Nauczyciel wychowania przedszkolnego:
- Marta Ciesielska
Pedagog specjalny:
- Dorota Kozina
Pracownik obsługi:
- Marzena Czyż
Pomoc nauczyciela:
- Ewa Lubczyńska
ŚWIETLIKI – godziny dostępności nauczycieli:
Marta Ciesielska poniedziałek – 15.30-16.30
Dorota Kozina – środa 14.00-15.00
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – STYCZEŃ 2023 R.
Tematy kompleksowe:
- Płynie czas
- Młodsi i starsi
- Sport to zdrowie
- Dbam o zdrowie
Pierwszy tydzień stycznia poświęcimy zagadnieniom związanym z czasem. Będziemy rozmawiać na temat urządzeń codziennego użytku dawniej i dziś. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski „z”, literą „Z,z”. Będziemy także rozmawiać o tym, jak możemy pomagać innym i co to jest „bezinteresowna pomoc”. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Zegary”. Utrwalimy dni tygodnia oraz będziemy tworzyć nasz „grupowy tygodniowy plan. Zapoznamy się ze znakiem „+” i będziemy ćwiczyć umiejętność dodawania oraz odczytywania równań. Omówimy także wygląd zegara tarczowego i poznamy zasady jego działania.
Kolejny tydzień stycznia poświęcony będzie naszym babciom i dziadkom. Spróbujemy opisać jacy są i za co ich kochamy. Wykonamy kolorowe wazony dla babci. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski „b”, litera „B, b”. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Pytania do babci i dziadka”. Działając na zbiorach będziemy kształtować umiejętność ustalania równoliczności zbiorów poprzez liczenie albo jednoznaczne przyporządkowywanie. Będziemy również kształtować umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz rozmawiać o zabawach dawniej i dziś.
Trzeci tydzień poświęcony będzie sportom zimowym. Dowiemy się co to są zasady fair play. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski „n”, literą „N, n”. Wykonamy pracę plastyczną ilustrującą nasze ulubione sporty zimowe. Nauczymy się śpiewać i będziemy tańczyć do piosenki „Sypie śnieżek”. Będziemy także wykonywać eksperymenty i poznawać właściwości lodu. Zapoznamy się również z wyglądem monet i będziemy ćwiczyć posługiwanie się nimi.
W ostatnim tygodniu stycznia będziemy rozmawiać o zdrowym trybie życia. Dowiemy się co to jest hartowanie organizmu i dlaczego jest dla nas zdrowe. Wykonamy prace plastyczną „Zimowy pejzarz”. Porozmawiamy także o bezpieczeństwie podczas zabaw na śniegu i lodzie. Zapoznamy się z obrazem graficznym liczby 6 – cyfrą 6. Zapoznamy się z zawodem dietetyka. A na podstawie piramidy żywienia przypomnimy sobie jakie produkty są zdrowe dla naszego organizmu, a jakich powinniśmy unikać.
j. angoelski
Winter – Zima
penguin – pingwin
snowflake – płatek śniegu
mittens – rękawiczki
hat – czapka
snowman – bałwan
polar bear – niedźwiedź polarny
coat – kurtka
jumper – sweter
igloo – iglo
boots – buty
scarf – szal
winter suit – kombinezon zimowy
hat – kapelusz
buttons – guziki
Action verbs – Czasowniki wyrażające ruch
jump – skakać
turn – obracać się
dance – tańczyć
walk – chodzić
melt – topić się
Zwroty i wyrażenia:
It’s a snowman – To jest bałwan
They are mittens – To są rękawiczki
Put your right/left mitten in – Włóż swiją prawą /lewą rękawicę do środka
Put your right/left mitten out – Włóż swiją prawą /lewą rękawicę na zewnątrz
’WINTER HOKEY
You put your right mitten in,
You take your right mitten out.
You put your right mitten in,
And you shake it all about.
You do the winter pokey (shiver)
And you turn yourself around
Thats what its all about!
