Nauczyciel wychowania przedszkolnego:
- Ewa Bąk
Pedagog specjalny:
- Małgorzata Kaszubiak
Pracownik obsługi:
- Marzena Czyż
Propozycje aktywności na grudzień 2024
02.12 – 06.12.2024
Temat kompleksowy: „Idzie zima ze śniegiem”
- Odkrywanie litery „y ,Y”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Słuchanie utworu Vivaldiego „Cztery Pory Roku” – Zima. Rozmowa nt pory roku – zimy, zapoznanie z oznakami zbliżającej się nowej pory roku
- Praca z wierszem J. Brzechwy „Tydzień”, rozmowa kierowana nt. treści utworu; dostrzeganie zmian odwracalnych i nieodwracalnych
- Analiza utworu A. Widzowskiej „Bałwanek godny Oskara” ; rozmowa nt. bezpiecznych zabaw na śniegu
09.12 -13.12.2024
Temat kompleksowy: „W oczekiwaniu na święta”
- „Świąteczne upominki dla najbliższych” – wykonanie prezentów dla rodziców
- „Geometryczne Mikołaje” – wykonanie Mikołaja z figur geometrycznych
- „Mikołaj i prezenty”- programowanie na macie wielkoformatowej
- „Kolorowe bombki” – zabawy z rytmami z wykorzystaniem Darów Froebla
- Praca plastyczna „Biało za oknem” – malowanie zimowego krajobrazu pasta do zębów
16.12 -20.12.2024
Temat kompleksowy: „Idą święta”
- Odkrywanie litery „r ,R ”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby „Wymarzona choinka”, zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia, rozmowa nt. treści opowiadania
- Zabawy z Darami Froebla – układanie choinki z wykorzystaniem Darów
- Praca plastyczna inspirowana twórczością P. Mondrian „Bombka”
23.12 -27.12.2024
Temat kompleksowy: „W oczekiwaniu na…”
- „Quiz pogodowy „Co robię, gdy…?”
- Zabawa „Świąteczne bingo” z wykorzystaniem guzików oraz plansz o tematyce świątecznej
- „Dokończ świąteczny obrazek” – kreatywne malowanie. Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości (przyklejanie kropki / kwadratu itp. na kartkę – kończenie pracy przez dzieci)
- Zabawy matematyczne – porównywanie długości patyczków z których ułożone zostały śnieżynki. Porównywanie kształtów figur wykorzystanych w układance
30.12.2024 – 03.01.2025
Temat kompleksowy: „Czym jest przyjaźń?”
- Słuchanie i omawianie wiersza Iwony Zielińskiej „Nie ma nic cudowniejszego jak przyjaciel”, rozmowa nt. treści , formułowanie własnych pytań, integrowanie grupy
- Tworzenie siatki pytań nt. „Czym jest przyjaźń?”, zapoznanie z pojęciem – przyjaźń
- Słuchanie bajki terapeutycznej. Molickiej „Bajka o dwóch ołówkach”, uświadomienie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka, rozwijanie mowy.
- Historyjka obrazkowa „Powiedz jak mogła skończyć się ta historia”
- Zbiorowa praca „Dekalog prawdziwego przyjaciela”
12.12.2024r. godz. 15.00 – Bajkowe Jasełka w CK „Orle Gniazdo:”
Propozycje dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad
28.10- 31.10.2024r.
Temat kompleksowy: „Moja rodzina”
– Praca z wierszem J. Koczanowskiej „Mama i tata”, rozwijanie mowy dzieci; budzenie szacunku dla rodziców; swobodne wypowiedzi dzieci nt czasu spędzonego z rodziną
– Odkrywanie litery „i, I” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Kolorowe figury”- ćwiczenia w liczeniu, segregowanie figur wg kształtu, porównywanie liczb posegregowanych figur, układanie obrazka z figur
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4, zapoznanie z zapisem cyfrowym
– Praca z wierszem A. Nosalskiego „O dwunastu braciach” – wprowadzenie nazwy nowego m – ca listopad; zabawa „Pory roku, dni tygodnia i miesiące”
04.11-08.11.2024r.
Temat kompleksowy: „Mój dom”
– Słuchanie wiersza „Dom rodzinny” P. Beręsewicza. Rozmowa kierowana. Opisywanie wyglądu własnego domu; zabawy w wyróżnianie głosek w nagłosie / wygłosie wyrazów związanych z domem
– Odkrywanie litery „T” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Zabawy matematyczne „W szafie Olka i Ady”- rozwijanie umiejętności klasyfikowania, dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
– Rozmowa kierowana nt zwierząt hodowlanych w domu; nazywanie zwierząt, określanie warunków w jakich żyją; czytanie całościowe wyrazów: ptaki, ssaki, ryby
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5, zapoznanie z zapisem cyfrowym
12.11-15.11.2024
Temat kompleksowy: „Moje prawa i obowiązki”
– Odkrywanie litery „d, D”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Rozmowa nt praw i obowiązków dzieci oraz ochrony przed przemocą. Zapoznanie się z numerem ogólnopolskiego telefonu dla ofiar przemocy w rodzinie 800 120 002
– Projekt „Matematyka – to lubię” – porównywanie liczebności zbiorów / liczb z wykorzystaniem symboli: =, <, >
18.11-22.11.2024
Temat kompleksowy: „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”
– Odkrywanie litery „k, K”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6, zapoznanie z zapisem cyfrowym
– „Cztery pory roku” – rozmowa przy planszy dydaktycznej. Opisywanie poszczególnych pór roku, wymienianie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla każdej z nich.
