Nauczyciele wychowania przedszkolnego:
- Ewa Bąk
- Anna Matuszczak
Pedagog specjalny:
- Natalia Białowąs
Pracownik obsługi:
- Jola Ewald
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC KWIECIEŃ
I TYDZIEŃ- „ O CZYM MARZĄ ZWIERZĘTA”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie zwierzęta żyją w wybranych środowiskach i jakie są ich zwyczaje
- jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka
- jak wygląda litera w, W
II TYDZIEŃ- „KTO OBRONI SŁONIA?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie zwierzęta są pod ochroną
- co można zrobić, aby zapobiec wymieraniu zwierząt
- jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt
- jak wygląda litera h,H
III TYDZIEŃ- „JAK DAĆ PRZEDMIOTOM DRUGIE ŻYCIE?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak ponownie wykorzystać materiały papierowe
- jak ponownie wykorzystać materiały plastikowe
- jak ponownie wykorzystać materiały szklane
- jak ponownie wykorzystać materiały metalowe
IV TYDZIEŃ- „JAK BYĆ EKO?”- PROJEKT JESTEM POLAKIEM I EUROPEJCZYKIEM- POZNAJEMY NIEMCY
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie zwierzęta żyją w wybranych środowiskach i jakie są ich zwyczaje
- jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt
- jak wygląda litera z, Z
- poznanie informacji na temat sąsiadującego z Polską kraju Niemiec (zapoznanie z flagą, stolicą, zabytkami, strojem ludowym, jedzeniem, słownictwem niemieckim)
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC MARZEC
I TYDZIEŃ- „DLACZEGO W MARCU JEST JAK W GARNCU ?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla przedwiośnia
w jaki sposób można przewidzieć pogodę
jak wygląda litera „n,N”
II TYDZIEŃ- „Z CZEGO TO JEST ZROBIONE ?”.
Projekt edukacyjny „Jestem Polakiem i Europejczykiem”.
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
do czego wykorzystywana jest glina
jak powstaje chleb, ser
jak powstaje wełna, papier
jak wygląda litera „g,G”
wielu ciekawostek o Włoszech
III TYDZIEŃ- „GDZIE UBIERA SIĘ PANI WIOSNA?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
jakie są oznaki wiosny
jakie prace wykonuje się w polu i w ogrodzie
jak jest zbudowany kwiat tulipana
jak wygląda litera „f,F”
IV TYDZIEŃ- „WIELKANOC”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
jakie są zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi
co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym
co jest potrzebne roślinom do wzrostu
jak wygląda litera „ł, Ł”
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC LUTY 2024
I TYDZIEŃ- „DLACZEGO PEWIEN CZWARTEK JEST TŁUSTY ?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- Jakie są popularne zabawy karnawałowe
- Jak przygotować stroje z przedmiotów codziennego uzytku
- Na czym polega tradycja tłustego czwartku
- Skąd pochodzi czekolada
- W jakich produktach spożywczych jest cukier
II TYDZIEŃ- „GDZIE PUKA SZTUKA ?” Projekt edukacyjny „Jestem Polakiem i Europejczykiem”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- Jakie są formy uczestnictwa w kulturze
- Jak należy zachowywać się w teatrze, kinie, muzeum, czy filharmonii
- Jak przygotować własna rzeźbę
- Jak wygląda litera R
- Co oznacza znak –
- na temat Francji
III TYDZIEŃ- „W KRAINIE LODU”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie są cechy zimowego krajobrazu
- jak powstaje śnieg
- ciekawostek na temat pingwinów
- jak w zadaniach wykorzystać znak
IV TYDZIEŃ- „CO ŁĄCZY KURĘ I DINOZAURA?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakimi zwierzętami były dinozaury
- dlaczego wyginęły
- czy wciąż żyją zwierzęta podobne do dinozaurów
- kim jest paleontolog
Angielski – luty 2024
„Carnival balloons” – zabawy karnawałowe z wykorzystaniem kolorowych balonów
„Party Freeze Dance Song” – zabawy karnawałowe
„Winter clothes”
– zapoznanie ze słownictwem dotyczącym zimowego ubioru
„Dressed animals” – gry i zabawy językowe z wykorzystaniem kart obrazkowych przedstawiających przebrane zimowe zwierzęta
Zakres materiału – winter animals:
– arctic fox – arctic hare – polar bear – whale – seal
– arctic wolf – snowy owl – orca – puffin – penguin
Zwroty i wyrażenia:
– what is the penguin wearing ?
– the penguin is wearing a black hat
Clothes:
– hat – scarf – jacket – trousers – boots
– dress – jumper – t-shirt – crumb – bow tie – tie itp.