Thats what its all about!
You put your left mitten in,
You take your left mitten out.
…
That’s what its all about!
You put your right boot in,
You take your right boot out.
…
That’s what its all about!
You put your left boot in,
You take your left boot out.
…
That’s what its all about!
You put your winter hat in,
You take your winter hat out.
…
That’s what its all about!
You put your long scarf in,
You take your long scarf out.
…
That’s what its all about!
You put your snowsuit in
You take your snowsuit out
..
That’s what its all about!
The Snowman Song
I’m a happy snowman,
white and fat.
Here are my buttons,
here is my hat.
When the sun comes out you’ll hear me say,
Whew, it’s hot as a melt away.
Whew, it is hot!
Hey!
It’s getting cold again.
I’m a happy snowman,
white and fat.
Here are my buttons,
here is my hat.
When the sun comes out you’ll hear me say,
whew, it’s hot as a melt away.
Whew, it’s getting really hot now.
Oh no!
I’m a sad snowman,
wet and flat.
Where are my buttons?
Where is my hat?
When the sun goes down you’ll hear me say,
(Hey, it’s getting cold again! Yeah!)
Hey it’s cold again hooray!
Hey, it’s cold again hooray!
Let’s move!
Walk, walk, walk, like a snowman.
Dance, dance, dance like a snowman.
Jump, jump, jump like a snowman.
Turn, turn, turn like a snowman.
Oh it’s getting hot again!
Melt, melt, melt like a snowman.
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – GRUDZIEŃ 2022 R.
Tematy kompleksowe:
- Czekamy na Mikołaja
- Świąteczne przygotowania
- Wesołych Świąt
- Dziękujemy za prezenty
Pierwszy tydzień grudnia poświecony będzie tradycjom związanym z św. Mikołajem. Będziemy śpiewać piosenkę „Mój kochany Mikołaju”. Będziemy kształtować umiejętność wytyczania kierunków w przestrzeni od obranego przedmiotu, np. na lewo od, za przedmiotem, z tyłu. Zapoznamy się z krajobrazem Laponii i panującymi tam warunkami, występująca przyrodą. Będziemy recytować wiersz „Mikołaj” oraz wykonamy pracę plastyczną inspirowana jego postacią. Będziemy także kształtować umiejętność dokonywania pomiaru przy użyciu narzędzi pomiaru.
W kolejnym tygodniu będziemy kontynuować tematykę związaną z tematyką świąteczną. Zapoznamy się najważniejszymi tradycjami bożonarodzeniowymi. Będziemy rozmawiać o życzliwości w okresie świątecznym. Wykonamy własne ozdoby świąteczne. Będziemy kolorować ozdoby według podanego kodu. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Święta, święta, święta”. Będziemy odszyfrowywać imiona według podanego kodu. Będziemy także rozwijać umiejętność liczenia. Będziemy porównywać obiekty pod względem długości i wielkości. Udamy się do kina Helios na film „Przytul mnie. Poszukiwacze miodu”. Będziemy układać przedmioty w szeregi, liczyć przekraczając próg dziesiątkowy i posługiwać się nazwami liczebników.
Trzeci tydzień grudnia rozpoczniemy od rozmowy na temat przedświątecznych przygotowań. Dowiemy się jak możemy pomóc w przygotowaniach do Świąt. Podczas zabaw matematycznych będziemy doskonalić umiejętności przeliczania elementów. Spotkamy się na świątecznym kolędowaniu z rodzicami Będziemy wspólnie nakrywać do stołu i przygotowywać się do przedszkolnej Wigilii. Poznamy różne sposoby mierzenia długości i wielkości oraz przyrządy do tego służące. Razem będziemy śpiewać kolędy przy choince.
