Skrzaty Leśne

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk
  • Anna Matuszczak

Pedagog specjalny:

  • Natalia Białowąs

Pracownik obsługi:

  • Jola Ewald

Godziny dostępności nauczycieli: 

Ewa Bąk – poniedziałek -11.00-12.00 (I, II tydz. miesiąca)

               – wtorek 16.00-17.00 (III, IV tydz. miesiąca)

Anna Matuszczak – poniedziałek 16.00-17.00

Natalia Białowąs – piątek 14.00-15.00

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC LISTOPAD 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „MOJA RODZINA”.
  • „POLSKA MOJA OJCZYZNA”.
  • „MÓJ DOM”.
  • „MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI”.
  • „MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO”

 „MOJA RODZINA”.

  • Wizyta pana Bałaganika- rozmowa inspirowana wierszem B. Kosmowskiej „ Dziwny lokator”
  • Wypełnianie sylwety misia- kredkami, watą, skrawkami papieru i bibuły- rozmowa na temat misiów.
  • Słuchanie baśni M. Strękowskiej- Zaremby „Napój zapomnienia”- rozmowa na temat baśni. Odpowiadanie na pytania nauczyciela.
  • Oglądanie ilustracji z różnymi zawodami oraz narzędziami jakim posługujemy się w danym zawodzienazywanie zawodów w najbliższym otoczeniu, obserwacja pracy ogrodnika (zgrabianie liści)
  • Nauka piosenki „Jak dobrze mieć rodzinę”- rozpoznanie tempa i nastroju piosenki.
  • Rozmowa na temat „Jak lubię bawić się z rodzicami?” Rozwiązywanie zagadek obrazkowych” co może być na obrazku. „Jaka to zabawa?”
  • Zabawa badawcza -poznanie właściwości magnesu- eksperyment z przyciąganiem i odpychaniem magnesu-m wyciąganie wniosków.

„POLSKA MOJA OJCZYZNA”

  • Słuchanie utworu „Czy to bajka..” Marii Konopnickiej- rozmowa na temat wiersza.
  • Słuchanie wiersza „Ojczyzna” Włodzimierza Domieradzkiego. Rozmowa na temat „Co oznacza słowo ojczyzna” oraz „Czym dla mnie  jest ojczyzna?”.
  • Wykonanie rozety- wycinanie i nacinanie kół- dużego czerwonego i mniejszego białego- łączenie i tworzenie rozety.
  • „Z czym kojarzy mi się Polska?”- wybieranie elementów skojarzonych z Polską- układanie do zbioru, przeliczanie.
  •  Zapoznanie z hymnem Polski- nauka pierwszej zwrotki i refrenu- określenie nastroju melodii.
  • Oglądanie ilustracji  znanych miejsc w Poznaniu- omówienie jakie znamy miejsca w Poznaniu, poznanie ciekawostek na temat naszego miasta.

„MÓJ DOM”.

  • Słuchanie wiersza P. Bręsiewicza „W moim rodzinnym domu”- rozmowa na temat wiersza”- zabawa „Mój dom rodzinny to taki dom, gdzie..”
  • Malowanie na kartce pracy przy pomocy farb- „Mój dom”.
  • Nauka piosenki „Magiczne miejsce”- śpiewanie według możliwości dziecka- nauka refrenu na zasadzie echa.
  • Nasłuchiwanie odgłosów zwierząt domowych dopasowanie do ilustracji. Rozmowa jak odżywiają się różne zwierzęta i jak należy się nimi zajmować. Zapoznanie z napisami nazw zwierząt-pies, kot, rybka, żółw, chomik.
  • Zabawa „W którym miejscu?”- przemieszczanie domku na kartce papieru- określenie jego położenia domku na kartce. Ćwiczenia ułatwiające orientacje na kartce papieru- rysowanie kropek według polecenia nauczyciela.
  • Słuchanie wiersza I.R. Salach „W moim domu”- rozmowa na jego temat. Określenie pomieszczeń w moim domu.
  • Obserwacja ilustracji urządzeń (jeśli to możliwe to również zaprezentowanie ich w rzeczywistości np. Blender -tarka ręczna, latarka-świeca, telefon stacjonarny- telefon komórkowy) domowych stosowanych w dawnych czasach i stosowanych dziś. Poznanie bezpiecznego zastosowania urządzeń w domu. 
  • Przydzielenie ilustracji urządzeń do pomieszczeń przeliczenie gdzie jest ich najwięcej.

„MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI”

  • Rozmowa na temat: „Co oznacza dla mnie słowo „Dom”?” Rozmowa na temat prawa dzieci do ochrony przed przemocą, poznanie nr Ogólnopolskiego Telefonu dla ofiar przemocy, oraz poznanie symbolu wzywania pomocy.
  • Zajęcia plastyczne „Okno z witrażem”- oglądanie reprodukcji witrażu. Wycinanie dziur w kartce i naklejanie bibuły- tworzenie witrażu.
  • Taniec i śpiewanie piosenki w miarę swoich możliwości „Moje prawa”
  • Spacer po najbliższej okolicy-poznawanie zasad zachowywania się na spacerze, oraz odpowiedzialności za swojego kolegę.
  • Słuchanie wiersza „O prawach dziecka”- stworzenie ramki z figur geometrycznych według instrukcji nauczyciela- przeliczanie figur w ramce.
  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby „Obowiązki”- rozmowa na temat opowiadania.
  • Słuchanie opowiadania o obowiązkach rodziny- dzieci odczytują globalnie nazwy : mama, tata, Ida, Tom, losują figury w odpowiednim kolorze i odgadują ikony na nich zawarte- dopasowanie do postaci i przeliczenie kto ma najwięcej obowiązków. Zapoznanie z cyfrą 0.
  • Spacer w okolicy osiedla- obserwacja otoczenia dostrzeganie znaków i zasad jakich należy przestrzegać by być bezpiecznym.

„MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO”

  • Słuchanie wiersza I. R. Salach „Czystość to zdrowie”- gromadzenie przedmiotów do utrzymania czystości- segregacja przedmiotów do utrzymania czystości ciała i do czystości pomieszczeń.
  • Zabawa „Moja wizytówka” -wprowadzenie w świat pisma metodą I. Majchrzak rysowanie po śladzie litery „A”
  • Domowe sposoby na zdrowie: cebula, burak i czosnek- zwrócenie uwagi na wygląd, kształt, zapach- badanie z pomocą lupy.
  • Nauka piosenki „Lekcja zdrowia” śpiewanie samodzielnie i w grupie.
  • Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej „Chory kotek”- rozmowa na temat wiersza: Jak dbać o swoje zdrowie?
  • Zajęcia plastyczne „Kotki z makaronu”- wyklejanie ilustracji kota różnymi rodzajami makaronu
  • Uważaj! Niebezpieczeństwo! -rozmowa inspirowana opowiadaniem S. Karaszewskiego „Jazda bez trzymanki”
  • W aptece-odwołanie się do doświadczenia dzieci, poznanie sposobu obchodzenia się z nimi. Rozmowa na temat pracy aptekarza.
  • Zabawa matematyczna „W aptece” przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów (tabletki, syrop, maści).

REALIZACJA PROJEKTU „ZABAWY SZTUKĄ”

  • „Bajkowe obrazy”

KALENDARZ WYDARZEŃ

  • Obchody „Dnia Postaci z Bajek”
  • Obchody „Dnia Pluszowego Misia”
  • Przedstawienie pt. „Recepta na odwagę”
  • Filharmonia pomysłów „Mapa dźwiękologów”

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE

  • „IDZIE JESIEŃ PRZEZ OGRÓD I SAD”.
  • „IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT”.
  • „CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY”.
  • „IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM”.

 „IDZIE JESIEŃ PRZEZ OGRÓD I SAD”. 

  • Słuchanie rymowanki „Ola w sadzie” I. Fabiszewskiej . Rozmowa na temat rymowanki-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Oglądanie ilustracji „Sad jesienią i sad latem”. Porównywanie ilustracji, opisywanie zmian, które zaszły w sadzie jesienią.
  • Wycinanie konturów jabłek, gruszek i śliwek-naklejanie na kartkę- „Sad jesienią”
  • Układanie rytmów z owoców- „Owocowe rytmy”-wykorzystanie sylwet owoców wyciętych z papieru kolorowego
  • Nauka piosenki „Zbiory z ogrodu i sadu”  . Zabawa rytmiczna „Różne owoce”.
  • Zabawa „Porządki w spiżarni”-porządkowanie według gatunku, przeliczanie.

„IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT”

  • Słuchanie opowiadania „Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Słuchanie wiersza „Dary jesieni”-rozmowa na temat wiersza. Zabawa „Leśne zapasy”–układanie i przeliczanie : orzechów, kasztanów, żołędzi.
  • Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej „Jak jeż szukał mieszkania”. 
  • Zabawa „Gdzie jest jeż”-poruszanie się w przestrzeni według poleceń nauczyciela.
  • Nauka piosenki „Jesienna zagadka”. Zabawy przy piosence.
  • Rysowanie po śladzie: jeż , wiewiórka.  

„CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY”.

  • Oglądanie filmu „Co robi rolnik?”-zapoznanie z pracą rolnika.
  • Słuchanie opowiadania „Cukier”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Rozmowa na temat z czego powstaje cukier?. 
  • Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość wzrokową „Co się zmieniło?”.
  • Oglądanie filmu „Jak powstaje chleb?”-zapoznanie z pracą młynarza, piekarza.
  • Lepienie z gliny dowolnej formy przestrzennej.
  • Nauka piosenki „Jak to z chlebem było”. Zabawa „Smaczne pieczywo”.

„IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM”

  • Słuchanie wiersza „Jesienna muzyka”-rozmowa na temat wiersza. Oglądanie i opisywanie ilustracji „Deszczowa jesień”. 
  • Słuchanie wiersza „Szara pogoda”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Nazywanie aktualnej pory roku.
  • Zabawa matematyczna „Jesienne zabawy”-przeliczanie parasoli, liści. Porównywanie wielkości. Układanie rytmów.
  • Granie na instrumentach perkusyjnych „Muzyka jesieni”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Kłótnia kaloszy”.
  • Kolorowanie konturów parasoli, naklejanie różnych elementów: koła, trójkąty, kwiaty, liście itp. 

REALIZACJA PROJEKTU „Z DARAMI NATURY ŚWIAT NIE JEST PONURY”

  • „Lecą na głowę liście kolorowe. Zabawy z liśćmi.”
  • „Jeżowy domek-wykonanie schronienia dla jeża na czas zimowego snu.”  

KALENDARZ WYDARZEŃ

  • „MOBILNE LABORATORIUM”
  • „DZIEŃ UŚMIECHU”
  • „FILHARMONIA POMYSŁÓW”
  • „JESIENNE WARSZTATY DLA DZIECI I RODZICÓW -ŚWIĘTO DYNI”

j. angielski

Feelings – Uczycia

smiling – uśmiechać się

happy – szczęśliwy

pouting – dąsać się

grumpy – zrzędliwy

yawning – ziewać

sleepy – śpiący

crying – płakać

sad – smutny

laughing – śmiać się

autumn – jesień

leaves – liście

rake – grabie

chestnuts – kasztany

fox – lis

hedgehog – jeż

acorns – żołędzie

scarecrow – strach na wróble

pumpkin – dynia

Zwroty i wyrażenia:

What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?

My favourie colour is…. – Moim ulubionym kolorem jest…

What colour is… – Jakiego koloru jest…

Scarecrow song

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.

Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes…

Five Little Pumpkins

One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin smiling, smiling.
One little pumpkin is happy.

Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins pouting, pouting.
Two little pumpkins are grumpy.

Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins yawning, yawning.
Three little pumpkins are sleepy.

Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins crying, crying.
Four little pumpkins are sad.

Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins laughing, laughing.
Five little pumpkins are playing.

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2022

TEMATY KOMPLEKSOWE.

  • „MOJA GRUPA”
  • „TYDZIEŃ Z KROPKĄ”
  • „MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA”
  • „IDZIE JESIEŃ PRZEZ LAS I PARK”

„MOJA GRUPA”

  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Zasady przedszkolaka”, wyjaśnienie pojęcia „zasady” ustalenie zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania. Wspólne opracowanie Grupowego kodeksu przedszkolaka
  • Oglądanie ilustracji „Zabawki”- udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Opowiadanie o swojej ulubionej zabawce w przedszkolu.
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową- „Poszukaj taką samą figurę”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Krąg dziecięcych rąk”- zwrócenie uwagi na budowę piosenki: zwrotka, refren.
  • Zabawa Ciepło – zimno-poruszanie się w przestrzeni według poleceń np.: idź do przodu,                   idź do tyłu
  • Zabawa „Głuchy telefon”

„TYDZIEŃ Z KROPKĄ”

  • Oglądanie filmu „Kropka”- historia dziewczynki o imieniu Vashti, która uwierzyła w siebie. Rozmowa nt.  pokonywania słabości i wiary we własne możliwości. 
  • Zabawa matematyczna „Gdzie jest kropka?” –liczenie kropek, układanie rytmu.
  • Zabawa matematyczna„ „Kolorowe kropki” -klasyfikowanie kropek ze względu na wielkość                 i kolor.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Biedronka i Muchomor”. 
  • Tworzenie obrazków z kolorowych kropek według własnego pomysłu.

