Skrzaty Leśne

Nauczyciele wychowania przedszkolnego:

  • Marta Ciesielska
  • Dominika Stachowiak

Pedagog specjalny:

  • Anna Zakrzewska

Pracownik obsługi:

  • Sylwia Staśczak

Animals – Zwierzęta

bird – ptak

spider – pająk

fish – ryba

turtle – żółw

rabbit – królik

elephant – słoń

dog – pies

cat- kot

mouse – mysz

lion – lew

big – duży

little – mały

I have a pet song https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

Yes. I can. Animal song https://www.youtube.com/watch?v=_Ir0Mc6Qilo

Action verbs – Czasowniki ruchu

clap – klaskać

stomp – tupać

fly – latać

swim – pływać

climb – wspinać się

run – biegać

sing – śpiewać

dance – tańczyć

Zwroty i wyrażenia:

Can you …. – Czy potrafisz …?

Yes, I can – Tak, potrafię

No, I can’t – Nie, nie potrafię

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE- MARZEC 2020 R.

Tematy kompleksowe:

  1. Dzieńinoc
  2. Czekamynawiosnę
  3. Wszyscyjesteśmyróżni
  4. Wiosenneporządki

 

W pierwszym tygodniu marca zapoznamy się z tematyką dotyczącą dnia i nocy. Porozmawiamy o zwiastunach nadchodzącego dnia i nocy oraz wyjaśnimy jak te zmiany zachodzą. Wraz z dziećmi stworzymy galaktyki oraz przeliczymy znajdujące się w nich gwizdy. Wysłuchamy wiersza „Gdy miasto śpi” i spróbujemy ustalić, jakie zwierzęta, rośliny i ludzie pracujący w różnych zawodach nie mogą w nocy spać. Obejrzymy eksperyment  z latarką i globusem pokazujący jak zmieniają się pory dnia na naszej planeci oraz nauczymy się piosenki „Słoneczko późno dzisiaj wstało”.

W kolejnym tygodniu pojedziemy na wycieczkę do kina i obejtrzymy spektakl „Jaś i Małgosia”.  Następnego dnia pobawimy się w zabawę „prawda-fałsz” i spróbujemy odgadnąć co posuje do nadchodzącej pory roku- wiosny. Wysłuchamy i porozmawiamy na temat wiersza „Marcowa zabawa”  oraz wyjaśnimy przysłowie „W marcu jak w garncu”. Następnie dzieci posegregują kwiatki na kolory, włożą je do odpowiednich obręczy oraz ocenią, który zbiór jest największy, najmniejszy oraz równoliczny z innym.  Wykonamy pracę plastyczną „marcowe kwiaty”.

Nowy tydzień zaczniemy od obejrzenia filmu „ Dlaczego każdy z nas jest inny” oraz porozmawiamy na jego temat. W kolejnym dniu będziemy mogli uczestniczyć w eksperymentach „Mobilnego Laboratorium”.  Dzieci wybiorą sobie ulubione zabawki z sali ibędą próbowały określić swoje położenie w przestrzeni względem tych zabawek. Będziemy świętować Pierwszy Dzień Wiosny oraz Światowy Dzień Zespołu Downa.

Ostatni tydzień poświęcony będzie wiosennym tematom. Omówimy tekst piosenki „W naszym ogórdeczku” oraz spróbujemy się jej nauczyć. Omówimy budowę kwiatu, nazwiemy jego poszczególne części. Dzieci z pociętych kawałków spróbują same ułożyć kwiat oraz nazwać każdą jego część. Porozmawiamy o tym czym zajmuje się ogrodnik oraz wybierzemy się do sklepu ogrodniczego. Kupimy tam ziemię, cebulki,  nasionka kwiatów oraz warzyw, które następnego dnia zasadzimy w doniczkach.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – LUTY 2020 R.