W ostatnim tygodniu grudnia będziemy będziemy dzielić się swoimi wrażeniami i przeżyciami z minionych Świąt Bożego Narodzenia. Wykonamy pracę plastyczną inspirowana otrzymanymi przez dzieci prezentami od Mikołaja. Przypomnimy sobie liczebniki porządkowe określając miejsce przedmiotu w rzędzie: ten jest trzeci, ten szósty. Wskażemy cechy charakterystyczne dla zimowej pogody.
j. angielski
Christmas – Boże Narodzenie
reindeer- renifer
Santa – Święty Mikołaj
snowflake – płatek śniegu
snowman – bałwan
angel – anioł
bells – dzwonki
Christmas tree – choinka
candy cane – laska cukrowa
stocking – skarpeta
presents – prezenty
snowball – kula śniegowa
mistletoe – jemioła
Prepositions of place – Przyimki miejsca
in – w
on – na
under – pod
Zwroty i wyrażenia:
We wish you a Merry Christmas – Życzymy Wam Wesołych Świąt
Where are you? – Gdzie jesteś?
Santa, Where Are You?
It’s Christmas Eve.
Where is Santa?
Santa, Santa, where are you?
Santa, Santa, where are you?
Are you under the tree?
Are you in your sleigh?
Are you on the rooftop?
Santa, where are you?
Look. Look. Over there.
Look. Look. Over where?
Look. Look. Over there!
Santa, is that you?
No, it’s Daddy.
Santa, Santa, where are you?
Santa, Santa, where are you?
Are you under the tree?
Are you in your sleigh?
Are you on the rooftop?
Santa, where are you?
Look. Look. Over there.
Look. Look. Over where?
Look. Look. Over there!
Santa, is that you?
Santa?
Ho ho ho!
Ho ho ho!
Ho ho ho ho ho!
Ho ho ho ho ho!
Ho ho ho ho ho!
Santa!!!
Decorate The Christmas Tree
Decorate the Christmas tree.
Fa la la la la, la la la la.
Candy canes for you and me.
Fa la la la la, la la la la.
Hang the stockings, 1 2 3.
Fa la la, la la la, la la la.
Wrap the presents happily.
Fa la la la la, la la la la.
On a sleigh ride, go go go.
Fa la la la la, la la la la.
Make a snowball, throw throw throw.
Fa la la la la, la la la la.
Kiss beneath the mistletoe.
Fa la la, la la la, la la la.
Santa’s laughing, “Ho ho ho!”
Fa la la la la, la la la la.
Christmas Eve comes soon, hooray!
Fa la la la la, la la la la.
Santa Claus is on the way.
Fa la la la la, la la la la.
Lots of presents in his sleigh.
Fa la la, la la la, la la la.
I can’t wait ’til Christmas Day.
Fa la la la la, la la la la.
Fa la la la la, la la la LAAAAAAAAA
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – LISTOPAD 2022 R.
Tematy kompleksowe:
- Moje hobby
- Polska moja ojczyzna
- Ulubione zajęcia
- Nadchodzą zimne dni
- Coraz zimniej
Pierwszy tydzień listopada poświecony będzie naszym zainteresowaniom i wyobraźni. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski e, literą „E, e”. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Nam jesień niestraszna’. Oraz wykonamy pracę plastyczna inspirowaną tą porą roku. Zapoznamy się z obrazem graficznym liczby 3 – cyfrą 3. Będziemy zbierać dary jesieni podczas spacerów po okolicy przedszkola. Będziemy kształtować umiejętność liczenia określając wynik dodawania i odejmowania.
W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o Polsce. Zapoznamy się z legendą „O Lechu, Czechu i Rusie”. Wykonamy pracę plastyczną „Stemplowana mapa Polski”. Nauczymy się śpiewać hymn Polski oraz zapoznamy się z najważniejszymi zabytkami Warszawy. Będziemy rozmawiać o Święcie Niepodległości. Będziemy również kształtować umiejętność przekładania rytmu z jednej reprezentacji na drugą np. rytm z klocków na dźwiękowy. Przypomnimy sobie polskie symbole narodowe i najważniejsze zabytki naszego kraju.
