Świetliki

Nauczyciel wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Walkowiak

Pedagog specjalny:

  • Anna Żyto

Pracownik obsługi:

  • Magdalena Balcerska

    Angielski – maj 2021

    „Weather and clothes accessories”

    Zwroty i wyrażenia pogodowe:

    Jump in the puddles – skakać po kałużachit`s sunny – jest słonecznie

    it`s cloudy – jest pochmuro

    it`s windy – jest wietrznie

    it`s rainy – pada deszcz

    it`s partly cloudy – częściowe zachmurzenie

    it`s snowy – pada śnieg

    it`s stormy – jest burzowo

    it`s foggy – jest mgliście

    it`s cold – jest zimno

    it`s hot – jest gorąco

    Słownictwo:

    hurricane – huragan

    lightning – błyskawica

    rainbow – tęcza

    star – gwiazda

    Wet – mokry

    Dry – suchy

    Akcesoria:

    flip flops – japonki

    sunglasses – okulary przeciwsłoneczne

    hat – kapelusz

    scarf – szal

    boots – zimowe butycap – czapka z daszkiem

    rain boots – kalosze

    raincoat – płaszcz przeciwdeszczowy

    umbrella – parasol

    Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki: 

    https://www.youtube.com/watch?v=3WIF98ss2Tw

    „Drip drop rain”

    Drip drop rain

    On my head       2x

    Rain falls down on the ground

    Drip drop rain

    On my head.

    Drip drop rain

    On my shoulders    2x

    Rain falls down on the ground

    Drip drop rain

    On my shoulders.

    Drip drop rain

    On my tummy    2x

    Rain falls down on the ground

    Drip drop rain

    On my tummy.

    Drip drop rain

    On my toes    2x

    Rain falls down on the ground

    Drip drop rain

    On my toes.

    Części ciała:

    Head – głowa

    Shoulders – ramiona

    Tummy – brzuch

    Toes – palce u stóp

Angielski – kwiecień 2021

„Spring is here”

– Angielskie rozmówki z dzieckiem:  

  • What is your name?
  • Are you a boy or a girl ?
  • How old are you ?
  • What is your favourite fruit ?
  • What is your favourite colour ?

– Uzupełnianie kalendarza pogody- posługiwanie się wyrażeniami:

it`s sunny – jest słonecznie

it`s cloudy – jest pochmuro

it`s windy – jest wietrznie

it`s rainy – pada deszcz

it`s partly cloudy – częściowe zachmurzenie

it`s snowy – pada śnieg

it`s stormy – jest burzowo

it`s foggy – jest mgliście

it`s cold – jest zimno

it`s hot – jest gorąco

 – ”Spring is here” – prezentacja słownictwa i zwrotów na podstawie utworu

https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU

Słownictwo z piosenki:

– a bluebird

– a bee

– a ladybug

– a butterfly

– a frog

Zwroty z piosenki:

– I just saw

– flap your wings

– look around

– sign of spring

– frog jump

„Spring is here” – prezentacja słownictwa:

– mosquito       – grasshopper

– fly                  – snail

– frog                – bee

– ladybird         – caterpillar

– spider             – tree

– ant                  – dragonfly

– butterfly         – bird

– rain                 – flowers

Gry i zabawy językowe:

„Hot or cold” – rodzic chowa karty obrazkowe w różnych miejscach w mieszkaniu. Jeśli dziecko jest blisko karty mówimy głośno „hot”, jeśli zaś daleko mówimy „cold”. Po odnalezieniu karty obrazkowej dziecko opowiada co widzi na obrazku

– What do you see?

– I see …

„Wiosenne memo” – układamy wszystkie karty rysunkiem do dołu. Po kolei odwracamy po dwie karty i szukamy par. Zabawę wygrywa osoba, która znalazła więcej par.

Karty obrazkowe do pobrania tutaj:

Duże karty:

https://drive.google.com/file/d/0B6d0lK2V4ewPSVRlZWhYMUg5OUU/view

Małe karty:

https://drive.google.com/file/d/0B6d0lK2V4ewPSmh4VHZNNDBkSDg/view

„Easter” – marzec 2021r.

słownictwo wielkanocne:
– an egg – jajko
– a chick – kurczaczek
– a bunny – króliczek
– a lamb – owieczka
– a basket – koszyczek
– a cake – ciasto
– a tulip – tulipan
– a rainbow – tęcza