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC STYCZEŃ 2024
I TYDZIEŃ- „CZY MOŻNA COFNĄĆ CZAS ?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- Jakich narzędzi ludzie używali do mierzenia czasu i jakich używają dziś
- Skąd się biorą dzień i noc
- O charakterystycznych cechach pór roku
- jak wygląda litera u,U
- jakie są nazwy miesięcy i jaka jest ich kolejność
II TYDZIEŃ- „KTO JEST KUCHARZEM LESNYCH ZWIERZĄT ?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- Jakie ptaki zimują w Polsce
- Jakie zwierzęta nie zapadły w sen zimowy
- Jakimi produktami można bezpiecznie dokarmiać zwierzęta
- Kim jest leśniczy
- jak wygląda litera j,J
- jak wygląda cyfra 8
III TYDZIEŃ- „KTO TO TAKI MAMA MAMY, TATA TATY?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakimi zabawkami bawili się dziadkowie i babcie
- w jaki gry i zabawy się bawili
- przygotować upominki dla dziadków
- jak wygląda litera y,Y
- jak wygląda cyfra 9
IV TYDZIEŃ- „KIM BĘDĘ GDY DOROSNĘ?” Projekt edukacyjny „Jestem Polakiem i Europejczykiem’
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie zawody były potrzebne w przeszłości
- jak się zmieniły wybrane zawody
- jakie zawody są popularne obecnie
- kim jest wynalazca i czym jest wynalazek
- jak wygląda litera c,C
- co oznacza znak +
- wielu ciekawostek na temat Czech
V TYDZIEŃ – „CZY KOT W BUTACH BYŁ NA WESELU KOPCIUSZKA?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie są ulubione postacie dziecięcych baśni
- na czym polega zawód bibliotekarza
- jak można uwolnić książkę
- jak wygląda litera p,P
- jak wygląda liczba 10
„WHAT DO YOU WANT FOR CHRISTMAS?” – ANGIELSKI GRUDZIEŃ 2023 r.
- „What do you want for Christmas?” – zapoznanie z tekstem i melodią piosenki; wprowadzenie świątecznego słownictwa
- „What do you want for Christmas?” – zabawy z piosenką
- gry i zabawy językowe w oparciu o flashcards
- „Lets decorate a christmas tree” – wspólne dekorowanie piankowej choinki
- „Roll a reindeer” – gra językowa
- „Peekaboo Christmas” – aktywne czytanie książeczki świątecznej; gry i zabawy językowe w oparciu o świąteczne słownictwo
„Hello reindeer”
https://www.youtube.com/watch?v=ZUi1YJVChpg
„Goodbye snowman”
https://www.youtube.com/watch?v=Nu3R6d54KNo\
Piosenki „What do you want for Christmas?”
https://www.youtube.com/watch?v=5qlbpMB-z_c
https://www.youtube.com/watch?v=YqFP0NjoGY4
Słownictwo i zwroty:
- What do you want for Christmas? – co chcesz dostać na Święta ?
- I want – chcę …
- Santa – Mikołaj
- Present – prezent
- Angel – aniołek
- Toys – zabawki
- Reindeer – renifer
- Snowman – bałwan
- Santa’s on his way – Mikołaj jest w drodze
- train – pociąg
- robot – robot
- teddy bear – pluszowy miś
- rocket – rakieta
- ball – piłka
- yo – yo – yo – yo
- bike – rower
- jump rope – skakanka
- ride a bike – jeździć na rowerze
- jump – skakać
- spin – kręcić / obracać
- bounce – odbijać się
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
I TYDZIEŃ- „CO CIESZY MIKOŁAJA?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- z czym się kojarzy postać Mikołaja
- kiedy obchodzimy Mikołajki
- jak obchodzimy Mikołajki w Polsce, a jak na świecie
- kto obchodzi swoje święto dzień przed Mikołajkami i dzień po Mikołajkach
- jak wygląda litera e,E
- jak wygląda liczba 7
II TYDZIEŃ- „JAKIE SPORTY UPRAWIA PANI ZIMA?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak bezpiecznie bawić się zimą
- o charakterystycznych cechach popularnych sportów zimowych
- o właściwościach wody i lodu
- jak wygląda litera s,S
- jakie mamy dni tygodnia
III TYDZIEŃ- „TRADYCJE ŚWIĄTECZNE W POLSCE I KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ”- Projekt edukacyjny „Jestem Polakiem i Europejczykiem’
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- co oznaczają wybrane symbole bożonarodzeniowe