W trzecim tygodniu listopada będziemy kontynuować tematykę związaną z naszą wyobraźnią. Dowiemy się co to są „fikcyjne wydarzenia”. Będziemy tez rozwiązywać zagadki słuchowe. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski u, literą „U, u”. Wykonamy pracę plastyczną pt. „Malujemy deszczem i wiatrem”. Dowiemy się jak powstają zabawki. Zapoznamy się także ze znakiem „=”. Będziemy kształtować umiejętność segregowania przedmiotów ze względu na posiadane cechy, jednocześnie definiując przedmiot przez wymienianie jego cech.
Czwarty tydzień listopada poświęcony będzie nadchodzącym chłodniejszym dniom. Będziemy rozmawiać o zmieniającym się krajobrazie i towarzyszących temu zjawiskach atmosferycznych. Dowiemy się także co to znaczy być odpowiedzialnym. Zapoznamy się obrazem graficznym głoski k. literą „K, k”. Nauczymy się śpiewać piosenkę „ Zima przyjdzie”. Wykonamy pracę plastyczną inspirowaną wierszem „Czapka”. Będziemy także kształtować umiejętność dodawania i odejmowania w pamięci. Dowiemy się w jaki sposób możemy pomóc zwierzętom. Będziemy również kształtować umiejętność zapisywania równań przy użyciu znaku „=”.
W ostatnim tygodniu listopada będziemy kontynuować tematykę związaną z chłodniejszymi dniami. Dowiemy się w jaki sposób ogrzewamy nasze domy i mieszkania i jak można to robić ekologicznie. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski y, literą „Y, y”. Dowiemy się jak zbudowany jest termometr i do czego służy. Zapoznamy się z obrazem graficznym liczby 5, cyfrą 5. Będziemy układać historyjkę obrazkową ilustrującą powstawanie wełny i swetrów. Dowiem się także w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do nadejścia zimy.
J. angielski
BODY
head – głowa
arms – ręce
tummy – brzuch
fingers – palce
legs – nogi
feet – stopy
shoulders – ramiona
knees – kolana
toes – palce u stóp
chin – broda
Face – Twarz
ears – uszy
nose – nos
hair – włosy
face – twarz
eyes – oczy
mouth – usta
Zwroty i wyrażenia:
It’s a monster! – To potwór!
I’ve got two eyes – Mam dwoje oczu
Can you wash your hair? – Czy potrafisz umyć włosy?
I can wash my hair – Potrafię umyć włosy
Clap your hands – Klaszcz w dłonie
Stamp your feet – Tup nogami
Touch your nose – Doknij swojego nosa
The Bath Song
Can you wash your hair?
I can wash my hair.
Can you wash your feet?
I can wash my feet.
Can you wash your face?
I can wash my face.
Can you wash your knees?
I can wash my knees.
I can wash my hair.
I can wash my feet.
I can wash my face.
I can wash my knees.
This is the way we take a bath.
Can you wash your shoulders?
I can wash my shoulders.
Can you wash your toes?
I can wash my toes.
Can you wash your hands?
I can wash my hands.
Can you wash your nose?
I can wash my nose.
I can wash my shoulders.
I can wash my toes.
I can wash my hands.
I can wash my nose.
This is the way we take a bath.
I’m a big monster song
I’m a big monster, look at me!
I’ve got one head. Can you see?
I’ve got one mouth, two eyes, one nose.
I’ve got six fingers and four toes.
I’m a big monster, look at me!
I’ve got two heads. Can you see?
I’ve got two mouths, four eyes, one nose.
I’ve got eight fingers and six toes.
I’m a big monster, look at me!
I’ve got one head. Can you see?
I’ve got one mouth, three eyes, one nose.
I’ve got four fingers and ten toes.
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – PAŹDZIERNIK 2022 R.