⦁ zwroty i wyrażenia:
– What do you see ? (co widzisz?)
– I see …
– What have you got in your easter basket ? (co masz w swoim koszyczku?)
– I have got …
– What is it ? (co to jest?)
– It is …
– Count the easter eggs (policz wielkanocne jajeczka)

⦁ piosenka „Boom Chicka Boom Easter”

zwroty i wyrażenia z piosenki:
– Flop your ears
– wiggle your nose
– shake your tail
– bunny pose
– crunch a carrot
– lets bunny hop

⦁ aktywne słuchanie historyjki obrazkowej pt. „Little bunny`s Easter egg hunt”

Angielski – luty – „Pets”

Revisin – powtórka:

What is your name?” – My name is …

What is your favourite colour?” – My favourite color is …

What is your favourite fruit?” – My favourite fruit is …

How old are you?” – I am 5 / 6

Polecenia:

Stand in a line –stańcie jednen za drugim

Sit at the table –osiądźcie przy stole

Cross your legs –nogi po turecku / w kokardę

Make a circle please – proszę zróbcie koło

Clean up please – proszę posprzątać

Bless you! – na zdrowie!

Be quiet please – proszę o ciszę

I am sorry – przepraszam

May I go to the toilet please? – czy mogę skorzystać z toalety?

Pair up – dobierzcie się w pary

Wash your hands – umyjcie ręce

Raise your hand – podnieś

See you later aligater – do zobaczenia

Pets” – zwierzęta domowe:

– a hamster – chomik – a dog – pies

– a turtle – żółw – a bird – ptak

– a parrot – papuga – a cat – kot

– a rabbit – królik – a snake – wąż

– a lizard – jaszczurka – a mouse – mysz

Songs – piosenki:

I have a pet” – zapoznanie z tekstem i melodią piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

Hello, how are you”

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

See you later Alligator”

https://www.youtube.com/watch?v=UQfvAlmr5g0

Gry językowe wykorzystane w trakcie zajęć:

– „Memo”

– „Bingo”

– „Shadows”

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na styczeń 2021

Blok tematyczny:

Czym jest przyjaźń”

Mijają dni, miesiące, lata”

Babcia i Dziadek”

Zima i zwierzęta”

– z nowym rokiem – składanie postanowień noworocznych, zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarza

– układanie zdań ze słowami: czas, rok, tydzień, pory roku, zegar

– nauka piosenki „Biegnie miesiąc za miesiącem”, zabawy z piosenką

– założenie kalendarza obserwacji przyrodniczych (hodowla tulipana)

– poznanie nazw ptaków zimujących w Polsce, zabawy z elementami dramy, pantonimy „Rozmowy głodnych ptaków”, dokarmianie ptaków, prowadzenie obserwacji przyrodniczych

– „Ptasi bar”, rozwijanie orientacji przestrzennej, rozwijanie umiejętności liczenia, utrwalenie zapisu cyfrowego liczby 8,9 , nazw figur geometrycznych, dodawanie w zakresie 9.

– „Dlaczego ziemia zamarza”-zabawy badawcze, poznanie zjawisk przyrody nieożywionej, zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych

– tworzenie opisu babci i dziadka- poszukiwanie jak największej liczby określeń przymiotnikowych określających wygląd i cechy charakteru babci i dziadka.

– nauka piosenki „Wesoła para”, zachęcanie do swobodnych muzycznych wypowiedzi

– wykonanie niespodzianki dla babci i dziadka.

– odkrywanie litery s, S, n, N, b, B małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów o prostej budowie fonetycznej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, układanie wyrazów, zdań, czytanie wyrazów, zdań, opowiadań.

Angielski – styczeń 2021

Temat: Clothes – ubrania

Słownictwo:

jumper – sweter

mittens – rękawiczki        gloves – rękawiczki pięciopalcówki

coat – płaszcz                  shorts – spodenki

T – shirt – bluzka z krótkim rękawkiem

swimsuit – strój kąpielowy               trousers / jeans – spodnie

socks – skarpetki            jacket – kurtka

hat – czapka                  cap – czapka z daszkiem

glasses – okulary           sunglasses – okulary przeciwsłoneczne

scarf – szalik                  dress – sukienka

skirt – spódniczka          boots/shoes – buty

pyjamas – piżama          sleepers – kapcie

Zwroty i wyrażenia:

– What are you wearing? – w co jesteś ubrana / ubrany?