Tematy kompleksowe:

  1. W co bawić się zimą?
  2. Nasi czworonożni przyjaciele
  3. W karnawale same bale
  4. Poznajemy różne zawody

W pierwszym tygodniu lutego będziemy rozmawiać o zimowych zabawach. Dowiemy się jakie obowiązują zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie. Wykonamy pracę plastyczną „Bałwanki”. Będziemy wskazywać i nazywać ubrania stosowne do pogody za oknem. Przeliczając śnieżynki będziemy ustalać wynik dodawania lub odejmowania, posługują się małymi liczebnikami.

Kolejny tydzień poświęcony będzie naszym małym, czworonożnym przyjaciołom. Spróbujemy opowiedzieć, jakie są nasze ulubione zwierzęta domowe. Wykonamy pracę plastyczną przedstawiającą naszego wymarzonego zwierzaka „Nasi mali pupile”. Będziemy także rozmawiać o tym , jak należy dbać o psy i koty. Dowiemy się co to jest Schronisko dla Bezdomnych Psów i Kotów, a także jak możemy pomóc znajdującym się w nim zwierzętom. Będziemy rozwijać orientację przestrzenną poruszając się według poleceń nauczyciela, np. idź do tyłu

Trzeci tydzień lutego upłynie w naszym przedszkolu pod hasłem karnawałowego balu. Będziemy opowiadać o naszych wymarzonych strojach na bal. Będziemy rozmawiać o pogodzie na karnawał. Spróbujemy wcielić się w prezentera pogody. Będziemy oglądać różne maski i dokonywać ich klasyfikacji ze względu na wybraną cechę. A podczas przedszkolnego balu będziemy uczestniczyć w pląsach i tańcach i świetnie się bawić.

Ostatni tydzień poświęcony będzie różnym zawodom. Spróbujemy wymienić zawody, które znamy i odpowiedzieć na bardzo trudne pytanie „Kim zostanę, kiedy dorosnę?” Wybierzemy się z wizytą do Pana Romana, przedszkolnego ogrodnika. Dowiemy się jakie narzędzia potrzebne są do pracy w ogrodzie. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Ta Dorotka”. Poznamy również zawód krawcowej. Układając historyjkę obrazkową postaramy się ustalić co należy po kolei zrobić, aby mogło powstać ubranie.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – STYCZEŃ 2020 R.

Tematy kompleksowe:

  1. Nasza stolica – Warszawa
  2. Dbamy o zwierzęta zimą
  3. A to zima właśnie
  4. Bajkowy Świat

W pierwszym tygodniu stycznia rozmawiać będziemy o stolicy naszego państwa, Warszawie. Wysłuchamy legendy „O Warsie i Sawie”. Poznamy najważniejsze zabytki stolicy. Postaramy się je opisać. Dowiemy się kim jest Syrenka Warszawska. Wykonamy jej ilustrację. Zapoznamy się z mapą polski. Wskażemy gdzie znajdują się góry, morze, a gdzie Warszawa.

Kolejny tydzień poświęcony będzie zwierzętom. Dowiemy się w jaki sposób możemy pomóc im  przetrwać zimę. Układając historyjkę obrazkową ilustrującą sposoby dokarmiania zwierząt będziemy bazować  na zdobytej wiedzy i doświadczeniach, próbując przewidzieć, co się może zdarzyć w wyniku następujących sensownie po sobie czynności. Podczas spacerów będziemy obserwować ptaki oraz wskazywać ich ptasie cechy np. dziób, skrzydła, ciao poryte piórami itp. Podsumowując wiedzę zdobytą podczas zajęć wykonamy pracę plastyczną ilustrującą zwierzęta leśne.

W trzeci tygodniu stycznia na naszych zajęciach rozgości się zima. Będziemy śpiewać i tańczyć do piosenki „Na saneczkach”. Jeżeli dopisze nam szczęście i spadnie śnieg, będziemy spacerować po okolicy i opisywać, a także doświadczać zimowej pogody. Jeżeli śniegu nam w tym roku zabraknie, będziemy się posiłkować ilustracjami w celu opisywania zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla tej bajkowej pory roku. Przy tej okazji utrwalimy także sposób ubierania się adekwatny do zimowej pogody. Segregując różne rękawiczki będziemy je porównywać ze względu na wybraną cechę, określając podobieństwa i różnice.