- jakie są tradycyjne potrawy wigilijne i jakie jest ich znaczenie
- kim są kolędnicy
- jakie są właściwości chemiczne popularnych produktów spożywczych używanych w trakcie przygotowań świątecznych
- jak przygotować pierniki
- jak wygląda litera b, B
IV TYDZIEŃ- „SYLWESTROWA NOC”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- opowiedzą o wspomnieniach świątecznych
- jakie panują w Polsce zwyczaje sylwestrowe
- jakie ma właściwości ogień
- poznają różnorodne zabawy sylwestrowe
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC LISTOPAD
I TYDZIEŃ- „MOJA MIEJSCOWOŚĆ MÓJ REGION” -Projekt edukacyjny „Jestem Polakiem i Europejczykiem”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak się nazywają członkowie rodziny
- jakie jest pokrewieństwo między członkami rodziny
- czym się różni miasto od wsi
- jak wygląda litera t,T i jak się ją pisze
- jak wygląda trójkąt
II TYDZIEŃ- „CO POWINIEN WIEDZIEĆ KAŻDY POLAK?”- Projekt edukacyjny „Jestem Polakiem i Europejczykiem„
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie są polskie symbole narodowe
- o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie
- jakie są walory geograficzne Polski
- kim byli Józef Piłsudski i inni znani Polacy
- co świętujemy 11 listopada
- jak wygląda litera i,I i jak się ją pisze
- jak wygląda liczba 5 i jak się ją pisze
III TYDZIEŃ- „GDZIE MOŻNA SPOTKAĆ MAŁĄ NIEDŹWIEDZICĘ I WIELKĄ NIEDŹWIEDZICĘ”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- czym jest Układ Słoneczny
- czym są kometa, meteoryty, gwiazdy, prom kosmiczny, sonda
- co to jest gwiazdozbiór
- do czego służy teleskop
- co różni meteor i meteoryty
- jak jest zbudowana Ziemia
- co to jest przyciąganie ziemskie
- co to są kontynenty i ocean
- jak wygląda litera k,K i jak się ją pisze
- jak wygląda liczba 6 i jak się ją pisze
IV TYDZIEŃ- „CZY KUJAWIAK MOŻE TAŃCZYĆ KRAKOWIAKA”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak wyglądają polskie stroje ludowe
- jak brzmi muzyka ludowa
- co to jest legenda i jakie są znane polskie legendy
- jakie potrawy są charakterystyczne dla danego regionu Polski
- jak się zmieniał wygląd pluszowego misia na przestrzeni lat
- jak wygląda litera d,D i jak się ją pisze
- jak wygląda liczba 0 i jak się ją pisze
V TYDZIEŃ- „KTÓRY ŻYWIOŁ JEST NAJWAŻNIEJSZY?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia i jaką rolę pełni w życiu człowieka
- jakie są charakterystyczne cechy żywiołu wody i jaką rolę pełni w życiu człowieka
- jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ziemi i jaką rolę pełni w życiu człowieka
- jakie są charakterystyczne cechy żywiołu powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka
- podsumowanie wiedzy zdobytej podczas tygodnia
„What is the weather like ?”
Angielski – listopad 2023 r.
- „What is the weather like? – prezentacja multimedialna dotycząca pogody
- „Drip drop rain” zapoznanie z tekstem i melodią piosenki
- „What is the weather like?” – gry i zabawy językowe z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
- „Drip drop rain” – zabawy z piosenką
- „Maisy`s wonderful weather book” – aktywne słuchanie książki
- „On, in, under, by” – zabawy z przyimkami
- „Worksheet” – uzupełnianie karty pracy
Zwroty i wyrażenia:
– What is the weather like?” / „How is the weather?”
– it`s …
– it`s sunny
– it`s party cloudy
– it`s cloudy
– it`s rainy
– it`s snowy
– it`s windy
– it`s foggy
– it`s stormy
– it`s a rainbow
– it`s a tornado
– it`s cold
– it`s hot
Four seasons:
– spring
– summer
– autumn
– winter
Accessories / clothes:
– umbrella / raincoat / wellies /
– sunglasses / hat / jacket /
– scarf / hat / mittens / boots
„Drip drop rain”
https://www.youtube.com/watch?v=3WIF98ss2Tw
„Mystery box”
https://www.youtube.com/watch?v=EULQrI3aVik&t=4s
„Hello how are you?”