– I am wearing a red t-shirt and blue trousers – jestem ubrana / ubrany w czerwoną bluzkę oraz niebieskie spodnie

– Put on your shoes – załóż buty

– Take off your shoes – ściągnij buty

Piosenka „Put on your…”

https://www.youtube.com/watch?v=-jBfb33_KHU

Piosenka „Winter mittens”

https://www.youtube.com/watch?v=2Gz9YsL_qJk

Dodatkowe piosenki:

I am a little snowman”

https://www.youtube.com/watch?v=FczqntFwb6k

Little snowflake”

https://www.youtube.com/watch?v=tbbKjDjMDok

Weather:

– it`s sunny – słonecznie

– it`s cloudy – pochmurnie

– it`s rainy- deszczowo

– it`s windy – wietrznie

– it`s snowy – pada deszcz

– it`s foggy – mglisto

– tornado – tornado

– rainbow – tęcza

Bloki tematyczne na grudzień: 

  1. Moje zdrowie i bezpieczeństwo
  2. Jak wyglądał świat przed milionami lat
  3. Idzie zima ze śniegiem
  4. Idą Święta

– Odkrywanie litery K, L, Y, R małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Układanie schematów i modeli słów, rozwijanie słuchu fonematycznego, utrwalenie poznanych liter, czytanie wyrazów, krótkich tekstów, bajek.

– Utrwalenie poznanych zapisów cyfrowych liczb 6-9, zabawy figurami, rozwijanie umiejętności działania na zbiorach, rozwijanie umiejętności klasyfikowania, rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli.

– Udział w XXIV Wielkopolskim Konkursie na najpiękniejszą kartkę Bożonarodzeniową organizowanym przez Dom Kultury w Pleszewie.

– Udział w świątecznej wymianie kartek – Projekt Edukacyjny „Zabawa Sztuką”, współpraca z przedszkolem z Tarnowskich Gór.

– Wspólne ubieranie choinki, przygotowywanie ozdób choinkowych, poznanie tradycji Andrzejek , Mikołaj, Gwiazdor w przedszkolu (18 grudnia). Obiad wigilijny(18 grudnia), wspólne układanie, składanie życzeń świątecznych.

– Udział w Programie Edukacyjnym Kubusiowi Przyjaciele Natury „Dbamy o rosliny i zwierzęta”, „Dbamy o ruch i odżywianie”.

Angielski: grudzień – „Christmas time”

Wprowadzanie i utrwalanie nowego materiału:

Nauka piosenki „Santa shark”

https://www.youtube.com/watch?v=u0aAMvvw_co

Słownictwo świąteczne:

chimney – komin           elf – elf          gingerbread man – piernik

Christmas stocking – świąteczna skarpeta         Santa Claus – św. Mikołaj

candy cane – laska cukrowa        Christmas balls – bombki       Christmas tree – choinka

star – gwiazdka      gift / present prezent      fireplace – kominek      reindeer – renifer

What do you want for Christmas?” – zabawki

spinning top – bączek       robot – robot       train – pociąg       doll – lalka

ball – piłka       teddy bear – pluszowy miś       rocking horse – konik bujany

rocket – rakieta       car – samochodzik        ship – statek        yo – yo – yoyo

Zwroty i wyrażenia:

– What is inside the box?

– It is a robot

– What do you see?

– I can see a robot

– What do you want for Christmas ?

– I want ….

– How many robots do you see ?

– I can see four robots

– Merry Christmas!!!

Karty pracy:

– „I spy with my little eye”

– „Read and colour”

Piosenki o tematyce świątecznej:

Hello, reindeer”

https://www.youtube.com/watch?v=ZUi1YJVChpg

Goodbye, snowam”

https://www.youtube.com/watch?v=Nu3R6d54KNo

Santa`s on his way”

https://www.youtube.com/watch?v=5qlbpMB-z_c

druga wersja:

https://www.youtube.com/watch?v=U_yVxX20OEk

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na listopad:

1. Moja rodzina

2. Mój dom

3. Moje i prawa i obowiązki

4. Projekt „Czyste powietrze wokół nas”

Projekt adresowany jest do dzieci 5,6, letnich. Treści programu realizowane są w trakcie pięciu zajęć warsztatowych: W trakcie zajęć zlokalizujemy i określimy różne rodzaje dymu. Określimy także przyczyny wydobywania się dymów. Zapoznamy się z tekstem i melodią piosenki antytytoniowej „O Dinku” oraz wykonamy samodzielnie własny znaczek pt. „Nie pal przy mnie”.