W ostatnim tygodniu stycznia zawitamy do świata bajek. Wysłuchamy bajki „O Królewnie Śnieżce” i na jej podstawie będziemy wykonywać działania matematyczne, licząc, dodając i odejmując np. krasnoludki. Nauczymy się śpiewać i grać na instrumentach do piosenki „Śnieżka”. Utrwalmy wiadomości na temat zimowej pogody tworząc opowieść „W Zimowej Krainie…” Wysłuchamy także bajki „O Czerwonym Kapturku”, a następnie wykonamy do niej własne ilustracje.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE- GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Moja rodzina
  2. Nasze emocje
  3. W oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia
  4. Świąteczny czas
  5. Przyszła zima

Pierwszy tydzień grudnia rozpoczniemy rozmowami o naszej rodzinie. Wysłuchamy wiersza pt.: „Dom”. Będziemy wymyślać skojarzenia do słowa dom. Następnego dnia porozmawiamy o członkach naszej rodziny. Będziemy przeliczać ilość rodzeństwa oraz porównywać który kolega z grupy ma więcej, a który mniej. Zostaniemy obserwatorami przyrody i będziemy ją obserwować wszystkimi zmysłami. Porozmawiamy na temat dzieciństwa naszych dziadków. Zastanowimy się nad tym jak spędzali swój czas wolny, czym i w co się bawili. Spróbujemy pobawić się w to co dawniej bawili się nasi dziadkowie. Ostatniego dnia wykonamy grupowe portrety naszych mam z wykorzystaniem różnego rodzaju papierów.

Kolejny tydzień będzie pełen emocji. Zrobimy burzę mózgów na temat tego, jakie emocje nam  towarzyszą. Spróbujemy je nazwać oraz rozpoznać na obrazkach. Następnie stworzymy nasz własny kącik emocji. Policzymy wszystkie elementy jakie się z nim znajdują. Wspólnie stworzymy grupowy kalendarz emocji, na którym będziemy mogli codziennie je zaznaczać. Kolejne dwa dni spędzimy na próbach do Jasełek w Orlim Gnieździe. Będziemy wspaniałymi aktorami.

Trzeci tydzień rozpoczniemy teatrzykiem pod tytułem „Gwiazdka”. Odwiedzi nas wyjątkowy gość, który co roku obdarowuje nas prezentami- Gwiazdor. Następnego dnia porozmawiamy o nadchodzących świętach. Wysłuchamy oraz nauczymy się wiersza „Choinka” . Wspólnie udekorujemy naszą choinkę.  Będziemy tworzyć zbiory oraz dzielić bąbki ze względu na ich wielkość, kolor i kształt. Wspólnie spróbujemy przypomnieć sobie co było na naszym stole wigilijnym w poprzednie święta. Razem ulepimy, upieczemy i udekorujemy pachnące pierniki.

Tydzień świąteczny zaczniemy od obejrzenia inscenizacji do wiersza „Chory Mikołaj”. Porozmawiamy na temat przedstawionej scenki. Znajdziemy w magicznym pudełku różne aniołki. Będziemy oceniać z czego są zrobione oraz ustawiać je według wielkości. Wspólnie zaśpiewamy kilka kolęd słyszanych w naszych w domach w święta.

Rozpoczęła się nowa pora roku. Spróbujemy ją nazwać oraz wymienić jej charakterystyczne cechy. Obejrzymy ilustracje przedstawiające zimowy krajobraz. Wysłuchamy wiersza pt.: „Zima” i porozmawiamy na jego temat. Stworzymy zbiory z małymi i dużymi śnieżynkami. Ocenimy, który zbiór jest liczniejszy.  Zapoznamy się z wierszem „Śniegowy Bałwanek”. Spróbujemy zrobić bałwanka na zajęciach plastycznych.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE-LISTOPAD

Tematy kompleksowe:

  1. Przygotowanie ludzi do zimy
  2. Historia Rogali Marcińskich
  3. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
  4. Roztańczone misie

W pierwszym tygodniu listopada będziemy rozmawiać o tym jak  przygotowujemy się do zimy.  Będziemy rozmawiać o robieniu zapasów w spiżarni, o tym jak należy się ubrać gdy pada deszcz lub jest zimno. Barwne ubranka zostaną policzone i umieszczone w swoich szafkach. Sprawdzimy kto ma ich więcej. Następnie opowiemy o sygnałach zwiastujących przyjście nowej pory roku. Na sam koniec nauczymy się piosenki „Parasolki” i będziemy wspólnie tańczyć i śpiewać.