– Praca z opowiadaniem A. Widzowskiej „Zębowa przygoda”; rozmowa nt treści opowiadania, rozwijanie mowy, zachęcanie do dbania o zęby
25.11-29.11.2024
Temat kompleksowy: „Jak wyglądał świat przed milionami lat?”
– Odkrywanie litery „l ,L’ – małej i wielkiej, drukowanej ipisanej;
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, zapoznanie z zapisem cyfrowym;
– Projekt „Matematyka to lubię” – porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie znaków matematycznych; =,+,- oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych
– „Z wizytą pod ziemią” – praca z obrazkiem inspirowana opowiadaniem Karaszewskiego „Węgiel” rozmowa nt treści opowiadania, Budzenie szacunku dla pracy.
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
I TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ PRZEZ OGRÓD I SAD”
- rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców
- segregowanie warzyw i owoców
- poznanie figury geometrycznej: kwadrat
- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Idą witaminki”
- poznanie litery „o,O” -układanie modeli i schematów wyrazów z literą „o, O” np.: oko, Ola
- poznanie cyfr: 1, 2
II TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT”
- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt leśnych-rozwiązywanie zagadek
- układanie historyjki „Jak Kolczatek szukał mieszkania”-słuchanie ciekawostek o jeżu
- rozpoznawanie i nazywanie ptaków odlatujących do ciepłych krajów i pozostających w Polsce na zimę
- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Wiewióreczka”
- poznanie litery „a,A”-układanie modeli i schematów wyrazów z literą „a,A” np.: aparat, Ala
III TYDZIEŃ- „CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY?”
- układanie historyjki obrazkowej „Jak powstaje chleb?”. Rozmowa na temat pracy: rolnika, młynarza, piekarza
- zabawa badawcza „Jaka jest glina, jaki jest piasek? Co z nich otrzymujemy? Badanie rozpuszczalności gliny i piasku-wyciąganie wniosku:glina i piasek nie rozpuszczają się w wodzie
- ćwiczenia grafomotoryczne: rysowanie po śladzie, pisanie liter po śladzie
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazków z części „Zawody”
- poznanie litery „m,M”-układanie modeli i schematów wyrazów: mama, Marta
IV TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM”
- poznanie figury geometrycznej prostokąt na podstawie wiersza M. Terlikowskiej-”Prostokąt”
- zabawa „ Gdzie schowała się kropelka?”-zabawa na zasadach zabawy „ciepło-zimno”
- zabawy przy piosence „Taniec w deszczu”
- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej-rozpoznawanie i nazywanie dźwięków z otoczenia (ulewa, wiatr, wichura itp)
- poznanie litery „e,E”-układanie modeli i schematów wyrazów: ekran, Ela
Realizacja Projektu edukacyjnego „Matematyka to lubię”- październik- „Rytmy”
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC WRZESIEŃ
I TYDZIEŃ- „TO JESTEM JA”
- poznanie kolegów i koleżanek z grupy
- utrwalenie nazw części ciała
- poznanie narządów zmysłu
- dostrzeganie podobieństw między dziećmi i rodzicami
- poznanie różnych regionów Polski-rozmowa na temat „Gdzie spędzaliśmy wakacje”
II TYDZIEŃ- „MOJA GRUPA”
- ustalenie zasad postępowania w grupie-KODEKS GRUPOWY
- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Dziękuję, proszę, przepraszam”-utrwalenie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren.
- rozróżnianie prawej i lewej strony
- nazywanie zjawisk pogodowych, nazywanie pór roku, miesięcy, dni
III TYDZIEŃ- „MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA”
- utrwalenie zasad ruchu drogowego- wycieczka na skrzyżowanie
- utrwalenie znajomości numerów alarmowych
- zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi
- zapoznanie z figurą geometryczną : koło
- klasyfikowanie przedmiotów na podstawie jednej cechy : wielkość
IV TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ PRZEZ LAS I PARK”
- poznanie oznak nowej pory roku: jesieni
- nazywanie drzew i ich owoców np.: dąb-żołędzie, kasztanowiec -kasztany, jarząb-jarzębina
- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Idzie jesień przez świat”
- poznanie grzybów jadalnych i trujących
- tworzenie zbiorów „Dary jesieni”-rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych
Realizacja Projektu edukacyjnego „Matematyka to lubię”- wrzesień :orientacja w przestrzeni.
Angielski: „Classroom rules”
- „Say hello, say goodbye” – utrwalenie piosenek na powitanie i pożegnanie
- „Classroom rules” – zapoznanie grupy z zasadami obowiązującymi na zajęciach z języka angielskiego
- „Classroom rules” – gry i zabawy językowe utrwalające poznane słownictwo i zwroty
- Aktywne słuchanie książeczki „It is school time”; wprowadzenie słownictwa związanego z przyborami szkolnymi
- „It is school time” – gry i zabawy językowe utrwalające słownictwo i zwroty związane z przyborami szkolnymi