Angielski – listopad 2020

Autumn”

UTRWALANIE MATERIAŁU:

Zwroty i wyrażenia:

– What is your name ? My name is …

– How old are you? I am …

– What is your favourite colour / fruit / number itp. My favourite colour is …

– What is it ? It is a / an ….

– What is the weather like ? It`s sunny / cloudy itp.

Zasady:

  • Eyes watching
  • Ears listening
  • Hands helping
  • Feet walking

Polecenia:

  • Stand in a line –stańcie jednen za drugim
  • Sit at the table –osiądźcie przy stole
  • Cross your legs –nogi po turecku / w kokardę
  • Make a circle please – proszę zróbcie koło
  • Clean up please – proszę posprzątać
  • Bless you! – na zdrowie!
  • Be quiet please – proszę o ciszę
  • I am sorry – przepraszam
  • May I go to the toilet please? – czy mogę skorzystać z toalety?
  • Pair up – dobierzcie się w pary
  • Wash your hands – umyjcie ręce
  • Raise your hand – podnieś
  • See you later aligater – do zobaczenia  

 WPROWADZANIE I UTRWALANIE NOWEGO MATERIAŁU:

Forest animals:

a squirrel

a beaver

a hedgehog

a raccoon

a hare

an owl

a deer

a fox

a bear

a skunk

a woodpecker

Nauka piosenki „Walking in the forest”

https://www.youtube.com/watch?v=xbSSm_p782c

Piosenki – przerywniki w ramach zabaw muzyczno – ruchowych:

I am so happy”

https://www.youtube.com/watch?v=dUXk8Nc5qQ8&list=RDdUXk8Nc5qQ8&start_radio=1

Head, shoulders, knees, toes”

https://www.youtube.com/watch?v=RuqvGiZi0qg&list=RDdUXk8Nc5qQ8&index=7

Walking, walking”

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU&list=RDdUXk8Nc5qQ8&index=23

Film na kanale youtube:

Steve and Maggie „What i sthe weather like?”

https://www.youtube.com/watch?v=cwsrnbdyIYc

Angielski – październik 2020

School supplies”

Zasady:

  • Eyes watching

  • Ears listening

  • Hands helping

  • Feet walking

Polecenia:

  • Stand in a line –stańcie jednen za drugim

  • Sit at the table –osiądźcie przy stole

  • Cross your legs –nogi po turecku / w kokardę

  • Make a circle please – proszę zróbcie koło

  • Clean up please – proszę posprzątać

  • Bless you! – na zdrowie!

  • Be quiet please – proszę o ciszę

  • I am sorry – przepraszam

  • Can I go to toilet please? – czy mogę skorzystać z toalety?

  • Pair up – dobierzcie się w pary

  • Wash your hands – umyjcie ręce

School supplies:

a pen – długopis

a pencil – ołówek

a book – książka

a backpack – plecak

a rubber – gumka do mazania

a crayon – kredka

a ruler – linijka

a notebook – zeszyt

a pair of scissors – nożyczki

a glue – klej

a sharpener – temperówka

a pencil case – piórnik

Zwroty i wyrażenia:

– How many rubbers do you see ?

– I see …

– What colour is the book ?

– The book is … brown

Oglądanie filmu z cyklu Steve and Maggie:

Back to school”

https://www.youtube.com/watch?v=F9OdB53UGmA

Crayons Magic for children”

https://www.youtube.com/watch?v=Ix4dSjKqwvc

Oglądanie filmu z Englizh Singsing:

Kids vocabulary „School supplies”

https://www.youtube.com/watch?v=AS5nhKzaOqo

Piosenki:

Hello, how are you?”

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

See you later aligator”

https://www.youtube.com/watch?v=UQfvAlmr5g0

Tematy kompleksowe na październik:

1. Idzie jesień … przez ogród i sad

2. Idzie jesień … do zwierząt

3. Co z czego otrzymujemy?

4. Idzie jesień z deszczem

5. Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” – „Jesienny bukiet” – dzieła niemalowane inspirowane sztuką Giuseppe Arcimboldo. 

Angielski – wrzesień 2020

Classroom rules”

Zasady:

  • Eyes watching

  • Ears listening

  • Hands helping

  • Feet walking

Polecenia:

  • Stand in a line – stańcie jednen za drugim

  • Cross your legs – nogi po turecku / w kokardę

  • Make a circle please proszę zróbcie koło

  • Clean up please – proszę posprzątać

  • Bless you! – na zdrowie!