 „MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA”

  • Spacer na pobliskie skrzyżowanie  zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego  , kształtowanie właściwych nawyków w zakresie prawidłowego, bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym,  zwracanie uwagi na różnorodność pojazdów oraz znaki drogowe na drodze.
  • Słuchanie wiersza I. Salach „Na pomoc”- rozmowa na temat wiersza-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Utrwalenie znajomości numerów telefonów alarmowych.
  • Zabawa „Wiem gdzie mieszkam”- podawanie nazwy miasta i w miarę możliwości adresu np.: mieszkam na Osiedlu Lecha
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową-„Co jest w kształcie koła?”. 
  • Składanie obrazków z części „Pojazdy”- naklejanie na kartkę i kolorowanie
  • Zabawa matematyczna „Koła” -znaki nakazu i zakazu-oglądanie znaków drogowych                        w kształcie koła. Tworzenie zbiorów według jednej cechy: kształt?”. 
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Każdy chciałby być kierowcą”.
  • Zabawa „Kto mówi?”- rozpoznawanie koleżanek, kolegów i nauczyciela po głosie.

„IDZIE JESIEŃ PRZEZ LAS I PARK”

  • Oglądanie ilustracji „Jesień w parku, lesie”. Opisywanie kolorów jesieni, nazywanie drzew              i ich owoców: kasztany, żołędzie, jarzębina.
  • Oglądanie ilustracji „Drzewa iglaste i liściaste”- rozpoznawanie i nazywanie drzew: sosna, jodła, dąb, kasztanowiec .
  • Malowanie farbami  mokre na mokre „Jesienny las”
  • Oglądanie liści opisywanie koloru i kształtu. Dostrzeganie różnic i podobieństw. Układanie liści w szereg -liczenie.
  • Zabawa matematyczna „Jesienne liczenie”- wykorzystanie naturalnych okazów: żołędzie, kasztany, liście.
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową- „Dobierz do pary”.
  • Zabawa rozwijająca pamięć i spostrzegawczość wzrokową – „Zobacz, zapamiętaj, ułóż”.
  • Improwizacje taneczne do utworu  A. Vivaldiego „Cztery pory roku- Jesień”.
  • Nauka piosenki „Niteczka do niteczki”. Określenie nastroju melodii.  

j. angielski’

Noisy Toys – Hałaśliwe Zabawki

boat – łódka

robot – robot

plane – samolot

trumpet – trąbka

drum – bębenek

phone – telefon

Bus – Autobus

wheels – koła

horn – klakson

door – drzwi

wipers – wyieraczki

people – ludzie

babies – dzieci

mommies – mamusie

daddies – tatusiowie

Zwroty i wyrażenia:

sit down – usiądź

stand up – wstań

make a circle – zróbcie koło

go round and round – kręcą się

open and shut – otwierają się, zamykają się

up and down – w górę i w dół

What is this? – Co to jest?

Noisy Toys! – song

Brum! Brum! goes a noisy boat. x3

Brum! Brum! Brum! Brum! Brum!

Beep! Beep! goes a noisy robot! x3

Beep! Beep! Beep! Beep! Beep!

Whir! Whir! goes a noisy plane! x3

Whir! Whir! Whir! Whir! Whir!

Toot! Toot! goes a noisy trumpet! x3

Toot! Toot! Toot! Toot! Toot!

Rat-a-tat! goes a noisy drum! x3

Rat-a-tat-tat-tat-tat.

Ring! Ring! goes a noisy phone! x3 Ring! Ring! Ring! Ring! Ring

The wheels on the bus

The wheels on the bus go round and round. Round and round. Round and round.
The wheels on the bus go round and round. Round and round.

The door on the bus goes open and shut. Open and shut. Open and shut.
The door on the bus goes open and shut. Open and shut.

The wipers on the bus go swish swish swish. Swish swish swish. Swish swish swish.
The wipers on the bus go swish swish swish. Swish swish swish.

The horn on the bus goes beep beep beep. Beep beep beep. Beep beep beep.
The horn on the bus goes beep beep beep. Beep beep beep.

The people on the bus go up and down.
Up and down. Up and down.
The people on the bus go up and down. Up and down.

The babies on the bus go wah wah wah. Wah wah wah. Wah wah wah.
The babies on the bus go wah wah wah. Wah wah wah.

The mommies on the bus go, „Shhh shhh shhh.” „Shhh shhh shhh. Shhh shhh shhh.”
The daddies on the bus go, „Shhh shhh shhh. Shhh shhh shhh.”