Drugi tydzień rozpoczniemy od wysłuchania i rozmowy na temat „Legendy o Świętym Marcinie”. Używając fotografii będziemy uczyć się posługiwać wyrażeniami, np. na, pod obok, za.  Następnie porozmawiamy o zawodzie cukiernika. Dowiemy się jakie czynności należy wykonać aby upiec rogaliki. Wspólnie przygotujemy ciasto, ulepimy rogale, a na końcu je zjemy J

W następnym tygodniu porozmawiamy o przygotowaniu zwierząt do zimy. Rozpoznamy je na ilustracjach oraz powiemy dlaczego przygotowały zapasy. Wykonamy pracę plastyczną pt.: „Jeżyk”. 20 listopada będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. W tym tygodniu wybierzemy się do kina na bajkę pod tytułem „Złota Kaczka”. Porozmawiamy o pożywieniu gromadzonym przez zwierzęta oraz będziemy je dodawać i odejmować podczas opowiadania nauczyciela.

Ostatni tydzień będzie poświęcony zabawce ukochanej przez dzieci czyli misiowi. Tydzień zaczniemy od obchodów Dnia Pluszowego Misia. Będzie mnóstwo dobrej zabawy z przyniesionymi przez dzieci pluszakami. Dowiemy się także kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy miś. Wspólnie opiszemy na podstawie obrazków jak wyglądały pierwsze misie. Ułożymy  historyjkę obrazkową o etapach tworzenia misia. Każdy dowie się dzięki temu jak i z czego powstaje miś. Nauczymy się nowej wesołej piosenki oraz tańca pod tytułem „Miś”.

Zagadnienia programowe – październik

Tematy kompleksowe:

  1. Przyszła do nas Pani Jesień
  2. Jesień w lesie
  3. Dbamy o czystość i zdrowie
  4. Nasze miasto – Poznań
  5. My dzieci mamy swoje prawa

 

W pierwszym tygodniu października rozmawiać będziemy o jesieni. Dowiemy się jakie są pierwsze oznaki nadejścia tej kolorowej pory roku. Poznamy barwy charakterystyczne dla jesieni i będziemy układać kolorowe rytmy. Wykonamy złociste słoneczniki z kół orgiami. Spróbujemy także wyrazić swoje odczucia względem jesiennej pogody oraz wymienić charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne. W tym tygodniu będziemy także uroczyście obchodzić Międzynarodowy Dzień Uśmiechu.

W drugim tygodniu października będziemy kontynuować tematykę jesienną. Wybierzemy się do pobliskiego parku w poszukiwaniu „darów jesieni”, które następnie umieścimy w kąciku przyrody. Poznamy także nazwy i wygląd zwierząt zamieszkujących lasy. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Kolorowy jeżyk”. Będziemy także dokonywać klasyfikacji darów jesieni i kolorowych liści.

W kolejnym tygodniu będziemy rozmawiać o higienie i zdrowiu. Dowiemy się dlaczego należy dbać o czystość. Przypomnimy sobie prawidłowy sposób mycia dłoni. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Mydło lubi zabawę”. Układając historyjkę obrazkową spróbujemy ustalić kolejność czynności higienicznych, jakie wykonujemy po przebudzeniu. Dowiemy się również jak należy ubierać się w chłodne dni, aby nie złapało nas przeziębienie. W tym tygodniu odwiedzi nas również wyjątkowy gość – mama Helenki, która opowie nam o pracy pielęgniarki.

Czwarty tydzień października poświęcony będzie Poznaniowi. Po przypomnieniu legendy „O poznańskich koziołkach” wybierzemy się na wycieczkę na Stary Rynek. Podczas spacerów po okolicy będziemy dokonywać obserwacji przyrodniczych. Na podstawie obserwacji poczynionych podczas spacerów wykonamy plakat ilustrujący najbliższą okolicę przedszkola. Zapoznamy się z najważniejszymi zabytkami Poznania. Będziemy kształtować także umiejętność poruszania się w przestrzeni według poleceń nauczyciela.

Ostatni tydzień października poświęcony będzie naszym prawom. Na podstawie obejrzanego filmu dowiemy się jakie przysługują nam prawa oraz uzupełnimy nasz „Grupowy Kodeks” o te wartości. Będziemy stosować w praktycznym działaniu umiejętność klasyfikowania tworząc zbiory naszych praw i obowiązków. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Nasze prawa” oraz wykonamy plakat do piosenki. Podczas spacerów będziemy wybierać najbardziej interesującą nas roślinę i spróbujemy ją opisać.

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień:                           

Tematy kompleksowe:

  • Powrót do przedszkola
  • Lubimy owoce
  • Obchody Międzynarodowego Dnia Kropki
  • Jesteśmy bezpieczni na drodze

W pierwszym tygodniu września zapoznamy się z naszą nową salą. Dowiemy się gdzie odkładać zabawki i inne potrzebne nam do zajęć rzeczy. Będziemy posługuje się wyrażeniami, np. na, pod, obok, za w sytuacjach zadaniowych. Porozmawiamy o tym, jak należy zachowywać się w przedszkolu. Przypomnimy sobie zasady panujące w naszej grupie i stworzymy „Grupowy Kodeks Postępowania”. Utrwalimy nazwę naszej nowej grupy śpiewając piosenkę „Skrzaty”. Porozmawiamy także o wakacjach, w oparciu o przyniesione do przedszkola pamiątki.

W kolejnym tygodniu wybierzemy się na pobliski stragan w poszukiwaniu pysznych owoców. Dowiemy się także czym zajmuje się „sprzedawca’. Po powrocie do przedszkola dowiemy się, że owoce można podzielić na krajowe i egzotyczne. Będziemy je opisywać, rozpoznawać po dotyku, a także dowiemy się dlaczego są one takie zdrowe. Będziemy dokonywać klasyfikacji owoców ze względu na wybraną cechę: wielkość, kolor itp. oraz przeliczać elementy w utworzonych zbiorach. Przygotujemy także przepyszne owocowe szaszłyki. Nauczymy się śpiewać piosenkę „Owocowe przysmaki”.

Trzeci tydzień września będzie cały w KROPKI. W tym tygodniu przyozdobimy siebie  i przedszkole w kolorowe kropeczki. Obejrzymy i porozmawiamy na temat filmu „Kropka”. Dowiemy się, że każdy z nas jest wyjątkowy i posiada jakieś talenty, wystarczy tylko odrobina wiary w siebie! Dowiemy się również co to jest kreatywność i pomysłowość. Rozwiniemy naszą wyobraźnie wykonując pracę plastyczną pt. „Magiczne kropeczki”. Poszukamy ukrytych w sali kropek, a następnie będziemy je przeliczać, dodawać i odejmować. Tydzień zakończymy uroczystymi obchodami Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka.

Ostatni tydzień poświęcony będzie bezpieczeństwu na drodze. Wybierzemy się na wycieczkę na skrzyżowanie. Przypomnimy sobie zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Poszukamy znaków drogowych i spróbujemy odgadnąć co oznaczają. Utrwalimy sobie znaczenie poszczególnych świateł sygnalizatora świetlnego malując farbami nasze własne „Sygnalizatory”. Utrwalimy nasze adresy zamieszkania i dowiemy się, komu możemy podawać takie informacje. Podczas zabaw matematycznych będziemy przeliczać samochody, pokazując palcem i nazywając: jeden, dwa, trzy itd.