  • Be quiet please – proszę o ciszę

  • I am sorry – przepraszam

  • Can I go to toilet please? – czy mogę skorzystać z toalety?

  • Pair up – ustawcie się w pary

  • Wash your hands – umyjcie ręce

Piosenki:

Hello, how are you?”

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

See you later aligator”

https://www.youtube.com/watch?v=UQfvAlmr5g0

Oglądanie filmu „Classroom rules by Minionki”

https://www.youtube.com/watch?v=ddvTFgzkS5M

Revisin – powtórka:

What is your name?” – My name is …

What is your favourite colour?” – My favourite color is …

What is your favourite fruit?” – My favourite fruit is …

How old are you?” – I am 5 / 6

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień:

Blok tematyczny:

  • Oto ja”

  • Moja grupa”

  • Moja droga do p – la

  • Idzie jesień przez las”

W pierwszy tygodniu września porozmawiamy nt wakacji. Poznamy ważniejsze regiony Polski. Na mapie Polski odszukamy góry, jeziora, Morze Bałtyckie, miasta, odczytamy ich nazwy. Nauczymy się wiersza „Na plaży” Poznamy nowych kolegów i koleżanki w naszej grupie „Świetliki”. Zapoznamy się z naszą salą, łazienką i szatnią, Zwrócimy uwagę na bezpieczeństwo w pomieszczeniach przedszkolnych. Będziemy bawić się na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym, omówimy bezpieczny sposób korzystania z urządzeń służących do zabawy. Porozmawiamy nt. opowiadania „Tata coś zaniemówił”, zwrócimy uwagę na podobieństwa między dziećmi a rodzicami. Dzieląc rytmicznie nazwy obrazków, znaczków utrwalimy pojęcie „sylaba”, w zabawach będziemy różnicować lewą i prawą stronę własnego ciała, wytyczać kierunki w przestrzeni, poznamy różne stany emocjonalne. Poznamy bohaterów kart pracy, podręczniki. Różnymi technikami wykonamy prace plastyczne nt. wakacji.

W drugim tygodniu w ćwiczeniach słuchowych na poziomie sylaby i głoski utrwalimy pojęcie „głoska”, określimy pierwsze, środkowe i ostatnie miejsce głoski w nazwach wybranych obrazków, podzielimy nazwy obrazków trzygłoskowych, czterogłoskowych na sylaby i głoski, w zabawie „Listonosz” utrwalimy zapis swojego imienia oraz imion kolegów, n – li, pracownika obsługi. Zapoznamy się z nową piosenką J. Kucharczyk „Dziękuję, proszę, przepraszam”. Zainspirowani opowiadaniem „Linie papilarne”, swobodnymi rozmowami nt. naszej grupy oraz wierszem „Zasady przedszkolaka” stworzymy własny Kodeks Grupowy.

W następnym tygodniu wysłuchamy opowiadania „Moja droga do przedszkola”, utrwalimy zasady ruchu drogowego, porozmawiamy nt. sposobu w jaki dzieci przybywają do przedszkola. Utrwalimy figurę geometryczną „koło”, udoskonalimy umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości, Zainspirowani wierszem „Na pomoc” utrwalimy numery alarmowe. Porozmawiamy nt. ruchu ulicznego pełnymi zdaniami, zapiszemy ciekawe wypowiedzi – zdania, przy pomocy klocków podamy liczbę słów w zdaniu. Wykonamy znaki drogowe, zbudujemy garaże , rozwiążemy rebusy, będziemy rysować wzory po śladach i samodzielnie. Zaśpiewamy zbiorowo i indywidualnie piosenkę „Ruch uliczny”. 15 września będziemy też obchodzić Święto Kropki.

W czwartym tygodniu września rozbudzimy nasze zainteresowanie nową porą roku – jesienią. Zainspirowani własnymi obserwacjami, albumami przyrodniczymi, zdjęciami kasztanowca, ilustracjami lasu i parku jesienią, opowiadaniem „Jesienna wyprawa”, piosenką „ Idzie jesień przez świat” wykonamy przestrzenne jesienne drzewa, ludziki i inne leśne stworki, skomponujemy jesienną muzykę, ulepimy z plasteliny figurki grzybów i je policzymy z zastosowaniem liczebników porządkowych. Nauczymy się wiersza „Gdzie jesteś , jesieni?”. Z zastosowaniem wesołych rymowanek np. „ Kasztanowy wierszyk” wykonamy ćwiczenia logorytmiczne. Poznamy jesienne przygody Olka i Ady.