Tematy kompleksowe:
- Jesienna przyroda
- Koszyk Pani Jesieni
- Skarby jesieni
- „Nasza mała ojczyzna – projekt edukacyjny „Polska nasz kraj”
Pierwszy tydzień października poświęcony będzie jesieni. Będziemy rozmawiać o tym, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy. Wykonamy pace plastyczną pt. „Gawra dla niedźwiedzia”, z wykorzystaniem kolorowych liści. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski l, literą „L, l”. Będziemy ćwiczyć umiejętność dokonywania analizy i syntezy głoskowej wyrazu. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Idziemy do ZOO”. Będziemy przeliczać dary jesienie i zapoznamy się z obrazem graficznym cyfry 1. Dowiemy się także co owady robią jesienią i dowiemy co to są „domki dla owadów”. Przeliczając owady będziemy kształtować umiejętność liczenia wspak oraz doliczania od wyznaczonego miejsca. Będziemy również rozwiązywać zagadki przyrodnicze związane z jesienią oraz obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie podczas spacerów i wyjść do ogrodu przedszkolnego.
W kolejnym tygodniu będziemy kontynuować tematykę związaną z jesienią. Będziemy rozmawiać o zdrowym stylu życia. Jak korzystać z tego co daje nam jesień aby być zdrowym. Wykonamy także pracę plastyczna pt. „Owoce”. Poznamy nazwy różnych drzew owocowych i ich owoców. Zapoznamy się także z obrazem graficznym głoski t, literą „T, t”. Będziemy również wykonywać zabawy rytmiczne przy piosence „Przepis na zdrowie”. Będziemy nazywać wybrane warzywa i owoce raz czytać globalnie ich nazwy. Będziemy także ćwiczyć umiejętność klasyfikowania i umieszczać warzywa i owoce w kąciku przyrodniczym. Wykonamy także eksperyment, dzięki któremu dowiemy się jakie kolory kryją w sonie liście. Poznamy także różne nazwy grzybów i dowiemy się, które są jadalne, a których spożywać nie należy.
Trzeci tydzień października rozpoczniemy od rozmowy na temat robienia przetworów na zimę. Zapoznamy się także z obrazem graficznym głoski i, literą „I, i”. Będziemy także grać na instrumentach „Przepis na zdrowie”. Kontynuując rozmowy na temat zdrowych przetworów zapoznamy się z obrazem graficznym cyfry 2. Będziemy także rozwijać umiejętność przeliczania elementów. W oparciu o film edukacyjny „Jak dawniej kiszono kapustę” dowiemy się jakie warzywa i owoce można kisić i dlaczego „kiszonki” są zdrowe. Dowiemy się także co to są suszki. Będziemy kształtować umiejętność kontynuowania rytmów. Będziemy także ćwiczyć umiejętność analizy i syntezy głoskowej wyrazów. Wykonamy prace plastyczną pt. „Wesołe witaminki”/
W ostatnim tygodniu października będziemy rozmawiać o naszej małej ojczyźnie czyli naszym mieście i najbliższej okolicy. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski d, literą „D, d”. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Przedszkole drugi dom”. Przypomnimy sonie polskie symbole narodowe. Dowiemy się co to jest Dzień Niepodległości oraz poznamy znaczenie słowa „patriotyzm”. Wykonamy także kotyliony na Dzień Niepodległości. Będziemy także rozmawiać o naszej miejscowości i oznaczymy Poznań na mapie Polski. Będziemy kształtować umiejętność działania na zbiorach i ustalać równoliczność zbiorów poprzez liczenie albo jednoznaczne przyporządkowanie. Poznamy także wygląd ludowego Stroju Wielkopolskiego. Będziemy także wykonywać eksperymenty, dzięki którym poznamy właściwości powietrza.
