie farbami  mokre na mokre „Jesienny las”
  • Oglądanie liści opisywanie koloru i kształtu. Dostrzeganie różnic i podobieństw. Układanie liści w szereg -liczenie.
  • Zabawa matematyczna „Jesienne liczenie”- wykorzystanie naturalnych okazów: żołędzie, kasztany, liście.
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową- „Dobierz do pary”.
  • Zabawa rozwijająca pamięć i spostrzegawczość wzrokową – „Zobacz, zapamiętaj, ułóż”.
  • Improwizacje taneczne do utworu  A. Vivaldiego „Cztery pory roku- Jesień”.
  • Nauka piosenki „Niteczka do niteczki”. Określenie nastroju melodii.  

j. angielski’

Noisy Toys – Hałaśliwe Zabawki

boat – łódka

robot – robot

plane – samolot

trumpet – trąbka

drum – bębenek

phone – telefon

Bus – Autobus

wheels – koła

horn – klakson

door – drzwi

wipers – wyieraczki

people – ludzie

babies – dzieci

mommies – mamusie

daddies – tatusiowie

Zwroty i wyrażenia:

sit down – usiądź

stand up – wstań

make a circle – zróbcie koło

go round and round – kręcą się

open and shut – otwierają się, zamykają się

up and down – w górę i w dół

What is this? – Co to jest?

Noisy Toys! – song

Brum! Brum! goes a noisy boat. x3

Brum! Brum! Brum! Brum! Brum!

Beep! Beep! goes a noisy robot! x3

Beep! Beep! Beep! Beep! Beep!

Whir! Whir! goes a noisy plane! x3

Whir! Whir! Whir! Whir! Whir!

Toot! Toot! goes a noisy trumpet! x3

Toot! Toot! Toot! Toot! Toot!

Rat-a-tat! goes a noisy drum! x3

Rat-a-tat-tat-tat-tat.

Ring! Ring! goes a noisy phone! x3 Ring! Ring! Ring! Ring! Ring

The wheels on the bus

The wheels on the bus go round and round. Round and round. Round and round.
The wheels on the bus go round and round. Round and round.

The door on the bus goes open and shut. Open and shut. Open and shut.
The door on the bus goes open and shut. Open and shut.

The wipers on the bus go swish swish swish. Swish swish swish. Swish swish swish.
The wipers on the bus go swish swish swish. Swish swish swish.

The horn on the bus goes beep beep beep. Beep beep beep. Beep beep beep.
The horn on the bus goes beep beep beep. Beep beep beep.

The people on the bus go up and down.
Up and down. Up and down.
The people on the bus go up and down. Up and down.

The babies on the bus go wah wah wah. Wah wah wah. Wah wah wah.
The babies on the bus go wah wah wah. Wah wah wah.

The mommies on the bus go, „Shhh shhh shhh.” „Shhh shhh shhh. Shhh shhh shhh.”
The daddies on the bus go, „Shhh shhh shhh. Shhh shhh shhh.”