https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
I TYDZIEŃ- „JAK JESIENIĄ DBAĆ O ZDROWIE ?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak należy dbać o zdrowie
- jakich narzędzi do pracy potrzebuje lekarz
- co przedstawia piramida zdrowego żywienia
- jak wygląda litera a,A, jak się ją pisze
- jak wygląda cyfra 1, jak się ją pisze
- jak wygląda kwadrat
II TYDZIEŃ- „KTO MOŻE BYĆ NAUCZYCIELEM?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- na czym polega praca nauczyciela
- gdzie pracuje nauczyciel
- jak wygląda litera l, L, jak się ją pisze
- jak wygląda cyfra 2, jak się ją pisze
III TYDZIEŃ- „W CO SIĘ BAWI Z NAMI JESIEŃ?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak się ubierać stosownie do pogody
- jaka jest rola wiatru w życiu roślin i zwierząt
- dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia
- jak wygląda litera o,O, jak się ją pisze
- jak wygląda cyfra 3, jak się ją pisze
IV TYDZIEŃ- „JAKI PLAN NA JESIEŃ MAJĄ ZWIERZĘTA?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- w jaki sposób zwierzęta adaptują się do zmieniających się pór roku
- które ptaki odlatują, które przylatują, a które pozostają w Polsce na zimę
- jak wygląda litera m,M, jak się ją pisze
- jak wygląda cyfra 4 i jak się ją pisze
ANGIELSKI – PAZDZIERNIK 2023 r.
„SCHOOL SUPPLIES” – PRZYBORY SZKOLNE
– prezentacja słownictwa / zwrotów z zakresu przyborów szkolnych
– gry i zabawy językowe z wykorzystaniem flashcards i innych pomocy dydaktycznych
– aktywne oglądanie filmu z cyklu „Steve and Maggie”
„What have you got in your pencil case?” – wprowadzenie konstrukcji „I have got…?”
„What have you got in your pencil case?” – zabawy językowe z konstrukcją „I have got…?”
Słownictwo i zwroty:
– a ruler – linijka
– a rubber – gumka do mazania
– a pen – długopis
– a glue – klej
– a pencil – ołówek
– a pair of scissors – nożyczki
– a book – książka
– a marker – pisak, marker
– a pencil case – piórnik
– a crayon / crayons – kredka / kredki
– a brush – pędzel
– paints – farby
– a notebook – zeszyt
– a sharppener – temperówka
– a packpack – plecak
– a letter / letters – litera / literki
– an apple – jabłko
– what have you got in your pencil case ? – co masz w swoim piórniku
– I have got – mam
– a rubber please – poproszę gumkę do mazania
– there you go – proszę bardzo
Piosenka na powitanie:
https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8
Piosenka do wprowadzania słownictwa / zabaw / gier językowych
https://www.youtube.com/watch?v=EULQrI3aVik
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC WRZESIEŃ
I TYDZIEŃ- „CO SŁYCHAĆ W PRZEDSZKOLU?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak rówieśnicy spędzali wakacje
- jakie zasady obowiązują w przedszkolu
- jakie pomieszczenia znajdują się w przedszkolu
- jakie dźwięki wydają zabawki
- jakie korzyści można czerpać z przynależności do grupy
II TYDZIEŃ- „JAK BYĆ SUPERBEZPIECZNYM?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak należy zachowywać się w sali
- jakie są numery alarmowe
- jak wezwać pomoc w razie wypadku
- jak należy udzielić pierwszej pomocy
- o tym, że nie powinniśmy rozmawiać z nieznajomymi
III TYDZIEŃ- „JAKIE SĄ MOJE SUPERMOCE?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak dbać o zdrowie
- za pomocą jakich zmysłów poznajemy świat
- jakie mamy emocje
- jakie można mieć zainteresowania
- jak rozwiązywać trudne sprawy, kto nam może pomóc je rozwiązać
IV TYDZIEŃ- „KIEDY PANI JESIEŃ OBCHODZI URODZINY?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie są oznaki jesieni
- gdzie możemy zaobserwować oznaki jesieni
- dlaczego liście spadają z drzew
- co się dzieje jesienią w ogrodzie i w sadzie
- jak wygląda prostokąt
Angielski:
Temat miesiąca: „Opposites” – przeciwieństwa
- „Say hello, say goodbye” – utrwalenie piosenek na powitanie i pożegnanie
- „Opposites” – wprowadzenie słownictwa; gry i zabawy językowe
- „Open and shout” – zapoznanie z tekstem i melodią piosenki; zabawy z oparciu o piosenkę
- „That is not my student” – wprowadzenie książeczki aktywizującej
Zakres materiału:
- Open / shout
- Big / small
- Loud / quiet
- Fast / slow
- Tall / short
- Please / No thank you
- Teacher
- Student
Piosenka „Open shout them”