J. angielski
autumn – jesień
leaves – liście
rake – grabie
chestnuts – kasztany
fox – lis
hedgehog – jeż
acorns – żołędzie
scarecrow – strach na wróble
pumpkin – dynia
rain – deszcz
rain boots – kalosze
umbrella – parasol
sunflower – słonecznik
Colours – Kolory
red – czerwony
pink – różowy
yellow – żółty
purple – fioletowy
green – zielony
blue – niebieski
dark blue – granatowy
orange – pomarańczowy
brown – brązowy
black – czarny
Zwroty i wyrażenia:
What’s your favourite colour? – Jaki jest Twój ulubiony kolor?
My favourie colour is…. – Moim ulubionym kolorem jest…
What colour is… – Jakiego koloru jest…
Scarecrow song
Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.
Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.
Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.
Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes.
Scarecrow, scarecrow turn around. Scarecrow, scarecrow touch the ground. Scarecrow, scarecrow reach up high. Scarecrow, scarecrow touch the sky. Scarecrow, scarecrow bend down low. Scarecrow, scarecrow touch your toes…
Autumn leaves are falling down
Autumn leaves are changing colors,
changing colors, changing colors.
Autumn leaves are changing colors all over town.
Autumn leaves are changing colors,
changing colors, changing colors.
Autumn leaves are changing colors all over town.
Autumn leaves are falling down,
falling down, falling down.
Autumn leaves are falling down,
down to the ground.
Autumn leaves are falling down,
falling down, falling down.
Autumn leaves are falling down,
down to the ground.
Take a rake and rake them up,
rake them up, rake them up.
Take a rake and rake them up, on the ground.
Take a rake and rake them up,
rake them up, rake them up.
Take a rake and rake them up, on the ground.
Make a pile and jump in, and jump in, and jump in. Make a pile and jump in, on the ground.
Make a pile and jump in, and jump in, and jump in. Make a pile and jump in, on the ground.
Autumn leaves, autumn leaves, autumn leaves, autumn leaves, autumn leaves,
autumn leaves, are on the ground.
Autumn leaves, autumn leaves, autumn leaves, autumn leaves, autumn leaves,
autumn leaves, are on the ground,
are on the ground.
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – WRZESIEŃ 2022 R.
Tematy kompleksowe:
- W przedszkolu
- Nasze przedszkole
- Jestem bezpieczny
- Pomocna dłoń
- Idzie jesień przez świat
Pierwszy tydzień września rozpoczniemy od rozmowy o zasadach panujących w przedszkolu. Ustalimy grupowy kodeks praw i obowiązków oraz nauczymy się śpiewać piosenkę „Biegnę do przedszkola”. Wykonamy pracę plastyczna pt. „Nasza grupa”. Będziemy również ćwiczyć orientację w schemacie swojego ciała oraz rozróżnianie strony prawej i lewej.
W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o dobrych manierach. Podczas zabaw muzycznych będziemy poruszać się według podanego rytmu. Będziemy dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określając, jaką głoskę słyszymy na początku, w środku i na końcu wyrazu. Podczas zabaw z figurami geometrycznymi będziemy wyodrębniać kształty i je nazywać: kwadratowy – kwadrat, okrągły – koło, trójkątny – trójkąt, prostokątny – prostokąt. Będziemy także ćwiczyć przekładanie jednego rytmu na drugi, np. ułożony rytm z klocków na rytm dźwiękowy (np. klaskanie, stukanie). B, Podczas zabaw z literami będziemy ozdabiać literę „O, o” według Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
Trzeci tydzień września będzie poświęcony bezpieczeństwu. Zapoznamy się z najważniejszymi znakami drogowymi. Wykonamy pracę plastyczną „Znaki drogowe”. W ramach projektu „Polska mój kraj”, podczas spacerów będziemy obserwować najbliższą okolicę w poszukiwaniu ciekawych miejsc na naszym osiedlu. Będziemy także rozmawiać o odwadze i zapoznamy się z zawodem policjanta. Nauczymy się śpiewać piosenkę pt. „Zawody”. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski „O, o”. Będziemy także rozmawiać na temat zasad bezpieczeństwa względem nieznanych roślin i zwierząt.
W kolejnym tygodniu września będziemy kontynuować temat związany z odwagą oraz bezpieczeństwem. Będziemy wykonywać ćwiczenia oparte na spostrzeganiu wzrokowym: wskazując różnice na obrazku. Poznamy zawód strażaka oraz wykonamy pracę plastyczną „Kim zostanę kiedy dorosnę”. Będziemy rozmawiać na temat zawodu lekarza oraz ratownika medycznego i nauczymy się śpiewać piosenkę „Karetka pogotowia” Podczas rozmów na temat bezpieczeństwa na ulicy poznamy rolę takich przedmiotów jak: kask, kamizelka odblaskowa czy opaska odblaskowa. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski „A, a”. Będziemy ćwiczyć umiejętność przekładania rytmu z jednej reprezentacji na drugą. Podczas zabaw słuchowych będziemy rozwiązywać zagadki związane ze zbliżającą się jesienią. Będziemy również rozmawiać na temat roli psów w pracy służb ratunkowych oraz stworzymy grę matematyczną „Pies na ratunek”.
W ostatnim tygodniu września zawita do nas jesień. Będziemy rozmawiać na temat roli wycieczek w przybliżaniu piękna przyrody oraz zawodzie przewodnika. Będziemy śpiewać i tańczyć do piosenki „Jesienny kujawiaczek”. Zapoznamy się z obrazem graficznym głoski „M, m”. Wykonamy także pracę plastyczną pt. „Piękna złota jesień”. Podczas spacerów będziemy poszukiwać „darów jesieni”, a następnie będziemy je przeliczać. Podczas zabaw matematycznych będziemy kształtować umiejętność orientacji na kartce papieru: lewy brzeg, prawy, góra, dół, prawy górny róg itp. Będziemy również rozmawiać o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla danej pory roku oraz przyporządkowywać do nich odpowiedni strój.
J. angielski
Numbers– Liczby
one – jeden
two – dwa
three – trzy
four – cztery
five – pięć
six – sześć
seven – siedem
eight – osiem
nine – dziewięć
ten – dziesięć
Colours – Kolory
red – czerwony
pink – różowy
yellow – żółty
purple – fioletowy
green – zielony
blue – niebieski
dark blue – granatowy
orange – pomarańczowy
brown – brązowy
black – czarny
Zwroty i wyrażenia:
roll over – przewróć się, przekręć się
ten in the… bd – dziesięciu w łóżku
Bring me – Przynieś…
What colour is…? – Jakiego kolru jest..?
It’s blue – To jest niebieskie
Ten in the bed
There were ten in the bed
and the little one said,
„Roll over, roll over”
So they all rolled over and one fell out.
Nine!
There were nine in the bed
and the little one said,
„Roll over, roll over”
So they all rolled over and one fell out.
Eight!
There were eight in the bed …
Seven!
There were seven in the bed …
Six!
There were six in the bed …
Five!
There were five in the bed …
Four!
There were four in the bed …
Three!
There were three in the bed …
Two!
There were two in the bed ….
One!
There was one in the bed
„I’m lonely…
Rainbow colors
Tell me, tell me, what do you see?
I see an apple, and it’s red!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a carrot, and it’s orange!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a lemon, and it’s yellow!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a frog, and it’s green!
Rainbow colors everywhere
Red, orange, yellow, green
Rainbow colors everywhere
Blue, purple, pink!
Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink
Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink
Tell me, tell me, what do you see?
I see a fish, and it’s blue!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a flower, and it’s purple!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a flamingo, and it’s pink!
Rainbow colors everywhere
Red, orange, yellow, green
Rainbow colors everywhere
Blue, purple, pink!
Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink
Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink
Red (red)
Orange (orange)
Yellow (yellow)
Green (green)
Blue (blue)
Purple (purple)
Pink (pink)
Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink
Rainbow colors everywhere
Red, orange, yellow, green
Rainbow colors everywhere
Blue, purple, pink!
Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink
Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink